Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2010, 15:21
Diamera
Diamera is offline
Hallo iedereen!

Als ik voor school een presentatie of debat o.i.d. moet doen ben ik altijd wel min of meer zenuwachtig, volgens mij is dat vrij normaal. Wat ik wel ontzettend vervelend vind, is dat ik daarbij de laatste tijd vrij vaak ook trillende handen, armen of benen krijg. Soms zelfs als het niet eens mijn presentatie is, maar die van iemand anders . Ik probeer wel eens om het gewoon stil te houden maar dat lukt niet, en ik heb wel eens gehoord dat als je heel snel getallen gaat opdreunen dat dat zou helpen, maar dat werkt ook niet. Dat trillen komt vrij onzeker over, wat niet erg handig is als je bijv. een betoog staat te houden, dus mijn vraag was of iemand misschien weet wat ik ertegen kan doen.

Heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 25-12-2010, 00:37
goeieboeie
goeieboeie is offline
Misschien werkt het om een vast punt, bijv de tafel waar je achter staat, vast te houden als je spreekt. Dan Heb je een beetje houvast en sta je er niet zo leeg.
Verder het proberen te negeren want als je erop gaat letten wordt je alleen maar gestresster
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 16:42
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Ben je zelf dan ook echt onzeker??
Want als je dat niet bent zou je kunnen proberen er een grapje over te maken, ik denk dat je dan wel laat merken dat je zeker bent...
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 17:56
ladygagafan1
ladygagafan1 is offline
En als je veel beweegt? Dan valt het niet zo op toch?
Oud 02-01-2011, 18:47
Catch
Catch is offline
Kijk of je achter een katheder kunt staan, daar kan je je aan vasthouden. Ik moet zeggen dat al mijn studiegenoten ook trillen als ze een presentatie geven, en die zijn 20 jaar of ouder, dus het komt ook onder studenten voor eh. Verder helpt een goede voorbereiding ook, zodat je zeker weet dat je je best hebt gedaan en weet wat je moet vertellen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 22:57
Poeperd
Poeperd is offline
Hoe meer je daarop gaat letten, hoe erger het wordt. Als je verder zeker van jezelf en je presentatie bent moet het na een tijdje wel stoppen als je je gewoon daarop concentreert ipv het trillen. Als het echt komt doordat je sowieso al zenuwachtig bent moet je daar aan werken en dan zal het trillen ook verdwijnen. Zoek eens wat standaard tips op op dit forum of het internet.
Oud 05-01-2011, 09:03
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dat trillen komt door de adrenaline, wat er weer voor zorgt dat je je misschien wat minder zenuwachtig voelt dan je eigenlijk bent. Ik had dat ook heel erg - toen ik voor het eerst auditie deed voor een conservatorium trilde ik zo hard van de adrenaline, dat ik niet meer kon zingen. Het enige wat voor mij hielp, was gewenning. Op een gegeven moment weet je het wel met publiek en presentaties enzo. Dan is dat allemaal niet meer zo eng, en is de adrenalinestoot ook minder. Alcohol helpt ook, maar dat is op school niet zo aan te raden natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 19:27
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Hallo iedereen!
Dat trillen komt vrij onzeker over, wat niet erg handig is als je bijv. een betoog staat te houden, dus mijn vraag was of iemand misschien weet wat ik ertegen kan doen.
Heel erg bedankt!
Als je er echt heel veel last van hebt kun je in overleg met een arts een medicijn overwegen zoals Propranolol (b-blokker wat het trillen tegengaat) of Oxazepam (wat rustgevend werkt en indirect het trillen tegengaat). Dit wordt eigenlijk alleen aangeraden als je er significant onder lijdt.
Oud 05-01-2011, 20:16
Pluis
Pluis is offline
Buiten pillen om zijn er overigens ook speciale vormen van therapie speciaal voor dit probleem. Dan leer je je bewust worden van je zenuwachtige gedachten en gevoelens, en uiteindelijk kan je dan zelf voorkomen dat je gaat trillen.
Oud 06-01-2011, 11:40
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Als je er echt heel veel last van hebt kun je in overleg met een arts een medicijn overwegen zoals Propranolol (b-blokker wat het trillen tegengaat) of Oxazepam (wat rustgevend werkt en indirect het trillen tegengaat). Dit wordt eigenlijk alleen aangeraden als je er significant onder lijdt.

Vergeet ook niet dat bijna elk medicijn bijwerkingen heeft!!
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de bijwerkingen heftiger zijn dan de kwaal
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 14:11
Verwijderd
Besef je tijdens het praten dat het niet erg is om fouten te maken, en dat je dat waarschijnlijk niet gaat doen Dat helpt bij mij altijd!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 17:44
hmkey
hmkey is offline
Citaat:
Das meer voor angst toch?
Geven ze niet wel eens beta blokkers voor trillerigheid bij spanning?
Anders is er altijd nog akineton haha
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 09:42
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Das meer voor angst toch?
Als je trilt door spanning en een middel werkt anxiolytisch, mag je verwachten dat je minder
gaat trillen.

Citaat:
Geven ze niet wel eens beta blokkers voor trillerigheid bij spanning?
Daar hadden we het toch over?

Citaat:
Anders is er altijd nog akineton haha

Regels voor berichten