Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2011, 00:24
ZomerNina
ZomerNina is offline
Hallo allemaal!

Ik ben Nina en ben 14 jaar.
Deze zomer heb ik ervoor gekozen om een nieuwe start te maken!
Ik wil gaan afvallen.
Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan .
Op een site genaamd www.vetvrij.com heb ik een dieet gevonden wat bij vele mensen blijkt te werken.
Ik ben zoals ik al eerder zei 14 jaar en weeg maar liefst 60 kilo. Verder ben ik 1.57m.
Overgewicht heb ik dus zeker.
En hier baal ik ook enorm van.
Mijn zelfvertrouwen is daarom ook in de loop der jaren sterk gedaald..
Toen ik nog klein was was ik altijd het ‘dunste meisje van de klas’ en nu dus eigenlijk het tegenovergestelde.
Vele meiden van mijn leeftijd zijn onzeker over hun gewicht..en ook velen gaan daarom dus ook het slechte pad op..de gevolgen zijn anorexia, bolimia etc..
Een hele goede vriendin van mij was hiervan in de ban.
Ik heb het allemaal van dichtbij meegemaakt en ben erg geschrokken.
Daarom raad ik ook alle jongeren aan dit niet te doen..
Ik hoop zo erg dat dit vetvrij dieet lukt en ik een nieuwe start kan maken.
Ik wil ook weer een jurkje aan kunnen zonder me dood te schamen, of gewoon lekker shoppen met vriendinnen zonder je te schamen dat je er zo verschrikkelijk uitziet.
Ook elke keer dat er familie langskomt wordt er me verteld dat ‘ik weer dik ben geworden’, en ‘en kunnen wel een paar kilotjes af’..en natuurlijk zijn de er ook gewoon gemene familieleden die je gewoon ‘dik’ noemen.
Dit komt hard aan.
Gelukkig steunen mijn vrienden en vriendennen me enorm en lijdt mijn sociale leven er niet onder.
Ik hoop dat het mij lukt om aan het eind van de zomer de weegschaal op te stappen en te zien dat ik 50kg weeg of lager natuurlijk!..
Via dit blog wil ik voormezelf en anderen alle (hopelijk) vorderingen aangeven en vertellen over hoe het gaat.
Dit geeft me hopelijk ook de kracht om door te gaan!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2011, 08:14
Nona
Nona is offline
Ten eerste: wees heel voorzichtig! Je bent 14, en dus in de groei. Echt afvallen is voor jou geen goed idee, omdat je nog ontwikkelt.

Dat je je onzeker voelt is naar, en dat je gezonder wilt gaan leven eigenlijk heel goed. Volgens de site van de hartstichting ben je iets te zwaar met een bmi van 24 (wat voor een meisje van 14 net iets meer is dan gezond). Maar veel is het ook weer niet!
Mijn advies is niet om af te gaan vallen, maar om juist gezond te gaan eten (veel fruit, groenten en vetarme producten, en natuurlijk genoeg drinken) en lekker te gaan sporten. Als je je gewicht nu stabiel houdt en je groeit nog wel, dan gaat je gewicht zich beter verdelen en krijg je weer een mooi figuur. Want stel, je bent over twee jaar 1.70m en je weegt wèl 50kg, dan ben je veel te licht. Dat wil je ook niet hebben, geloof me. Dun lijkt nu misschien ideaal, maar een gezond gewicht is nog altijd het mooiste.

Hoe, dan ook, ik ben wel benieuwd naar je vorderingen. Vooral lekker sporten (elke dag bewegen, maar niet obsessief bezig zijn) is goed voor je.
Je familie moet overigens niet blaten. Iemand dik noemen is niet bepaald hetzelfde als steun geven die een 14-jarig meisje nodig heeft. Vraag hen gerust ook een keer of ze zich echt goed voelen bij wat ze zeggen. Lullig voor ze dat ze er dan over na moeten denken, maar dat is dan jammer.
Oud 15-07-2011, 13:00
Giuliatje
Giuliatje is offline
Echt overgewicht heb je niet hoor. Je BMI is ook goed, dus je bent niet genoodzaakt (veel) af te vallen. Twee kilootjes kunnen best, maar pas op dat je er inderdaad niet in doorslaat.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 21:24
Verwijderd
Waarschijnlijk groei je nog wel een stukje. Als je nou gewoon, door niet te veel te snoepen, zorgt dat je dit gewicht houdt en niet verder aankomt, dan groei je er vanzelf in .Nu ben je wat zwaar voor je lengte en leeftijd, maar als je bv. 16 jaar en 1.67 meter bent, dan is 60 kilo een prachtig gewicht.
Als je per se toch wil afvallen, kun je beter naar een diëtist gaan. Als je nog in de groei bent is het namelijk erg belangrijk dat je alle voedingsstoffen en genoeg energie binnenkrijgt, anders kan je ontwikkeling verstoord raken.
En zelfs als je niet naar een diëtist gaat, kun je beter niet het Vetvrij dieet volgen. Dit is namelijk een 'crashdieet', met minder dan 1000 kilocaloriën per dag. Dit terwijl je als tienermeisje ongeveer 2200 kcal per dag verbrandt, aangenomen dat je een halfuurtje per dag beweegt (bv. heen en weer naar school fietsen). Om af te vallen moet je natuurlijk minder caloriën binnenkrijgen dan je verbrandt, maar dat verschil moet nooit zó groot zijn als hierbij. Daarvan wordt je stofwisseling namelijk langzamer. En daardoor kom je weer makkelijker aan én wordt het moeilijker om af te vallen. Daardoor zie je vaak dat als mensen een dieet volgen dat zo streng is als het Vetvrij dieet, ze direct daarna weer aankomen, en vaak meer kilo's aankomen dan ze hebben verloren.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2011, 14:44
anotherllama
anotherllama is offline
ha grappig ik ben net even oudn even groot en weeg evevnveel xd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten