Ik merk op dat er veel mensen zijn die altijd het negatieve eruit te plukken. Het is ook vrij normaal dat mensen zich niet bewust zijn van foute zaken pas nadat het pijn doet. Waarbij het meestal te laat is. Aangezien het altijd over negatieve gedachtes gaat op dit forum wil ik hieronder even een hulpstukje plaatsen. Hoe het juist
positief kan. Waarom genezen als je het kunt voorkomen?
Probeer ten alle tijden een positieve gedachten te houden. Voor bijna alles is een positieve zijde! Als je veel last hebt van negatieve gedachtes dan is het altijd eens handig om reflecties van dagen te schrijven. Dan realiseer je al snel wat fout en wat goed is. Klinkt misschien stom maar het heeft wel degelijk baat. Als je weet dat iets beter kan, en een mens wil nu eenmaal geen pijn, dan kun je dit vóórdat het pijn doet al tegen gaan. Een voorbeeldje:
Wat heb ik vandaag gedaan?
- Ik stond laat op zoals gewoonlijk. Waardoor ik snel moest gaan douchen en ontbijt gemist heb. Mijn vrouw en kinderen zaten aan tafel en zagen hoe ik haastig voorbij rende.
- Ik ging snel in de auto en kwam pardoes weer in een file. Ik irriteerde me mateloos en begon te schelden op het verkeer.
- Ik kwam te laat op mijn werk en mijn baas was natuurlijk chagrijnig. Dit kon ik niet hebben dus ben ik uitgevlogen op mijn baas.
- Zo kwam ik zwaar uitgeput thuis en heb squashen afgezegd. En zat ik met weinig eetlust en lang gezicht aan tafel met avondeten. Er kwam geen woord uit mij!
- Mijn vrouw moest veel eten weg gooien omdat ik weinig eetlust had. (Dat gebeurd nu eenmaal met stress, het neemt de lust van alles weg, inclusief eten. Daar kan ik uit ervaring over spreken) Terwijl ik diezelfde ochtend gezegd had dat ik erge honger zou hebben. Waar zij niet gelukkig van werd.
(Snap je nu waarom mensen zeggen dat als eenmaal iets fout gaat en je je niet hersteld alles slechter gaat?)
Wat had ik beter kunnen doen?
- Als ik nu eerder gaan slapen / opgestaan was. Met een lekker rustig muziekje de douche ingestapt was. Dan had ik rustig en kalm naar onder kunnen gaan. Lekker met het gezinnetje ontbijten! Waren de kinderen en vrouw ook weer blij dat papa erbij was.
- Dan had ik rustig de auto kunnen pakken of zelfs iets eerder de auto kunnen pakken. Om de file te vermijden. Zo niet.. Het kan toch gebeuren?

En ik had niet op het verkeer moeten schelden. Wat schiet ik daar eigenlijk mee op? Het deert alleen mij.
- Dan kwam ik de baas tegen, die nog steeds chagrijnig was omdat ik laat was. Maar die mijn vriendelijke uitstraling zag, (Ja dat zie je!) die wel nog bot en geërgerd was. Hierop had ik gewoon rustig en vriendelijk moeten antwoorden dat het kan voor komen en dus hadden ik geen lang gezicht gekregen.
- Dan had ik lekker rustig thuis gekomen. Sjonge er moest veel gedaan worden op het werk maar het is nu eenmaal af en ik ga nu lekker rustig naar huis, naar mijn lieve gezinnetje.
- Eenmaal thuis had ik lekker kunnen eten en een rustig gesprek kunnen voeren. Goh wat was dat eten lekker. Dan had ik met een gerust hard en een kus bij mijn vrouw kunnen squashen. Dan waren mijn vrienden ook weer blij.
Natuurlijk is de bovenstaande gebeurtenis vrij extreem. Maar het komt toch
regelmatig voor. Ik ben zelf echt altijd met stress naar werk gegaan en deze situaties speelde zich váák af! Als je je gedachtegang ook positief houd dan is dit hele verhaal niet zo'n probleem hoor.
Ik weet ook dat dit even een heel andere post is. Maar ik wou het toch even kwijt. Ik kan het wel achter elke post van iedereen zetten maar dat schiet niet op
En als er mensen zijn die nu beweren te zeggen van "Ik kan nu eenmaal nergens tijd voor vrij maken). Dan zeg ik kei hard "Onzin". Dat dacht ik vroeger dus nu ook. Ik had niet eens tijd om in bad te gaan. Daar kon ik oh zo veel andere dingen voor doen. En nu neem ik de tijd om 2 á 3 maal per week even een rustige boswandeling te maken om even de natuur in de snuiven. Als je zegt 'geen tijd'. Dan stel ik je de vraag. "Als je naar Rome rijd met een auto. Dan maak toch ook tijd vrij om 5 minuutjes te tanken? Of rijd je dan ook gewoon door zonder daar tijd voor te maken?"

Dat is precies hetzelfde. Alleen dit is het niet de auto maar ben jij het zelf. Een mens moet nu eenmaal om de zoveel tijd gevuld worden.
Ik hoop dat ik hiermee mensen help. Allerlaatst, zie hieronder het schuingedrukte.
P.S!
Het ergste wat mij kan overkomen is dat je mij letterlijk gaat geloven. Alles wat ik stuur, pm, post doe ik vanuit mijn eigen inzicht. Dat hoeft niemand letterlijk over te nemen. Maar iedereen zou hier wel zelf wat uit kunnen halen wat voor hem / haar van toepassing is.