Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2011, 13:19
boekje123
boekje123 is offline
Dag allemaal,

Op dit moment houd ik mij bezig met een onderzoek over lezen & jongeren. Hiervoor wil ik graag weten wat jullie nu eigenlijk van lezen vinden en wat er gedaan zou kunnen worden om lezen leuker te maken. Lees je een boek bijvoorbeeld eerder als je weet dat dit boek een prijs gewonnen heeft of vind je het bijvoorbeeld leuk om aan voorleeswedstrijd mee te doen? Of misschien heb je zelf een nog veel beter idee! Ik denk namelijk dat jullie hier zelf betere ideeën over hebben dan volwassenen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
(Graag wel even je leeftijd erbij vermelden)

Groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2011, 13:20
Verwijderd
Probeer het eens op Letteren.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 13:22
boekje123
boekje123 is offline
Bij Letteren reageren natuurlijk alleen mensen die lezen leuk vinden, maar ik hoor ook graag de mening van mensen die lezen totaal niet leuk vinden
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 13:32
Verwijderd
Ah, ok.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 13:33
Lorelei
Lorelei is offline
Ik vind lezen heel erg leuk, maar sinds ik studeer lees ik nog maar weinig (behalve studieboeken en artikelen). In de vakanties gaan er altijd meerdere boeken doorheen.

Ik zou een boek niet eerder lezen als het een prijs gewonnen heeft, wel als het goeie recenties heeft. Daarnaast gebruik ik vooral m'n moeder voor tips, omdat zij wel veel leest en een goeie inschatting kan maken van wat ik leuk zal vinden.
Oud 09-06-2011, 13:38
Carn
Carn is offline
Ik lees veel en dat heb ik altijd gedaan. Prijzen interesseren me maar zelden, tenzij het om een bepaald genre gaat.

FYI, het gros van het forum is 18+ dus misschien zit je hier niet goed.
Oud 09-06-2011, 13:42
Rivka
Rivka is offline
Ik hou al sinds ik kan lezen (toen ik vier was) van lezen omdat ik erg van verhalen hou en ook omdat ik het een heel fijn tijdverdrijf vind om lekker een boek te pakken en te gaan zitten lezen. Lezen kan je toch overal: in de bus of de trein, op de bank, op vakantie...
Ook vind ik lezen leuk omdat het me enorm kan intrigeren en aangrijpen als het een spannend/goed geschreven verhaal is.

Lezen leuker maken? Tja. Sommige mensen houden er écht niet van, dat is wel zo. Wel zien heel veel kinderen en scholieren op tegen lezen omdat ze bang zijn dat het 'saai' wordt, merk ik.
Lezen wordt volgens mij vooral leuker als je de drempel overstapt en echt gáát lezen, dus wanneer je op zoek gaat naar boeken met genres die bij jou passen. Ook helpt het natuurlijk om mensen te vragen naar boeken die zij hebben gelezen of mooi vinden, zo doe je ook weer inspiratie op.

Ik kijk niet naar de prijzen die het boek gewonnen heeft, maar wel vaak naar de recensies van boeken, op de site van het NRC of zo. Ik zal een boek niet echt sneller kopen door prijzen omdat er genoeg romans veel worden verkocht/bekroond waar ik niks aan vond. Smaken verschillen.
Oud 09-06-2011, 14:16
Verwijderd
Lezen is een Satansinstrument waarmee je de Satan toegang verschaft in je hoofd. Tenzij het de Bijbel is, natuurlijk, dat is wel goed. Dan komt Hij in je. En tot je. Keihard komt-ie dan. Volgeblaft worden met Zijn liefde; vrouwen opgepast want voor je het weet ben je zwanger; Maria ging je voor.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 14:54
Verwijderd
ik hou van lezen als het niet meer dan 100 bladzijdes heeft en geen studieboek is, het moet natuurlijk ook een beetje leuk zijn anders val ik ermee in slaap
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 15:01
Uice
Uice is offline
Ik hou van het lezen van goede dingen. Proza verveelt me vaak snel, al die letters op een rij. Strips lees ik een stuk meer.
Oud 09-06-2011, 15:22
Verwijderd
Ik ben geen groot lezer maar zo nu en dan mag ik graag een greep nemen uit mijn pa's boekenkast en daar pik ik soms een boek van een bij voorkeur Joodse schrijver uit.

Laatst gewijzigd op 10-06-2011 om 12:00.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 15:30
Edelweiss
Edelweiss is offline
Ik lees de flaptekst, bekijk de inhoud, en blader wat door het boek. (ben wel een groot lezer)
Meestal detective en/of fantasy. Niet van die meiden(wijven)- boeken, want die zijn veels te voorspelbaar en saai. Een informatief boek is ook wel leuk, voor de afwisseling.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 21:51
Verwijderd
Ben nu volwassen en saai, maar ik lees sinds kind al heel veel We mochten vroeger maximaal 6 boeken per keer lenen in de bibliotheek en die had ik binnen een week wel uit. Tegenwoordig lees ik minder, omdat ik te druk ben met studie en werken - er zijn tegenwoordig zelden nog tijden waarin ik in een dag een boek uit kan lezen, behalve dan in de zomervakantie. Dan doe ik ook weinig liever

Positieve reacties (recensies, prijzen, reclame) maken me wel nieuwsgierig naar een boek en ik zal het dan ook sneller oppakken als het me aanspreekt. Maar meestal ga ik gewoon de kasten in de bieb/boekwinkel/van familie/kennissen langs en pik de titels/kaften eruit die me aanspreken. Een leuke kaft zorgt er ook voor dat ik een boek kan kiezen, hoe vaak ze ook 'don't judge a book by its cover' zeggen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 07:01
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Op de een of andere manier lees ik een boek sneller als de kaft cool is!
Ik lees ook van jongs af aan al heel veel.
En als vrienden een boek leuk vinden, dan zal ik het ook sneller gaan lezen.
en idd de flaptekst

(ik ben een meisje van 14)
Oud 10-06-2011, 07:31
DAH
DAH is offline
Ik vind lezen wel erg leuk. Ik lees ook vrij vaak Engelse boeken.
Ik kies m'n boeken vaak uit d.m.v. tips van vrienden, familie, leraren, maar ook gewoon kijken welk boek er wel leuk/interessant/leesbaar uitziet. Dan lees ik de achterkant, de eerste bladzijde, en als het me opvalt dat ik op blz. 3 ben (vanaf de eerste, geletterde bladzijde die bij het verhaal hoort) leen of koop ik het boek. Ik lig ook meestal een boek te lezen in bed, vlak voor ik ga slapen.
Ik ben trouwens 15.
Oud 10-06-2011, 09:02
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik hou heel erg van lezen, ik doe het alleen te weinig.
Als ik dan lees, heb ik het boek vaak binnen een (paar) dag(en) uit. Ik lees vooral van schrijvers die ik ken. Een prijs maakt me geen zak uit, hoewel ik vroeger wel altijd de kinderjury boeken las. Nu geef ik daar niks meer om.

Ik lees nooit Engelse boeken, want ik ben daar te lui voor.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 09:25
Rationeel
Rationeel is offline
ik lees vrij veel, maar dan voornamelijk tijdschriften en vakbladen en online artikelen etc. bij 'normale' boeken gaat er iets mis zodra mijn hoofd ontdekt dat het niets leert en dan val ik in slaap. vaak is dat al bij pagina 1 ofzo.

ik lees wel hier en daar wat hoogstaande literatuur en ik heb nog een flinke leeslijst af te werken
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 10:23
Balance
Balance is offline
Ik ben nu 25 dus ik val niet meer in je doelgroep. Ik vond als basisschoolleerling lezen erg leuk. Ik had favoriete schrijvers en las daar dan alles van. Toen ik naar de middelbare school ging, kreeg ik minder tijd om te lezen door huiswerk e.d. En áls ik dan tijd had, vond ik het leuker om dat te besteden aan computeren / tv kijken. Op de universiteit eigenlijk idem dito. Ik voelde me veel te schuldig als ik een leuk boek las, terwijl er nog een onaangeraakt studieboek op mij lag te wachten. Pas toen ik afstudeerde en mijn vrije tijd voortaan ook echt vrije tijd was, ben ik weer gaan lezen. Ik vind een prijs voor een boek onbelangrijk, ga eerder af op reacties van mensen in mijn omgeving. En daarnaast spit ik het 'Wat lees je nu?' topic op Letteren regelmatig door, want mensen laten het daar ook vaak weten als ze een boek heel gaaf vonden. Dan schrijf ik dat boek en zodoende heb ik een flinke lijst met 'nog te lezen boeken'. Ik lees meer bij mooi weer, dan kan ik een eeuwigheid in de tuin zitten met mijn boek.
Oud 10-06-2011, 11:08
Röps
Röps is offline
Ik lees zelden tot nooit. Het aantal boeken dat ik niet-verplicht-voor-school heb gelezen is op één hand te tellen (dribbel en donald duck niet meegerekend ). Ik ben sloom, heb geen concentratie, en stel er geen prioriteiten voor. Ook al vind ik het boek nog zo spannend, ik vind het lezen alleen maar vervelend. Alles wat ik voor school / werk / op internet lees, lees ik ook altijd maar half en vluchtig door.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Ben nu volwassen en saai, maar ik lees sinds kind al heel veel We mochten vroeger maximaal 6 boeken per keer lenen in de bibliotheek en die had ik binnen een week wel uit. Tegenwoordig lees ik minder, omdat ik te druk ben met studie en werken - er zijn tegenwoordig zelden nog tijden waarin ik in een dag een boek uit kan lezen, behalve dan in de zomervakantie. Dan doe ik ook weinig liever

Positieve reacties (recensies, prijzen, reclame) maken me wel nieuwsgierig naar een boek en ik zal het dan ook sneller oppakken als het me aanspreekt. Maar meestal ga ik gewoon de kasten in de bieb/boekwinkel/van familie/kennissen langs en pik de titels/kaften eruit die me aanspreken. Een leuke kaft zorgt er ook voor dat ik een boek kan kiezen, hoe vaak ze ook 'don't judge a book by its cover' zeggen
Precies dit.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 12:34
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik ben geen enorme lezer, maar bij vlagen is er wel eens een boek dat me interessant lijkt. Met name Engelse literatuur of verfilmde boeken.
Vaak zijn het boeken die allang erkenning hebben gekregen en al jaren op de markt zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 00:22
Verwijderd
Als ik lees, is het een spannend boek denk ik.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 00:25
Glider
Glider is offline
Alleen als het moet.
En soms wat interessante stukjes.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 00:32
Verwijderd
Ik lees vrij veel, maar dan voornamelijk Fantasy en dat wordt door de meeste mensen niet als 'literatuur' beschouwd. Verder vond ik de boeken van Simon Vestdijk altijd goed (De Kellner en de Levenden ) en toen ik klein was, was ik helemaal gek van Astrid Lindgren en dan met name 'De Gebroeders Leeuwenhart'. Zo'n mooi boek!

Recensies en reclame doen mij over het algemeen vrij weinig, maar als mij een boek wordt aangeraden door iemand die mij goed genoeg kent lees ik het meestal wel. Soms zie ik op fora of ergens anders wel eens titels staan die ik niet ken, maar dan is het makkelijk opgelost: Wiki om te zien of het me wat lijkt. Zo ja, mooi. Zo nee, dan niet.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 15:52
boekje123
boekje123 is offline
Bedankt allemaal voor de reacties!

Jullie kennen vast ook wel campagnes als de Boekenweek? Wat zou er voor jongeren georganiseerd moeten worden om jongeren enthousiast te maken voor lezen? Denk je dan aan een groot evenement (hoe moet dit er dan uit zien) of vind je het leuk om met de auteurs in contact te komen.. misschien is het voor jou wel voldoende als er alleen een reclamespotje op tv is... of iets met social media?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2011, 15:54
Verwijderd
Citaat:

Jullie kennen vast ook wel campagnes als de Boekenweek? Wat zou er voor jongeren georganiseerd moeten worden om jongeren enthousiast te maken voor lezen? Denk je dan aan een groot evenement (hoe moet dit er dan uit zien) of vind je het leuk om met de auteurs in contact te komen.. misschien is het voor jou wel voldoende als er alleen een reclamespotje op tv is... of iets met social media?
Sluit ze 2 weken op in hun kamer, met alleen boeken. Wedden dat ze uiteindelijk gaan lezen en er dan achter komen dat het best leuk is?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 17:56
Thomas.
Thomas. is offline
Citaat:
Lezen is een Satansinstrument waarmee je de Satan toegang verschaft in je hoofd. Tenzij het de Bijbel is, natuurlijk, dat is wel goed. Dan komt Hij in je. En tot je. Keihard komt-ie dan. Volgeblaft worden met Zijn liefde; vrouwen opgepast want voor je het weet ben je zwanger; Maria ging je voor.

Oud 16-06-2011, 18:53
DAH
DAH is offline
Citaat:

Opzettelijk de electriciteit afsluiten van de huizen waarvan de inwoners amper/niet lezen. Maar een evenement... dat zal niet werken, denk ik. Met de auteurs in contact komen is altijd leuk, en misschien wat reclame maken ofzo.
Oud 16-06-2011, 19:33
honkballertje
honkballertje is offline
Ik lees nooit voor mn lol boeken. Alleen als het moet voor school lees ik wel eens wat. Dan vind ik het opzich niet eens zo erg om te doen, maar als ik in mijn vrije tijd aan lezen denk is dat niet op een positieve manier
Oud 16-06-2011, 19:51
Verwijderd
Als kind las ik vrij veel, later wat minder en tegenwoordig weer wat meer. Ik lees zowel fictie als non-fictie in de talen Duits, Engels, Frans en Nederlands.

Dit is buiten wat ik voor mijn studie lees, al willen er soms weleens wat raakvlakken zijn tussen boeken die ik voor mijn studie lees en boeken die ik 'voor mezelf lees'.

En hoe lezen populairder gemaakt kan worden? Bied meer goedkope pockets aan zoals dat in Frankrijk en Duitsland ook op grote schaal gebeurt, meestal betaal je dan een bedrag van tussen de 4 en de 14 euro voor zo'n boek en het aanbod omvat hierbij de meest uiteenlopende soorten boeken: fictie, non-fictie, bekende literaire klassiekers, recent verschenen boeken in alle soorten en maten,etc. Het is echt een groot gemis dat je dit voor Nederlandstalige boeken nauwelijks hebt en ik denk dat je met zo'n aanbod heel wat lezers kunt winnen, jong en oud. In Frankrijk zie je mensen dan ook overal in die pockets lezen, al zal de aandacht die er in de Franse media is voor boeken (o.a. op televisie) hierbij ook wel een zekere rol spelen.

Laatst gewijzigd op 16-06-2011 om 20:13.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 20:01
Geel
Geel is offline
Ik vind lezen leuk.
Oud 16-06-2011, 20:12
Verwijderd
Ik hou ook van lezen . Ik lees heel veel, maar niet echt "echte" literatuur. Ben bezig met de reiziger cyclus van Diane Gabaldon, daar ben ik al even mee bezig. Verder lees ik veel van de standaard meiden boeken: Shopaholic enzo, want dat leest zo lekker snel.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 15:32
idiot---boy
idiot---boy is offline
Ik vind lezen erg leuk, lees momenteel mijn eerste horrorboek
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 19:45
Chevy
Chevy is offline
Citaat:
Ik hou ook van lezen . Ik lees heel veel, maar niet echt "echte" literatuur. Ben bezig met de reiziger cyclus van Diane Gabaldon, daar ben ik al even mee bezig. Verder lees ik veel van de standaard meiden boeken: Shopaholic enzo, want dat leest zo lekker snel.
Oh de Reiziger-reeks is zo fijn <3 Die ben ik momenteel ook aan het herlezen.

Verder lees ik HEEL veel, alleen nu wat minder door mn scriptie. Ik hou van lezen - ik heb zelfs een boekenclubje met vrienden jammer dat boeken vaak vrij duur zijn, inderdaad.
Oud 24-06-2011, 22:41
DAH
DAH is offline
Ik heb vandaag, tijdens een pauze tussen het vele toneel en de show (ik zit in de toneelclub van de school), een boek gehaald van de bibliotheek: John Green - Paper towns. John Green is awesome.
Oud 25-06-2011, 07:30
Verwijderd
Ik vind lezen leuker dan tv kijken - en dat probeer ik dan ook altijd meer te doen, maar soms schiet het er weleens bij in...

Verder probeer ik ook wel eens een Engels boek.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 09:52
Wawl
Wawl is offline
Lezen is fun. Maar teveel is funest.
Oud 25-06-2011, 15:38
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik las vooral vroeger heel veel. Tegenwoordig veel mminder omdat ik al zoveel (wetenschappelijke literatuur) moet lezen voor m'n studie. In mijn vrije tijd zet ik dan toch makkelijker en sneller de tv aan dan dat ik een boek pak. In de zomervakantie lees is weer meer. Dan vind ik het zonde om de tv aan te zetten.

Doorgaans lees ik veel verschillende soorten boeken. Regelmatig herlees is de (jeugd)boeken die ik vroeger al waardeerde (Tonke Dragt, Astrid Lindgren, Harry Potter, en verschillende romans over Koning Arthur). Daarnaast hou ik op dit moment van makkelijk leesbare boeken, maar heb ook verschillende 'klassiekers' in m'n boekenkast staan (Jane Austen, Tolstoi etc). De laatste jaren hou ik ervan om in het Engels te lezen (als het boek oorspronkelijk in het Engels is geschreven tenminste).
Reageren

Regels voor berichten