Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Bekijk resultaten poll: waar heb je meer spijt van. dat je ergens ja op zei of nee
Ik zei ja 22 44.00%
ik zei nee 15 30.00%
kweet niet 3 6.00%
allebei 10 20.00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2011, 10:44
Verwijderd
Waar heb je meer spijt van
Als je ergens nee op hebt gezegd maar je wou liever ja zeggen of je hebt ergens ja op gezegd maar wou nee op zeggen.

bijv. leuke jongen/meisje vraagt je en je zegt nee.
of een niet leuke jongen of meisje vraagt je en je zegt ja.

geef ook voorbeelden als dat kan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2011, 11:22
Verwijderd
...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 11:27
Verwijderd
beide,
-als ik had geaccepteerd dat bepaalde vriendschappen geen stand zouden houden had ik nu de helft minder ruzies
-als ik had geweigerd dezelfde pgb als mn broertje te nemen had ik nu niet al die onzekerheid
-als ik had geweigerd ermee in te stemmen dat mn mentor bepaalde formulieren zou invullen zou ik nu op een leukere/betere reguliere school zitten, de helft minder gepest worden en tevens gewoon rugzakbegeleiding krijgen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 13:14
sanni
sanni is offline
Ik heb spijt van het aangaan van een vriendschap (dus ja ergens op zeggen)
Oud 27-02-2011, 20:55
Verwijderd
Eigenlijk heb ik overal spijt van...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 07:49
EleventhHour
EleventhHour is offline
Ik doe niet aan spijt
Naar eer en geweten handelen
En voortschrijdend inzicht is geen reden voor spijt
Oud 28-02-2011, 16:51
synbitz
synbitz is offline
Citaat:
Eigenlijk heb ik overal spijt van...

Never Regret baby
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 17:25
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ja. maar ach
Oud 28-02-2011, 17:31
Verwijderd
Allebei wel een beetje! Je kan het ook nooit goed doen - nare wereld!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 22:00
luoluo
luoluo is offline
Kheb nogal spijt van dat ik me vroeger zo heb laten pesten, de mensen zien mij nu nog steeds als het zwakke schaap
Met citaat reageren
Oud 03-03-2011, 01:52
Ymir
Ymir is offline
Citaat:
Ik doe niet aan spijt
Naar eer en geweten handelen
En voortschrijdend inzicht is geen reden voor spijt
Word.
Spijt is voor sukkels, het is zoals het is, maak er gewoon het beste van.
Oud 03-03-2011, 19:43
Verwijderd
Niet naar bed gaan met een player. Fout van mijn leven.Echt een afrader!

Laatst gewijzigd op 04-03-2011 om 16:17.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 08:30
Joshua101
Joshua101 is offline
Ik was vroeger heel erg Gul , een beetje te gul en lietover me heen lopen.
dat duurde een paar jaar, en toen werd ik echt heel boos en was ik het zat van steeds mij woede opkroppen en sinds dien krijg 2 keer per dag een pil tegen woede aanvallen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 12:29
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik denk dat er een verschil is tussen de spijt die je krijgt van iets wat je wel hebt gedaan en van iets wat je niet hebt gedaan. Zodra je 'ja' tegen iets zegt en het loopt compleet mis, en je hebt spijt, dan leer ik daar van. En als ik iets niet gedaan heb, en dus 'nee' tegen heb gezegd en vervolgens spijt van heb dan kan ik het niet meer terug draaien, en het alsnog doen. Ik leef de spreuk na: "je kunt alleen spijt houden van de dingen die je niet hebt gedaan".
Oud 29-03-2011, 18:37
michelllle
michelllle is offline
ik heb spijt van mijn gedrag vorig schooljaar
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 18:37
Verwijderd
Was dat negatief of heeel erg negatief?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 20:43
Sorry.x
Sorry.x is offline
Spijt van het Ja zeggen.
Ik heb zo vaak gezegd dat het goed met me ging. Terwijl ik maar al te goed wist dat dat niet de waarheid was/is. In de loop der tijd heb ik leren toegeven, nog lang niet volledig. Maar wel aan mensen die dichtbij me staan, te zeggen / laten merken dat het niet goed met me gaat. Dat ik steun nodig heb. En dat is zo lang geleden. Ik ben trots op mezelf, dat ik Nee heb leren zeggen in zulke situaties. Maar ik ben er nog lang niet ...

En het is niet zo zeer spijt. Toch wel. Het zit me achterna. Maar op de lange termijn ga ik m'n benadering ook weer veranderen. Ik leer dingen op een andere manier aan te pakken. Ik maak andere keuzes etc.

Laatst gewijzigd op 29-03-2011 om 21:07.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Word.
Spijt is voor sukkels, het is zoals het is, maak er gewoon het beste van.
Inderdaad, ik doe niet aan spijt. Maar ik ga liever ergens voor dat een verkeerde keuze blijkt te zijn, dan dat ik niks doe en nooit te weten kom of het iets tofs had kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 20:58
Verwijderd
En ik zeg nooit 'ja' als ik eigenlijk 'nee' bedoel, en ik zeg ook geen 'nee' als ik eigenlijk 'ja' bedoel, dus daar kan ik sowieso al nooit spijt van krijgen. Hoe raar is dat, zeggen dat je iets niet wil terwijl je het wél wil? En andersom Daar schiet je toch echt nooit iets mee op, en je krijgt al helemaal niet wat je wilt.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad, ik doe niet aan spijt. Maar ik ga liever ergens voor dat een verkeerde keuze blijkt te zijn, dan dat ik niks doe en nooit te weten kom of het iets tofs had kunnen worden.
Dit inderdaad.
Alhoewel je altijd wel momenten hebt die je liever wilt terug draaien.
Maar spijt is een veel te groot woord.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 22:16
Verwijderd
Nee zeggen toen het mooiste meisje van de school me uitvroeg. Ik ben zeer wantrouwig.

En nu heeft ze me godverdomme verliefd gekregen met die prachtige glimlach van d'r.
Zit er nog elke dag over in.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 09:20
Verwijderd
ah was bij mij op de lagere school ook. ik werd gevraagd maar heb helemaal niks terug gezegd. tijdje later vond ik haar leuk maar waren de vlinders bij haar weg gevlogen.
tja beetje laat. zat er ook wel mee maar ben er weer over heen gelomen
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 18:07
Verwijderd
kweetniet, vast wel van heel veel dingen
maar ik denk dat iedereen dat wel eens heeft van iets
niks kan perfect gaan ofzeuw..
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 20:21
Verwijderd
Helemaal gelijk
Met citaat reageren
Oud 19-04-2011, 14:52
AnneNina
AnneNina is offline
vast wel veel dingetjes, dus ligt eraan welke vraag, daarom ja & nee aangeklikkkkkt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2011, 14:58
Volk
Volk is offline
Ik doe niet aan spijt.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2011, 16:08
Verwijderd
Kan
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 01:20
Verwijderd
Ik vind het echt heel erg raar als mensen zeggen dat ze niet aan spijt doen. Hebben jullie zo'n perfect leventje dat jullie nooit eens dingen doen of zeggen waarvan je achteraf denkt dat je dat niet had moeten doen? Dat kan ik me gewoon niet voorstellen.
Spijt hebben van iets betekent niet dat je moet blijven hangen in het verleden en je een slachtofferrol moet aanmeten, maar juist dat je kritisch kijkt naar je gedrag en dat wil verbeteren.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 06:00
Verwijderd
Zo dat heb je mooi beschreven = o
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 08:12
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik vind het echt heel erg raar als mensen zeggen dat ze niet aan spijt doen. Hebben jullie zo'n perfect leventje dat jullie nooit eens dingen doen of zeggen waarvan je achteraf denkt dat je dat niet had moeten doen? Dat kan ik me gewoon niet voorstellen.
Spijt hebben van iets betekent niet dat je moet blijven hangen in het verleden en je een slachtofferrol moet aanmeten, maar juist dat je kritisch kijkt naar je gedrag en dat wil verbeteren.
Ik doe de dingen altijd zoals ik op dat moment denk dat dat het beste is. Dat pakt niet altijd uit zoals ik het zou willen maar daar heb ik dan wat van geleerd. Ik heb er dan niet opeens spijt van dat ik toen deed wat ik dacht dat het beste was, het lijkt me zelfs vrij onmogelijk/dom om dan spijt te hebben. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat mensen spijt hebben. Behalve als je dus iets deed waarvan je wist dat het op een bepaalde manier slecht uit zou pakken en je het toch doet.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 11:09
Schrödinger
Schrödinger is offline
Het ligt er ook maar aan wat je precies verstaat onder "spijt". Als je daarmee bedoelt dat je je fouten erkent en er van leert, vind ik het wel goed om spijt te hebben. Als je met "spijt" bedoelt dat je gaat liggen huilen in het hoekje omdat je zo zielig bent is het minder constructief.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 11:33
Volk
Volk is offline
Onder spijt versta ik wat de vandale er ook onder verstaat nl: spijt de; v(m) besef dat men iets niet had moeten doen; berouw: ergens ~ van hebben || allerlei moeilijkheden ten ~ ondanks
 spij·ten speet, h gespeten verdriet veroorzaken; berouw hebben van: het spijt me erg voor je

Ik vind dus nooit achteraf dat ik iets niet/wel had moeten doen. Want ik doe altijd wat ik op dat moment het juiste acht. Ik kan wel bedenken dat ik het de andere keer anders aan zal pakken, maar ik zal nooit vinden dat ik het verkeerd had gedaan in het verleden. Ik doe altijd het juiste.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 13:54
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Onder spijt versta ik wat de vandale er ook onder verstaat nl: spijt de; v(m) besef dat men iets niet had moeten doen; berouw: ergens ~ van hebben || allerlei moeilijkheden ten ~ ondanks
 spij·ten speet, h gespeten verdriet veroorzaken; berouw hebben van: het spijt me erg voor je

Ik vind dus nooit achteraf dat ik iets niet/wel had moeten doen. Want ik doe altijd wat ik op dat moment het juiste acht. Ik kan wel bedenken dat ik het de andere keer anders aan zal pakken, maar ik zal nooit vinden dat ik het verkeerd had gedaan in het verleden. Ik doe altijd het juiste.
Dus je hebt altijd overal een 10 voor gehaald?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 16:02
Volk
Volk is offline
Nee, maar ik doe altijd dat wat me het beste lijkt. Dat levert soms misschien geen tien op maar ik heb het zo goed mogelijk gedaan en heb dus nergens spijt van. Ik zou het een andere keer misschien anders aanpakken maar dat betekent niet dat wat ik had gedaan fout is.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2011, 22:50
Schrödinger
Schrödinger is offline
Tja, als niks fout kan zijn kan ook niks goed zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 00:41
Verwijderd
Er zijn genoeg dingen die ik met de kennis van nu anders zou hebben gedaan, dus mja, dat is dan vast wel spijt Maar over doen kan niet, dus ervan wakker liggen heeft ook geen zin; echt "actief spijt" heb ik nergens van.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 18:53
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
er zijn gewoon dingen waar niemand echt de beslissing over heeft genomen maar waarvan ik wel gewoon baal dat ik ze zo voel/ervaar.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 19:34
Volk
Volk is offline
Citaat:
Tja, als niks fout kan zijn kan ook niks goed zijn.
Ik zeg ook niet dat niks fout kan zijn. Ik vind dat het fout is als je niet doet wat je op dat moment het beste lijkt. En het is dus goed om dat wel te doen. Er is dus wel goed en fout.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2011, 20:25
Verwijderd
Ik vind het wel een beetje makkelijk om je daar de hele tijd achter te verschuilen, dat is dus totaal niet kritisch kijken naar je eigen gedrag, als je het sowieso altijd als juist beoordeelt.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2011, 20:35
nachtmens
nachtmens is offline
Ik heb spijt op een paar dingen in mijn leven, maar het ging hier niet om het ja en nee zeggen.
Oud 01-05-2011, 20:52
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik vind het wel een beetje makkelijk om je daar de hele tijd achter te verschuilen, dat is dus totaal niet kritisch kijken naar je eigen gedrag, als je het sowieso altijd als juist beoordeelt.
Natuurlijk moet je wel kritisch kijken, anders kun je je gedrag toch niet aanpassen om het beter te doen?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2011, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk moet je wel kritisch kijken, anders kun je je gedrag toch niet aanpassen om het beter te doen?
Hoe kun je nou beweren dat je kritisch bent als je steeds aangeeft dat alles wat je doet het juiste is?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 07:55
Volk
Volk is offline
Citaat:
Hoe kun je nou beweren dat je kritisch bent als je steeds aangeeft dat alles wat je doet het juiste is?
Wat ik op dát moment deed was het beste dat ik op dát moment kon doen. Dus is het per definitie niet fout. Maar als je terugkijkt, met nieuwe kennis en ervaring kun je wel bedenken hoe je het in het vervolg anders kunt aanpakken om zo dichter bij het gewenste resultaat te komen. Naar mijn mening heeft reflecteren niets te maken met het zoeken naar fouten maar naar kijken hoe je in het vervolg dichter bij het gewenste resultaat kunt komen.

Ik heb het gevoel dat ik mezelf aan het herhalen ben...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 10:20
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Wat ik op dát moment deed was het beste dat ik op dát moment kon doen.
Nee, want dan zou je overal tienen voor gehaald hebben, bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 10:26
Volk
Volk is offline
Citaat:
Nee, want dan zou je overal tienen voor gehaald hebben, bijvoorbeeld.
Soms kun je geen tienen halen ondanks dat je je uiterste best hebt gedaan. Maar ik heb wel 3 jaar achtereen de beste cijfers van de school gehaald, en ja, dat waren vooral tienen. Volgens jouw redenatie kan iedereen tienen halen als hij maar zijn uiterste best doet, maar dat is niet zo.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 10:43
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Soms kun je geen tienen halen ondanks dat je je uiterste best hebt gedaan. Maar ik heb wel 3 jaar achtereen de beste cijfers van de school gehaald, en ja, dat waren vooral tienen. Volgens jouw redenatie kan iedereen tienen halen als hij maar zijn uiterste best doet, maar dat is niet zo.
Nee, volgens mijn redenatie maken mensen soms fouten waardoor ze niet de beste keuze maken.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 11:00
Volk
Volk is offline
Citaat:
Nee, volgens mijn redenatie maken mensen soms fouten waardoor ze niet de beste keuze maken.
Ik kan mezelf blijven herhalen maar daar heb ik geen zin in. Je snapt het niet, dat kan en dat mag. Prima. Voor mij werkt mijn visie en het is niet erg als jij die visie niet vind kloppen of je er niet in kan vinden. Ik laat het hierbij.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Het ligt er ook maar aan wat je precies verstaat onder "spijt". Als je daarmee bedoelt dat je je fouten erkent en er van leert, vind ik het wel goed om spijt te hebben. Als je met "spijt" bedoelt dat je gaat liggen huilen in het hoekje omdat je zo zielig bent is het minder constructief.
Ik versta onder spijt het gevoel van "oh neeee ik wou dat ik dat niet had gedaan!", de wens om iets terug te draaien, het gevoel dat je het anders had willen doen.

Dat gevoel heb ik natuurlijk ook wel eens, maar dat is dan direct nadat ik iets stoms heb gedaan. Maar als ik er achteraf op terugkijk, dan waren het nooit dingen die op de lange termijn ook stom bleken te zijn. Ik heb ook echt moeite om me iets te herinneren waar ik nou spijt van had...

Oh nou, ik heb wel eens met mensen gezoend waarvan ik vervolgens dacht, dat had ik niet moeten doen. Maar als ik daar nu op terugkijk, dan heb ik daar echt geen spijt van. Ik begrijp waarom ik het toen deed, en de gevolgen van die gebeurtenissen waren niet vervelend (en ik heb er leuke anekdotes aan overgehouden ) en hoewel het soms stomme beslissingen waren, heb ik er wel van geleerd.

Nou ja, daarom zeg ik dus dat ik niet aan spijt doe; op de lange termijn is dat gewoon ook echt niet zo. Ik kan me ook echt niks belangrijkers herinneren waar ik spijt van zou moeten hebben, en eerlijk gezegd ook maar heel weinig dingen die ik achteraf gezien anders had moeten doen...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 13:32
Verwijderd
Stel dat persoon A en persoon B ruzie aan het maken zijn. In de hitte van de strijd geeft persoon A een duw tegen persoon B. Persoon B valt ongelukkig met zijn hoofd tegen een tafel aan en moet opgenomen worden in het ziekenhuis met ernstig hoofdletsel.
Het was persoon A het hier niet om te doen, maar het is toch gebeurd. Ik vraag me af volk, of jij dan nog vindt dat het dom is van persoon A om hier spijt van te hebben.

Misschien hebben jullie niet echt heftige dingen meegemaakt op dit gebied, van iemand uitschelden kan je spijt hebben maar dat heeft op de lange termijn inderdaad niet zoveel effect. Echter zijn er in deze wereld wel mensen die dingen een stukken stommer aanpakken, dat wil niet zeggen dat ze dat bewust doen. Hangt natuurlijk ook af van omgevingsfactoren. Maar om de terechte spijt die deze mensen hebben dan dom te noemen vind ik vreemd, want als je ergens spijt van hebt dan toon je ook berouw. En dat is juist iets goeds vind ik.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Stel dat persoon A en persoon B ruzie aan het maken zijn. In de hitte van de strijd geeft persoon A een duw tegen persoon B. Persoon B valt ongelukkig met zijn hoofd tegen een tafel aan en moet opgenomen worden in het ziekenhuis met ernstig hoofdletsel.
Het was persoon A het hier niet om te doen, maar het is toch gebeurd. Ik vraag me af volk, of jij dan nog vindt dat het dom is van persoon A om hier spijt van te hebben.

Misschien hebben jullie niet echt heftige dingen meegemaakt op dit gebied, van iemand uitschelden kan je spijt hebben maar dat heeft op de lange termijn inderdaad niet zoveel effect. Echter zijn er in deze wereld wel mensen die dingen een stukken stommer aanpakken, dat wil niet zeggen dat ze dat bewust doen. Hangt natuurlijk ook af van omgevingsfactoren. Maar om de terechte spijt die deze mensen hebben dan dom te noemen vind ik vreemd, want als je ergens spijt van hebt dan toon je ook berouw. En dat is juist iets goeds vind ik.
Iemand een duw geven tijdens ruzie is toch sowieso dom? En mensen uitschelden doe ik ook nooit? Ja op de fiets als een randdebiel in een auto me opeens afsnijdt, maar daar heb ik dan weer geen spijt van

Ik snap wel wat je bedoelt, en je hebt gelijk, als iemand zich echt zo stom heeft gedragen en nu het inzicht heeft gekregen dat dat dom gedrag is, dan is dat geen slechte vorm van spijt. Maar ik ken eerlijk gezegd weinig mensen die zich zo zouden gedragen, en ik vind het onnodig als mensen spijt hebben van dingen als 'ik wou dat ik toen en toen die persoon mee uit had gevraagd' of 'ik had niet moeten beginnen aan mijn studie' of zelfs 'ik had niet zo gemeen moeten zijn tegen mijn moeder toen ik chagrijnig was vanmorgen'. Dat soort dingen zijn voorbij; als het goed is heb je er van geleerd en kun je het in het vervolg beter doen, en het heeft geen zin om er in te blijven hangen met spijtgevoelens die niks helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten