Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2011, 16:17
Verwijderd
over 3 jaar ben ik 16 maar ik verheeug me echt op een scooter kan je dus niet eerder beginne met rijden? net als wat ze met auto rijden hebben gedaan

Laatst gewijzigd op 17-11-2011 om 15:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2011, 16:21
Em.
Em. is offline
Citaat:
Niet verplicht een helm te dragen
De populariteit van trendy snorfietsen (bromscooters) is de laatste jaren erg groot. In 1985 werden nog geen 5.000 snorfietsen verkocht. Tien jaar later loopt de verkoop op tot iets over de 25.000 stuks. Het succes van de snorfietsen zit hem in het niet verplicht dragen van een valhelm. De laatste jaren rijden er in Nederland ongeveer hetzelfde aantal snorfietsen als bromfietsen. Om met een snorfiets te mogen rijden moet je minimaal zestien jaar zijn en het bromfietscertificaat of een geldig rijbewijs is verplicht.
bron

Maar dat soort dingen kan je natuurlijk ook zelf googlen. Oh, en voor België geldt vast iets anders dan voor Nederland en ik weet niet zeker of je wel in Nederland woont.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 20:31
Verwijderd
Ja voor veel dingen heb je wel een rijbewijs nodig en een helm is sowieso veel veiliger

Maar mss dat ze hier bij verkeer en vervoer meer van weten
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 08:28
Adore
Adore is offline
Volgens mij mag je tegenwoordig alleen nog een scootmobiel of elektrische fiets rijden zonder certificaat.

Ok, als ik je load aan vragen ontcijfer weet ik er één hoofdvraag uit te pikken: is het mogelijk om zonder helm en zonder certificaat of verzekering rond te rijden op een scooter zonder gepakt te worden?
Deelvraag: zo niet: hoeveel gaat het me dan kosten (en waarop kan ik alsnog bezuinigen) en wat is dan mijn pakkans?

Waarom zou je dat willen?? In Nederland ben je verplicht om een certificaat te halen. Je moet daarvoor een theorietest doen (waarvoor je uiteraard moet slagen) en tegenwoordig ook een praktijktest. Dan ga je dus de weg op en word je getest op je rijvaardigheid. Dat is nieuw en niet voor niets.

Een gekochte scooter moet je verzekeren, daar ben je om verplicht. Een niet verzekerde scooter kan in beslag worden genomen en je krijgt uiteraard een boete. Ook moet je WA verzekerd zijn. Hoe het zit met plaatjes weet ik niet, heb nooit brommer / scooter gereden. Maar als jij een scooter koopt, die verzekert en de benodigdheden krijgt, kan er niets fout gaan. Overigens moet je ook premies blijven betalen om de scooter verzekerd te houden.

Als jij, onverzekerd, of zonder helm, een aanrijding veroorzaakt, zijn de gevolgen niet te overzien. Niet voor jezelf, ook niet als je de tegenpartij schade of letsel toebrengt.
In het ergste geval kun jij de kosten niet opbrengen en ook je ouders niet!

Dus: doe niet dom. Ga niet proberen een scooter voor je verjaardag te ronselen zonder verder iets te regelen. Wellicht kom je niet iedere dag politie tegen, maar als ze je zien rijden zonder helm / verzekeringsplaatjes, dan hang je.
En zouden je ouders je laten gaan, wetende dat je een gevaar op de weg bent?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 21:30
JustADreamer
JustADreamer is offline
Ik vind het eerlijk gezegd nogal raar dat je wel de moeite neemt om hier een heel verhaal te typen, terwijl het makkelijker is om gewoon even een paar zoektermen in google in te tikken. Daarnaast, zonder certificaat kun je niet legaal op een scooter rijden, en er wordt regelmatig gecontroleerd, dus er echt onderuit komen gaat niet lukken denk ik. De kosten van een certificaat wegen echt wel op tegen de boetes die je anders zou moeten betalen wegens het rijden zonder certificaat. Ook een verzekering is noodzakelijk, logisch ook want zoals Adore al zegt, je wilt de schade van sommige 'ongelukjes' echt niet zelf ophoesten hoor... Ook al rijdt je alleen maar iemand van z'n fiets af (per ongeluk uiteraard) dan draai je al op voor de schade aan de fiets, plus de kleding, plus eventuele medische behandelingen... En dat loopt al gauw in de honderden euro's. Een simpele Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering heb je al voor 10 euro per maand, dan ben je dus gedekt voor alle schade die je eventueel toebrengt aan anderen. (En 120 euro per jaar is nog steeds goedkoper dan één keer zelf te moeten opdraaien voor schade).
Oud 25-01-2011, 00:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
zo kan iemand me vertellen of het mogelijk is om een scooter te rijden zonder helm zonder certificaat of rijbewijs zonder te gepakt worden?
Nee, en met een goede reden. Zonder dat ben je een gevaar op de weg, of je dat zelf nou weet of niet.

Mijn zusje was zoals jij toen ze net een scooter had, en ging één rondje om het huis voordat certificaat en verzekering enz er waren. Wat kan er immers gebeuren als het maar één rondje is, alles ging tot nu toe goed....

Boem, tegen de eerste de beste auto aan: € 1400 schade.
Oud 25-01-2011, 08:14
Mobius
Mobius is offline
Als ik hier dictator was, verbood ik alle scooters, wat een kutdingen.
Oud 25-01-2011, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal raar dat je wel de moeite neemt om hier een heel verhaal te typen, terwijl het makkelijker is om gewoon even een paar zoektermen in google in te tikken. Daarnaast, zonder certificaat kun je niet legaal op een scooter rijden, en er wordt regelmatig gecontroleerd, dus er echt onderuit komen gaat niet lukken denk ik. De kosten van een certificaat wegen echt wel op tegen de boetes die je anders zou moeten betalen wegens het rijden zonder certificaat. Ook een verzekering is noodzakelijk, logisch ook want zoals Adore al zegt, je wilt de schade van sommige 'ongelukjes' echt niet zelf ophoesten hoor... Ook al rijdt je alleen maar iemand van z'n fiets af (per ongeluk uiteraard) dan draai je al op voor de schade aan de fiets, plus de kleding, plus eventuele medische behandelingen... En dat loopt al gauw in de honderden euro's. Een simpele Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering heb je al voor 10 euro per maand, dan ben je dus gedekt voor alle schade die je eventueel toebrengt aan anderen. (En 120 euro per jaar is nog steeds goedkoper dan één keer zelf te moeten opdraaien voor schade).
Ja maar op google vind ik steeds berichten en informatie van jaren geleden
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 08:34
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ja maar op google vind ik steeds berichten en informatie van jaren geleden
Als je 15 bent, hoor je dan intussen niet zelf zaken te kunnen opzoeken / leren dan ze je voor te laten kauwen? Of heb je het concentratievermogen van <1 minuut?

Vooropgesteld: ik ben totaal niet geïnteresseerd in een certificaat o.i.d. Maar met een beetje logisch boerennadenken leek het mij logisch dat officiële sites je wel recente informatie zullen geven.

Ga eens lekker zoeken naar informatie op cbr.nl en rijksoverheid.nl of desnoods anwb.nl. Je mag ook zelf wel een beetje huiswerk doen als je zo graag die scooter wil.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 18:35
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Als je 15 bent, hoor je dan intussen niet zelf zaken te kunnen opzoeken / leren dan ze je voor te laten kauwen? Of heb je het concentratievermogen van <1 minuut?

Vooropgesteld: ik ben totaal niet geïnteresseerd in een certificaat o.i.d. Maar met een beetje logisch boerennadenken leek het mij logisch dat officiële sites je wel recente informatie zullen geven.

Ga eens lekker zoeken naar informatie op cbr.nl en rijksoverheid.nl of desnoods anwb.nl. Je mag ook zelf wel een beetje huiswerk doen als je zo graag die scooter wil.
Reageren

Regels voor berichten