![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik kan meestal zo'n 3 a 4 jaar doen met een paar zolen, als ik er halverwege 1x een nieuwe bovenlaag (a 15 euro) op laat doen. Dan vind ik de kosten ook best meevallen. |
![]() |
|
![]() |
Zelf heb ik ook al heel lang steunzolen, soms best wel balen maar ben er helemaal aan gewend.
Pijn in de boog van de voetholte is vaak de oorzaak dat je steunzolen zijn verouderd of niet goed meer aansluiten op je voeten. Ik heb het zelf ook gehad en bij mij noemden ze het "berenlik". De steunzolen waren toen teveel in- en doorgezakt. Als je ook platvoeten hebt, dus voeten die naar de binnenkant in- door en uitzakken; kijk dan eens goed of je met je steunzolen in nog wel op de buitenkant van je voeten staat. Het beste kan je dat bezien als je met de blote voeten op de zolen staat. Zo niet, dan is de bolling aan de binnenkant mogelijk te veel versleten. Als steunzolen zijn voorgeschreven zou je die speciaal op maat voor je voeten meoeten laten maken bij podoloog of orthopedisch-instrumentenmaker. Het beste is ze gewoon dagelijks (de gehele dag) te dragen. Je houdt dan constant druk op je voeten. Wel moet je je schoenen daarop aanpassen. Wat plattere schoenen met los en uitneembaar voetbed zijn wel de beste. Hoge hakken (pumps) zijn echter niet aan te bevelen bij slechte voeten e/o steunzolen. Als je toch pumps wil dragen, doe je het een keertje zonder steunzolen of gebruik je gewoon voorvoetsteuntjes (kan je kopen bij de schoenmaker). Kant en klare steunzolen (die Walk Fit's) zijn volgens mij niet aan te raden, daar de welvingen nooit op de ideale plek zitten. Bij kleine voetafwijkingen zou het misschien wel kunnen (als vervanger/voorlopen van steunzolen) maar als je al steunzolen hebt zal ik er niet aan beginnen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() @ lentekriebel: ik zou geen steunzolen nemen die niet op jouw voeten gemaakt zijn, denk dat je het in dit geval dan alleen maar erger maakt. Je steunzolen laten vergoeden door je ziektekostenverzekering loont eigenlijk alleen als je ook nog allerlei andere dingen uit zo'n aanvullend pakket gebruikt. Ik heb bij verschillende verzekeringen gekeken maar als je alleen voor je steunzolen een duurder pakket kiest is het goedkoper om ze eens in de twee/drie jaar zelf te betalen. Je kan het dan idd ook aftrekken als ziektekosten bij je belastingaangifte al is het maar weer afwachten of dat volgend jaar ook nog kan.
||
Citaat:
Verder heb ik ook al een paar keer scheurtjes in mijn zolen laten plakken; er is best veel mogelijk zonder dat je meteen nieuwe zolen moet aanschaffen (tenzij de steun verminderd is). |
![]() |
|
Hmm, misschien moet ik toch maar eens eerder langsgaan als ze gaan slijten. De vorige keer dat ik er was zeiden ze ook dat ik elk jaar een keertje langs moest komen, misschien dat ze het dan ook nog wel kunnen repareren. Ik denk dat ik nu gewoon nieuwe laat maken en daar dan eens wat beter mee om ga.
|
overigens weet ik niet of dit voor jou geldt maar ik heb het niet zo met kunstoffen zolen, toen ik ze nog nodig had liet ik altijd kurken maken met leren bovenlaag.
|
Verwijderd
|
Ik denk dat (een deel van) het probleem is dat ik veel ben aangekomen, dan krijgen je voeten ook veel meer te verduren natuurlijk. Overigens loop ik nu dus twee dagen op mijn hakkeschoenen (stevige leren laarsjes met een hak van 5 cm oid) met steunzolen maar de pijn wordt alleen maar steeds erger. Daarnaast heb ik vandaag dus ontzettend veel pijn in mijn rug gekregen (of het door de steunzolen komt weet ik niet hoor, maar het zou kunnen). Aan het begin van de middag ben ik maar paracetamols gaan slikken, wat geen zier hielp. Vanavond toch maar stiekem een ibuprofen genomen, maar zelfs dat werkte niet. Aan het eind van de avond maar aan de alcohol gegaan en dat werkt gelukkig wel enigszins, maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Ik denk dat ik dan inderdaad maar nieuwe steunzolen ga laten aanmeten. Weet iemand hoe dat zit met gewicht? Ik neem aan dat dat wel een factor is bij het bepalen van de stevigheid van de zolen. De verwachting is echter dat ik in de komende maanden weer flink zal afvallen... Hebben mensen nog tips om de komende dagen een beetje relaxt door te komen zonder al te veel pijn? (bepaalde pijnstillers/ smeerseltjes/ koude of warme dingen ofzo?) Oh en @ Daantje: een uitgebreidere aanvullende verzekering was voor mij voor wel meer dingen handig geweest, maar dat weet je van tevoren nooit helaas. Volgend jaar ga ik wel weer een andere verzekering afsluiten geloof ik. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
als je last van ontstekingen hebt kan je overwegen een paar feminax (ibu) te nemen.
|
|