Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Dus toch . . .
Het meisje (16-17 jaar) lag in coma, dus ze kon inderdaad niet zelf beslissen. Vind het raar, dat een ouder zonder meer zijn kind kan laten sterven terwijl daar geen medische reden voor is . . . Als de levenskwaliteit heel laag zou zijn na een behandeling oké, maar in dit geval was dit niet ter sprake. |
![]() |
|
![]() |
http://www.sehtilburg.nl/Jehovahs%20...transfusie.pdf
Hier staat alles wel in. Het is inderdaad zo, dat mensen het mogen weigeren. Kinderen onder de 12 jaar kunnen wel gedwongen worden, en in acute situaties hoeft de arts niet na te gaan of de patiënt wel wil of niet.
||
Citaat:
Een paar voorbeelden van de gevolgen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poliomy...o_in_Nederland http://zorg.vkbanen.nl/banen/artikel...ng/143506.html http://medischcontact.artsennet.nl/a...ne-patient.htm Er worden zelfs hele studies gewijd aan absurde religieuze gebruiken en dat je de medische zorg erdoor moet laten hinderen: http://www.ziekenverzorgende.nl/zv81...zorgvrager.htm
|
Verwijderd
|
Ja, het ziekenhuis mag het dus niet weigeren, wat je in je topictitel wel zegt
![]() maar de patiënt zelf (of de eindverantwoordelijke voor de patiënt, in dit geval) mag altijd nee zeggen. Op basis van wat dan ook. Maar het is op basis van het principe op zelfbeschikking: als de patiënt een behandeling niet wil, goed geïnformeerd is over de gevolgen daarvan en bewust dat besluit heeft genomen, ga je die patiënt niet dwingen. Wat bijvoorbeeld wel vaak voorkomt, en een betere toepassing is van deze regel, is dat oude mensen besluiten dat ze geen operatie meer willen, ook al zou dit hun leven kunnen verlengen, omdat ze daar zo lang van moeten herstellen dat ze dat niet meer de moeite waard vinden. Maar het is wel wrang dat ouders hierbij dus ook behandelingen voor hun kind mogen weigeren, omdat ze de eindverantwoordelijke zijn, ook als het heel veilige handelingen zijn zoals een vaccinatie of bloedtransfusie. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Overigens is in Nederland het ziekenhuis aansprakelijk als ze hulp in een crisissituatie (zoals een vergiftiging, hartaanval of groot bloedverlies) weigeren tenzij er een getekende en gedateerde recente verklaring is dat die patiënt die hulp niet wil. Daarom worden bv. mensen die een zelfmoordpoging doen wel gered, die hebben namelijk doorgaans niet zo'n verklaring.
Ik zou eigenlijk verwachten bij iemand die boven de 16 is en dus zelf mag beslissen over haar lichaam (wederom: dit geldt in Nederland), dat ze dan wel een transfusie zouden geven tenzij diegene kort voor het coma zo'n verklaring heeft getekend. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Zo gaat dat ook met je rijbewijs. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik vind dat de moeder, of het geloof iig, hier te verwijten valt.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Misschien is het ook eens verstandig om te kijken waarom die moeder een bloedtransfusie weigert. Ik kan ook wel wat verzinnen en zeggen dat ik dat niet mag vanwege m'n geloof. (waarmee ik dus de levens van anderen riskeer).
Ik vind het prima dat mensen bepaalde dingen weigeren vanwege hun geloof maar het moet wel reëel blijven. Zijn het niet alleen Jehovah's Getuigen die bloedtransfusies weigeren?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik bén dus een van Jehovah's Getuigen, en weiger op grond van Bijbelse beginselen een bloedtransfusie. Er wordt op verschillende plekken in de Bijbel melding gemaakt dat mensen zich moeten onthouden van bloed. De duidelijkste is misschien wel Handelingen 15:19,20,28,29. Daar staat letterlijk: Onthoud u van .... bloed. (NBV) Verder wordt in de Bijbel vermeld dat het eten van bloed ook verboden is. Gen. 9:3,4. In leviticus 17:10 word gezegd dat je niet eens "enig soort van bloed" mag eten. Dus niet alleen dieren bloed, ook mensen bloed. Tegenwoordig zijn er plenty alternatieve behandel methodes. Dit is echt even in het heel erg kort waarom wij geen bloedtransfusies aanvaarden. |
![]() |
||
Citaat:
Een bloedtransfusie en het eten van bloed staat niet gelijk aan elkaar. Je kunt goed zien of vlees gaar is door te kijken of er nog bloed in zit. Als er nog bloed in zit is de kans groot dat het nog niet gaar is en de kans dat er nog bacteriën in zitten vrij groot is. Maar nu zoek ik naar logische verklaringen. Het blijft toch een kwestie van interpretatie.
||
![]() |
Citaat:
Als je naar de context kijkt, dan zie je dat er staat dat je je moet onthouden van: dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht. Er staat dat je je moet onthouden van bloed. Er staat dat je je moet onthouden van vlees waar nog bloed in zit. En er staat dat je je moet onthouden van ontucht, of hoererij. Wat mij betreft staat het er best duidelijk.. Denk je dat wanneer je bloed niet eten mag, je het wel naar binnen mag spuiten? Een voorbeeldje: Iemand die in een ziekenhuis niet meer kan eten via de mond word intraveneus gevoed. Wanneer iemand dus in een ziekenhuis ligt, en nog nooit geen bloed in de mond genomen heeft, maar wel een transfusie aanvaard, onthoudt die zich werkelijk van bloed?? Iemand die op doktersrecept zich moet onthouden van alcohol, zou zich toch ook niet daaraan houden wanneer hij het in zijn aderen zou laten spuiten? |
![]() |
|
Dat iets er letterlijk staat, betekent nog niet dat het ook letterlijk bedoeld wordt. En ik denk niet dat God bozer wordt om een bloedtransfusie, dan om het laten sterven van een kind, wat niet nodig was geweest als dat kind een bloedtransfusie had gekregen. Het laatste is het doden van een mens, het eerste slechts een regeltje hier en daar die misschien niet eens letterlijk is en niet uit de tijd van bloedtransfusies stamt. Volgens mij gaat het niet om die minieme regeltjes in het Christelijk geloof, maar om de intentie waarmee je iets doet en dat je met liefde met je medemensen omgaat.
Ik herinner me trouwens vaag iets uit mijn kinderbijbel, over een verhaal van Jezus die vertelde over de barmhartige Samaritaan. Die geloofde dan wel niet (en dat is dus veel meer dan alleen één regeltje over bloed negeren om een leven te redden) maar hij handelde alsnog veel beter dan de Joodse mensen die ook nog eens iets in de kerk deden of zoiets (zo goed is mijn geheugen niet op dat punt) maar die een hulpbehoefende man lieten liggen vanwege de verplichte rustdag. En in mijn ogen betekent dat dus dat het béter is iemand te helpen, ook al verpest je daarmee de verplichte rustdag, dan je streng aan de regeltjes te houden terwijl de man of het kind onder jouw ogen sterft. Zegmaar. Maar ik heb verder niets met de bijbel, dus misschien heb ik het wel helemaal fout - maar toch kan ik me níet voorstellen dat een God die een Jezus voor de mensen maakt, wilt dat er mensen (kinderen zelfs!) sterven door het weigeren van iets relatief simpels wat zijn/haar leven kan redden. |
![]() |
||
Citaat:
Mogen Jehovah's Getuigen ook chirurg worden?
||
Citaat:
Verder: staat er ook niet in de Bijbel dat je geen zelfmoord mag plegen of een ander mag doden? In de tijd dat dat boek geschreven werd, was er natuurlijk geen sprake van bloedtransfusies, dus werd daar geen rekening mee gehouden, maar ik denk dat 'gij zult niet doden' toch zwaarder moet wegen dan de regel dat je geen bloed tot je mag nemen.
|||
![]() |
Citaat:
Over dat of het letterlijk is of niet, is eigenlijk best simpel. Als je naar de context kijkt, dan zijn het de woorden van de ouderen en apostelen die in Jeruzalem waren. Ze spraken deze woorden zodat het naar elke gemeente gezonden kon worden (wegens een probleem dat rees) Dat is ten eerst al een beetje een rare situatie om dingen figuurlijk op te schrijven. Ten tweede staat er in hetzelfde vers dat je je moet onthouden van alles wat aan afgoden geofferd is, van vlees met bloed en van hoererij of ontucht. Dat zou dus betekenen dat de andere dingen waarvan je je moest onthouden ook figuurlijk genomen moesten worden. Maar dat is dus duidelijk niet het geval. De bijbel laat zien dat ons leven boven Gods wet zetten noodlottig is. Markus 8:35 zegt: Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Natuurlijk is God liefde. Zijn wetten zijn ook altijd voor ons bestwil geschreven. Zelfs met bloedtransfusies is het nut van deze wet gebleken! In de krant Il Manifesto bijvoorbeeld werd eens gezegd: Citaat:
Soms wordt er ook onnodig bloed gegeven aan patienten. Mijn vader is daar een voorbeeld van. Hij had een heel ernstig ongeluk gehad en had daarbij ook veel bloed verloren, maar weigerde een bloedtransfusie. De artsen riepen in de gangpaden tegen mijn moeder: Hij gaat je dood, hartstikke dood, als hij geen bloed krijgt. Nou.. Hij leeft nog steeds hoor. Jehovah's Getuigen mogen wel chirurg worden. Een voorbeeldje staat in de Ontwaakt! (tijdschrift dat we uitgeven) van december, artikeltje over Haïti. Er gingen groepen van Jehovah's Getuigen chirurgen uit veel delen van de wereld,heen, om daar hulp te bieden, vrijwillig. Je kan dat artikeltje downloaden op www.jw.org. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Beleidszaken |
Poging nummer 2 dan... Kirk22 | 48 | 28-12-2010 17:34 |