Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2011 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2011, 16:31
Femkuhhh
Femkuhhh is offline
Hoe ging Nederlands bij jullie?
Ik vond m vrij lastig, vooral de samenvatting. Vond die puntjes van wat er precies in moest, niet echt duidelijk...
Maar ja, hopen op een hoge N-term dan maar.
Advertentie
Oud 16-05-2011, 16:39
Geriananas
Geriananas is offline
Ik vond hem echt supermoeilijk! Ik snapte de tekst bij de samenvatting niet goed en de vragen ook niet, wat ze van mij verwachtten enzo. Ik heb net in het correctiemodel gekeken en ik heb 8 punten verloren bij de samenvatting door goede dingen weg te halen.. D; Ik heb bij tekstverklaring 15-17 punten. (van de 29, dus da's niet zo goed) Maar ik moet wel minstens een 3,9 halen want ik heb mijn minpunten al nodig voor natuurkunde e.d.

Ik had trouwens bij die samenvatting ook het idee dat de vraagstelling veel moeilijker was dan voorgaande jaren..
Oud 16-05-2011, 16:42
juzorka1
juzorka1 is offline
Ik vond hem ook megamoeilijk, vooral die samenvatting. Die puntjes werden volledig in het vage gelaten, maar je moet naar laks bellen (020-5244066 ), ik heb dat ook gedaan. Die gast aan de telefoon zei dat bij veel klachten de n-term omhoog gaat.
Oud 16-05-2011, 16:44
Geriananas
Geriananas is offline
Je kunt toch ook gewoon via internet een klacht indienen?

Die samenvatting lukte helemaal niet trouwens ik heb gewoon de hele tekst samengevat, maar natuurlijk belangrijke punten weggedaan omdat ik te veel woorden had.. =[
Oud 16-05-2011, 16:49
Kesa
Kesa is offline
Ik heb het examen niet meer zelf nagekeken, omdat dat alleen maar voor meer stress zorgt. Echt súpermoeilijk vond ik hem niet, maar ik heb makkelijkere examens geoefend.

Bij de open vragen bij tekst 1 vond ik het best warrig dat ze je in de tekst van hot naar her stuurden. Eerst alinea 4, dan weer een stuk terug, dan ineens naar het einde van de tekst en vervolgens weer een stukje terug. Had dat niet beter op volgorde gekund, zoals normaal wel vaak gebeurd?

De vraagstelling bij de samenvatting was inderdaad best vaag, vooral door de lange zinnen. Daar hadden ze beter gewoon wat puntjes meer mogen neerzetten.
Oud 16-05-2011, 17:03
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Pfff, ik dacht dat het wel redelijk gegaan was, maar toen ik net het correctiemodel bekeek, schrok ik me rot. Met name bij de samenvatting moet je punten genoemd hebben, die me irrelevant leken, of die ik niet met de vraagstelling in verband kon brengen.

Hadden jullie bijvoorbeeld de veroudering van idealen uit de jaren zestig aangevoerd als oorzaak voor de nieuwe belangstelling in de vaderlandse geschiedenis?

Het ging waardeloos.
Oud 16-05-2011, 17:06
Christinee
Ik vond de vragen bij de samenvatting ook echt niet goed gesteld. Het was een beetje sloom inderdaad dat je zo heen en weer werd gestuurd bij tekst 1, maar die vond ik verder niet ondoenlijk.. Door de samenvatting is mijn cijfer echt een heel stuk gedaald!
Oud 16-05-2011, 17:09
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik vond hem eerst wel moeilijk maar toen ik keek naar het correctiemodel viel het allemaal best mee. Vooral de samenvatting ging ontzettend goed naar mijn idee. Ik had geen idee waar de tekst over ging, vet vreemd allemaal maar al die puntjes die in het correctiemodel stonden heb ik wel genoemd volgens mij. Een 6.4 moet wel lukken zo.
Oud 16-05-2011, 17:12
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Hadden jullie bijvoorbeeld de veroudering van idealen uit de jaren zestig aangevoerd als oorzaak voor de nieuwe belangstelling in de vaderlandse geschiedenis?
Woei, die heb ik wel in mijn samenvatting neergezet! Of het ook bij het goede puntje staat is een tweede .

Zelf heb ik zojuist een klacht naar het LAKS gestuurd via de website. Er schijnen ook al 2305 klachten bij LAKS binnen te zijn voor het examen Nederlands. Ben benieuwd wat de n-norm gaat worden.
Oud 16-05-2011, 17:18
HomoSignificans
Waarover heb je dan precies geklaagd?
Oud 16-05-2011, 17:20
Kesa
Kesa is offline
Zie mijn eerste post in dit topic . Of het klachtwaardig is of niet, ik heb het toch aan het LAKS doorgegeven. Alle beetjes helpen.
Oud 16-05-2011, 17:32
juzorka1
juzorka1 is offline
Citaat:
Waarover heb je dan precies geklaagd?
Over het feit dat de drie puntjes in de samenvatting zo onduidelijk waren, ontzettend vaag.
kan ook via http://examenklacht.nl/
Oud 16-05-2011, 17:59
NotRegisterd
http://examenklacht.nl/statistieken
4404 klachten van de 40936 deelnemers.

is dat niet heel veel na 2 uur al???

ik vond samenvatting ook irritant maar ik heb gelukkig helemaal niet naar die punten gekeken dus is het goedgekomen toen ik naar correctie keek.
Oud 16-05-2011, 18:07
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij is dat wel heel veel. De meeste klachten worden volgens mij pas 's avonds ingediend. Hopen maar op een fijne norm
Oud 16-05-2011, 18:08
Michelleexx
Michelleexx is offline
Ik vond hem heel erg moeilijk. Vooral de samenvatting en ik heb ook geklaagd op www.examenklacht.nl. Hopelijk krijgen we een goeie N term.
Oud 16-05-2011, 18:15
Eadlyn
Eadlyn is offline
Vraag 19 klopte niet..

Zowel in de tekst ‘Pleidooi voor onzekerheid’ als in tekstfragment 1 worden
direct en indirect een aantal kenmerken genoemd waaraan hedendaagse
deelnemers aan het publieke debat menen te moeten voldoen.

En dan staat in het correctiemodel een aantal kenmerken die de moderne deelnemers al hebben [dus gericht op overwinning enz].

Maar als ze het hebben over kenmerken waaraan hedendaagse deelnemers menen aan moeten voldoen dacht ik aan kenmerken als 'eerlijk zijn', vertrouwen hebben in cultuur- en religiekritiek en dat deelnemers realistisch moeten zijn over waar twijfelen en onzekerheid te verwachten zijn.

Meer mensen hier verward over zijn?
Oud 16-05-2011, 18:30
Dralion13
Ik vond de tekstverklaring echt ontzettend makkelijk, iets van 26/29 punten ofzo.
Van de samenvatting waren de aanwijzingen wel erg onduidelijk
Oud 16-05-2011, 19:22
x_Liselotte
x_Liselotte is offline
Ik vond het ook een lastig examen, maar toen ik ging nakijken had ik toch wel genoeg punten. =D Dus deze heb ik wel gehaald!
Oud 16-05-2011, 20:36
Camou
Camou is offline
Ik heb als ik erg streng reken 30 punten. Als ik alles goed reken 38 of 39. Samenvatting miste ik 2 punten: verplicht stelling van het vak geschiedenis en nog iets.
Oud 16-05-2011, 22:48
C o o s
Heey, die klachten van het Laks hebben toch geen invloed op de N-term? Die N-term wordt toch gewoon gebasseerd op het ladnelijk gemiddelde?
Oud 17-05-2011, 09:24
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Dat kan wel zo zijn, maar dat er zoveel klachten zijn betekent ook dat er heel veel mensen gefrustreerd zijn over het examen wat meestal wel duidt op een laag gemiddelde.
Oud 17-05-2011, 10:51
HomoSignificans
Hoe kan het nou dat er voor Engels meer deelnemers zijn dan voor Nederlands?
Oud 17-05-2011, 10:56
Girl92
Girl92 is offline
Waarschijnlijk is dat omdat er mensen ook vwo doen via volwassenonderwijs,
dus dat ze vorig jaar al nederlands hebben gehaald, maar dit jaar nog engels examen moeten doen..
of andersom..

Groetjes,
Oud 17-05-2011, 11:29
willenm
Citaat:
Vraag 19 klopte niet..

Zowel in de tekst ‘Pleidooi voor onzekerheid’ als in tekstfragment 1 worden
direct en indirect een aantal kenmerken genoemd waaraan hedendaagse
deelnemers aan het publieke debat menen te moeten voldoen.

En dan staat in het correctiemodel een aantal kenmerken die de moderne deelnemers al hebben [dus gericht op overwinning enz].

Maar als ze het hebben over kenmerken waaraan hedendaagse deelnemers menen aan moeten voldoen dacht ik aan kenmerken als 'eerlijk zijn', vertrouwen hebben in cultuur- en religiekritiek en dat deelnemers realistisch moeten zijn over waar twijfelen en onzekerheid te verwachten zijn.

Meer mensen hier verward over zijn?
het gaat juist ook om de kenmerken die ze al hebben, want daar MENEN ze aan te moeten voldoen. De schrijver wil juist dat ze eerlijk zijn en realistisch e.d. maar dat is dus niet het geval, omdat de sprekers menen aan die andere dingen te moeten voldoen, zoals gericht op overwinning enz.
Oud 17-05-2011, 15:40
Zanzonyx
Zanzonyx is offline
Bij tekstverklaren heb ik 27/29 punten, en bij Samenvatting had ik er 3/19 ._.
Bij elkaar 30 punten, wat dan toch wel een redelijk cijfer oplevert, maar die samenvatting was eeeecht veel te moeilijk
Advertentie
Oud 18-05-2011, 11:15
Camou
Camou is offline
Wtf, hoe kan je nou 3 punten hebben? Heb je niets opgeschreven? Ik heb alleen maar het belangrijkste van elke alinea wat bij de vraag hoorde opgeschreven en heb 16 of 17 punten.

Laatst gewijzigd op 18-05-2011 om 11:53.
Oud 18-05-2011, 11:19
qwerty321
qwerty321 is offline
inderdaaad ik had egt veel niet maar alsnog 9 punten ofzo
Oud 18-05-2011, 16:21
HomoSignificans
Nou zijn er nog maar 9000 klachten voor Nederlands.
Oud 18-05-2011, 17:47
qwerty321
qwerty321 is offline
eerst waren het er meer, mensen moeten hun klacht wel bevestigen via mail.
Oud 18-05-2011, 18:30
Geriananas
Geriananas is offline
Citaat:
eerst waren het er meer, mensen moeten hun klacht wel bevestigen via mail.
En als je geen goede reden voor je klacht, of dezelfde meerdere keren hebt ingezonden, worden die toch ook weggehaald?
Oud 18-05-2011, 20:20
violingirl93
violingirl93 is offline
Citaat:
Dat kan wel zo zijn, maar dat er zoveel klachten zijn betekent ook dat er heel veel mensen gefrustreerd zijn over het examen wat meestal wel duidt op een laag gemiddelde.
Dus maakt het niet uit of je klaagt of niet.
Oud 19-05-2011, 10:22
Infidel
Infidel is offline
Er was naar mijn idee geen sprake van een geleide samenvatting, daar heb ik ook een klacht over ingediend. Daarbij vind ik het vooral belachelijk dat je ook had moeten aangeven wannéér de ontwikkelingen plaatsvonden, terwijl dat niet gevraagd werd in de opdracht. In totaal had ik op de samenvatting maar zeven punten, van de negentien. Wel gecompenseerd met de tekstverklaring, maar ik hoop dat ik nog een 7 op mijn diploma sta (ik heb een 7.8 voor mijn SE).

Regels voor berichten