Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2011, 22:20
synbitz
synbitz is offline
(misschien moet dit verplaatst)

Ik vroeg me af wat jullie denken over geld en geluk.
Persoonlijk denk ik echt (maar dan ook echt) dat geld, zeker en vast geluk met zich mee brengt.

Stel je hebt genoeg geld en je bent 30 ofzo, je hoeft NOOIT meer te werken en kan toch gewoon luxe dingen kopen, dan bedoel ik niet een ferarri ofzo. Stel je hebt €10 000 euro netto per maand.

Maakt dat jou dan niet automatisch gelukkig? Volgt geluk geld niet?
waarom wel / niet ?

Ik zeg niet dat als je geen geld hebt, je niet gelukkig kan zijn.
Maar als je wel zeeeeker genoeg geld hebt... dan word je leven toch beter en word je ook gelukkiger. Of niet dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2011, 22:25
Verwijderd
Nee.

Waarom niet? Simpel voorbeeld. Als je heel je leven hard hebt gewerkt, en heel veel geld hebt verdiend, en je hebt geen vrienden of familie waar je het goed mee kan vinden. Ik zou me dan behoorlijk eenzaam voelen.

Geld helpt in bepaalde gevallen zeker wel om gelukkig te worden. Maar geld maakt niet automatisch gelukkig, want vrienden en familie kun je niet kopen.

Ander voorbeeld: Je kind / wie dan ook wordt vermoord, en je krijgt een gigantische schadevergoeding. Of je bent blijven gehandicapt geraakt vanwege een bepaald medicijn en je krijgt een schadevergoeding. Reken maar dat je dan niet gelukkig bent ondanks al je geld.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 23:26
AzN
AzN is offline
Dit is toch 'n eindeloze discussie? Omdat 'geluk' 'n subjectief begrip is: iets wat mij gelukkig maakt, heeft voor jou bijvoorbeeld totaal geen waarde. Sommige mensen associëren geluk met geld en anderen niet, punt.

Tenminste, das hoe ik 't zie .
Oud 23-03-2011, 23:36
Thinus
Thinus is offline
Geld op zichzelf niet, maar het is natuurlijk wel erg handig ja.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 06:51
JustADreamer
JustADreamer is offline
Tevreden zijn met wat je hebt, en goed kunnen leven met de spullen die je hebt dát maakt gelukkig. Als je zelfvoorzienend zou zijn heb je geen geld nodig, maar kun je net zo goed gelukkig zijn dus.

Extreem rijke mensen zijn écht niet per se gelukkig, ze kunnen alles kopen wat ze willen, maar dat geeft slechts een klein momentje van geluk, voor zover het al geluk en niet genot is, daarna hebben ze weer méér nodig om nog gelukkig te zijn. Daarnaast moet je je als je heel rijk bent bij al je vrienden afvragen of ze vrienden zijn omdat je geld hebt of omdat ze jou zo'n leuk persoon vinden.

Neuh, geef mij maar gewoon lekker genoeg, zodat ik niet careless iedere dag uit eten kan gaan maar er écht van geniet als ik dan eens in een restaurant zit. Ik ben niet arm, niet rijk, maar wél gelukkig en tevree met wat ik heb.
Oud 24-03-2011, 07:03
olha1
olha1 is offline
geld maakt in de theorie gelukkig daarom denk je dit,
geld maakt in de theorie gelukkig omdat je alleen voordelen aan veel geld kan bedenken ik bedoel wat is een nadeel van veel geld hebben?

maar als je veel geld hebt door niks te doen:
je voelt geen trots voor wat je hebt bereikt (hangt ook vanaf hoe leuk je je baan vind).

als ik nu 300 euro krijg; word ik daar echt niet gelukkig van ik zal misschien blij zijn met meer leuke spullen maar dit is niet gelukkig (blij is denk ik meer een gevoel en gelukkig een soort van tevreden met de blijheid die je hebt ofzow).

conclusie:
als je er over nadenkt denk je misschien dat het je gelukkig maakt, maar eigenlijk zal je er alleen net wat blijer mee zijn.

p.s. ook geldt dat je natuurlijk niks ermee te doen hebt het doodsaai is maakt niet uit hoeveel je hebt.
de oude opa die 300.000 heeft zal echt niet gelukkiger zijn met dat geld dan als hij minder zou hebben.
Oud 24-03-2011, 07:40
Verwijderd
Geld ontneemt de stress in geldzorgen, en je bent wat dat betreft wat ''vrijer'' je kunt gaan reizen als dat je geluk bevordert etc, maar geld is niet het enigste wat telt...
een zwerver in het park maak je gelukkig door hem een appel te geven, een miljonair alleen met een nieuwe villa....
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 09:47
Noeleke
Noeleke is offline
Ik heb hier twee jaar geleden een soort klein werkstukje gemaakt en ben toen tot de conclusie gekomen dat geld op zichzelf niet gelukkig maakt.
Het wordt slechts gebruikt als middel om dingen te verschaffen die het leven gemakkelijker of leuker maken.

Maar zoals al is verteld over vriendschappen en liefde.. Dit kun je natuurlijk niet met geld verschaffen. Dus de discussie is denk ik persoonlijk.

Uiteraard blijft geld nog steeds een middel. Wat heb je eraan als je het niet uitgeeft? Ermee pochen? Dan is het ook een middel

Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 09:58
Verwijderd
Geldzórgen maken je vaak ongelukkig, dus in die zin kun je gelukkiger worden als je meer geld te besteden hebt. Maar je kunt ook geldzorgen hebben als miljonair. Als je genoeg hebt om verzekerd te zijn van je levensbehoeften (en dan bedoel ik ook kleren kunnen kopen, studie kunnen volgen, kunnen sporten, etcetera), denk ik eigenlijk dat de hoeveelheid geld niet veel invloed heeft op je geluksgevoel. En als ik naar erg rijke mensen kijk, dan heb ik vaak niet het idee dat die nu echt gelukkig zijn. Maar ik denk dat het verband daar omgekeerd is: ik denk dat ongelukkige mensen vaker een oplossing zoeken in bijvoorbeeld geld om gelukkiger te worden - waardoor ze wel rijk worden, maar nog steeds niet gelukkig blijken te zijn. Ik denk eigenlijk dat als je echt gelukkig bent, je helemaal niet zo de behoefte hebt om veel rijkdom te vergaren...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 10:30
Freud, S.
Freud, S. is offline
Tuurlijk maakt geld gelukkig.
Net zoals de zon mensen gelukkig kan maken ...

Gelukkig zijn is inderdaad heel subjectief en hangt vooral van je ingesteldheid af.
Er bestaat een theorie (vergeef me, maar ik kan de naam van de persoon niet meer terugvinden in mijn warrig hoofd :-)) die zegt dat mensen zich contstant met anderen gaan vergelijken. Daar is op zich helemaal niets fout mee, het wordt enkel "fout" als je je gaat vergelijken met de verkeerde mensen.
Wat het geld dan betreft:
Stel je hebt een modaal inkomen ...
Veel mensen maken dan de fout om de hele rijke mensen als referentie te zien! Daar wordt je dan ongelukkig van, want het hoe je het ook draait of keert, op gebied van geld zul je met je modaal inkomen moeten onderdoen bij de hele rijke mensen ...

Zo kan je van alles heel gelukkig, maar ook heel triest worden!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 12:46
Verwijderd
Ach, ik weet niet of geld gelukkig maakt. Ik ben zeker niet rijk te noemen, maar ben best gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 12:50
Verwijderd
Geld kan een belemmerende factor zijn. Tekort aan geld maakt ongelukkig. Geld maakt zeker niet gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 13:35
Daboman
Daboman is offline
Ik ging altijd uit van geld maakt niet gelukkig. Maar nu ik plotseling veel meer verdien dan ik had verwacht blijkt dat toch ook wel weer erg handig te zijn.

Volgens mij heb ik ooit eens gelezen op nu.nl dat wanneer je geld uitzet tegen gevoel van geluk, je een parabool krijgt. Met andere woorden, er is een optimum jaarsalaris waarbij mensen zich gemiddeld genomen het gelukkigst voelen. Dit ligt rond 70.000 per jaar.
Oud 24-03-2011, 16:45
olha1
olha1 is offline
geld maakt niet gelukkig, maar het helpt wel.
bekend zinnetje
Oud 24-03-2011, 17:10
Sorry.x
Sorry.x is offline
Geld is handig en noodzakelijk in onze maatschappij, maar maakt (naar mijn mening) niet gelukkig.
Familie, vrienden en geluk zijn niet te koop.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 19:06
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
Waarom niet? Simpel voorbeeld. Als je heel je leven hard hebt gewerkt, en heel veel geld hebt verdiend, en je hebt geen vrienden of familie waar je het goed mee kan vinden. Ik zou me dan behoorlijk eenzaam voelen.
Heb je wel heel veel geld verdiend als je dat je hele leven kostte? Je mag veel per uur kunnen verdienen, maar als je dat je hele leven kost is het nog steeds een onaantrekkelijk loon.
In het beginbericht stond er wel een goed voorbeeld: 30 jaar en je hoeft niet meer te werken. Dan kostte dat geld je niet je hele leven.
Dus komt het neer op wat Freud, S. zei.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 19:22
Verwijderd
Geld maakt mij wel gelukkig.
ik heb al vrienden en familie dus ...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 22:34
Verwijderd
Opzich niet maar het is handig nieuwe luxe artikelen aanteschaffen, waardoor je weer gelukkig wordt.
Maar als je minder geld hebt, kan je het denk ik ook wel fijn hebben?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 23:10
MiBe
MiBe is offline
Het kan me vrij weinig schelen of mijn frikandellen nu van de Aldi of de AH komen maar een extra zakcentje is altijd mooi meegenomen. Denk dat je wel degelijk gelukkiger kunt worden door de dingen die je met geld kunt doen (denk hierbij aan reizen etc).
Oud 25-03-2011, 15:23
Vice
Vice is offline
Geld heb je nodig voor je levensbehoefte, dus wanneer je dat geld niet hebt, kun je er wel ongelukkig van worden. Alleen denk ik dat er op een gegeven moment de grens bereikt is dat geld een onderdeel is van je geluk. Veel geld maakt je dan wel onafhankelijker, de waarde van het geld wordt voor je gevoel minder, omdat het makkelijker is om luxe producten te kopen.
Oud 25-03-2011, 15:42
olha1
olha1 is offline
bijvoorbeeld heb ik op dit moment geen geld...
maar gelukkig ben ik zeker
Oud 25-03-2011, 15:46
Verwijderd
Nee.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 15:51
olha1
olha1 is offline
beter gezet nog >>
geld maakt niet gelukkig, maar geen geld maakt ongelukkig.
Oud 25-03-2011, 16:31
swaggaboii
swaggaboii is offline
reken maar dat geld gelukkig maakt..
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 16:38
Verwijderd
Ik denk dat geld een persoon opzich niet gelukkig maakt, daar is meer voor nodig. Geld is wel handig en makkelijk. Je kan heel veel geld hebben maar je kind kan doodziek zijn. Ben je dan gelukkig omdat je veel geld hebt? Dat denk ik niet. Het is alleen makkelijk om luxe dingen, of meer dingen, te kopen. Maar maakt dat een mens echt gelukkiger? Ik denk het niet. Het is lastig als je weinig geld hebt, maar die mensen die zijn echt wel gelukkig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2011, 23:37
Verwijderd
Citaat:
Het kan me vrij weinig schelen of mijn frikandellen nu van de Aldi of de AH komen maar een extra zakcentje is altijd mooi meegenomen. Denk dat je wel degelijk gelukkiger kunt worden door de dingen die je met geld kunt doen (denk hierbij aan reizen etc).
Maar om te reizen heb je toch echt geen geld nodig... sterker nog, ik voelde me avontuurlijker en sterker en had een geweldige reis op het moment dat ik gewoon in zuidelijke richting ging liften met m'n vriendje
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 12:56
synbitz
synbitz is offline
Citaat:
reken maar dat geld gelukkig maakt..
vind ik dus ook
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 14:24
LW
LW is offline
Geld maakt gelukkig voor korte duur. Je kan heel veel kopen maar kopen is het einde van vermaak en zo gaat het keer op keer. Ik denk dat de situatie in je leven bepaald of je nou gelukkig bent of niet, en dus ook de vermaak na bijvoorbeeld school of werk tijd. Als jij nou stinkend rijk bent, maar je hebt geen man/vrouw geen kinderen je zit de hele dag in je eentje thuis, je werkt niet want je hebt veel geld nee lijkt me niet dat dat gelukkig maakt. Tuurlijk is geld hebben wel ideaal want je hebt niet de zorgen dat je je rekeningen niet kunt betalen etc. Dus ja het zorgt wel voor een stukje opluchting,
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 17:46
Verwijderd
Ja geld zou mij zeker gelukkig maken!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 22:37
olha1
olha1 is offline
@hierboven nee, geld zou je alleen maar minder ongelukkig maken
Oud 27-03-2011, 11:00
Verwijderd
Als je teveel geld hebt, heb je geen doel meer. Dan hoef je geen baan te hebben, jezelf uit te dagen, aardig tegen mensen te zijn. Het is ontzettend frustrerend. Dus het komt inderdaad neer op die parabool.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 20:02
honkballertje
honkballertje is offline
Geld kan je helpen gelukkiger te worden.
Je kan jezelf meer dingen veroorloven als je meer geld hebt (dat kan gaan van iets simpels als roomboter ipv margarine tot in een mega huis wonen van zoveel miljoen euro ipv in een 'standaard' rijtjeshuis). Of je gelukkig bent hangt echter nog steeds af van wat je doet met leven. Als je namelijk zoveel geld hebt dat je nooit meer hoeft te werken zou je je kunnen gaan vervelen, omdat je die tijd die je normaal zou werken niks te doen hebt of je zou het in kunnen vullen met leuke activiteiten (die jou dan gelukkiger maken en je kon gaan doen, omdat je niet hoefde te gaan werken). Mensen die bijna niks hebben kunnen ook heel gelukkig zijn.
Geld maakt dus niet gelukkig, maar geld kan je wel helpen om dingen te doen/veroorloven die je gelukkiger maken.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 23:55
Vice
Vice is offline
Citaat:
Maar om te reizen heb je toch echt geen geld nodig... sterker nog, ik voelde me avontuurlijker en sterker en had een geweldige reis op het moment dat ik gewoon in zuidelijke richting ging liften met m'n vriendje
Je hebt toch echt geld nodig voor eten en waarschijnlijk ook een slaapplaats.
Oud 28-03-2011, 00:03
Verwijderd
Citaat:
Je hebt toch echt geld nodig voor eten en waarschijnlijk ook een slaapplaats.
Rephrase: Je hebt er niet meer geld voor nodig dan voor gewoon ergens wonen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 18:27
michelllle
michelllle is offline
Geld maakt niet gelukkig et zorgt alleen voor minder kopzorgen

en mensen halen geen kopzorgen hebben en gelukkig zijn door de war
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 15:13
ronalddegeus
ronalddegeus is offline
Oke, dit is misschien een beetje vaag, maar dit vind ik ervan.
Geluk zit hem niet in geld, macht of wat dan ook. Geluk zit hem in de kleine dingetjes. Als mijn kleine zusje me spontaan een kus op mijn voorhoofd geeft en zegt:"Ik hou van je.". Of een zelfverzekerd gevoel. Een gevoel dat je geaccepteerd wordt, zoals je bent. Het gevoel dat je vrienden hebt. Het gevoel dat we niet in Japan of Libië wonen. Het gevoel dat je opa en oma nog leven en blij zijn met elkaar. Het gevoel van verliefdheid, kriebels in de buik. De charme van muziek. Het gevoel dat je echt wat nuttigs heb gedaan.

Allemaal dingen waar je gelukkig van wordt en geen cent voor hoeft te hebben.
Materie is luxe. Luxe is prettig, maar niet nodig, volgens het woordenboek. Luxe is niet meer prettig, als je er te veel van hebt. Niets is meer bijzonder, alles is gewoon. Een jachtje erbij is gewoon, een ketting van 3000 is gewoon: ALLES is gewoon.

kortom, geld maakt niet gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 00:13
TheEditor
TheEditor is offline
In een wereld waar wij in consumptie leven, maakt geld deels gelukkig. Zoveel geld je ook hebt, zonder sociale contacten, hobby's, een relatie (tenminste, voor de rest van je leven) etc. Is net zo belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 22:42
xdonbeer
xdonbeer is offline
Wat je ook denkt, zonder geld zou je echt niet gelukkig zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 22:47
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Mijn opa zei altijd: "Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld." en "Geld is je beste vriend."
Oud 03-04-2011, 22:50
MiBe
MiBe is offline
Wat een wijs man.
Oud 04-04-2011, 01:43
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Nou he
Oud 05-04-2011, 15:01
arPos
arPos is offline
geld maakt het creeeren van omstandigheden benodigd voor een gelukkig leven makkelijker.

maar nee geld op zichzelf maakt niet gelukkig
Reageren

Regels voor berichten