Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2010, 14:41
oliver sacks
oliver sacks is offline
Wie heeft er ervaring met de voortentamens van ccvx?

Ik volg nu een voltijdse WO-opleiding, maar wil graag nog wat b-vakken op vwo-niveau gaan halen, namelijk natuur- en scheikunde, omdat ik deze heel interessant vind. Nu zie ik dat het voortentamen natuurkunde onder andere op 26 juli 2011 afgenomen wordt. Ik speel met het idee mij aan te melden voor dit tentamen. Studeren zou ik doen a.h.v. zelfstudie (ik heb mijn vwo eindexamen ook met zelfstudie&staatsexamen gehaald); ik heb alle boeken van de methode 'Systematische Natuurkunde' al een tijdje in de kast liggen. Ik heb alleen natuurkunde in de onderbouw van het vwo gevolgd, maar dat is inmiddels ook alweer 7 jaar geleden.

Nu is mijn belangrijkste vraag: is dit haalbaar? Kan ik de natuurkunde van het bovenbouwniveau in ruim een half jaar tijd goed genoeg onder de knie krijgen om dit voortentamen met succes af te leggen? Of zou ik hier langer de tijd voor moeten nemen, en zo ja, hoe lang? Natuurlijk moet ik het combineren met mijn studie, die ga ik niet zomaar afkappen natuurlijk, dus daar gaat ook de nodige tijd aan op.

Ik heb geen flauw idee hoeveel tijd het kost om de 3 boeken in m'n kop te krijgen............ Iemand?? Tips etc?

Bedankt alvast, en een goede jaarwisseling!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2011, 22:44
LauraJansen
LauraJansen is offline
Je zit in een lastige situatie. Maar het ligt er maar aan hoe goed je in Natuurkunde bent. Ikzelf zit nou op havo 4 en heb ook systematische natuurkunde, en zo soepel gaat het niet bij mij. Het is een enorm verschil met het stof wat je in de onderbouw krijgt. Maar als jij heel goed in natuurkunde bent en je volle 100% geeft, zou het haalbaar zijn. Maar als je veel ondersteuning nodig hebt, erg traag werkt(zoals mij) raad ik het je af. 3 boeken leren is niet zo maar wat, dus ik denk dat je ook een soort "natuurkunde genie" moet zijn om zoveel stof in zo'n korte periode te leren. Dus ik denk niet dat het onmogelijk, maar dat je wel die wil moet hebben en die doorzettingsvermogen om het te halen.
Ik zeg altijd bij mezelf:" Maak het onmogelijke mogenlijk" oftwel: niets is onmogelijk alles is mogenlijk.
Ik wens je veel succes, en hopelijk heb je iets aan mijn vage advies
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 16:16
Charlottecello
Charlottecello is offline
In de bovenbouw heb je 3 lesuren per week natuurkunde (althans, bij ons.) Tel hierbij 2 uren zelfstudie bij op, en je zit op 5 uren natuurkunde per week.
3 jaar lang 5 uren zou dus betekenen een half jaar lang 30 uren per week natuurkunde. Dit is dan gemiddeld, het hangt per persoon af van hoe goed het vak je ligt. Als je er gewoon fulltime tegenaan gaat dit half jaar, dan lukt het misschien wel. Met motivatie kom je in ieder geval al een eind! Succes!

LauraJansen: Dat natuurkunde niet zo soepel gaat bij jou, ligt dat aan de methode Systematische Natuurkunde? Natuurkunde gaat bij mij ook niet zo soepel, maar dat ligt bij mij aan mijzelf, niet aan de methode (ook Systematische Natuurkunde.)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 20:57
LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
In de bovenbouw heb je 3 lesuren per week natuurkunde (althans, bij ons.) Tel hierbij 2 uren zelfstudie bij op, en je zit op 5 uren natuurkunde per week.
3 jaar lang 5 uren zou dus betekenen een half jaar lang 30 uren per week natuurkunde. Dit is dan gemiddeld, het hangt per persoon af van hoe goed het vak je ligt. Als je er gewoon fulltime tegenaan gaat dit half jaar, dan lukt het misschien wel. Met motivatie kom je in ieder geval al een eind! Succes!

LauraJansen: Dat natuurkunde niet zo soepel gaat bij jou, ligt dat aan de methode Systematische Natuurkunde? Natuurkunde gaat bij mij ook niet zo soepel, maar dat ligt bij mij aan mijzelf, niet aan de methode (ook Systematische Natuurkunde.)
Nee bij mij ligt het grotendeels aan me zelf, en de docent(vind ik). Maar even een vraagje: bij welke hoofdstuk zitten jullie nou?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten