Hm, het doet me een beetje aan die reclame denken. Van nuon, geloof ik. Of was het toch eneco? Ik weet het niet. Maar ik vind het zo'n leuke reclame.

<3 'Niemand geniet van een koude douche' en 'niemand heeft graag een tochtig huis'. Maar alleen die zinnetjes zijn niet zo leuk. Wat het ECHT leuk maakt, is die man onder die douche met een baard die breed staat de glimlachen en bibberen. En in z'n gele shirtje in de woonkamer aan het vliegeren. Dat maakt het leuk en grappig enzo. Als het een radioreclame was, had ik 'm heel irritant gevonden.
Wat dat met je gedicht te maken heeft? Toch wel iets. Want jouw gedicht is nu nog alléén die zinnetjes, op de radio, waaraan je je irriteert. Er zit geen glimlach bij, en geen baard, en geen bibberende mensen, en geen vlieger die zo door de kamer van een leeg huis heen suist. En ik houd niet zo van radioreclames. Ik vind beelden altijd zo fijn, en niet in de laatste plaats als ze opgeroepen worden door woorden. Als jij jouw niemand een gestalte had gegeven, of jezelf, of een beeld had opgeroepen van de wereld om je heen, dan denk ik dat dit gedicht nog veel beter uit de verf was gekomen. Door beschrijvingen. En beelden. Door zijn gele shirtje en de vlieger die door de kamer met afgetrokken behang heensuist.
Dus, zie het als een tip: gebruik beelden. Verder kan ik niet zoveel over je gedicht zeggen, het is niet 'mijn soort' gedicht, zeg maar. Maar ik vind het idee wel grappig, net zoals ik die tv-reclame leuk vind.