Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2011, 10:31
idiot---boy
Avatar van idiot---boy
idiot---boy is offline
Hoi. Ik heb het hele jaar al les van een aardrijkskundeleraar, die goed kan lesgeven maar erg streng is. Ik durf in andere lessen niet echt vaak wat te vragen, maar in zijn les laat ik dat al helemaal uit mijn hoofd. Als je iets vraagt wat je volgens hem allang zou moeten weten dan ontploft hij opeens en begint ie met allemaal klaagzang over jou. Soms geeft hij je de beurt en ben je doodsbang om het verkeerde antwoord te geven. Je zou bijna vergeten dat je op school bent om te leren. Een keer gaf hij mij de beurt en ik wist helemaal niet het antwoord op de vraag. We gingen wat vragen ter plekke behandelen, die we dus nog nooit als huiswerk hadden gemaakt. Ik had het dus helemaal fout. Dan gaat hij me stap voor stap uitleggen om vervolgens bij het antwoord te komen. Bij elk stapje vraagt hij aan jou wat je denkt en dan ontstaat er zo'n ongelooflijke spanning dat je al weet dat hij elk moment boos kan worden. Toen had ik het steeds fout en stonden de tranen in mijn ogen doordat hij de hele tijd op mij zat te zeiken en te schreeuwen dat ik verdomme wat beter mijn best moest gaan doen en dat dit vmbo-stof is (ik doe gymnasium) Dat slaat ook nergens op aangezien we naast dat vmbo stof-boek ook nog heel wat stencils krijgen met lastige stof. En alsof hij een hart van steen heeft gaat hij dan nog gewoon vrolijk door met zeiken. Dat is mijn klacht.
Hij heeft trouwens prima kennis van zaken en kan leerlingen heel veel bijbrengen, ware het niet dat hij het soms imo helemaal verkeerd aanpakt.
Iemand ook zo'n ervaring met een leraar?

Laatst gewijzigd op 14-07-2011 om 19:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2011, 11:41
DiceGFX
DiceGFX is offline
Sorry, maar ik vind je titel een beetje ongepast..
--

Je zegt het zelf: Hij heeft trouwens prima kennis van zaken en kan leerlingen heel veel bijbrengen.
Als je zijn aanpak verkeerd vindt, praat met hem erover en praat ook met je teamleider.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 13:31
Kesa
Kesa is offline
Het probleem zit hem dus meer in het les geven zelf. Zoals je vertelt heeft de leraar genoeg kennis en kan jullie de stof gewoon overbrengen, alleen de manier hoe hij dat doet is dus 'onwenselijk'. Heb het er eens tijdens een mentorles over met je klas erbij en probeer samen tot een oplossing te komen. Wellicht kan die oplossing aan jouw mentor worden meegegeven en die kan het er dan weer met jouw aardrijkskundedocent over hebben .
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 14:14
Eadlyn
Eadlyn is offline
Waarom vermeld je in de OP dat hij homoseksueel is? Totaal niet relevant.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 14:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom vermeld je in de OP dat hij homoseksueel is? Totaal niet relevant.
Ik vind het wel relevant hoor. Het geeft direct aan dat de TS, en niet die leraar, het probleem vormt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-07-2011, 00:02
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Goed, wil je tips? Anders lijkt me klagen om het klagen vrij nutteloos in een apart topic dan een algemeen klaagtopic.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 23:04
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
Sorry, maar ik vind je titel een beetje ongepast..
--

Je zegt het zelf: Hij heeft trouwens prima kennis van zaken en kan leerlingen heel veel bijbrengen.
Als je zijn aanpak verkeerd vindt, praat met hem erover en praat ook met je teamleider.
Citaat:
Het probleem zit hem dus meer in het les geven zelf. Zoals je vertelt heeft de leraar genoeg kennis en kan jullie de stof gewoon overbrengen, alleen de manier hoe hij dat doet is dus 'onwenselijk'. Heb het er eens tijdens een mentorles over met je klas erbij en probeer samen tot een oplossing te komen. Wellicht kan die oplossing aan jouw mentor worden meegegeven en die kan het er dan weer met jouw aardrijkskundedocent over hebben .
Dit raadt ik niet aan. Ik heb ook ervaring met zo een soort leraar, en praten met een mentor of, nog erger, met hemzelf helpt vrijwel niets. Zulke strenge leraren hebben die klachten al vaker gehoord en slaan de 'oplossingen' die jullie naar voren proberen te brengen volledig weg. Je kan het wel proberen, maar zulke advies klinkt erg optimistisch, en het lijkt mij niet dat het gaat helpen.

Wat ik je aanraad, is om zijn klaagzang gewoon te negeren. Dan heb je ook niets meer om gespannen voor te zijn. Je weet wel beter hoe je over jezelf moet denken, zijn gezeik draagt daar niets aan bij. Schud een paar keer je hoofd, zeg af en toe 'ja, meneer' en het houdt op voor je het weet. Hij geeft blijkbaar wel goed les, dus luister daar wel naar en neem dat dan serieus. Neem zijn geschreeuw echter niet serieus: laat hem maar zeiken.

Laatst gewijzigd op 14-07-2011 om 19:41.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 16:59
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Wat ik je aanraad, is om zijn klaagzang gewoon te negeren. Dan heb je ook niets meer om gespannen voor te zijn. Je weet wel beter hoe je over jezelf moet denken, zijn gezeik draagt daar niets aan bij. Schud een paar keer je hoofd, zeg af en toe 'ja, meneer' en het houdt op voor je het weet. Hij geeft blijkbaar wel goed les, dus luister daar wel naar en neem dat dan serieus. Neem zijn geschreeuw echter niet serieus: laat hem maar zeiken.
Door er juist met de mentor(groep) erover te hebben of door het aan de afdelingsleider voor te leggen kan er in ieder geval nog íets aan gedaan worden. Dan heb je als leerling nog het gevoel dat er mensen achter je staan. Als ik een jaar lang in de les zou moeten zitten van een docent die alleen maar staat te schreeuwen en er daardoor een spanning op mezelf ontstaat, zou ik het waarschijnlijk niet meer uithouden. Het erover hebben met mensen die er iets tegen kunnen doen kan de situatie vaak verbeteren, dat gebeurt niet als je het gaat negeren.

Wellicht dat je samen met de mentor en de mentorklas het er zelfs gezamenlijk met de betreffende docent erover kan hebben. Misschien stelt hij het juist op prijs dat jullie kritisch naar de docent kijken en alle kritiek op zich neemt en er eventueel wat mee doet.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 19:31
idiot---boy
Avatar van idiot---boy
idiot---boy is offline
Citaat:
Dit raadt ik niet aan. Ik heb ook ervaring met zo een soort leraar, en praten met een mentor of, nog erger, met hemzelf helpt vrijwel niets. Zulke strengen leraren hebben die klachten al vaker gehoord en slaan de 'oplossingen' die jullie naar voren proberen te brengen volledig weg. Je kan het wel proberen, maar zulke advies klinkt erg optimistisch, en het lijkt mij niet dat het gaat helpen.

Wat ik je aanraad, is om zijn klaagzang gewoon te negeren. Dan heb je ook niets meer om gespannen voor te zijn. Je weet wel beter hoe je over jezelf moet denken, zijn gezeik draagt daar niets aan bij. Schud een paar keer je hoofd, zeg af en toe 'ja, meneer' en het houdt op voor je het weet. Hij geeft blijkbaar wel goed les, dus luister daar wel naar en neem dat dan serieus. Neem zijn geschreeuw echter niet serieus: laat hem maar zeiken.
Dit lijkt me wel een goede tip, ik zal e'm toepassen, aangezien ik hem volgend jaar waarschijnlijk weer krijg
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 19:53
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
Door er juist met de mentor(groep) erover te hebben of door het aan de afdelingsleider voor te leggen kan er in ieder geval nog íets aan gedaan worden. Dan heb je als leerling nog het gevoel dat er mensen achter je staan. Als ik een jaar lang in de les zou moeten zitten van een docent die alleen maar staat te schreeuwen en er daardoor een spanning op mezelf ontstaat, zou ik het waarschijnlijk niet meer uithouden. Het erover hebben met mensen die er iets tegen kunnen doen kan de situatie vaak verbeteren, dat gebeurt niet als je het gaat negeren.

Wellicht dat je samen met de mentor en de mentorklas het er zelfs gezamenlijk met de betreffende docent erover kan hebben. Misschien stelt hij het juist op prijs dat jullie kritisch naar de docent kijken en alle kritiek op zich neemt en er eventueel wat mee doet.
Vooral uit je laatste alinea kan ik stellen dat je weinig ervaring hebt met zulke leraren.

Zoals ik al zei, hebben zulke leraren meestal al vaker klachten aangehoord. Na de 18938847e keer weer klachten te horen te krijgen van mentoren of leerlingen of wie dan ook, wordt het vermoeiend en trekken ze er weinig meer van aan.

Bovendien is er helemaal geen reden voor een mentor of de schoolleiding om te klagen. Hij geeft toch goed les? Dan ga ik ervan uit dat hij de kennis goed overbrengt, en dat is wat telt. Of hij dat nu doet door spelletjes te spelen of de klas door te gillen boeit niet... Nou ja, dat is niet helemaal waar. Het is ook gewenst dat een leraar orde houdt. Maar ja, op dat punt scoort hij ook hoog. Wat kun je er dan nog als mentor of leerling tegen inbrengen?

Tja, het valt natuurlijk te proberen, maar dan moet er niet verbaasd opgekeken worden als er tevergeefs niets gebeurt, of als die leraar alleen maar nog meer reden krijgt om te zeiken over 'hoe slap de leerlingen wel niet zijn'.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 20:16
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Vooral uit je laatste alinea kan ik stellen dat je weinig ervaring hebt met zulke leraren.
Jammer dat dit gelijk je stellingname is. Ik heb op twee verschillende scholen gezeten ( de onderbouw op de ene school, de bovenbouw op de andere school ) en op beide scholen hebben we - wanneer we een klacht hadden - als klas toch met de klas kritiek gegeven op een of enkele leraren die het toch goed opnam en er wat mee deed. Uitzonderingen daargelaten. Zolang je vriendelijk blijft, goed blijft praten en tips geeft is een docent best bereid een poging te doen om zijn houding in de les aan te passen. Natuurlijk is niet iedere docent daartoe bereid en houdt 'omdat hij al x jaar in het onderwijs zit' gewoon aan zijn eigen manier van lesgeven vast, maar dat betekent niet dat iedere docent zo is. Proberen kan altijd; nooit geschoten is altijd mis.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 19:35
Verwijderd
Niet zo zeuren en goed opletten.
Wij hebben alleen MAAR zulke leraren. :')
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Autoriteit
J.F.
70 11-03-2012 16:49
Psychologie Syndroom van Asperger
Sienna M
26 10-04-2010 20:32
Liefde & Relatie mijn dramatische liefde
Juana__
8 13-10-2009 12:00
Levensbeschouwing & Filosofie Verheerlijken van geweld en oorlog door intellectuelen
AsianDF
14 19-03-2006 13:40
Levensbeschouwing & Filosofie Bewijs opstanding Jezus
Sadok
250 24-09-2005 21:14
Levensbeschouwing & Filosofie Het jodendom
Greenpeacegirl
314 10-09-2003 14:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.