Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2011, 09:17
sinaasbei
sinaasbei is offline
Heee,

We hebben het hier over euthanasie bij pasgeborenen.
Wat vinden jullie hiervan?

Is het juist om euthanasie toe te passen op pasgeborenen?
Hoe kan je verantwoordelijk met euthanasie omgaan?
Is het menswaardig om euthanasie bij pasgeborenen toe te passen?

Ik hoop dat jullie je mening hierover willen geven!
We gebruiken dit voor een schoolopdracht van levensbeschouwing.

alvast bedankt!
Oud 26-04-2011, 09:27
Noname101
Noname101 is offline
Hee sinaasbei,
Ik vind het doden van baby's echt verkeerd, maar aan de andere kant, waarom zou je het leven van je kind verpesten doordat je weet dat het alleen maar pijn zal hebben. Ik vind dan ook dat je alleen euthanasie mag toepassen als het kind veel pijn heeft en een zeer slecht vooruitzicht heeft.
Maar aan de andere kant, het kind kan niet beslissen en misschien zou het wel willen leven ookal heeft het veel pijn. Helaas kunenn baby's nog niet praten en ligt de keuze bij de ouders.
De ouders zullen het ongetwijfeld zeer lastig vinden en het liever ook niet doen, maar ze doen het in het belang van het kind. Dus ik vind het wel juist om euthanasie toe te passen, alleen met de juiste reden.
En het is eigenlijk niet menswaardig omdat je als het ware iemand vermoord. Maar is het wel menswaardig om iemand een pijnlijk en slecht leven te laten leiden.. ik vind van niet, daarom vind ik dat je het wel mag toepassen.

ik hoop dat je wat aan mijn mening hebt!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 09:34
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ja.

Waarom zou het bij pasgeborenen erger zijn dan bij langgeledengeborenen?
Oud 26-04-2011, 10:01
Vice
Vice is offline
Dat is toch verschillend per baby en situatie?
Oud 26-04-2011, 10:08
Noname101
Noname101 is offline
Citaat:
Ja.

Waarom zou het bij pasgeborenen erger zijn dan bij langgeledengeborenen?
Nou, omdat je als pasgeborenen er niet zelf voor kiest, maar je ouders. Als je oud bent en niet meer wil leven kies je er toch zelf voor?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 10:09
Verwijderd
Ik zou niet mijn eigen baby doden. Ik acht het niet onmogelijk dat als ik een baby zou krijgen en het blijkt dat het kind niet levensvatbaar is en merkbaar heel veel lijdt, de vader van het kind en ik een euthanasie zouden laten doen - maar ik zou dat natuurlijk niet zélf uitvoeren.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Nou, omdat je als pasgeborenen er niet zelf voor kiest, maar je ouders. Als je oud bent en niet meer wil leven kies je er toch zelf voor?
Euthanasie wordt dan ook niet toegepast bij baby's waarvan de ouders denken 'nou zeg, had ik maar abortus laten doen, hier heb ik geen trek in', maar bij baby's met een levensverwachting van hooguit een week die erg veel pijn hebben of erg benauwd zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 10:11
sinaasbei
sinaasbei is offline
Citaat:
Dat is toch verschillend per baby en situatie?
In welke situatie vind jij dat het absoluut niet kan?
Oud 26-04-2011, 10:14
Noname101
Noname101 is offline
Citaat:
Euthanasie wordt dan ook niet toegepast bij baby's waarvan de ouders denken 'nou zeg, had ik maar abortus laten doen, hier heb ik geen trek in', maar bij baby's met een levensverwachting van hooguit een week die erg veel pijn hebben of erg benauwd zijn.
Ja, daar heb je gelijk in. Maar als je ouder bent kan je de keus zelf maken en hoeft niet iemand die voor jou te nemen. Dat is het verschil.
maar, als een kind nou zwaar gehandicapt wordt en het kan wel gewoon leven mag je hem niet doden?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 10:18
Verwijderd
Tja, wat 'uitzichtloos lijden' is, is niet zo nauw omschreven, maar het wordt in de praktijk niet gedaan.
Wat veel mensen niet weten, is dat in Nederland het niet zo is dat euthanasie legaal is zo lang aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, maar dat euthanasie illegaal is tenzij aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Dat betekent dat er altijd aangifte moet worden gedaan van een euthanasie, en dat de rechter dan kijkt of er aan de voorwaarden voldaan is. Dus niet alleen de uitvoerend arts en de SCEN-arts moeten vinden dat er sprake is van uitzichtloos lijden, de rechter moet het ook vinden, en als die dat niet vindt, kan de uitvoerend arts worden aangeklaagd voor dood door schuld of hulp bij zelfdoding.
Dus om dat risico niet te nemen, zullen artsen alleen euthanasie uitvoeren als er ondubbelzinnig sprake is van uitzichtloos lijden, en dat is in de praktijk alleen ondubbelzinnig als de levensverwachting beperkt is en de patiënt pijn heeft of benauwd is.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 10:41
Chick Rock
Chick Rock is offline
Slechte titel trouwens. Ik dacht even dat het topic in dezelfde lijn lag als het zou-jij-een-dier-doden-topic :')

Overigens zie ik ook het verschil niet tussen euthanasie bij een volwassene en bij een kind/baby. Het argument dat een baby niet zelf kan beslissen doet er in dit geval weinig toe, aangezien een baby niet hetzelfde besef van leven heeft als een volwassene. Hij denkt echt niet "Goh ik ben ongeneeslijk ziek en heb ondraaglijke pijnen, maar hmmm wil ik wel of niet blijven leven? Dilemma's, dilemma's..." Bovendien zijn er veel gevallen waarbij ook een volwassene niet zelf kan beslissen over euthanasie, maar waarbij de familie dat doet.
Oud 26-04-2011, 10:47
sinaasbei
sinaasbei is offline
Citaat:
Slechte titel trouwens. Ik dacht even dat het topic in dezelfde lijn lag als het zou-jij-een-dier-doden-topic :')

.
Klopt, de titel is misschien een beetje respectloos. Maar het was meer bedoelt om de aandacht van mensen te wekken. Verder bedankt voor je mening hierover, deze kunnen we goed gebruiken!
Oud 26-04-2011, 11:47
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Wat veel mensen niet weten, is dat in Nederland het niet zo is dat euthanasie legaal is zo lang aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, maar dat euthanasie illegaal is tenzij aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Dat betekent dat er altijd aangifte moet worden gedaan van een euthanasie, en dat de rechter dan kijkt of er aan de voorwaarden voldaan is.
Oh, dat wist ik niet ;o
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 11:57
Uice
Uice is offline
Citaat:
Er wordt ook euthanasie gepleegd op mensen in een coma.
Oud 26-04-2011, 12:06
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Heee,

Leuk.

Citaat:
Ja.

Citaat:
Door het niet zelf te doen.

Citaat:
Als ie lijdt, wel.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Heee,
oh hai thar.

Citaat:
Soms noodzakelijk. In ieders belang.

Citaat:
Goed of slecht, juist of onjuist, het is in deze context niet zo zwart-wit.

Citaat:
Door een weloverwogen afweging te maken of het kind in kwestie plezier van z'n leven gaat hebben. En dat is soms een moeilijk punt, soms een wat makkelijker punt.

Citaat:
Waarom zou dat niet zo zijn? Euthanasie bij volwassenen wordt ook als menswaardig gezien. Het enige verschil is dat de pasgeborene geen volgroeid mens is, maar het is niet zo dat de doktoren geen fatsoenlijk beeld kunnen schetsen van de toekomst die het kind te wachten staat. En niet alleen van het kind maar ook van de ouders. Hoewel dat laatste in principe minder zwaar hoort te wegen, tenzij je écht uitzonderlijke gevallen hebt waarbij het kind voor de rest van z'n leven onder toezicht komt te staan van de ouders omdat er geen passend onderwijs/opvang/zorg voor te krijgen is.

Citaat:
Ik hoop dat jullie je mening hierover willen geven!
We gebruiken dit voor een schoolopdracht van levensbeschouwing.

alvast bedankt!
Graag gedaan heurrrr.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 01:00
Verwijderd
Ik zou wel abortus durven plegen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten