Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2011, 20:08
Verwijderd
Ik heb altijd slechte voeten gehad. Volgens de huisarts zijn ze doorgezakt en ik draag sinds 2 jaar meestal steunzolen.

Sinds een paar weken heb ik steeds meer pijn in mijn voeten en sinds vandaag belemmert het me ook met het lopen. Op hakke schoenen (hoe schrijf je dat toch???) gaat het nog wel om boodschappen e.d. te doen, op blote voeten / platte schoenen / gympen (met of zonder steunzolen) kan ik geen twee minuten staan / lopen.

De pijn zit vooral in mijn linkervoet in die ronding aan de onderkant. Het is daar ook dikker dan normaal en het is gevoelig als ik het aanraak. Wat kan ik op dit moment het beste doen om de pijn wat te laten zakken? En wat kan ik op de langere termijn eraan doen? Moet ik nou juist wel of juist niet op hakke schoenen lopen?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 09:26
Hawahaai
Hawahaai is offline
Als je met steunzolen beter kunt lopen dan zonder, zou ik gewoon altijd schoenen dragen waar je zolen in kunnen.
En het lijkt me verstandig om je voeten opnieuw te laten bekijken door de podotherapeut die je zolen heeft afgemeten; misschien is het met een kleine aanpassing zo verholpen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 10:58
Verwijderd
Misschien zijn je steunzolen inderdaad gewoon verouderd. Die gaan niet eeuwig mee namelijk.

Maar dat het op de pijnlijke plek ook wat dikker en gevoelig is, klinkt een beetje als een tendinitis. Dat houdt in dat er een pees ontstoken is, meestal door irritatie, bijvoorbeeld door verouderde steunzolen, of door andere inspanning dan je gewend bent (dus zonder bacteriën). Dat is dan te verhelpen door de oorzaak weg te nemen en een tijdje ontstekingsremmers te gebruiken. Maar dat valt over internet niet met zekerheid te zeggen, dus ik denk dat je er beter even mee langs de huisarts kunt.

Laatst gewijzigd op 10-04-2011 om 11:07.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 11:29
Balance
Balance is offline
Ik heb een aantal maanden terug ook gehad dat ik erg veel pijn had. Dat heeft wel 2 maanden geduurd; in mijn geval aan mijn knieën, maar dat doet er even niet toe. Want ik besloot vóór een doktersbezoek eerst eens mijn steunzolen weer te laten vernieuwen en al mijn slechte gympen de deur uit doen. Want je kan moeilijk bij de dokter binnen komen met de mededeling dat je stiekem ook nog wel eens op schoenenreus-schoenen loopt en met verouderde steunzolen. Binnen 3 dagen nadat ik op mijn nieuwe zolen en goede schoenen liep, waren mijn klachten verdwenen.
Als ik jou was zou ik dus heel kritisch gaan kijken naar waarom je soms je steunzolen niet draagt en wat je schoenen doen voor je voeten. Goede schoenen zijn niet volledig buigbaar (voorkant vrij ver naar achterkant), terwijl slechte gympen dat bijvoorbeeld wel zijn. En de zijkant van je hak moet redelijk hard zijn, zodat je daar steun krijgt. En als je platvoeten hebt, dus voeten die naar de binnenkant zakken; kijk dan eens goed of je met je steunzolen in nog wel op de buitenkant van je voeten staat. Zo niet, dan is de bolling aan de binnenkant mogelijk al te veel versleten.

Ik heb aan verschillende fysiotherapeuten en artsen gevraagd of je nou wel of niet hakken mag dragen. Hun antwoorden verschilden, maar het merendeel gaf aan dat het geen kwaad kan mits het goede schoenen zijn en je steunzolen er in kunnen. Je hebt ze niet voor niets.
Oud 10-04-2011, 11:47
Verwijderd
Dankjulliewel voor deze antwoorden! Overigens draag ik eigenlijk altijd goede schoenen. Ik dacht dat mijn steunzolen niet in mijn hakke schoenen zouden passen, maar ik heb het net geprobeerd en het past! Ik ga dus voorlopig maar even daar op lopen. Overigens heb ik net bij mijn verzekeringsvoorwaarden gekeken. Ik heb sinds dit jaar een nieuwe verzekering en die vergoedt steunzolen niet. De steunzolen die ik nu heb zijn inderdaad enigszins versleten. Zou ik ook toekunnen met steunzolen die niet helemaal op mijn voet gemaakt zijn? Iemand ervaring mee?
@Sarah: ontstekingsremmers mag ik helaas niet slikken (in ieder geval de NSAID's niet).
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 12:26
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Dankjulliewel voor deze antwoorden! Overigens draag ik eigenlijk altijd goede schoenen. Ik dacht dat mijn steunzolen niet in mijn hakke schoenen zouden passen, maar ik heb het net geprobeerd en het past! Ik ga dus voorlopig maar even daar op lopen. Overigens heb ik net bij mijn verzekeringsvoorwaarden gekeken. Ik heb sinds dit jaar een nieuwe verzekering en die vergoedt steunzolen niet. De steunzolen die ik nu heb zijn inderdaad enigszins versleten. Zou ik ook toekunnen met steunzolen die niet helemaal op mijn voet gemaakt zijn? Iemand ervaring mee?
@Sarah: ontstekingsremmers mag ik helaas niet slikken (in ieder geval de NSAID's niet).
Ik zou toch speciale steunzolen laten aanmeten, volgens mij kun je dat soort speciale ziektekosten declareren bij de belastingdienst aan het eind van het jaar, of jij daar wat aan hebt weet ik niet. Je moet nog de rest van je leven met je voeten doen he, en je bent nog maar 23!
Oud 10-04-2011, 17:20
arPos
arPos is offline
Citaat:
Zou ik ook toekunnen met steunzolen die niet helemaal op mijn voet gemaakt zijn? Iemand ervaring mee?
Is een erg slecht idee.
Oud 10-04-2011, 19:29
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Zou ik ook toekunnen met steunzolen die niet helemaal op mijn voet gemaakt zijn?
Bij kleine afwijkingen is dat soms mogelijk, maar als je nu al zulke klachten hebt met wel aangepaste zolen, zou ik dat niet doen.
Ik kan meestal zo'n 3 a 4 jaar doen met een paar zolen, als ik er halverwege 1x een nieuwe bovenlaag (a 15 euro) op laat doen. Dan vind ik de kosten ook best meevallen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 08:44
Annemarie99
Annemarie99 is offline
Zelf heb ik ook al heel lang steunzolen, soms best wel balen maar ben er helemaal aan gewend.

Pijn in de boog van de voetholte is vaak de oorzaak dat je steunzolen zijn verouderd of niet goed meer aansluiten op je voeten. Ik heb het zelf ook gehad en bij mij noemden ze het "berenlik". De steunzolen waren toen teveel in- en doorgezakt. Als je ook platvoeten hebt, dus voeten die naar de binnenkant in- door en uitzakken; kijk dan eens goed of je met je steunzolen in nog wel op de buitenkant van je voeten staat. Het beste kan je dat bezien als je met de blote voeten op de zolen staat. Zo niet, dan is de bolling aan de binnenkant mogelijk te veel versleten.

Als steunzolen zijn voorgeschreven zou je die speciaal op maat voor je voeten meoeten laten maken bij podoloog of orthopedisch-instrumentenmaker. Het beste is ze gewoon dagelijks (de gehele dag) te dragen. Je houdt dan constant druk op je voeten. Wel moet je je schoenen daarop aanpassen. Wat plattere schoenen met los en uitneembaar voetbed zijn wel de beste. Hoge hakken (pumps) zijn echter niet aan te bevelen bij slechte voeten e/o steunzolen. Als je toch pumps wil dragen, doe je het een keertje zonder steunzolen of gebruik je gewoon voorvoetsteuntjes (kan je kopen bij de schoenmaker). Kant en klare steunzolen (die Walk Fit's) zijn volgens mij niet aan te raden, daar de welvingen nooit op de ideale plek zitten. Bij kleine voetafwijkingen zou het misschien wel kunnen (als vervanger/voorlopen van steunzolen) maar als je al steunzolen hebt zal ik er niet aan beginnen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 18:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik kan meestal zo'n 3 a 4 jaar doen met een paar zolen, als ik er halverwege 1x een nieuwe bovenlaag (a 15 euro) op laat doen. Dan vind ik de kosten ook best meevallen.
Ik wist niet dat je die bovenlaag kon laten vernieuwen. Goed om dat te horen zou ik ook eens naar moeten informeren Ik moet nu eigenlijk wel nieuwe en wil binnenkort een afspraak maken want ze zijn echt vies en versleten.

@ lentekriebel: ik zou geen steunzolen nemen die niet op jouw voeten gemaakt zijn, denk dat je het in dit geval dan alleen maar erger maakt. Je steunzolen laten vergoeden door je ziektekostenverzekering loont eigenlijk alleen als je ook nog allerlei andere dingen uit zo'n aanvullend pakket gebruikt. Ik heb bij verschillende verzekeringen gekeken maar als je alleen voor je steunzolen een duurder pakket kiest is het goedkoper om ze eens in de twee/drie jaar zelf te betalen. Je kan het dan idd ook aftrekken als ziektekosten bij je belastingaangifte al is het maar weer afwachten of dat volgend jaar ook nog kan.
Oud 11-04-2011, 19:29
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik wist niet dat je die bovenlaag kon laten vernieuwen. Goed om dat te horen zou ik ook eens naar moeten informeren Ik moet nu eigenlijk wel nieuwe en wil binnenkort een afspraak maken want ze zijn echt vies en versleten.
Ik weet niet of dat bij alle soorten kan, maar toen ik twee jaar geleden door mijn leren bovenlaag sleet, kon de podotherapeut die gemakkelijk vervangen. Toen ik nog een kunststof bovenlaag had, heb ik dat nooit laten doen, dus ik weet niet of het daarmee ook kan.
Verder heb ik ook al een paar keer scheurtjes in mijn zolen laten plakken; er is best veel mogelijk zonder dat je meteen nieuwe zolen moet aanschaffen (tenzij de steun verminderd is).
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 19:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hmm, misschien moet ik toch maar eens eerder langsgaan als ze gaan slijten. De vorige keer dat ik er was zeiden ze ook dat ik elk jaar een keertje langs moest komen, misschien dat ze het dan ook nog wel kunnen repareren. Ik denk dat ik nu gewoon nieuwe laat maken en daar dan eens wat beter mee om ga.
Oud 11-04-2011, 21:32
arPos
arPos is offline
overigens weet ik niet of dit voor jou geldt maar ik heb het niet zo met kunstoffen zolen, toen ik ze nog nodig had liet ik altijd kurken maken met leren bovenlaag.
Oud 11-04-2011, 23:00
Verwijderd
Ik denk dat (een deel van) het probleem is dat ik veel ben aangekomen, dan krijgen je voeten ook veel meer te verduren natuurlijk. Overigens loop ik nu dus twee dagen op mijn hakkeschoenen (stevige leren laarsjes met een hak van 5 cm oid) met steunzolen maar de pijn wordt alleen maar steeds erger. Daarnaast heb ik vandaag dus ontzettend veel pijn in mijn rug gekregen (of het door de steunzolen komt weet ik niet hoor, maar het zou kunnen). Aan het begin van de middag ben ik maar paracetamols gaan slikken, wat geen zier hielp. Vanavond toch maar stiekem een ibuprofen genomen, maar zelfs dat werkte niet. Aan het eind van de avond maar aan de alcohol gegaan en dat werkt gelukkig wel enigszins, maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Ik denk dat ik dan inderdaad maar nieuwe steunzolen ga laten aanmeten. Weet iemand hoe dat zit met gewicht? Ik neem aan dat dat wel een factor is bij het bepalen van de stevigheid van de zolen. De verwachting is echter dat ik in de komende maanden weer flink zal afvallen...

Hebben mensen nog tips om de komende dagen een beetje relaxt door te komen zonder al te veel pijn? (bepaalde pijnstillers/ smeerseltjes/ koude of warme dingen ofzo?)

Oh en @ Daantje: een uitgebreidere aanvullende verzekering was voor mij voor wel meer dingen handig geweest, maar dat weet je van tevoren nooit helaas. Volgend jaar ga ik wel weer een andere verzekering afsluiten geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 20:40
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik denk dat ik dan inderdaad maar nieuwe steunzolen ga laten aanmeten. Weet iemand hoe dat zit met gewicht? Ik neem aan dat dat wel een factor is bij het bepalen van de stevigheid van de zolen. De verwachting is echter dat ik in de komende maanden weer flink zal afvallen...
Daar is de orthopeed voor, die houdt ook met dat soort factoren rekening.

Citaat:
Hebben mensen nog tips om de komende dagen een beetje relaxt door te komen zonder al te veel pijn? (bepaalde pijnstillers/ smeerseltjes/ koude of warme dingen ofzo?)
vermijd hakken, liefst schoenen die de ook de enkel ondersteunen, liefst veters, probeer extra te letten op voetafwikkeling, doe een sodabadje voor je gaat slapen, eventueel voet/handcreme.
als je last van ontstekingen hebt kan je overwegen een paar feminax (ibu) te nemen.

Regels voor berichten