Ging niet super goed, bij julie?
Ik heb 'n klacht ingediend, ik was het met een aantal opgaven niet eens.
Mijn klachten volgen hieronder, doe er je voordeel mee door zelf je eigen klachten en/of (een aangepaste versie) van mijn klachten hieronder in te sturen naar het LAKS.
De syllabus Aardrijkskunde HAVO 2011 geeft nergens aan dat de leerling moet kunnen uitleggen hoe kalksteen of enig ander gesteente gevormd wordt. Alleen dat kalksteen een sedimentgesteente is en wat hun betekenis voor de vorming van het aardoppervlak is.
Vraag 11 - Welk endogeen proces heeft zich afgespeeld in de periode tussen de afzetting/vorming van de kalksteen en de vorming van de Samariakloof?
De syllabus Aardrijkskunde HAVO 2011 geeft nergens aan dat de leerling het begrip ‘’opheffing’’ moet kennen. Het staat niet in de lijst met de te kennen endogene processen onder punt 7a1 in de Syllabus.
Vraag 25 – Leg uit waardoor de selectieve migratie de urbanisatiegraad extra versterkt. Je uitleg moet een oorzaak-gevolg relatie bevatten
Volgens het antwoordmodel moet het antwoord zijn:
‘’migranten die naar de steden verhuizen zijn vooral jonge mensen, waardoor het geboortecijfer bij de groep migranten hoog ligt’’ Echter ik zou zelf volgmigratie ook goed rekenen, wanneer een iemand vanuit het platteland naar de stad gaat, kan het zijn dat de rest volgt. (denk hierbij aan familie of vrienden)
Vraag 28 – Welk soort woningen (zie bron 2) is gesloopt? Geef 2 redenen waarom juist dat soort woningen is vervangen door nieuwbouw
Deze vraag is absoluut onmogelijk om te beantwoorden, bron 2 geeft enkel en alleen aan hoeveel % van het totaal aantal woningen een koop-, huur-, meergezins-, eengezins of flats is. Je kunt geen uitspraak doen over welk soort woningen is gesloopt, dat weet je gewoon niet. Volgens het antwoordmodel was het juiste antwoord: flats/meergezinswoningen. In mijn optiek pure waanzin om deze vraag te stellen. Nogmaals, wij kunnen niet beredeneren welk soort woningen is gesloopt met deze beperkte informatie.
Vraag 32 – Geef twee verschillen tussen de ligging van de klimaatdijken en de ligging van de huidige rivierdijken
Ook deze vraag is niet te beantwoorden, in de bron is niet weergegeven wat de huidige ligging van rivierdijken is, we hebben niets, maar dan ook echt niets om de oude met de nieuwe situatie te vergelijken.
Vraag 33 – Waarschijnlijk zal niet worden besloten tot de aanleg van klimaatdijken. Dat heeft te maken met kenmerken van het betreffende gebied.
De syllabus Aardrijkskunde HAVO 2011 geeft nergens aan dat de leerling specifieke kenmerken voor het gebied tussen de klimaatdijken op bron 1 moet kennen.
Vraag 34 – Leg uit op welke manier de hoge sponzen in de bron het regiem van de rivieren kunnen beïnvloeden.
In de bron en in de vraag wordt gesproken over ‘’sponzen’’, er wordt echter nergens uitgelegd wat deze ‘’sponzen’’ nou precies zijn. Ook het woordenboek kan geen antwoord geven op deze vraag.
Laatst gewijzigd op 20-05-2011 om 18:38.
|