Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2010, 14:26
zoemzoem
zoemzoem is offline
Oke, help, ik snap er helemaal niks meer van...

Hoe zit het nu met wisselkoersen? Twee jaar geleden ben ik naar Zuid Afrika gegaan, toen was de koers 1 euro=8 rand (ongeveer, ik snap dat inkoop niet hetzelfde is als verkoop). Op dat moment was de mening van studiegenoten dat dat erg goed was en daardoor dus zuid-afrika (relatief) goedkoop was. Nu is de koers 1 euro = 10 rand (denk ik tenminste, zie http://www.wisselkoersen.nl/currency...alutaid=514340 ). Maar dat is dan toch beter? Dan krijg je meer randen voor je euro?

Dus als ik toen iets van 100 rand kocht, was dat ong 12,5 euro? En nu 10 euro? Maar dat zou betekenen dat nu de koers dus beter is voor een europersoon? En dat is volgens mijn zus niet zo... Iemand die weet hoe het precies zit?
Oud 09-12-2010, 14:34
ganralph
ganralph is offline
Dat ligt eraan wat het belang is van de europersoon
Er is in ieder geval al een verschil tussen een toerist die veel geld voor zijn geld krijgt, of een bedrijf/land dat handel drijft.

Jij kunt in Z.A. meer kopen voor 1 euro bij deze koers, maar een Zuid-Afrikaan is duurder uit als hij iets in Europa koopt. Voor de Europese export is het dus slecht aangezien onze producten ineens te duur kunnen zijn voor Zuid-Afrikanen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 09:23
Stff
Stff is offline
Ligt eraan wat je wilt... importeer jij spullen uit ZA dan ben je goedkoper uit, jij moet betalen in Rand, je moet dus je euro's omwisselen en je krijgt er meer rand's voor dan een jaar geleden.. bij export draait het om, jij wordt betaald in rand's en die moet je naar euro's omwisselen, je krijgt er minder

Go, die conclusie mag je neit direct trekken, er komt iets meer bij kijken
Oud 10-12-2010, 12:05
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Zuid-Afrika is gewoon goedkoper geworden. Je krijgt meer rand voor je euro's. Bedenk wel dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom de rand juist in waarde is gedaald. Die redenen kunnen investeren in Zuid-Afrika juist weer minder aantrekkelijk maken.
Economische zwakke landen hebben meestal een 'goedkope' munt. Dat maakt export vanuit dat land wel aantrekkelijk, maar het is natuurlijk niet voor niets dat de koers van de munt zo laag is.
Als ik voor 1 euro wel 10 Rand kan krijgen, maar ik betaal in Nederland 1 euro voor een brood, en daar betaal ik 20 Rand, ben ik geloof ik alsnog 2x zo duur uit hoor...

Iets met inflatie, ofzo.
Waar was dat ook al weer, betaalde je paar miljoen voor brood en melk, kekeke
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten