Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2011, 18:18
Hpstefan
Hpstefan is offline
Hallo allemaal,,

ik moet binnenkort een profiel kiezen met daarbij een keuzevak,,met behulp van school en mijn voorkeuren zijn we hier uit gekomen:

4 vwo Natuur & gezondheid:

Algemene vakken: Ne, Eng, Du, Anw, maatschappijleer, ckv, lichamelijke voeding
profiel vakken: Wis A OF B, sk, bio, nat
keuzevak: Economie of Managment & organisatie

Alleen kom ik er nu niet uit of ik wiskunde A of B moet kiezen, van de één hoor ik dat wiskunde b wordt aangeraden, zodat je meer mogelijk heden hebt voor je vervolg opleiding. Maar de ander zegt dat je juist wis a nodig hebt bij een natuurprofiel. Wat adviseren jullie mij??

ook weet ik niet of ik als keuzevak Economie of Managment &organisatie moet kiezen??
graag hoor ik jullie advies/mening

alvst bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2011, 18:31
the_Reader
the_Reader is offline
Bij een natuurprofiel 'hoort' eigenlijk juist wiskunde b, dus dat lijkt me logischer om te worden aangeraden..
Maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit, je voordeel met wiskunde b bij natuurkunde is erg minimaal is mij verteld, en met wiskunde a redt je je daar ook makkelijk.
Het is wel waar dat je met wiskunde b meer technische vervolgopleidingen kunt doen, dus als je erover denkt om die kant op te gaan, zou ik wel wiskunde b proberen te doen.
Verder moet je vooral kijken naar welke hoofdstukken bij wiskunde je makkelijker/leuker vindt om te doen, als dat bijv. kansberekening is neig je meer naar wiskunde a, houd je meer van bewijzen en meetkunde dan zou ik je wiskunde b aanraden. Vraag het anders vooral eens aan je wiskunde docent, die kent jou beter dan wij hier

Waarom wil je eigenlijk economie of m&o als keuzevak kiezen?
Uit interesse, of omdat je daar later misschien iets mee wil doen?
Of was het gewoon het enige wat overbleef?
Economie is meer algemene economie, veel theorie, met name over de overheid, de werkloosheid etc
Management & Organisatie is meer richting de bedrijfseconomie, met veel rekenen.

Veel succes in ieder geval met je keuze!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 18:37
Em.
Em. is offline
Wiskunde a nodig bij een natuurprofiel? Huh? Wiskunde B is júist voor een natuurprofiel! En als je een profiel doet met wiskunde b, natuurkunde, scheikunde en biologie dan kun je inderdaad praktisch alles. Alles behalve Griekse en Latijnse taal en cultuur en Theologie, geloof ik. Ik heb er tot nu toe in ieder geval niet meer kunnen ontdekken dan dat.

Bij ons (en bij veel andere scholen, geloof ik) mag je trouwens geen eens natuurkunde en wiskunde a doen - dan wordt b echt aangeraden. Hoewel ik betwijfel of het écht veel voordeel geeft (volgens mij niet, niet voor natuurkunde) maar i.v.m. vervolgopleidingen is het handig, en sowieso, als je wiskunde b kunt, vind ik eigenlijk dat je ook wiskunde b moet doen. Eigenlijk. Tenzij je een ontzettende voorkeur voorkeur hebt voor kansrekenen (hoewel je dan ook aan wiskunde D kunt denken) en een bloedhekel aan algebra, misschien.

En qua keuzevak... áls je wiskunde b kiest, dan vergroot M&O of economie je mogelijkheden later niet meer - met wiskunde b & natuurkunde slagen de meeste mensen trouwens beter in een economische studie dan de mensen die EM hebben gevolgd. Hoewel ik zelf gewoon economie gekozen heb (met profiel NT/NG) - M&O is meer met dingen als balansen e.d., die vond ik niet zo interessant - maar dan ook echt alleen omdat ik er zonder moeite heel goed voor sta. Economie is wat breder, wat minder met rekenen/balansen/regeltjes (heb ik het idee) en wat meer met 'als iemand dit doet dan vergroot het de vraag dus dan reageren consumenten zo en dan gaat de wereldeconomie blablabla'.
Oud 18-03-2011, 18:52
Hpstefan
Hpstefan is offline
Erg duidelijk,,mijn voorkeur ligt nu dicht bij m&o als keuzevak, en ik denk toch dat ik voor Wi B zal gaan

Citaat:
Waarom wil je eigenlijk economie of m&o als keuzevak kiezen?
Uit interesse, of omdat je daar later misschien iets mee wil doen?
Of was het gewoon het enige wat overbleef?
!
omdat ik er goed voor sta en ook nog eens leuk vind
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 07:40
Silvano08
Silvano08 is offline
Wiskunde B, en je hebt er wel degelijk voordeel bij bij natuurkunde, zoals hoekenberekeningen en aantoning van gelijkvormigheid met meetkunde, en het oplossen van vergelijkingen bij bijv. lenzen met algebra. Het is natuurlijk niet veel, maar wiskunde B is zeker een stap in de goede richting met natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 11:53
Diamera
Diamera is offline
Ik zou ook wiskunde B kiezen in jouw geval. Ik heb bijna hetzelfde profiel als jij, en het is zeker handig bij natuurkunde. Sowieso als je wiskunde B aankan, zou ik het gewoon doen, ook omdat je met wiskunde B meer mogelijkheden hebt wat betreft het kiezen van een studie.

Edit: Ik zou economie als keuzevak doen (heb ik ook gedaan, maar goed). Management en Organisatie vind ik juist meer theorie, en economie juist meer berekenen (is wel een beetje kort door de bocht beoordeeld). Bij M&O kijk je meer op micro-niveau, bijvoorbeeld de mogelijkheden om een bedrijf op te zetten of mogelijke bestuursvormen voor een bedrijf, terwijl je bij economie vooral bezig bent met macro-niveau, zoals bijv. het berekenen van de gemiddelde koopkrachtverandering in een land door de inflatie, of de invloed van een inkomensverandering op de vraag naar een product. Bij economie komen wel delen van M&O terug (bijvoorbeeld die bestuursvormen), maar ik weet niet of dat andersom ook zo is want ik heb geen M&O. Omdat je theorie altijd nog wel kan leren, en het berekenen gewoon handig is om geoefend te hebben, zou ik economie kiezen. Maar het ligt er maar net aan wat je leuker vindt.

Laatst gewijzigd op 20-03-2011 om 12:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten