Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2011, 02:13
Hulk
Hulk is offline
Situatie:

Ik heb oktober 2009 een jaarcontract afgesloten bij mn sportschool, maandelijks werd er 25 euro afgeschreven.
Vanaf oktober 2010 werd er 38,- afgeschreven (dat is normaliter het tarief bij een maandabonnement)

Maargoed, ik ging al een poosje niet naar de sportschool, aangezien ik allerlei spullen voor thuis heb gekocht. Dus ik besloot vanavond even naar de sportschool te gaan om me uit te schrijven.

Dat kon niet, want mijn 'opzegmaand' was oktober.

Mijn abonnement is dus stilzwijgend een jaar verlengd, en ik betaal er nog eens 13 euro per maand meer voor ook.

Argumentatie van de sportschoolhouder; dat mag, alleen bij telefoonabonnementen mag dat niet (meer). Het staat ook in de voorwaarden van de sportschool, maar wetsartikelen staan daar boven

Klopt het wat hij zegt? Ik was er namelijk vrij zeker van dat dat tegenwoordig niet meer toegestaan is.

Als dat niet mag, welke stappen moet ik dan ondernemen? En op basis van welke rechtsartikelen? Want dit is een lastig mannetje wat financien betreft..
Mag je uberhaupt een 'opzegmaand' instellen? Je mag een jaarabonnement toch 1 dag na het afsluiten opzeggen lijkt me?

Zie graag reacties tegemoet! Kon zo gauw geen topic vinden over gelijksoortige kwestie
Oud 18-05-2011, 02:22
Hulk
Hulk is offline
Heb ondertussen iets meer info gevonden:

Stilzwijgend verlengen mag niet meer
05/10/10, 21:23

Het stilzwijgend verlengen van abonnementen en contracten van bijvoorbeeld sportscholen is niet langer toegestaan. De Eerste Kamer heeft een wet tegen deze praktijken aangenomen.

Initiatiefnemer PvdA-Kamerlid Martijn van Dam roept het kabinet op de wet zo snel mogelijk te publiceren zodat de nieuwe regels 1 januari in kunnen gaan.

Door de nieuwe regels wordt ook het opzeggen net zo gemakkelijk als het afsluiten van een abonnement of contract. "Zonder dat je het door had, zat je ineens weer een jaar aan een abonnement vast of moest je weer een jaar voor de sportschool betalen omdat je net te laat was met opzeggen. En als je er vanaf wilde, moest je per aangetekende brief opzeggen, terwijl je voor een nieuw abonnement alleen maar hoeft te bellen. Met deze wet is dat allemaal verleden tijd", aldus Van Dam.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuw...iet-meer.dhtml

Neem aan dat die wet niet meer met terugwerkende kracht geldt? Dus aangezien mijn sportschoolabonnement in okt 2010 is verlengd met een jaar zal ik dat wel gewoon moeten betalen aangezien de wet pas begin dit jaar inging?

Dan is er nog de vraag of die verhoging van 13 euro per maand rechtsgeldig is?
Ook als die 25 euro per maand bijvoorbeeld een tijdelijke actie was? (Weet niet zeker of dat standaard tarief is)
Oud 18-05-2011, 19:39
Verwijderd
http://www.goeievraag.nl/vraag/janua...-kracht.167330

Ik vind dit. Dus in dat geval ben je helaas de klos denk ik. Maar goed, heb er verder geen bronnen bij gevonden, dus er is nog hoop .
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 20:48
Verwijderd
De nieuwe wet gaat pas in per 1 januari 2012 en dan per direct. Je huidige contract tot 2011 loopt dus gewoon door.

Als die 25 euro een actietarief was, ergo je kreeg dus 13 euro korting gedurende een jaar, dan ben je gehouden aan het contract.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 11:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mag je uberhaupt een 'opzegmaand' instellen? Je mag een jaarabonnement toch 1 dag na het afsluiten opzeggen lijkt me?
Dat dan weer wel. Maar bedoelde de sportschoolhouder daarmee niet dat dat de maand is waarin je op zijn laatst kan opzeggen om verlenging te voorkomen? Een opzegverbod gedurende elf maanden is iets dat zelfs de meest gekke verkopers zich niet aan zouden wagen.
Oud 19-05-2011, 13:25
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Dat dan weer wel. Maar bedoelde de sportschoolhouder daarmee niet dat dat de maand is waarin je op zijn laatst kan opzeggen om verlenging te voorkomen? Een opzegverbod gedurende elf maanden is iets dat zelfs de meest gekke verkopers zich niet aan zouden wagen.
Nee, je mag gewoon 1 maand per jaar opzeggen tijdens de opzegmaand. Verder niet.

Onwettig?

Anderen ook bedankt voor de respons
Oud 19-05-2011, 17:47
Ivo
Ivo is offline
Er bestaat niet zoiets als een opzegmaand. Als jij nu wilt laten weten dat je na afloop van je huidige contract geen verlenging wenst, dan kun je dat nu al meedelen op de voorgeschreven manier (zie algemene voorwaarden). Dan is het verder aan de ondernemer om die opzegging op de juiste manier te verwerken in de administratie.

Ik denk zelfs dat het rechtsgeldig is wanneer je nu aan de sportschool schrijft dat je je contract wil beëindigen in oktober 2015.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 18:13
Verwijderd
na 1 januari 2012 om 0:00 AM is het gewoon klaar met stilzwijgend verlengingen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 21:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee, je mag gewoon 1 maand per jaar opzeggen tijdens de opzegmaand. Verder niet.
Onwettig?
Anderen ook bedankt voor de respons
Tja, onwettig, ja en nee, maar het is meer niet relevant. Jij mag altijd elke overeenkomst die jij aangaat beëindigen of herroepen, volgens de voorwaarden van dat contract binnen de grenzen van de wet, wanneer je maar wilt. De beperkingen zijn ingebouwd in de vorm van opzegtermijnen en looptijden, niet in de vorm van niets mogen zeggen.

Het is niet zozeer dat je dat niet *mag zeggen*, het is dat sommige contracten het niet uitmaakt of je het zegt. Ze zijn bij een opzegging buiten oktober ook gewoon verplicht de voorwaarden van het contract te volgen, en het de volgende termijn stop te zetten.

Als oktober de 'opzeggen voor' tijd is, dan zal de verlenging per 1 november plaatsvinden. Alles dat jij kenbaar maakt voor 1 november plus een eventuele opzegtermijn beëindigd de overeenkomst.

En stoor je er niet aan als iemand anders beweert. Als je de redenatie van de sportschool daarin zou volgen schep je als het ware een juridisch spreekverbod.
Dan zou je met dat in de hand wurgcontracten kunnen opstellen waar nooit van af te raken is. Dan schep je bijvoorbeeld een abonnement dat je alleen in september mag opzeggen, maar dat alleen per januari te beëindigen is. Alles dat per januari opzegt negeer je omdat het geen september is en ze dus niet mogen opzeggen, alles dat in september opzegt negeer je omdat je alleen per januari mag beëindigen... Nee, dat zou lekker worden.

Dat is onwenselijk en sowieso onredelijk, en zal dus achter elkaar onwettig bevonden worden.

Wel is het zo dat veel organisaties veel te slechte administraties hebben om opzeggingen in een maand die ze niet verwachten te verwerken. Ik ben ooit gehouden aan een tijdschrift abonnement van HUB Uitgevers, smerige rotzakken die het zijn, twee maanden opzegtermijn, en de rekening krijg je pas als het te laat is. Ik zei het contract toen twee dagen na de opzegtermijn op voor het volgende jaar. (aangezien ik helaas te laat was en ze inderdaad zulke achterlijk lange opzegtermijnen mogen hebben)

Het jaar daarop kreeg ik gewoon een rekening, en ze stuurden me zonder een moment te luisteren naar twee mails en een brief met bewijs een incassobureau op mijn dak.

Uiteindelijk volstond de mededeling dat als ze echt zo geloofden in hun eigen gelijk, ik ze wel voor de kantonrechter zou zien, uiteraard met een rekening voor al mijn moeite, en toen was de kous af, maar er komt wel gezeik van voor die tijd.

Ik zou zeggen: als je zo moet opzeggen, herinner ze nog een keer of twee aan je eerdere opzegging in de maanden erna. Dan is er geen gelul van 'we wisten het niet', en zul je veel van hun falen voorkomen. Gelijk heb je sowieso, maar die stap maakt gelijk krijgen makkelijker.

Laatst gewijzigd op 19-05-2011 om 21:41.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 00:03
Hulk
Hulk is offline
Nja ik ging dus opzeggen, maar de medewerker zei, dat kan niet, want oktober is je opzegmaand. Ik zou dus alleen in oktober mogen uitschrijven. En dat staat dus ook zo in het contract waarschijnlijk.... Ik denk eerder als reden in de hoop dat mensen het vergeten trouwens, dan de administratie die het met zich meebrengt. Volgens mij was dat beetje onduidelijk omdat opzegmaand natuurlijk ook anders opgevat kan worden.

Verder had die kerel wel wat coulanter mogen zijn, ik heb jaartje of 6 getraind daar.

Ik mocht het abonnement wel overdragen trouwens, dus als iemand nog interesse heeft in 5 maanden sportschool omg doetinchem voor een mooi prijsje....
Oud 23-05-2011, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Nja ik ging dus opzeggen, maar de medewerker zei, dat kan niet, want oktober is je opzegmaand. Ik zou dus alleen in oktober mogen uitschrijven. En dat staat dus ook zo in het contract waarschijnlijk.... Ik denk eerder als reden in de hoop dat mensen het vergeten trouwens, dan de administratie die het met zich meebrengt. Volgens mij was dat beetje onduidelijk omdat opzegmaand natuurlijk ook anders opgevat kan worden.
Iets zegt mij dat dit niet kan. Immers een opzegtermijn van langer dan 3 maanden is vermoedelijk onredelijk bezwarend. Er is wel jurisprudentie die verbiedt de opzegtermijn zolang te laten zijn voor een sportschool. Het beste kan je nu opzeggen en in de maand oktober nog een keer. Mocht je het dan vergeten, dan kan je iig beroepen op dat je het nu opgezegd hebt.
Ik kan alleen niets vinden dat ingaat op een opzegmaand.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 19:43
Eboy93
Eboy93 is offline
Dan heb ik het beter voor elkaar
bij ondertekening nieuwe contract zelf de handtekening gezet maar automatische incasso is van mijn vaders rekening.
Als ik stoppen wil en hij flikt me zoiets gaat me pa langs en zegt dat hij geen toestemming heeft gegeven.
Money back directe stop
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Dan heb ik het beter voor elkaar
bij ondertekening nieuwe contract zelf de handtekening gezet maar automatische incasso is van mijn vaders rekening.
Als ik stoppen wil en hij flikt me zoiets gaat me pa langs en zegt dat hij geen toestemming heeft gegeven.
Money back directe stop
In dat geval ben je persoonlijk aansprakelijk en komen ze alles bij jou halen. Bovendien ontstaat het rechtsvermoeden van een overeenkomst na 6 maanden afschrijvingen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 22:59
gentlemen
gentlemen is offline
dat gedeelte wat je stuurde klopt inderdaad maar daarbij geld der ook nog een andere wet en die luid:
op het moment dat de wet in gaat , telt de wet voor de dingen die naar de aanname van de wet in gaan . dus als je een contract stilzwijgend verlengt is in oktober 2010 en de wet verbied het pas vanaf 1 januari 2011 geld je contract nog steeds. de verhoging mogen ze ook doorvoeren want meestal staat in het contract : verhogingen van het abonnement kunnen worden toegepast bij de volgende contract verlenging , aangezien je dit hebt getekend ben je er mee akkoord gegaan , ook hier is niets onwettigs.

wat ik je wel adviseer is het contract goed na te lezen na eventuele addertjes onder het gras en contact opnemen met je sportschool om je contract of af te kopen of stop te zetten vanaf oktober. doe dit optijd zodat het niet op het laatste moment moet gebeuren en der gaan dingen mis.
Oud 14-06-2011, 09:19
Hulk
Hulk is offline
Het probleem is meer, als ik even naar de balie was gegaan en mn contract met een jaar had verlengd had ik 25 euro per maand moeten betalen. Maar omdat het stilzwijgend is gebeurd moet ik 38 euro betalen...
Gaat toch nergens over, ook al zou het wettelijk gezien mogen is het overduidelijk bedoeld om mensen er in te luizen..
Oud 14-06-2011, 18:51
Verwijderd
Citaat:
dat gedeelte wat je stuurde klopt inderdaad maar daarbij geld der ook nog een andere wet en die luid:
op het moment dat de wet in gaat , telt de wet voor de dingen die naar de aanname van de wet in gaan . dus als je een contract stilzwijgend verlengt is in oktober 2010 en de wet verbied het pas vanaf 1 januari 2011 geld je contract nog steeds.
Onjuist. Die wet geldt direct voor alle overeenkomsten.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 21:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
op het moment dat de wet in gaat , telt de wet voor de dingen die naar de aanname van de wet in gaan . dus als je een contract stilzwijgend verlengt is in oktober 2010 en de wet verbied het pas vanaf 1 januari 2011 geld je contract nog steeds. de verhoging mogen ze ook doorvoeren want meestal staat in het contract : verhogingen van het abonnement kunnen worden toegepast bij de volgende contract verlenging , aangezien je dit hebt getekend ben je er mee akkoord gegaan , ook hier is niets onwettigs.
Wat je nu eigenlijk zegt, is dat het mogelijk zou zijn om onwettige contracten af te sluiten.

Wat denk je zelf? Zou de wetgever de monumentale fout maken om dat toe staan?
Oud 15-06-2011, 08:36
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Het probleem is meer, als ik even naar de balie was gegaan en mn contract met een jaar had verlengd had ik 25 euro per maand moeten betalen. Maar omdat het stilzwijgend is gebeurd moet ik 38 euro betalen...
Gaat toch nergens over, ook al zou het wettelijk gezien mogen is het overduidelijk bedoeld om mensen er in te luizen..
Wat je zegt. Helaas gaat alles door de mazen in de wet dus die 38 euro ben je kwijt.

Neem ongezien wat schijven mee uit de sportschool, dan heb je die kosten er ook uit.
Oud 15-06-2011, 12:27
Hulk
Hulk is offline
My thoughts
Reageren

Regels voor berichten