Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2002, 19:03
leerling15
leerling15 is offline
Hi everyone
Vraagje over scheidingstransformator.
uit scoop bovenbouw: "In douches wordt voor de scheeraansluiting een scheidingstransformator gebruikt. Zo'n transformator geeft wel de spanning van 230 V door, maar hij verhindert dat je een gesloten kring kunt vormen met het lichtnet door 1 van de polen beet te pakken"
Pas als je met beide polen in contact komt, loop je gevaar"
Dit heb ik helemaal niet begrepen. Hoe werkt een transformator eigenlijk? hulp is welkom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2002, 19:44
Verwijderd
Wij gebruiken ook scoop, en de leraar zei bij ons dat dat van de scheidingstransformator niet belangrijk was.....
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:02
mathfreak
mathfreak is offline
Een transformator wordt gebruikt om hoge spanningen in lage spanningen om te zetten of omgekeerd. Een transformator fungeert als een scheider van elektrische schakelingen, vandaar een radio, een tv en dergelijke via een transformator op het stopcontact zijn aangesloten. Een wisselstroom veroorzaakt in de primaire spoel een wisselend magnetisch veld dat via de ijzeren kern in de transformator naar de secundaire spoel wordt geleid. Door het wisselend magnetisch veld verandert het aantal magnetische veldlijnen op het oppervlak van de spoel waardoor een spanning in de spoel wordt opgewekt. Indien er sprake is van een ideale transformator (er treden dan geen energieverliezen op) verhoudt de primaire spanning zich tot de secundaire spanning als het aantal windingen in de primaire spoel tot het aantal windingen in de secundaire spoel.
Oud 11-08-2002, 20:09
Verwijderd
ok, maar aan de scheidingstransformator die hier wordt bedoeld was iets aparts. volgens mij was het onmogelijk om met zowel de fasedraad als de nuldraad in aanraking te komen. (weet het zelf ook niet meer precies meer, maar hfdst 8 was verder wel leuk)
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 12:48
leerling15
leerling15 is offline
Hi,
Heb jij misschien oefenproefwerken of repetities van Hoofdstuk 8 van Scoop? De schakelingenbouw in paragraaf 2 is ook erg pittig.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 20:02
Verwijderd
Citaat:
leerling15 schreef:
Hi,
Heb jij misschien oefenproefwerken of repetities van Hoofdstuk 8 van Scoop? De schakelingenbouw in paragraaf 2 is ook erg pittig.
heb je de test al gemaakt achterin?
en verder: veel oefenen met die schakelingen, als je het een beetje doorhebt is het een van de leukste dingen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 00:36
leerling15
leerling15 is offline
Ja, de test zal ik maken. Maar heb jij misschien al een proefwerk gehad van dit hoofdstuK?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 20:15
Verwijderd
dat heb ik, maar dat was aan het begin van dit jaar (oktober ofzo) en die neem ik nooit mee naar huis, dus ik kan je er niet aan helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten