|
|
Bekijk resultaten poll: waar heb je meer spijt van. dat je ergens ja op zei of nee | |||
Ik zei ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
22 | 44.00% |
ik zei nee |
15 | 30.00% |
kweet niet |
3 | 6.00% |
allebei |
10 | 20.00% |
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het echt heel erg raar als mensen zeggen dat ze niet aan spijt doen. Hebben jullie zo'n perfect leventje dat jullie nooit eens dingen doen of zeggen waarvan je achteraf denkt dat je dat niet had moeten doen? Dat kan ik me gewoon niet voorstellen.
Spijt hebben van iets betekent niet dat je moet blijven hangen in het verleden en je een slachtofferrol moet aanmeten, maar juist dat je kritisch kijkt naar je gedrag en dat wil verbeteren. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Het ligt er ook maar aan wat je precies verstaat onder "spijt". Als je daarmee bedoelt dat je je fouten erkent en er van leert, vind ik het wel goed om spijt te hebben. Als je met "spijt" bedoelt dat je gaat liggen huilen in het hoekje omdat je zo zielig bent is het minder constructief.
|
![]() |
|
Onder spijt versta ik wat de vandale er ook onder verstaat nl: spijt de; v(m) besef dat men iets niet had moeten doen; berouw: ergens ~ van hebben || allerlei moeilijkheden ten ~ ondanks
spij·ten speet, h gespeten verdriet veroorzaken; berouw hebben van: het spijt me erg voor je Ik vind dus nooit achteraf dat ik iets niet/wel had moeten doen. Want ik doe altijd wat ik op dat moment het juiste acht. Ik kan wel bedenken dat ik het de andere keer anders aan zal pakken, maar ik zal nooit vinden dat ik het verkeerd had gedaan in het verleden. Ik doe altijd het juiste. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb het gevoel dat ik mezelf aan het herhalen ben... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat gevoel heb ik natuurlijk ook wel eens, maar dat is dan direct nadat ik iets stoms heb gedaan. Maar als ik er achteraf op terugkijk, dan waren het nooit dingen die op de lange termijn ook stom bleken te zijn. Ik heb ook echt moeite om me iets te herinneren waar ik nou spijt van had... Oh nou, ik heb wel eens met mensen gezoend waarvan ik vervolgens dacht, dat had ik niet moeten doen. Maar als ik daar nu op terugkijk, dan heb ik daar echt geen spijt van. Ik begrijp waarom ik het toen deed, en de gevolgen van die gebeurtenissen waren niet vervelend (en ik heb er leuke anekdotes aan overgehouden ![]() Nou ja, daarom zeg ik dus dat ik niet aan spijt doe; op de lange termijn is dat gewoon ook echt niet zo. Ik kan me ook echt niks belangrijkers herinneren waar ik spijt van zou moeten hebben, en eerlijk gezegd ook maar heel weinig dingen die ik achteraf gezien anders had moeten doen... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Stel dat persoon A en persoon B ruzie aan het maken zijn. In de hitte van de strijd geeft persoon A een duw tegen persoon B. Persoon B valt ongelukkig met zijn hoofd tegen een tafel aan en moet opgenomen worden in het ziekenhuis met ernstig hoofdletsel.
Het was persoon A het hier niet om te doen, maar het is toch gebeurd. Ik vraag me af volk, of jij dan nog vindt dat het dom is van persoon A om hier spijt van te hebben. Misschien hebben jullie niet echt heftige dingen meegemaakt op dit gebied, van iemand uitschelden kan je spijt hebben maar dat heeft op de lange termijn inderdaad niet zoveel effect. Echter zijn er in deze wereld wel mensen die dingen een stukken stommer aanpakken, dat wil niet zeggen dat ze dat bewust doen. Hangt natuurlijk ook af van omgevingsfactoren. Maar om de terechte spijt die deze mensen hebben dan dom te noemen vind ik vreemd, want als je ergens spijt van hebt dan toon je ook berouw. En dat is juist iets goeds vind ik. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik snap wel wat je bedoelt, en je hebt gelijk, als iemand zich echt zo stom heeft gedragen en nu het inzicht heeft gekregen dat dat dom gedrag is, dan is dat geen slechte vorm van spijt. Maar ik ken eerlijk gezegd weinig mensen die zich zo zouden gedragen, en ik vind het onnodig als mensen spijt hebben van dingen als 'ik wou dat ik toen en toen die persoon mee uit had gevraagd' of 'ik had niet moeten beginnen aan mijn studie' of zelfs 'ik had niet zo gemeen moeten zijn tegen mijn moeder toen ik chagrijnig was vanmorgen'. Dat soort dingen zijn voorbij; als het goed is heb je er van geleerd en kun je het in het vervolg beter doen, en het heeft geen zin om er in te blijven hangen met spijtgevoelens die niks helpen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Spijt van aanmelding studentenvereniging tenEleven | 8 | 29-08-2011 16:42 | |
Drugs & Alcohol |
Wat zou je absoluut nooit meer willen doen of waar heb je spijt van? MB | 68 | 02-02-2007 12:21 | |
Verhalen & Gedichten |
Anouk en Danny #2 Little Phoebe | 264 | 23-07-2006 14:40 | |
Algemene schoolzaken |
enquete voor jongeren. Fantôme | 57 | 19-10-2004 20:58 | |
Verhalen & Gedichten |
Van Christiaan, zijn anorexia-kater en Fred Verwijderd | 15 | 02-09-2004 01:26 | |
Verhalen & Gedichten |
Begin van een verhaal. Vlooienband | 20 | 18-01-2003 03:02 |