Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2011, 17:02
Definite
Definite is offline
Per studiefase krijg je per jaar langer dan één jaar studievertraging €3000,- boete bovenop je reguliere collegegeld.

Bijv.

Universiteit:

Bachelor: duurt 3 jaar, je doet er 5 jaar over, dan betaal je het 4e jaar nog €1700,- maar vanaf het 5e jaar €4700,-

Master: duurt 1 jaar, je doet er 3 jaar over, dan betaal je het 2e jaar nog €1700,-, maar vanaf het 3e jaar €4700,-

HBO:
Bachelor: duurt 4 jaar, vanaf het 6e jaar betaal je €4700,-

------------
Nu vraag ik me af stel:
Je volgt 2 jaar HBO en je besluit om het 3e jaar naar het WO te gaan, heb je dan weer een schone lei bachelor of kan je dan al weer 2 jaar van de 3 aftrekken en heb je nog 2 jaar tegen regulier collegegeld en het 3e jaar (doorgerekend 5e bachelor jaar) tegen de €3000,- boete.

Ik zit nu in het 2e jaar heb gewoon dik mijn P gehaald vorig jaar, maar ik wil toch liever naar de uni, maar ik vrees dat ik dan 2 jaar bachelor verspeeld heb en vanaf het 3e bachelor jaar op de uni een boete kan betalen van €3000,-.
Oud 01-09-2011, 10:07
Verwijderd
Volgens mij klopt het inderdaad wat je zegt; de opleiding die je volgt geeft aan hoeveel jaar je er over mag doen, maar daarbij tellen wel voorgaande jaren van andere opleidingen mee. Dus begin je aan het HBO met een 4-jarige bachelor, maar besluit je na 2 jaar toch over te stappen naar een 3-jarige WO-bachelor (waarbij je dus weer in jaar 1 begint), dan staat er dus voor die bachelor in totaal 3 jaar waarvan jij er al 2 hebt 'gebruikt' op het HBO. Dus in het derde jaar van die WO-bachelor moet je idd die boete gaan betalen, want dan zit je feitelijk in je 5de jaar van de 3.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2011, 10:52
Stff
Stff is offline
Volgens mij klopt het inderdaad...

wat je kan doen is ofwel je HBO helemaal afmaken en dan via een schakeljaar naar de master, zo heb je geen last van de lang-studeer boete denk ik. Je moet wel even kijken als jouw HBO studie toegang geeft tot schakelprogramma's.
Als je dit jaar start met 2e jaar hbo dan kan je nog proberen om heel snel over te stappen naar de uni, maar betwijfel dat het nog mogelijk is. Wat je wel kan doen is nu uitschrijven op het hbo en dan volgend jaar naar de uni gaan, dan heb je 4 jaar gestudeerd en dus geen lang-studeer boete
Oud 01-09-2011, 19:03
Definite
Definite is offline
Citaat:
Volgens mij klopt het inderdaad wat je zegt; de opleiding die je volgt geeft aan hoeveel jaar je er over mag doen, maar daarbij tellen wel voorgaande jaren van andere opleidingen mee. Dus begin je aan het HBO met een 4-jarige bachelor, maar besluit je na 2 jaar toch over te stappen naar een 3-jarige WO-bachelor (waarbij je dus weer in jaar 1 begint), dan staat er dus voor die bachelor in totaal 3 jaar waarvan jij er al 2 hebt 'gebruikt' op het HBO. Dus in het derde jaar van die WO-bachelor moet je idd die boete gaan betalen, want dan zit je feitelijk in je 5de jaar van de 3.
Dat dacht ik inderdaad ook Bedankt voor je bevestiging!
Oud 01-09-2011, 19:05
Definite
Definite is offline
Citaat:
Volgens mij klopt het inderdaad...

wat je kan doen is ofwel je HBO helemaal afmaken en dan via een schakeljaar naar de master, zo heb je geen last van de lang-studeer boete denk ik. Je moet wel even kijken als jouw HBO studie toegang geeft tot schakelprogramma's.
Als je dit jaar start met 2e jaar hbo dan kan je nog proberen om heel snel over te stappen naar de uni, maar betwijfel dat het nog mogelijk is. Wat je wel kan doen is nu uitschrijven op het hbo en dan volgend jaar naar de uni gaan, dan heb je 4 jaar gestudeerd en dus geen lang-studeer boete
Bedankt voor je reactie! Maar hoe zie je dat voor je dan, nu uitschrijven is vrees ik 2 jaar bachelor verspeeld, omdat ik in september dit jaar ook ingeschreven sta, en daar komen dan dus 3 bachelor jaren van de universiteit bij, waardoor ik dus in het laatste jaar bachelor waarschijnlijk toch die boete moet betalen.
Oud 09-11-2011, 23:04
Markve21
Markve21 is offline
Ik heb een aantal jaar geleden deze overstap al gemaakt en zit nu in het derde jaar van mijn bachelor. Officieel is dit dus het vijfde jaar van mijn studie. Ik moet heel hard mijn best gaan doen om dit jaar mijn bachelor te halen anders zit ik ook met de boete. Wat ik echter erger vind is het feit dat je nog maar vijf jaar recht hebt op ov (als alle plannen doorgaan). Dit betekend dat ik vanaf volgend jaar dus geen OV meer heb. Ik woon in Tilburg maar studeer in Utrecht, redelijk klote dus!!
Dit kunnen ze vanuit Den Haag toch gewoon niet maken. De spelregels worden veranderd tijdens het spel! Ik snap de nieuwe maatregelen opzich wel maar ik vind dat er sowieso meer duidelijkheid vanuit Den Haag moet komen. Wat zijn bijvoorbeeld uitzonderingen? Kan je een pre-master doen of van HBO naar Uni? Is er een verloop regeling? Kan je je nog verder ontwikkelen naast je studie of kan dat alleen als je verder geen sociaal leven hebt? Ik ben van mening dat voor nieuwe studenten deze regeling best mag gelden. Ik zeg dit niet omdat ik van alles wil profiteren en nieuwe studenten niks gun, maar omdat zij van te voren weten hoe de kaarten geschud zijn, en niet, zoals wij, halverwege pas!
Weet iemand of er een post is waar je vragen aan de politiek kan stellen hierover? Dus niet DUO maar echt de politiek.
Ik hoor het wel.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 10:13
Violina
Violina is offline
Om welke studie gaat het eigenlijk?
Gezondheidszorg en Onderwijs studies zijn namelijk uitzondering op de langstudeerboete..
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 20:36
Annefleur28
Annefleur28 is offline
Wat gebeurd er eigenlijk als je een jaar naar het buitenland gaat? geldt dat dan ook als een volledig jaar zegmaar?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2011, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Om welke studie gaat het eigenlijk?
Gezondheidszorg en Onderwijs studies zijn namelijk uitzondering op de langstudeerboete..
Ojah? Hoe precies?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 14:23
Violina
Violina is offline
Je mag 4 jaar over 'een' bachelor doen. Doe je een 2e, of ben je veranderd van studie dan ga je dus langstudeerboete betalen (wat TS zich afvraagt) omdat je dan totaal één of meerdere bachelorjaren teveel hebt.
Je mag wel een 2e bachelor starten die onder Gezondheidszorg of onderwijs valt, als je 1e bachelor dat niet was. In het Chroho register kun je zien of je studie daaronder valt. Bijv. 2 jaar Nederlands studeren en daarna nog aan Verpleegkunde beginnen kost je niets extra's aan collegegeld maar andersom wel. Even in het chroho kijken dus, want niet alle studies vallen onder de sector die je zou verwachten (zelf Farmacie=geen gezondheidszorg). Als je dus uitgeloot wordt voor geneeskunde o.i.d. kun je eerst een jaar iets anders studeren zonder langstudeerboete te betalen, maar bijv geen biomedische wetenschappen omdat dat ook onder gezondheidszorg valt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten