Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2011, 13:27
iesje95
iesje95 is offline
Hee iedereen.

Ik heb een vraag.. Ik zit nu in 3 Havo ( ik wil na de havo doorstromen naar VWO).
Ik wil graag geneeskunde gaan studeren. Ik weet alleen niet zo goed wel profiel ik nu moet kiezen. Hier komen een paar vakken die ik op dit moment erg leuk vind met het cijfer. Ik ben goed in deze vakken en vind deze vakken leuk : Wiskunde A en ook Wiskunde B ( voor alle 2 een 6,5 op cijferlijst). Ik ben ook redelijk in Biologie ( ook op cijferlijst een 6.5). Ik ben goed in scheikunde ( op cijferslijst 7,4) en dan ben ik ook best goed in Ak en geschiedenis (alle 2 een 7), maar voor geneenskunde lijken mij die laatste 2 niet echt erg belangrijk. Nu heb ik nog een vraag, ik ben niet heel goed in natuurkunde hier sta ik nu een 6.2 voor dus afgerond een 6. Tegen mij word vaak gezegt, dat natuurkunde heel erg moeilijk wordt in de bovenbouw en dat ik dit niet moet kiezen. Ik weet dat ik deze keuze zelf moet maken, maar ik vind het toch moeilijk om nu te kiezen of ik het moet gaan doen of niet. Daarnaast ben ik ook goed in Duits en vind dit ook leuk. Maar nu is mijn probleem dat ik nu niet goed meer weet welk profiel ik moet kiezen en of ik natuurkunde wil houden? Hebben jullie tips??

Alvast bedankt!

X
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2011, 15:01
312
312 is offline
Het lijkt mij erg duidelijk: kies het profiel N&T met biologie of N&G met natuurkunde, althans als je echt geneeskunde wilt studeren. Dit zijn namelijk de enige mogelijkheden. Bovendien heb je veel mogelijkheden met N&T. Als je deze profielen niet wilt, moet je een andere studie kiezen.
Ik heb zelf geen natuurkunde, maar ik geloof dat je met inzet en een 6,2 een heel eind komt. Houd het vak echter wel goed bij!
Het maakt trouwens niet uit welk vak je in het vrije deel kiest. Doe dus wat je echt leuk vindt!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 15:02
Breakdown
Breakdown is offline
Geneeskunde is wel een lotingstudie.
Des te beter je cijfers des te meer kans je maakt om ingeloot te worden!

EDIT:Als ik het me goed herriner hoor

Laatst gewijzigd op 27-01-2011 om 15:16.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 15:12
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik heb zelf geen natuurkunde, maar ik geloof dat je met inzet en een 6,2 een heel eind komt. Houd het vak echter wel goed bij!
Mwah. Natuurkunde is geen taal. Je kan alles leren, alles maken, een negen hebben gestaan toen je het koos, en nog met moeite een 5,5 halen tegen de tijd dat je in de vijfde zit hoezo ervaring. Het gaat echt wel dieper en over inzicht en blabla. Je zou het kunnen proberen, maar houdt er wel rekening mee dat het pitig is. Hoewel dat ook per mens zal verschillen, bij mij viel het waarschijnlijk net verkeerd, anderen zullen er minder moeite mee hebben (waar ik bijv. geen moeite heb met biologie) maar een 6,2 is niet zó ruim.

En inderdaad, geneeskunde is een loting. En tenzij je altijd zonder veel moeite een acht gemiddeld stond (want dan kan je - met wat inzet - wel uit de lotingen blijven) moet je er, imo, altijd wel een beetje vanuit gaan dat je het niet haalt. Zelfs áls je je natuurkunde + andere nodige vakken wel haalt. Ik zou alvast een beetje verder kijken, wat vind je verder leuk? Welke vakken vind je interessant?

En verder is NT + bio (of NG + natuurkunde, wat op hetzelfde neerkomt) ook heel handig mbt latere studiekeuzes. Je kan dan namelijk álles nog, behalve theologie en andere dingen waar je grieks/latijn voor nodig hebt. Maar als je het niet haalt, haal je het niet (en het is écht niet zo heel leuk om het steeds net-niet te kunnen, om vervolgens nog een vrij grote kans te hebben uitgeloot te worden) en kun je misschien al beter kijken in andere richtingen die je leuk/interessant lijken. (:
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 15:52
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
En dan kies je op de havo een profiel waarmee je geneeskunde zou kunnen doen, kom je er na havo 5 achter dat je geen vwo kunt doen omdat je geen extra taal hebt gehad... Wel jammer, dus bedenk dat je wel een extra taal moet hebben om door te stromen naar vwo 5. Anders moet je een jaar inhalen in de zomervakantie ofzo.
Op het vwo moet je een tweede moderne vreemde taal dus in je vrije deel van je havo profiel moet je Frans, Duits of Spaans kiezen.
Oud 27-01-2011, 16:32
312
312 is offline
Ik weet dat natuurkunde zwaar wordt en erg verandert, maar ik denk toch dat het met veel inzet wel moet kunnen en zekerheden bestaan niet. Bovendien is het je droom en dat is toch een extra motivatie, lijkt mij.
Mr.Mark heeft inderdaad gelijk dat je nog een taal moet hebben. Dus dat wordt dan Duits, toch?

EDIT: Met N&T + biologie houd je alle opties, d.w.z. alle studies behalve Grieks, Latijn en theologie (WO), open. Met het profiel N&G + natuurkunde en wiskunde A niet.
Als je toch naar het hbo wilt, dan valt met deze profielen ook een deel van de economische studies af. Dus zou ik als extra vak economie of M&O kiezen, tenminste als je dit kunt en wilt.

Laatst gewijzigd op 27-01-2011 om 17:09.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 19:36
iesje95
iesje95 is offline
Citaat:
Mwah. Natuurkunde is geen taal. Je kan alles leren, alles maken, een negen hebben gestaan toen je het koos, en nog met moeite een 5,5 halen tegen de tijd dat je in de vijfde zit hoezo ervaring. Het gaat echt wel dieper en over inzicht en blabla. Je zou het kunnen proberen, maar houdt er wel rekening mee dat het pitig is. Hoewel dat ook per mens zal verschillen, bij mij viel het waarschijnlijk net verkeerd, anderen zullen er minder moeite mee hebben (waar ik bijv. geen moeite heb met biologie) maar een 6,2 is niet zó ruim.

En inderdaad, geneeskunde is een loting. En tenzij je altijd zonder veel moeite een acht gemiddeld stond (want dan kan je - met wat inzet - wel uit de lotingen blijven) moet je er, imo, altijd wel een beetje vanuit gaan dat je het niet haalt. Zelfs áls je je natuurkunde + andere nodige vakken wel haalt. Ik zou alvast een beetje verder kijken, wat vind je verder leuk? Welke vakken vind je interessant?

En verder is NT + bio (of NG + natuurkunde, wat op hetzelfde neerkomt) ook heel handig mbt latere studiekeuzes. Je kan dan namelijk álles nog, behalve theologie en andere dingen waar je grieks/latijn voor nodig hebt. Maar als je het niet haalt, haal je het niet (en het is écht niet zo heel leuk om het steeds net-niet te kunnen, om vervolgens nog een vrij grote kans te hebben uitgeloot te worden) en kun je misschien al beter kijken in andere richtingen die je leuk/interessant lijken. (:
Ik weet natuurlijk niet of jij het goed weet. Maar als natuurkunde toch zoveel moeilijker word. Is het dan beter om N&G te nemen en Natuurkunde daarbij? Want dan kan je het altijd laten vallen toch??
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 07:28
Verwijderd
Citaat:
Ik weet natuurlijk niet of jij het goed weet. Maar als natuurkunde toch zoveel moeilijker word. Is het dan beter om N&G te nemen en Natuurkunde daarbij? Want dan kan je het altijd laten vallen toch??
Ja, natuurkunde zou je dan in kunnen ruilen voor een ander vak. Maar dan kan je waarschijnlijk geen geneeskunde meer studeren. (Daar heb je toch natuurkunde voor nodig?) En bedenk je inderdaad dat je een taal moet kiezen bij je profiel, anders kan je sowieso niet gelijk doorstromen naar VWO.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 14:46
iesje95
iesje95 is offline
Citaat:
Ja, natuurkunde zou je dan in kunnen ruilen voor een ander vak. Maar dan kan je waarschijnlijk geen geneeskunde meer studeren. (Daar heb je toch natuurkunde voor nodig?) En bedenk je inderdaad dat je een taal moet kiezen bij je profiel, anders kan je sowieso niet gelijk doorstromen naar VWO.
Ja, een taal word dus een probleem. Frans ben ik echt niet goed in.
Maar.. Mijn docent duits is ziek (heeft ziekte).
Maar er is nogsteeds na 2 maanden geen vervanger.. Dus dat is misschien een probleem. Ik probeer het zelf wel beetje bij te houden. Maar ik snap veel gewoon niet zo goed meer. Maar dit is vast te overleggen met school.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 07:39
Verwijderd
Citaat:
Ja, een taal word dus een probleem. Frans ben ik echt niet goed in.
Maar.. Mijn docent duits is ziek (heeft ziekte).
Maar er is nogsteeds na 2 maanden geen vervanger.. Dus dat is misschien een probleem. Ik probeer het zelf wel beetje bij te houden. Maar ik snap veel gewoon niet zo goed meer. Maar dit is vast te overleggen met school.
Heb je geen meerdere leraren voor Duits? Want misschien is het niet zeker dat je deze docent volgend jaar ook krijgt.
Persoonlijk vind ik natuurkunde ook lastiger in de bovenbouw. Misschien moet je aan je natuurkunde docent denken wat hij ervan vindt? Bij ons op school kreeg je voor je profielkeuze een positief of negatief advies over een vak. En ik denk, dat als je elke keer je huiswerk en de stof bijhoudt dat het in principe wel meevalt.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2011, 14:40
iesje95
iesje95 is offline
Citaat:
Heb je geen meerdere leraren voor Duits? Want misschien is het niet zeker dat je deze docent volgend jaar ook krijgt.
Persoonlijk vind ik natuurkunde ook lastiger in de bovenbouw. Misschien moet je aan je natuurkunde docent denken wat hij ervan vindt? Bij ons op school kreeg je voor je profielkeuze een positief of negatief advies over een vak. En ik denk, dat als je elke keer je huiswerk en de stof bijhoudt dat het in principe wel meevalt.
Van dat advies is bij mij op school ook! Ik heb nu in totaal nog niet alle adviezen gehad.. Ik heb wel advies Wikunde A en B, Scheikunde, Biologie, Aardrijkskunde, Geschiedenis en voor de rest zijn de leraren nog aan het belissen. En over de Duits docent.. Heb ik geen idee. Hij is nu ongeveer 6 weken nog afwezig of langer.. En we zijn nu bij hoofdstuk 1.. Dus ik hoop dat de tentammens voor volgend jaar wat later gegeven worden..

Maar we moeten afwachten...

Maar bedankt!!

X

Laatst gewijzigd op 05-02-2011 om 18:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten