Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2011, 13:21
Verwijderd
Sommige mensen hebben seksuele voorlichting gehad van hun ouders, sommigen ook niet. Het woord seks valt niet in huis, er wordt al gegiecheld om het woord stalactieten.

Aan de andere kant heb je je vrienden, die je zelf hebt uitgezocht. Heb je behoefte om over seks te praten, dan heb je in principe je vrienden daar ook wel op uitgezocht. Of je met hen over seks praat is puur afhankelijk van of je daar zelf zin in hebt.

Maar wat ik laatst zat te bedenken: hoe is het dan met broers en zussen? In principe je gelijken (zoals vrienden, niet je opvoeders zoals je ouders), maar tóch familie. En is het awkward? Heb je de ander weleens aan condooms geholpen op een cruciaal moment? Of doe je net alsof het niet bestaat?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 13:23
Verwijderd
Ik ben zelf de jongste van vijf. Toen ik condooms voor mijn slaapkamerdeur vond, ik heel stiekem een voor een mijn zussen gaan vragen of zij die daar neer hadden gelegd. Iedereen moest hard lachen, en was het niet. Naar de verloopdatum kijkend had mijn moeder ze daar neergelegd, maar dat bedacht ik natuurlijk erg laat.

Aan de andere kant maken mijn zussen en ik onderling wel veel platte opmerkingen a la 'man je tieten vallen er praktisch uit' of 'ja iedereen wil wel zó'n tuinman'.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 13:35
ilse
ilse is offline
Ik woon met m'n broertje in een huis (met z'n 2en dus) dus het komt gewoon ter sprake. Hij weet heus wel wat ik doe als een bepaald iemand en ik op mijn kamer zijn en de deur is dicht. En hij maakt dan ook een opmerking dat mijn bed tikt. Maar het ois niet vreemd bij ons ofzo, misschien ook omdat het al jaren ook gewoon vriendschap is bij ons, gaan ook stappen met dezelfde groep ofzo en hoort thuis ook gewoon soms gesprekken van mij met vriendinnen.

Heel makkelijk bij ons dus.

Overigens, details zou ik hem alleen nooit vertellen en andersom hoef ik die niet te weten maar dat lijkt me logisch.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 13:46
Volk
Volk is offline
Ik praat er gewoon over sinds ik niet meer met mijn broertje in hetzelfde huis woon. Hij is me zelfs een keer advies komen vragen over wat te doen toen een meisje zijn fuckbuddy wilde worden. Ik deel wat minder met hem dan hij met mij, maar dat komt omdat hij in mijn hoofd nog steeds mijn kleine broertje is.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 13:57
DaCherryBlossom
DaCherryBlossom is offline
Zou je t dan eigelijk sneller zeggen tegen je neef/nicht??
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 14:48
Volk
Volk is offline
Citaat:
Zou je t dan eigelijk sneller zeggen tegen je neef/nicht??
Nee, maar die zijn dan ook streng gelovig en praten sowieso al niet over seks.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 14:53
AzN
AzN is offline
M'n broertje en ik zijn héél open tegen elkaar, dus ook op dat gebied . Ben daar blij mee, aangezien m'n ouders doen alsof seks niet bestaat.
Oud 05-07-2011, 15:55
Verwijderd
Ja hoor. Ik heb sowieso geen moeite met praten over seks, ook niet met mijn broertje.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 18:21
Em.
Em. is offline
Mijn broertje is nu negen en mijn zusje vijf. Ik zie mezelf de komende paar jaar nog niet mijn broertje seksueel voorlichten, eigenlijk, onze verstandhouding is ook niet heel geweldig. Met mijn zusje kan ik het beter vinden, maar die lijkt me voorlopig nog wat jong voor seksdingen en alles.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Mijn broertje is nu negen en mijn zusje vijf. Ik zie mezelf de komende paar jaar nog niet mijn broertje seksueel voorlichten, eigenlijk, onze verstandhouding is ook niet heel geweldig. Met mijn zusje kan ik het beter vinden, maar die lijkt me voorlopig nog wat jong voor seksdingen en alles.
Maarja, dan gaat het dus weer over voorlichting/begeleidende rol. Ik vraag me vooral af of je een gelijkwaardige situatie erin kan hebben met familieleden. Gewoon bespreken of je seksleven momenteel zuigt (huhu) of dat je praktisch niet kunt lopen want meneer hier vond het nodig dit of dat te doen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 19:35
Em.
Em. is offline
Nou ja, dat zal (in ieder geval de komende jaren) wel helemaal nog niet het geval zijn. Maar meer vanwege het leeftijdsverschil dan dat het tussen broers/zussen niet zou kunnen. Ik weet eigenlijk ook niet hoe ik er tegenover zou staan als het leeftijds-technisch wel kon.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 22:30
Verwijderd
Hmm mijn broertje en ik praten er niet over, maar hij is sowieso erg gesloten. We kunnen wel schunnige opmerkingen maken of evt. op nonchalante toon erover praten, zoals je met vrienden doet die je iets minder goed kent zegmaar. Maar binnen ons gezin is seks niet een heel zwaar punt (hoewel ook niet van "Nou dit weekend hebben je moeder en ik eens lekker..." ) dus dat lijkt me wel okee.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 22:50
arPos
arPos is offline
Mijn zussen zijn natuurlijk anders dan vrienden, maar er is nooit iets geweest waar we niet over praten.
Ze liep doodleuk de kamer door terwijl ik met mijn vriendin doktertje aan het spelen was
Oud 06-07-2011, 18:09
Pluis
Pluis is offline
Mijn zus en ik praten er niet echt over. Toen ik een keer van een jongen thuis kwam vroeg ze of dat mijn eerste keer was, en ik heb toen maar ja gezegd om er vanaf te zijn. Dat het maanden eerder al was gebeurd heb ik maar verzwegen. Toen ik nog geen relatie had vroeg ze me eens in de zoveel tijd heel flauw "hoe het met de spinnenwebben was" dus dan heb je vanzelf al geen zin om erover te praten. Maar op zich hebben we er allebei geen moeite mee.
Oud 06-07-2011, 20:51
Verwijderd
Ik heb het er niet echt over met mijn broertje. Daar heb ik geen behoefte aan. Alhoewel toen ik een vriend had, maakten we wel grappen. We weten allebei elkaars sekspartners ongeveer. Verder niet echt.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 19:46
Brunette91
Brunette91 is offline
Ik woon alleen,
mijn zusje bij mijn ma en haar vriend,
daar worden er vaak van die opmerkingen gemaakt,
door me ma haar vriend, me zusje en stiefbroertjes..

Me zusje had ook eens condooms gevonden op me kamer
en aan mijn moeder getoont,, die had er toen een paar gepakt
omdat ze ze ook nodig had, en vroeg mij vervolgens waar ze
die kon kopen (boven de 40 jaar willen de huisartsen geen pil meer mee geven )
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 21:49
Laura_x_
Laura_x_ is offline
Ik praat er niet over met mn broertjes.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Ik woon alleen,
mijn zusje bij mijn ma en haar vriend,
daar worden er vaak van die opmerkingen gemaakt,
door me ma haar vriend, me zusje en stiefbroertjes..

Me zusje had ook eens condooms gevonden op me kamer
en aan mijn moeder getoont,, die had er toen een paar gepakt
omdat ze ze ook nodig had, en vroeg mij vervolgens waar ze
die kon kopen (boven de 40 jaar willen de huisartsen geen pil meer mee geven )
Je moeder weet niet waar je condooms kunt kopen? En ik heb nog nooit gehoord van dat boven de 40 geen pil meer wordt gegeven.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 23:25
Volk
Volk is offline
^raar verhaal inderdaad
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 12:32
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik praat niet met mijn broer over seks en het is me ook niet duidelijk waarom ik dat zou moeten willen...
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 11:53
arPos
arPos is offline
Om in het angloisme te blijven; omdat je zus/broer weet waar je vandaan komt.

Kan me sowieso niet voorstellen dat er iets is wat ik niet met mn zussen bespreek, ik vind hun mening meestal wel belangrijk.
Oud 13-07-2011, 16:55
Verwijderd
Ik heb alleen een oude halfbroer en halfzus en mijn broer heeft me wel eens aan een chickie geholpen ja.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 19:35
__FLOOR
__FLOOR is offline
ik heb 5 oudere broers en ik praat zelden of nooit met hen over sex. zij vragen er ook nooit achter omdat ze liefst gewoon vergeten dat ik groot word en niet voor altijd hun kleine zusje zal blijven. hoewel ze wel weten dat ik een vriendje heb en ze denk ik ook wel weten dat we sex hebben. ik heb ook geen behoefte om daar met hen over te praten omdat ik sex zoiets intiems vind dat een deel van de sfeer wegvalt door erover te praten. soms maken we wel mopjes enzo over sex maar het gaat zelden of nooit specifiek over iemands sexleven.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 22:07
Verwijderd
Ik heb een oudere zus, maar we hebben een hele slechte band. We spreken sowieso niet zo veel met elkaar , al helemaal niet over seks. We vragen elkaar ook niet om advies, of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 00:42
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik praat er wel over met mijn zus. Meestal zonder details en meestal niet over de huidige partner though.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 06:48
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Heb geen broers of zussen. Mijn neven en nichten zijn allemaal onder de 5. Dus helaas!
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 08:10
Gerben901
Gerben901 is offline
ik en mijn broer praten daar niet vaak over en dat hoeft van mijn part ook niet
ik ben daar niet echt in geintreseerd
Oud 09-08-2011, 19:28
Yne
Yne is offline
Ik heb zelf geen seks dus daar kan ik niet over praten, maar mijn zusje die een jaartje jonger is vertelt me wel veel en dat is gewoon heel normaal bij ons. Ik vraag haar wel eens dingen en anders komt ze er wel mee bij mij, we hebben een hele goede band en zulke intieme dingen, om het zo te noemen, kunnen gewoon besproken worden

Edit: En met mijn halfbroer totaal niet, maar ik heb dan ook niet echt een band met hem, dan gaat dat wat lastig. En hij heeft al jaren een vriendin dus zijn verhalen zullen denk ik niet erg spannend zijn

Laatst gewijzigd op 09-08-2011 om 20:01.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 06:57
Panterstring
Panterstring is offline
Ik leende wel is condooms van me broer bij me vorige vriendin en hij ook wel is van mij maar verder praten we er niet echt over.

Laatst gewijzigd op 15-08-2011 om 08:28.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 14:20
Italiano0570
Italiano0570 is offline
Ik denk dat dat ook anders is bij een broer en zus (dan bij bijv. broer/broer of zus/zus).
Raar eigenlijk want echt uitleggen waarom kan ik dan weer niet. Ik denk dat het zowiezo voor een oudere broer (met een jonger zusje) een heel ander verhaal is...
Ikzelf zou daar denk ik wel moeite mee hebben en het dan ook echt niet willen weten.
Maar misschien ligt dat gewoon aan mij...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 14:56
Panterstring
Panterstring is offline
Citaat:
Ik denk dat dat ook anders is bij een broer en zus (dan bij bijv. broer/broer of zus/zus).
Raar eigenlijk want echt uitleggen waarom kan ik dan weer niet. Ik denk dat het zowiezo voor een oudere broer (met een jonger zusje) een heel ander verhaal is...
Ikzelf zou daar denk ik wel moeite mee hebben en het dan ook echt niet willen weten.
Daar heb je gelijk in mijn broer moet het zelf maar weten, wat betreft me zusje ben ik heel beschermend.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Nee juist om dit verschijnsel maakte ik het topic aan.. Ik vraag me af waarom het zo werkt. En als je er wel heel open over kunt praten, ben je dan ook beter 'bevriend', ruim je ook elkaars kots op als je je samen een avond klem hebt gezopen? Zou je de ander dan ook geld lenen zonder dat je weet waar het zo dringend voor nodig is?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 10:42
Volk
Volk is offline
Citaat:
Nee juist om dit verschijnsel maakte ik het topic aan.. Ik vraag me af waarom het zo werkt. En als je er wel heel open over kunt praten, ben je dan ook beter 'bevriend', ruim je ook elkaars kots op als je je samen een avond klem hebt gezopen? Zou je de ander dan ook geld lenen zonder dat je weet waar het zo dringend voor nodig is?
Al die dingen zou ik zonder twijfelen meteen voor mijn broertje doen en hij ook voor mij. Maar echt uitgebreid over ons seksleven praten doen we niet.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Maar staat elkaars seksleven bespreken gelijk aan super goed bevriend zijn?
Ik zou het wel met mijn broertje kunnen bespreken maar eigenlijk doen we dat niet zo vaak. Wel over relaties/zoenen. Ik zou wel geld lenen maar hij mag wel zijn eigen kots opruimen
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 23:05
Verwijderd
Dat is juist mijn vraag
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 23:58
Vice
Vice is offline
Ik heb sowieso nooit persoonlijke gesprekken met mijn broer dus al helemaal niet over seks.
Oud 18-08-2011, 03:05
Verwijderd
Ik heb een zus maar daar heb ik het nog nooit over seks mee gehad. Dat was de thuissituatie sowieso.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 10:28
Akhlys
Akhlys is offline
Met m'n broer gaat het sporadisch weleens over sex, maar over het algemeen hebben we niet echt veel contact, dus meestal gaat het over wat interessantere dingen M'n half-broertje daarentegen is tegenwoordig een wandelende hormonenbom en heeft het de laatste paar maanden alleen maar over hoeveel "chickies" heeft gescoord. Maakt niet uit hoelang ik hem al niet heb gezien, uiteindelijk gaat het over over sex van zijn kant. En dan komen ook de flauwe opmerkingen naar boven. M'n half-zusjes zijn wat jong om het daarmee over sex te hebben.

Maar over het algemeen heb ik de behoefte niet om het met familie over sex te hebben. Met vrienden gaat het wel vaak over seks, dus ik denk dat ik dan toch onderscheid maak tussen vrienden en broers/zussen.

Regels voor berichten