Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2011, 13:20
Keesje11
Keesje11 is offline
Hallo mensen,

Ik woon zelf in Wamel en ik wil graag naar Utrecht naar school voor 't mbo.
Alles is geregeld maar plots heeft een van mijn ouders geen werk meer.
Vervelend want nu is 't waarschijnlijk onmogelijk voor mij om nog steeds naar Utrecht naar school te gaan.
Echter is dit de enige school die mij echt interesseert en wil ik dus niet geld en tijd verspillen aan een andere opleiding, die ik niet wil gaan volgen.

Ik ben 16 en word in september 17, is er geen enkele mogelijkheid dat ik een jaartje ga werken en daarna pas verder ga met mijn opleiding? Of moet je door blijven leren..?

Alvast bedankt,

Groeten Kees
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2011, 16:46
Em.
Em. is offline
Ik geloof dat je alleen tussenjaar kan nemen nadat je een havo- of vwodiploma hebt gehaald, volgens mij omdat dat telt als startkwalificatie en vmbo doet dat niet.

Maar misschien is er wel een bepaalde lening/regeling voor het geval dat je ouders te weinig verdienen om een opleiding te betalen, tenminste, bij mijn weten kunnen bijvoorbeeld kinderen van bijstandsmoeders ook gewoon een opleiding volgen. Alleen zou ik geen idee hebben hoe of wat, ik denk dat ze je wat dat betreft ook beter bij Geld&Recht kunnen helpen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 17:59
Grey Night
Grey Night is offline
StuFi. Dat ten eerste. Die kan je aanvragen alleen wordt deze dan geloof ik direct aan je ouders overgemaakt aangezien je geen 18 bent. Ook krijg je dan een OV-studentenkaart, dit betekent dat je gratis met het OV mag (moet je wel de doordeweekse variant kiezen).
Bij het aanvragen van stufi moet je wel goed opletten. Je krijgt het (incl je studenten OV) 4 jaar lang en mogelijk nog een 5e jaar. Als je geen diploma haalt, althans binnen 10- jaar, dan moet je alles terugbetalen. Dat valt opzich ook nog wel mee (zal rond de 10.000 euro liggen schat ik) maar ga er maar vanuit dat je MBO in 4 jaar haalt
Verder kan je naast de standaard stufi nog een extra lening aanvragen. Dat geeft je nog wat extra ruimte. Ook omdat je ouder(s) weinig verdienen of een uitkering hebben krijg je meer dan normaal. Je woont wss nog wel thuis (?) dus ontvang je geloof ik 200 euro minder aangezien je geen huurlasten hebt.
Als dat niet genoeg is, zoek je ff een bijbaantje ik werk bijvoorbeeld alleen op zaterdag als postbezorger en verdien dan 100 euro in de maand bij (voor 3 uurtjes werk per zaterdag).
Je kan trouwens ook contact opnemen met de school, soms valt daar ook wat te regelen (owja, en studieboeken kan je soms downloaden als PDF bestand, scheelt je ook weer klauwen met geld )
Succes!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 20:43
Ratatouille
Ratatouille is offline
Je mag geen studiefinanciering aanvragen als je nog geen achttien bent, ook niet via je ouders (Studie Financiering). Je mag ook niet een jaar stoppen met school (Leerplicht), omdat je dus leerplichtig bent. Wat je misschien wel kunt doen, is werken tijdens je opleiding, ik weet niet of het je veel tijd gaat kosten, maar er zijn een hoop leuke baantjes waarmee je goed kunt verdienen.
Wel een rottige situatie, maar ik zou even met je (toekomstige) school gaan praten en eventueel contact opnemen met een organisatie als de IB-groep (IB-groep), zij kunnen je vast verder helpen!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 21:11
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Kijk idd voor schoolboeken, veel kan je idd in pdf op internet vinden. Anders kan je het ook 2e hands kopen via bol.com. Dat scheelt ook al snel de helft. En kijk of je zelf zo veel mogelijk bij kunt werken..
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 13:39
Verwijderd
De ouder die nu werkeloos is, loopt ongetwijfeld bij het UWV. Die kan dan daar eens informeren of er extra financiele steun mogelijk is voor ouders van een minderjarige uitwonende student.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2011, 19:39
T_ID
T_ID is offline
Als jij onder de 18 bent, krijgen je ouders nog steeds kinderbijslag. Daarvan kan je ruim een soortemet trajectabonnement betalen om mee te reizen lijkt me.

MBO krijgt trouwens geen OV jaarkaart, omdat er veel meer MBO instellingen zijn dan HBO's of universiteiten (= minder ver reizen) en hun schoolgeld ook stukken goedkoper is. Daarentegen weet ik wel dat er regelingen zijn voor tegemoetkomingen in reiskosten vanuit veel gemeenten. Wellicht is dat iets voor jou?

Voor de rest kun je wat nodig is bij lenen bij de DUO. Niet naar school kunnen door te laag inkomen is een situatie die in principe niet kan voorkomen.
Reageren

Regels voor berichten