Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2011, 16:10
GotYa
GotYa is offline
Hallo,

Ik heb een vraagstuk dat volgens mij erg simpel is, maar ik slaag er toch telkens in iets verkeerd te doen, en ik dus even hulp bij nodig heb.

"Volgens de wetten van Kepler bewegen planeten zich in ellipsvormige banen, waarbij de zon zich in een brandpunt bevindt. De lengte van de hoofdas van de baan die Pluto volgt bedraagt km en de lengte van de nevenas km. Bereken op 1km nauwkeurig de grootste afstand dat Pluto van de zon verwijderd kan zijn."

Wat ik denk:
De toppen (op mijn x-as) zijn P1(-a, 0) en P2(a, 0) en (y-as) R1(0, -b) en tot slot R2(0, b)

Omdat ik weet dat mijn hoofdas is, weet ik dat de helft daarvan gelijk is aan a. Uit mijn nevenas kan ik besluiten dat de b gelijk is aan de helft van . Nu weet ik ook dat en bijgevolg

Ik weet ook dat F1(-c, 0) en F2(c, 0). Dus ik weet dat de zon in één van die twee punten ligt. Dus, ligt Pluto in het punt P1 of P2. Dus doe ik c + a. Echter komt dit niet uit met de waarde die in het boek staat: 590 001 523km

Iemand die zit wat ik verkeerd doe?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2011, 17:08
mathfreak
mathfreak is offline
Maak gebruik van de eigenschap dat PF1+PF2 = 2a, waarbij P een willekeurig punt op de ellips voorstelt.
Oud 30-01-2011, 17:21
GotYa
GotYa is offline
Ik heb deze eigenschap nog nooit tegengekomen. (omdat we nu de ellips aan het zien zijn). Ik begrijp deze eigenschap wel, maar ik zie niet in hoe ik deze hier kan toepassen. Zou je me even op weg kunnen zetten?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 18:56
mathfreak
mathfreak is offline
Je weet waar de maximale x- en y-waarden van je ellips zich bevinden omdat je a en b kent, en dus weet je ook waar je brandpunten zich bevinden. Stel P(p,q) is een variabel punt op de ellips. Druk nu de afstand van P tot de beide brandpunten uit in p en q, en gebruik het gegeven dat de som van deze 2 afstanden gelijk is aan 2a. De eigenschap die ik in mijn vorige reply noemde is de manier waarop de ellips als een verzameling punten gedefinieerd wordt.
Oud 30-01-2011, 19:23
GotYa
GotYa is offline
PF1 kan ik volgens mij schrijven als .
PF2 wordt dan Waarbij c = 1523154621.

En 2a = 1,18.10^10.

Dan zou ik zeggen: alles kwadrateren:

Uitgewerkt (even snel, dus mogelijk niet foutloos)

Dit dan verder uitwerken en met een discriminant werken of dergelijke?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 18:43
mathfreak
mathfreak is offline
Je hebt wel de kwadraten van beide wortels berekend, maar niet hun dubbele product. Merk verder op dat q in p kan worden uitgedrukt.
Oud 01-02-2011, 15:23
GotYa
GotYa is offline
Dubbele product hebt ik toch wel berekend?

(p - c)² = p² - 3,05.10^9p + 2,32.10^18 ?

En hoe kan ik q dan uitdrukken t.o.v. van p?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2011, 17:34
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dubbele product hebt ik toch wel berekend?

(p - c)² = p² - 3,05.10^9p + 2,32.10^18 ?

En hoe kan ik q dan uitdrukken t.o.v. van p?
Er is een eenvoudiger aanpak. De grootste afstand wordt namelijk gegeven door 2a-c, dus omdat je a en c kent kun je deze afstand berekenen.
Oud 06-02-2011, 14:21
GotYa
GotYa is offline
Beste Mathfreak,

De oplossing is a + c. Dit had ik als eerste ook al gevonden, maar omdat dit niet klopte met de oplossingen uit het boek, dacht ik dat dit fout was. Blijkbaar was het boek fout, en was mijn oplossing correct.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 16:35
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Beste Mathfreak,

De oplossing is a + c. Dit had ik als eerste ook al gevonden, maar omdat dit niet klopte met de oplossingen uit het boek, dacht ik dat dit fout was. Blijkbaar was het boek fout, en was mijn oplossing correct.
Hieruit blijkt maar weer eens dat je nooit blindelings op antwoorden uit een boek moet vertrouwen. Goed dat je in ieder geval de correcte oplossing hebt gevonden.
Reageren

Regels voor berichten