Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2011, 04:13
Verwijderd
DEN HAAG - Zeer sterke soorten cannabis met een percentage van meer dan 15 procent THC, de werkzame stof in wiet en hasj, zouden moeten vallen in dezelfde categorie als harddrugs.

Foto: Getty Images
Dat stelt de commissie-Garretsen in een advies dat vrijdag aan het kabinet wordt gepresenteerd. Ingewijden hebben berichtgeving van RTL Nieuws daarover bevestigd.
De commissie werd ingesteld door het vorige kabinet en rapporteert vrijdag aan de ministers Edith Schippers (Volksgezondheid) en Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie). De commissie stond onder leiding van professor Garretsen van de Universiteit Tilburg.
In het advies komen de onderzoekers tot de conclusie dat sommige soorten cannabis zo veel THC bevatten, dat ze in de categorie harddrugs als heroïne en cocaïne te scharen zijn. Het kabinet moet nog reageren op het advies.

bron: http://www.nu.nl/politiek/2547778/st...harddrugs.html

Wat vinden jullie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2011, 09:22
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Zo te zien hebben ze helemaal geen reden om dat harddrugs te noemen.
Wat heeft Nederland de laatste tijd met meer criminaliteit willen op het gebied van wiet? Wil het de grote broer Amerika nadoen?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 11:12
Verwijderd
In dezelfde categorie als heroïne :')
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 12:12
Outlaw
Outlaw is offline
Ach, het komt er dus op neer dat de meest sterke soorten wiet verboden worden. Of ze nou verboden worden als harddrugs of als softdrugs, dat maakt verder alleen voor de strafmaat uit. Als je het wilt hebben, kun je het toch nog wel ergens krijgen.

Voor mij geen probleem, ik heb nooit zo van de extreem sterke wiet gehouden.
Oud 24-06-2011, 16:44
Toneless
Toneless is offline
Wat is het THC gehalte van normale soorten wiet dan? Bijvoorbeeld Haze of White Widow. En met zeer sterke cannabis bedoelen ze iceolator zeker?
Oud 24-06-2011, 17:09
Verwijderd
Haze is per definitie toch een sterkere wiet?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 23:58
Qwerty333
Qwerty333 is offline
Dan zouden ze ook geen medische wiet meer mogen voorschrijven? Dat ligt ver boven 15%.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 10:08
SacredRose
SacredRose is offline
maar zowat alle wiet ligt rond dar percentage toch? teminste dat heb ik ooit in een onderzoek gelezen dat 16% thc het gemiddelde was in 2007. dus dan blijft er maar weinig over.
Oud 25-06-2011, 10:59
Thinus
Thinus is offline
75% van de huidige wiet in coffeeshops ligt boven die 15% ja.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 16:37
Maaike.
Maaike. is offline
ja want de LD50 van THC is gelijk aan die van harddrugs :')
Oud 25-06-2011, 16:37
Maaike.
Maaike. is offline
./biffa
Oud 25-06-2011, 16:38
Maaike.
Maaike. is offline
Oh en als je de boel niet reguliert/legaliseert kun je natuurlijk niet dit soort eisen stellen. Of je stopt de hele stof in de illigaliteit, of niet. DIt kun je natuurlijk nooit handhaven /bever
Oud 25-06-2011, 17:48
SacredRose
SacredRose is offline
zelfs met pure THC heb je ongeveer 180 gram nodig als je iets van 100 kilo weegt om de LD50 te bereiken. dus volgens mij is het echt onmogelijk om die hoeveelheid binnen te krijgen. en als je het eet ligt de LD50 nog een heel stuk hoger.
Oud 26-06-2011, 13:49
HTID
HTID is offline
Een lading stierenpoep.

Ivo Opstelten
Oud 26-06-2011, 13:59
Verwijderd
Citaat:
In dezelfde categorie als heroïne :')
Citaat:
Oh en als je de boel niet reguliert/legaliseert kun je natuurlijk niet dit soort eisen stellen. Of je stopt de hele stof in de illigaliteit, of niet. DIt kun je natuurlijk nooit handhaven /bever
Dit zegt het al ja.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2011, 17:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Natuurlijk wel. Omdat coffeeshops niet legaal zijn, en steeds verder in het gedrang komen, halen die sterke soorten echt wel uit het assortiment.

Je kunt ze nu om bijna niets maandenlang sluiten. Die gaan echt geen overtredingen riskeren als één vraagje aan de kassa van een controleur volstaat om het te constateren.

Als het gelegaliseerd is, dan heb je geen stok meer tussen de deur. Dan wordt het verrekte lastig om zoiets te handhaven.
Oud 26-06-2011, 18:12
Verwijderd
Zie de bijlage: de gemiddelde sterkte van Nederlandse wiet was in de afgelopen jaren inderdaad meer dan 15%. bron

Als dit plan ook leidt tot uitvoering en handhaving ervan, waar ik nog niets van gelezen heb, zou dat betekenen dat de helft van alle Nederlandse wietsoorten verboden zou worden.
Citaat:
als één vraagje aan de kassa van een controleur volstaat om het te constateren.
Zo simpel ligt dat niet: de wiet moet immers eerst onderzocht en getest worden voor er bepaald kan worden of de wiet te sterk is of niet.
Citaat:
Als het gelegaliseerd is, dan heb je geen stok meer tussen de deur. Dan wordt het verrekte lastig om zoiets te handhaven.
Niet helemaal waar. Als het gelegaliseerd is kan er controle op uitgeoefend worden. Als de wietkwekerijen daarnaast ook staatsbedrijven worden, kan de sterkte van de wietsoorten makkelijk worden gereguleerd.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 1.1.jpg (144.5 KB, 10x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 00:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als het gelegaliseerd is kan er controle op uitgeoefend worden. Als de wietkwekerijen daarnaast ook staatsbedrijven worden, kan de sterkte van de wietsoorten makkelijk worden gereguleerd.
Dat heeft alleen geen enkele zin, want controle kan nu ook, en de kweek is in handen van de georganiseerde misdaad. Het enige dat legaliseren doet is de middelen om coffeeshops aan te pakken verminderen. Het is een utopie om te denken dat geharde criminelen als ze gelegaliseerd worden opeens netjes en volgens de regels gaan doen.

Wat het leuke is aan het huidige in de marge drukken is dat je gerust de verkoop van hele soorten kunt verbieden, bijvoorbeeld via de APV. Toch in de fout? Drie maanden dicht. Nogmaals? Een half jaar. Driemaal? Permanente sluiting. En met de wet Bibob in de hand komt diegene daarna nergens meer aan de bak.
Die zorgen echt wel dat ze die soorten die te sterk zijn, niet meer te krijgen zijn.
Oud 27-06-2011, 07:15
Afwezignummer2
Citaat:
Dat heeft alleen geen enkele zin, want controle kan nu ook, en de kweek is in handen van de georganiseerde misdaad. Het enige dat legaliseren doet is de middelen om coffeeshops aan te pakken verminderen. Het is een utopie om te denken dat geharde criminelen als ze gelegaliseerd worden opeens netjes en volgens de regels gaan doen.
Het gaat via de criminele weg omdat dat de enige weg is. Waarom, na legalisatie, zouden shops als het makkelijker en veiliger is om de wiet via de legale weg te krijgen nog de criminele weg kiezen?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Het is een utopie om te denken dat geharde criminelen...
Bullshit sense tingling
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 17:07
HTID
HTID is offline
Het grafiekje van Mrboot laat toch juist een daling van de gemiddelde sterkte van cannabis zien over de afgelopen jaren? Waar is de bewering van stijgende THC percentages op gebaseerd?
Oud 27-06-2011, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Het gaat via de criminele weg omdat dat de enige weg is. Waarom, na legalisatie, zouden shops als het makkelijker en veiliger is om de wiet via de legale weg te krijgen nog de criminele weg kiezen?
Niet alleen dat, maar ook omdat ze hun boekhouding op orde moeten hebben, dus dat legale inkoop 1op1 moet toetsen met de verkoop.
De inkoop mag dan alleen plaatsvinden vanuit door de staat gecontroleerde kwekerijen.
Oh en controle op kwaliteit en gevaar voor consument lastig?
Hoe denk je dat je broodjes bapao en blikjes redbull in de supermarkt mogen liggen.

Citaat:
Als er gevaar dreigt voor de consument, kan de nVWA een bedrijf bevelen een product terug te roepen. Het bedrijf moet dit dan melden met een advertentie in de grote landelijke en regionale dagbladen. Ook kan een bedrijf in het uiterste geval een periode worden gesloten.
Zonder controles en bron van herkomst consequent te kunnen handhaven kun je nooit de meest optimale gezondheid van de consument garanderen.

Wat dat betreft blijft het tussen de voor en tegen mensen altijd een simpele morele kwestie, maar je moet beseffen welke ongewenste praktijken je krijgt. Mensen die met een zakje Neiville's Haze lopen, door een controle gaan, en consequenties krijgen voor harddrugs bezit wtf?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 09:09
MTpower
MTpower is offline
Wat zijn dat voor onderzoekers? Wiet met 16% THC gelijkstellen aan heroïne, whut? :')
Maar eens kijken om zelf wat lampen in de schuur te hangen en lekker mijn eigen 25% wietje te gaan verbouwen .
Oud 28-06-2011, 16:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Omdat ze je omkopen, intimideren en als dat niet werkt met plezier kapot schieten als jij hen beconcurreert.

Nu gaat ook een hoop via straathandel, ondanks de coffeeshops, en zelfs nu verkopen coffeeshops bijvoorbeeld veel aan minderjarigen. Elke controlemogelijkheid het raam uit gooien door te legaliseren zou een grote fout zijn.
Oud 28-06-2011, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Omdat ze je omkopen, intimideren en als dat niet werkt met plezier kapot schieten als jij hen beconcurreert.

Nu gaat ook een hoop via straathandel, ondanks de coffeeshops, en zelfs nu verkopen coffeeshops bijvoorbeeld veel aan minderjarigen. Elke controlemogelijkheid het raam uit gooien door te legaliseren zou een grote fout zijn.
Sorry, maar voor iemand die zo voor een restrictief drugsbeleid pleit, lijk je wel constant crack te roken.

De boekhouding van inkoop van coffeeshops bij door de staat gecontroleerde kwekerijen lijkt me prima te controleren. Criminelen hebben dan geen poot bij een coffeeshop binnen, aangezien ze 0 in gaan kopen bij ze. Als de boeken verkoop/inkoop niet 1 op 1 te verklaren zijn, gaan ze namelijk dicht op grond van paralel inkoop.

Ook kunnen de prijzen terug naar het oude niveau, waardoor de straatverkoop daalt: het is minder luceratief. De prijzen zijn in de loop v.d. jaren zo hard gestegen, door de harde aanpak van kwekerijen.
Je hebt nu 3 pillen voor de prijs van een gram wiet...

Een restrictief beleid is alleen maar ten gunste van criminelen die de prijzen omhoog kunnen gooien omdat de pakans groter is, en er meer handel verloren gaat aan invallen e.d.

Het kweekbeleid hoe het is kun je in grote lijnen blijven handhaven: niet de mensen lastigvallen met 2 plantjes in de tuin. Veel harder zijn voor mensen die brandondveilig bezig zijn, stroom aftappen, meer dan x aantal planten hebben etc.
De waar kunnen ze toch niet meer kwijt aan coffeeshops. En omdat de pakkans groot is, drijft het de prijs omhoog: ze kunnen niet meer concurreren met de shop, en voila, prive kweek op commerciele schaal voor binnenlandse verkoop wordt grotendeels teniet gedaan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2011, 17:54
Verwijderd
Citaat:
en zelfs nu verkopen coffeeshops bijvoorbeeld veel aan minderjarigen. Elke controlemogelijkheid het raam uit gooien door te legaliseren zou een grote fout zijn.
Want? Het zelfde probleem heb je met alcohol en sigaretten, en die zijn toch ook legaal?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 17:55
Afwezignummer2
Citaat:

Kerel, je logica ligt nog bij de shop. Ik zou er alleen niet met de auto naar terugrijden in deze staat
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 12:27
HTID
HTID is offline
Citaat:

Bewijs? Elke coffeeshop waar ik naartoe ging controleert tegenwoordig je legitimatiebewijs. Zonder kom je de shop simpelweg niet in. Straathandel heb ik ook nog nooit van gehoord in mijn omgeving. Waarom zou je rotzooi van een straatdealer kopen als je goed spul in de shop kan kopen?
Oud 29-06-2011, 13:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bewijs? Elke coffeeshop waar ik naartoe ging controleert tegenwoordig je legitimatiebewijs. Zonder kom je de shop simpelweg niet in. Straathandel heb ik ook nog nooit van gehoord in mijn omgeving. Waarom zou je rotzooi van een straatdealer kopen als je goed spul in de shop kan kopen?
Jij las toch mee in de N&A discussie zelfde onderwerp? Dan heb je mijn post over Cannabis Zonder Coffeeshop van de WODC ook gelezen? Anders staat hij hier.

Komt erop neer dat er zowel direct als indirect wordt verkocht aan minderjarigen, en dat verreweg de meeste coffeeshophouders crimineel zijn. Onderscheid maken tussen coffeeshops en straathandel is dus eigenlijk niet zo heel erg relevant.

Anders kun je ook het rapport De Wereld Achter de Wietteelt lezen.
Oud 29-06-2011, 14:56
Verwijderd
Die post maakte daar ook al weinig sense

edit: understatement. Typische CDA post.

Laatst gewijzigd op 29-06-2011 om 15:12.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 15:33
HTID
HTID is offline
Ja lekker, een onderzoek van 6 jaar oud aanhalen. De regels zijn inmiddels vele male strenger en geen enkele shop laat nog minderjarigen toe. Ik kwam zelf in coffeeshops in een groot aantal Nederlandse steden en de controle is tegenwoordig bijna 100%.

Indirect verkopen aan minderjarigen heb je ook met alcohol en tabak, daar is nu eenmaal weinig aan te doen zoals bever al zei.

En wat is dat toch met alles ophangen aan het welzijn van kinderen? What about us, the survivors of childhood?

Lees anders even dit rapport uit juni 2011 voor een meer realistische blik op drugs:

http://www.globalcommissionondrugs.org/Report
Oud 29-06-2011, 23:24
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Boeit me echt geen reet
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 17:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lees anders even dit rapport uit juni 2011 voor een meer realistische blik op drugs:
http://www.globalcommissionondrugs.org/Report
Uh, dat zijn een stelletje Amerikaanse actievoerders tegen 'mass inprisonment'. Dat is geen bron. Zullen we ons gewoon beperken tot Nederland anno heden?

De dingen die ik noemde zijn namelijk stukken relevanter dan iets dat men schrijft over een land als Amerika of Colombia. Er is bovendien geen enkele reden om te vermoeden dat hun conclusies verouderd zijn.
Oud 30-06-2011, 18:08
Verwijderd
He kijk, een T_ID die alleen zijn eigen bronnen serieus neemt. Dit is nieuw en interessant.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 21:55
HTID
HTID is offline
Citaat:
Uh, dat zijn een stelletje Amerikaanse actievoerders tegen 'mass inprisonment'. Dat is geen bron. Zullen we ons gewoon beperken tot Nederland anno heden?

De dingen die ik noemde zijn namelijk stukken relevanter dan iets dat men schrijft over een land als Amerika of Colombia. Er is bovendien geen enkele reden om te vermoeden dat hun conclusies verouderd zijn.
Haha, zo lust ik er nog wel een.

Cannabis Zonder Coffeeshop is uitgevoerd in opdracht van het Nederlandse Ministerie van Justitie, met bronnen bij de Nederlandse politie. Waarbij onderzoekers gebruik maken van 'expert interviews' en 'focusgroepen'.

Bias anyone?
Reageren

Regels voor berichten