Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2011, 16:06
twijfel
twijfel is offline
Hoi allemaal,

Ik ben een beetje wanhopig met mijn studiekeuze. Vind het zo verschrikkelijk moeilijk.
Misschien dat jullie me kunnen helpen d.m.v. ervaringen of je mening/ ideeën.

Mijn interesses zijn: de mens> het lichaam maar ook de psyche.
Maar daarnaast vind ik dingen als geschiedenis ook wel interessant. Het ligt echt heel erg uit elkaar. Ik weet iig zeker dat ik niks met economie en techniek heb. Dat niet wil zeggen dat als dat toevallig 10% in een studie voorkomt, die optie gelijk afvalt.

Ik ben: analytisch ingesteld, nauwkeurig/ perfectionistisch, werk graag zelfstandig, houd van theorie leren. Heb daardoor wel al het idee dat de universiteit beter bij mij past dan het HBO.
- Het HBO is immers praktischer ingericht en bij veel opleidingen wordt er veel in groepjes gewerkt.
- Het WO is zelfstandiger en theoretischer.

Het punt is ook dat ik niet erg van practica houd. Dit krijg je natuurlijk wel bij studies als geneeskunde. Ik vind het wel heel interessant hoor, zeker bij Geneeskunde de organen enzo.Maar heb een beetje trauma's van school, omdat het daar altijd snel-snel moest. En ik wil altijd dat soort dingen op m'n gemak doen...

Aan de andere kant houd ik meer van 'het soort' studies als Geschiedenis, omdat deze vaak heel theoretisch zijn. En daar houd ik van.

Zo, nu heb ik wat over mezelf verteld... Hebben jullie ideeën voor mij?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2011, 16:15
Em.
Em. is offline
Je doet me aan mezelf denken. Wel theorie, geen praktijk, interesse in lichaam en enigszins in hersenen/psyche, verder altijd geschiedenis leuk gevonden. Oh, en analytisch en niet geschikt voor samenwerken Ik ben er trouwens nog niet echt uit qua studiekeuze (hoewel het geen geneeskunde wordt, dat lijkt me geen studie voor mij, teveel met mensen en dergelijke).

Dingen die ik overwogen heb zijn bijvoorbeeld biologie - dat is héél breed, en dat vind ik wel prettig, gezien ik niet echt een keuze kan maken. Heeft ook met leven te maken. Echt een minpunt is wel weer de practica. En verder psychobiologie, wat dus gaat over de biologie achter de psychologie. Zoiets. Over hoe hersenen werken bijvoorbeeld. En verder biomedisch, dat is dus de biologie op het niveau van het lichaam. Over cellen en ziektes en dergelijke dingen. Een beetje geneeskunde maar dan zonder patiënten en genezen en alles. Eigenlijk allemaal biologiedingen, maar goed. Voornamelijk omdat de geneeskundekant ook leuk is, maar bij mijn weten veel minder werkgelegenheid biedt. Tenzij als leraar, en dat wilde ik dus juist niet worden.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 16:30
twijfel
twijfel is offline
Haha,

Wij zijn echt hetzelfde qua interesses. Moet jij dit jaar ook kiezen, of heb je nog even?
Doe je op dit moment ook een studie ( in deze richting)? Zo ja, wat vind je daarvan?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 16:33
Em.
Em. is offline
Ik ga dit jaar naar de zesde, dus ik heb nog een klein jaar.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 16:53
twijfel
twijfel is offline
oke
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 18:20
Scoot
Scoot is offline
Een vorm van antropologie, wellicht? [slechts een suggestie]

Je kunt met dergelijke vragen beter bij open dagen, studiefestivals en meeloopdagen terecht. Meeloopdagen zijn een aanrader.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 18:22
twijfel
twijfel is offline
Het probleem is bij mij ook dat ik heel veel studies leuk vind, waarvan ik het beroep later niet wil doen. Bijv.:
Psychologie: lijkt mij heel boeiend, alleen ik wil geen psycholoog worden.
Pedagogische Wetenschappen: de studie zelf lijkt me heel interessant, alleen ik zie mezelf niet echt werken met
agressieve kinderen of probleemjongeren.
Dus sociale studies vind ik leuk, maar het beroep niet. En geneeskunde-achtige studies vind ik leuk, maar de practica niet...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 19:02
twijfel
twijfel is offline
@Scoot

Ja, ben al naar 2 open dagen geweest van Pedagogische Wetenschappen. De studie lijkt me wel leuk. Maar de beroepen niet echt: met agressieve kinderen, probleemjongeren, enz. En heb een dag meegelopen met geneeskunde, maar ik ben uitgeloot. En nu kan ik niet meer dat soort dingen doen, want ik moet nu heel snel gaan kiezen ( binnen een paar dagen ofzo). PW was mijn 2e studiekeuze, maar ben toch weer gaan twijfelen tijdens de vakantie. En nu dus dit probleem...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 21:04
Geel
Geel is offline
Is het geen idee dan om gewoon te beginnen met Pedagogische Wetenschappen? Want, dat je die studie hebt gevolgd betekent helemaal niet dat je later per se met agressieve kinderen/probleemkinderen moet gaan werken. Ik weet niet precies wat voor meer opties je hebt, maar mij lijkt dat je veel meer kan dan alleen dat als je een studie hebt als Pedagogische Wetenschappen. Heb je daarna gevraagd op de open dagen, wat je ermee kunt worden náást de voorspelbare beroepen?
Oud 17-08-2011, 22:03
Annefleur28
Annefleur28 is offline
@twijfel

Volgens de site van de uva sluiten deze beroepen aan:

orthopedagogisch adviseur
gezinscoach
gedragswetenschapper
coördinator speciaal onderwijs
beleidsadviseur jeugd- en onderwijsbeleid

maar je kan na de bachelor ook een master gaan doen, zoals:

Opvoedingsondersteuning: bestudeert de relatie tussen ouders en kind, de relatie met anderen en vooral de context waarbinnen het kind zich moet en kan ontwikkel
Orthopedagogiek: krijg je inzicht in ontwikkelingsproblemen van kinderen op individueel niveau. In sommige gevallen liggen de oorzaken in de ontwikkeling van het kind zelf; in andere gevallen ligt de oorzaak in de opvoedingssituatie.
Forensische orthopedagogiek: bestudeer je verschijningsvormen en verklarende theorieën van jeugdcriminaliteit, geweld en ander ernstig risicogedrag. Het voorkomen en aanpakken van jeugdcriminaliteit komt aan de orde.

Zoals je ziet, je kan er vrij veel mee worden. Maar sowieso, veel mensen gaan na een studie een beroep uitvoeren in een totaal andere richting. De wereld ligt na een WO diploma voor je open
En bovendien, je kan er gewoon aan beginnen en er altijd nog mee stoppen als het niet bevalt. Maar dan heb je tenminte iets
Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 12:11
twijfel
twijfel is offline
Onderwijskunde lijkt me ook wel interessant. Weet niet of ik zo nodig met kinderen zelf wil werken. Maar de theorie achter opvoeding en het leervermogen lijkt me wel interessant.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 15:05
twijfel
twijfel is offline
Heeft er ook iemand ervaring met Onderwijskunde?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 23:37
Annefleur28
Annefleur28 is offline
@twijfel
Geen ervaring. Ken wel iemand die het studeert.
Onderwijskunde is niet zozeer gericht op (de opvoeding van) het kind, maar meer het onderwijs.
Na onderwijskunde kan je je inzetten voor het verbeteren van onderwijs. Maar niet alleen voor kinderen, maar ook jongeren, volwassenen en senioren (bijvoorbeeld: het leren gebruiken van een computer).
Het gaat dus niet over het kind zelf en je hoef later niet per sé met kinderen te werken!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 11:12
twijfel
twijfel is offline
Dankje Annefleur28 voor je reactie!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2011, 00:32
Definite
Definite is offline
Moet je in september al beginnen? Zo ja, dan raad ik je sterk aan om een jaar bedenktijd te nemen en daarbij nog wat bij te verdienen. Zo creëer je ruimte voor jezelf om de juiste afwegingen te maken en uiteindelijk een goede keuze te maken, ook creëer je als bonus een financiële buffer.
Oud 23-08-2011, 13:48
Imaginairy
Imaginairy is offline
Citaat:
Het probleem is bij mij ook dat ik heel veel studies leuk vind, waarvan ik het beroep later niet wil doen. Bijv.:
Psychologie: lijkt mij heel boeiend, alleen ik wil geen psycholoog worden.
Pedagogische Wetenschappen: de studie zelf lijkt me heel interessant, alleen ik zie mezelf niet echt werken met
agressieve kinderen of probleemjongeren.
Dus sociale studies vind ik leuk, maar het beroep niet. En geneeskunde-achtige studies vind ik leuk, maar de practica niet...
Met een studie psychologie kun je zóveel meer dan psycholoog worden. De meeste psychologiestudenten worden geen psychotherapeut. Ben je weleens naar open dagen/meeloopdagen geweest? Algemene Sociale Wetenschappen is ook een héle brede sociale opleiding, waarbij ik me nauwelijks kan voorstellen dat daarvan geen enkel mogelijk beroep je aanspreekt, als je sociale wetenschappen interessant vindt.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 13:27
Simon
Simon is offline
Studiekeuzetests zijn een goed begin, doe onze test een keer (gratis & loginvrij): http://www.scholieren.com/studiekeuze/studiekeuzetest

En onze redacteur Annemieke haalde laatst een paar goeie tips op bij een studiekeuzeadviseur van de UU, zie hier.

Succes met de zoektocht!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 15:40
Scoot
Scoot is offline
Studiekeuzetests vind ik zelf vaak heel matig. Die geven je een heel brede indicatie, wat je meestal zelf al weet. Vond ik tenminste destijds. Maar je kunt eht altijd proberen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 20:19
Mytjes
Mytjes is offline
Ik doe zelf farmacie maar zou het niet aanraden. Veel te wetenschappelijk, vrij moeilijk en veel inzicht vereist.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 15:00
twijfel
twijfel is offline
Citaat:
Studiekeuzetests zijn een goed begin, doe onze test een keer (gratis & loginvrij): http://www.scholieren.com/studiekeuze/studiekeuzetest

En onze redacteur Annemieke haalde laatst een paar goeie tips op bij een studiekeuzeadviseur van de UU, zie hier.

Succes met de zoektocht!
Dankje Die tips zijn inderdaad nuttig.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 15:23
twijfel
twijfel is offline
Citaat:

Succes met de zoektocht!
Dankje! Die test werkt goed hoor, maar ik kan er verder niet zoveel mee. Maar dat komt omdat ik een erge twijfelaar ben. Maar ik vind de test verder goed
( Ik kom er vooral achter dat de gezondheidskant en de sociale/culturele kant me trekken. En omdat dit een soort van tegenpolen van elkaar zijn, is de keuze erg lastig.)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 20:41
Geel
Geel is offline
Wat voor uitkomsten krijg je dan in die studiekeuzetest?
Oud 25-08-2011, 20:46
Em.
Em. is offline
Citaat:
( Ik kom er vooral achter dat de gezondheidskant en de sociale/culturele kant me trekken. En omdat dit een soort van tegenpolen van elkaar zijn, is de keuze erg lastig.)
Dat zijn toch helemaal geen tegenpolen? Gezondheid en mensen/sociaal past juist best wel goed bij elkaar.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 21:31
twijfel
twijfel is offline
Citaat:
Dat zijn toch helemaal geen tegenpolen? Gezondheid en mensen/sociaal past juist best wel goed bij elkaar.
Nee, maar de gezondheidszorg en het culturele wel.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2011, 21:31
twijfel
twijfel is offline
Citaat:
Wat voor uitkomsten krijg je dan in die studiekeuzetest?
Opleidingen als Geneeskunde en sociale opleidingen en cultuurwetenschappen enzo. Maar dat wist ik al
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2011, 14:22
Simon
Simon is offline
Citaat:
Nee, maar de gezondheidszorg en het culturele wel.
Cliniclown.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten