Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2010, 20:48
zatraki
zatraki is offline
Mensen ik snap een ding niet en dat is: Wanneer moet een ly erachter als er iets gezegd wordt over een werkwoord? Hoe gaat dat ik snap er helemaal niks van. Bijvoorbeeld: She hurt herself badly. Waarom niet she her herself bad? Hoe kan ik dat ook in andere zinnen doen als er een toets is? Alvast bedankt voor jullie hulp mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2010, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Mensen ik snap een ding niet en dat is: Wanneer moet een ly erachter als er iets gezegd wordt over een werkwoord? Hoe gaat dat ik snap er helemaal niks van. Bijvoorbeeld: She hurt herself badly. Waarom niet she her herself bad? Hoe kan ik dat ook in andere zinnen doen als er een toets is? Alvast bedankt voor jullie hulp mensen.
bijvoegelijknaamwoorden (adjectives) zeggen iets over zelfstandige naamwoorden (nouns) en bijwoorden (adverbs) zeggen iets over het werkwoord (verb) dat moet je goed onthouden.

Dus in de zin ''she hurt herself badly'' ''badly'' zegt iets over ''hurt'', hurt is het werkwoord dus badly MOET een bijwoord zijn en bijwoorden in het engels eindigen vrijwel altijd in -ly (er zijn uitzondering uiteraard). Bijvoegelijknaamwoorden staan vrijwel altijd vlak voor het zelfstandig naamwoord. In ''she hurt herself badly'' kunnen we zien dat er na ''badly'' geen zelfstandignaamwoord staat dus kan het geen bijvoegelijknaamwoord zijn. Maar als je in een toets bijvoorbeeld zinnetjes moet vertalen naar het engels, kijk dan goed naar de zin en bedenk of het iets over het werkwoord zegt of over een zelfstandignaamwoord.

Nog een andere test die je zou kunnen uitvoeren om te checken dat het een bijwoord is.. bijwoorden (adverbs) kun je meestal verplaatsen naar andere plekken in de zin, we kunnen bijvoorbeeld zeggen ''She badly hurt herself''. Als we een zin hebben met een bijvoegelijknaamwoord .. bijvoorbeeld ''The red car is driving'' - red is een bijv. want het staat direct voor een zelfst. nw en we kunnen het niet los op andere plekken in de zin zetten.

Ik hoop dat dat een beetje helpt!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 02:34
zatraki
zatraki is offline
Dank je wel! Dus als het iets over een werkwoord of bijwoord zegt moet er een ly erachter? Maar wat was ook alweer het zelfstandig naamwoord, sorry ben het vergeten Bijvoorbeeld: the girl has a amazing future. Wat wordt hier de regel pop-tart. Moet het zo zijn: The girl has a amazingly future? want amazingly zegt iets over future toch?

Laatst gewijzigd op 19-12-2010 om 02:45.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 10:16
Verwijderd
Nee, het moet gewoon 'The girl has an amazing future.' zijn.

Amazing zegt iets over haar toekomst, maar toekomst is geen werkwoord, maar een zelfstandig naamwoord. Zelfstandige naamwoorden zijn woorden waar je de/het/een voor kan zetten. Dat kan meestal niet voor een werkwoord .

Pop-tart heeft het heel goed en duidelijk uitgelegd, misschien moet je dat even een keertje over lezen en rustig opschrijven zodat het duidelijk is voor jou?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Dank je wel! Dus als het iets over een werkwoord of bijwoord zegt moet er een ly erachter? Maar wat was ook alweer het zelfstandig naamwoord, sorry ben het vergeten Bijvoorbeeld: the girl has a amazing future. Wat wordt hier de regel pop-tart. Moet het zo zijn: The girl has a amazingly future? want amazingly zegt iets over future toch?
Interglot had het ook al een beetje uitgelegd maar hier is mijn uitleg

''Dank je wel! Dus als het iets over een werkwoord of bijwoord zegt moet er een ly erachter?'' Je hebt me niet helemaal goed begrepen, een bijwoord zegt altijd iets over een werkwoord. Bijwoorden eindigen in het Engels bijna altijd op ''-ly'', maar zoals ik al zei er zijn uitzonderingen maar ik neem aan dat ze die niet in een toets zouden zetten.
Dus als je een woord hebt in de zin, kun je je eerst afvragen, zegt dit woord iets over het werkwoord of over een zelfstandig naamwoord. Zegt het iets over een werkwoord? dan is het een bijwoord en moet er ''-ly'' achter. Zegt het iets over een zelfstandig naamwoord? dan is het een bijvoegelijk naamwoord en moet er geen ''-ly'' achter.

''The girl has an amazing future.'' (NL: Het meisje heeft een grootse toekomst).

Het werkwoord in deze zin is ''has'' (komt van het hele werkwoord ''to have'' NL: hebben). ''amazing'' zegt niet iets over ''has'' maar over ''future'' want ze heeft een ''amazing future''. Dus ''amazing'' kan geen bijwoord zijn! ''toekomst'' is een zelfstandig naamwoord, ''amazing'' staat vlak voor het zelfstandig naamwoord EN zegt iets over ''future'' dus het moet wel bijvoegelijk naamwoord zijn dus daarom is het gewoon ''amazing'' en niet ''amazingly''.

Maar kijk uit! sommige woorden die in het Engels op ''-ly'' eindige zijn geen bijwoorden.

voorbeeld: ''A daily paper is published daily.'' (NL: Een dag krant wordt dagelijks gepubliceerd.'')

Het werkwoord in deze zin is ''published'' (hele WW ''to publish'' NLubliceren) en het zelfstandig naamwoord is ''paper''. De eerste ''daily'' zegt iets over ''paper'' want het is een ''daily paper'' dus de eerste ''daily'' is een bijvoegelijk naamwoord want het zegt iets over het zelfstandig naamwoord. De tweede ''daily'' zegt iets over ''published'' , published is het werkwoord dus de tweede ''daily'' moet een bijwoord zijn.

DUS kijk ALTIJD of het woord te maken heeft met het zelfstandig naamwoord (noun) of met het werkwoord (verb).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zelfstandig naamwoord -> ''Zelfstandige naamwoorden zijn woorden die een 'zelfstandigheid' aanduiden. Het kan hierbij gaan om personen, zaken, eigenschappen, gebeurtenissen, gevoelens enzovoort. De meeste zelfstandige naamwoorden kunnen bovendien van 'getal' veranderen. Uitzonderingen zijn zelfstandige naamwoorden (zoals fruit, vee, politie) die alleen een enkelvoudsvorm hebben en zelfstandige naamwoorden (zoals hersenen, hurken) die alleen een meervoudsvorm hebben.''
Dit is een goede uitleg een zelfstandig naamwoord denk ik, bron: Taalunieversum
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten