Dit is niet bepaald eenvoudig, ik heb er zelf ook last van. Ik merk wel dat naarmate ik langer in een sociale kring zit, het gevoel van onzekerheid in die specifieke sociale kring af zal nemen though. Dat is vrij normaal. Iedereen heeft wel enige gevoelens van onzekerheid in een gloednieuwe sociale kring.
Ik heb wel een aantal dingen gedaan om het af te leren of om in ieder geval er mee om te leren gaan. Het eerste is dat ik regelmatig keek naar dingen die ik heb gedaan en die ik heb bereikt. Daar mag je natuurlijk best trots op zijn, wat het ook is. Het gevaar ligt hem in het feit dat je jezelf gaat vergelijken met iemand die het op 1 bepaald gebied beter voor elkaar heeft (bijv je vriend heeft een relatie en jij niet), ook dat heb ik afgeleerd. Vergelijk jezelf dus nooit met anderen om je eigen succes te meten, want dit is een heel grote bron van gevoelens van stress en onzekerheid. Vergelijk je liever met een vroegere versie van jezelf. Als je bijv op de middelbare school zit en jezelf met jezelf uit groep 8 van de basisschool vergelijkt, kan je bijv. stellen dat je nu een beetje Frans kan. Of meer weet van wiskunde. Of wat dan ook. Als je dat moeilijk vindt, kan je het ook in een collage eens allemaal bij elkaar zetten, uitprinten en boven je bed houden. Klinkt misschien gek, maar ik heb dat ook gedaan. Heb ik gewoon een middag voor uitgetrokken.
Dan nog een tip. Misschien merk je dat je mensen niet aankijkt, of krijg je daar wel eens opmerkingen over. Nu vereist het wel enige zekerheid om mensen recht in hun ogen te kijken, maar gek genoeg geeft het ook een gevoel van zekerheid als je het wel doet. Leer jezelf dus aan om mensen in de ogen te kijken. Bonus is dat mensen dat ook vaak fijner vinden mits je het op de sociaal wenselijke manier doet (dus niet staren).
Tot slot is het ook nog wel een goede tip om rechtop te gaan lopen. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je dit al doet, maar er bestaat een duidelijke correlatie tussen met een gebogen hoofd lopen en gevoelens van onzekerheid. Dus als je rechtop loopt, ga je je automatisch zekerder voelen. Geef het ook niet gelijk op als je jezelf erop betrapt dat je het niet doet, het kost tijd om dit in je onderbewustzijn in te bouwen. Dit gaat ook met vallen en opstaan, net als fietsen. Het enige wat je moet doen als je jezelf betrapt op het niet rechtop lopen is denken "ik wil rechtop lopen" en weer rechtop gaan lopen.
Ik zou je tevens adviseren om deze 3 tips niet allemaal tegelijkertijd te gebruiken. Kies er een uit, leer hem aan, en pas als je het goed onder de knie hebt ga je aan het werk met de volgende.