Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2011, 16:13
Grapig
Grapig is offline
Hallo,

ik doe met mijn klas mee aan de scholenstrijd. Dat is een competitie in Nederland tussen scholen voor het aa/verkopen van aandelen. Elk groepje krijgt aan het begin en ton dit moeten ze beleggen in fictieve aandelen tegen reeele koers. Je kan alleen in AEX en midcap bedrijven beleggen en in de fondsen van Robeco.
Ik wil graag winnen maar weet niet precies wat ik moet kopen, hebben jullie ideeen?
Bedenk wel dat het binnen een maand winst moet geven en niet op de lange termijn.

Grapig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2011, 12:34
the economist
the economist is offline
Aha ! leuk !
In de aandelenwereld werkt het nl zo: spreiden van risico's ! dan maak je minder winst, maar tenminste ook geen groot verlies.
Maar jij wilt winnen, dus de beste van bijv 100 worden. Dat gaat niet als je spreidt en risico's vermijdt.
Je moet dus alles op één bedrijf zetten, en het best nog een risicovolle. Een aandelenfonds (robeco ofzo, spreidt ook je aandelen, maar dan doen zij dat voor je.

Dus ga voor 1 aandeel, en dan zelfs weer niet in een heel groot bedrijf (want dat heeft zoveel activiteiten dat het weer een spreiding op zichzelf is).
Welk ene aandeel je dan moet kopen weet ik zo niet, vogl een beursprogramma op tv waar een tip wordt gegeven, of iets op internet. Doe het snel als je maar een maand hebt, en kijk welk bedrijf voor die tijd met jaarcijfers komt.

Als je me echt niet meer kunt volgen zou ik zeggen ASML
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 14:56
Grapig
Grapig is offline
Dankje voor de tip. Het zit echter zo, je mag niet meer dan 20% van je vermogen in 1 aandeel hebben. Dus niet meer dan 20k per aandeel.
Ik heb nu deze portefeuille: eerste getal is aantaal, 2de getal de waard
AEGON 2326 12.265
Ahold, Kon. 130 1.250
ASML Holding 713 19.965
SNS REAAL 2769 9.835
TNT 729 14.963

De andere 20% zitten in een beleggingsfonds waar het tot het eind in moet blijven. Dus daar kan ik niets meer mee.
Graag tips over wat ik moet kopen/verkopen
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 17:37
the economist
the economist is offline
Dan zit je dus fout: je had meteen tips moeten vragen
Of eerst goed nadenken...leermomentje...

Ik begrjp de voorwaarden, omdat die dus precies proberen te voorkomen dat je mijn tip ging volgen.
Het beste wat je dus nu kunt doen is stiekem toch via mijn tip.
alles op een paard wedden, en als dat paard t dan goed doet win je.
Dit doe je door alle 5 aandelen te gaan zitten in dezlefde branche. Doet die branche het dan goed (meestal is koersbepalende info branchtegevoelig ipv fondsgevoelig. bijv: er komt info dat feit A zich voordoet= > alle bedrijven die in deze branche zitten, profiteren.), dan ga je 5 keer omhoog.

Bijvoorbeeld:
Je gokt op de uitzendbranche Als de econ weer wat aantrekt, merken de uitzenders dit als eerste (bedrijven zijn nog wat huiverig om vaste contracten aan te gaan)
je koopt randstad, vedior, etc. Moet je wel weten in welke branche de aex en midkap bedrijven zitten.

of je gokt op de automatiseerders

of op financials (abn/ing/binckbanketc., maar ook jouw sns en aegon. Dus als je hoge transactiekosten moet betalen, is dit misschien jouw optie.

of op ICT: asml / philips/ etc

gok NIET op conjunctuur ongevoelige fondsen in de voedingssector. Die zijn stabieler, de kans op een hoge winst (en dat wil jij) is geringer.
Kortom:
put all your eggs in one basket (dus net in tegenstelling tot de beurstip voor echte beleggers, die is Don't put all your eggs in one basket)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 21:09
Grapig
Grapig is offline
Oke dankje voor je tips.
Ik ga denk ik ahold en TNT verkopen en dan ING en nog een financieel bedrijf te kopen. ING gaat denk ik ook stijgen door de verkoop van de estate tak.
ASML wil ik wel houden omdat het daar erg goed mee gaat en de signalen goed zijn voor de jaarcijfers van woensdag.

Goede keuze?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 22:06
the economist
the economist is offline
O, je hebt er veel meer verstand van dan ik in eerste instantie dacht.
Ja, net voorafgaand aan de jaarcijfers is de 'volatiliteit' (heftigheid van de koersbewegingen) ook wat groter.
Na de jaarcijfers (maar niet meteen de allereerste dag erna) komt het aandeel in wat rustiger vaarwater, dus...verkopen, want je zoekt juist het risico.
Dit risico zoeken kun je volgens mij een paar keer doen, en dan hopen. Ga je het te vaak doen, dan gaat het vast wel eens mis (het was immers risicovol) en win je niet meer. Tenzij je nog veel meer risico gaat nemen.
Maar fors speculeren is goed, maar ik dacht dat je ook bij zo'n spel hoge transactiekosten hebt.
Inderdaad is het nog beter naar de publicatie van jaarcijfers of andere belangrijke zaken te kijken, en net daarvoor in te stappen.
Kun je nog zien hoe je tegenstanders het doen ? Want als je nog niet hoog staat, moet je nog meer gaan gokken.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 13:14
Grapig
Grapig is offline
De transactie kosten bedragen 0.5% van je transactie.. Een te overzien bedrag, maar je kan niet elke dag je portefeuille compleet verkopen.
Maar wat denk je van de keuze voor ING en Delta Lloyd? en dan TNT verkopen?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 17:22
the economist
the economist is offline
ja, als je daarmee alleen nog financials in je portefeuille hebt is dat zo risicovol mogelijk (en risico is goed in zo'n spel!).
TNT is enerzijds teveel afwijkend, maar ook te weinig schommelend. Niet zo cnjunctuurgevoelig want post en pakketjees sturen blijven de mensen toch wel doen.
Dus dan heb je Aegon, SNS, ING en Delta LLoyd en ASML. Als je even eruit wipt, en pak haar beet Philips koopt, om het daarna weer terug te wisselen heb je dus al 4 x 0,5 % = 2 % kosten. Da's best veel, dan is blijven zitten haast beter.

Maar jou idee om iets te kopen in afwachting van jaarcijfers is ook niet gek.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 19:04
Grapig
Grapig is offline
Ik heb besloten te wachten op de jaarcijfers want die komen al om 7uur 's morgens en dan weet je of ze goed of slecht zijn. Als ze slecht zijn kan ik door een bug in het systeem door vertragingen enzo ze nog gewoon verkopen tegen de slotkoers van vandaag.
Dan koop ik daarvan wel ING dat is dan goedkoper dan een daling van de koers door slechte cifjers
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 12:24
the economist
the economist is offline
Citaat:
Als je me echt niet meer kunt volgen zou ik zeggen ASML
....
Citaat:
AMSTERDAM (Dow Jones)--ASML Holding nv (ASML) heeft alle verwachtingen overtroffen in het vierde kwartaal van 2010, verdubbelt het dividend en wil bovendien een aandeleninkoopprogramma starten.
Als eerste bedrijf in Nederland maakte de toeleverancier aan de chipindustrie woensdag zijn kwartaalresultaten bekend.
Maar voorlopig is het aandeel gezakt ! ??
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten