Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2011, 22:40
mohf
mohf is offline
Ik zit in HAVO 5 en moet dit jaar natuurlijk mijn PWS (profielwerkstuk) doen.

Omdat ik het leuk vind om met elektronica te experimenteren en later na school hier iets mee wil doen (bedrijf openen), wou ik graag mijn onderwerp houden over "microcontrollers".

Echter mijn docent natuurkunde vond dit onderwerp eerst vreemd en heeft hem toen afgewezen; hij zegt dat de informatie al overal te vinden is en er geen vernieuwend element in zit.

Ik heb gevraagd of ik bijv. kon zeggen: hoe kan je een eigen simpel rekenmachine ontwerpen (microcontroller + scherm + knoppen), of: hoe kan je een stappenmotor aansturen.

Ook dit vond hij niet goed, omdat je een rekenmachine in de winkel kan kopen en een driver op internet bestellen, en daarom geen vernieuwend element hebt.

Dit vond ik vreemd, dus na lang nadenken dacht ik: robotica. Maar dit vind ik minder leuk, is veel moeilijker en ik heb geen idee wat voor robot precies. Docent: ik wil graag weten wat de robot precies doet; als hij alleen kan rondlopen en zijn tong uitsteken is dat ook niet goed. Er moet echt een vernieuwend element in zitten. Ik: Maar er zijn honderden andere mensen uit HAVO/VWO die hun PWS hierover houden .... Docent: Als andere scholen de wet overtreden betekent dat niet dat wij dat ook moeten doen.

In elk geval: wat vinden jullie? Weet iemand of er een landelijk verplicht wetgeving hierover is ofzo? Kan iemand mij hier evt naar linken, als ik het zwart op zit hem kan laten zien heeft hij niks om over te klagen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2011, 19:42
Verwijderd
Ik dacht toch wel dat pas een masterthesis(na 5 jaar univ dus) echt iets nieuws voor de wetenschap moest doen.

maar ik zou niet te veel tegen die leraar blijven ingaan, dan kan hij je niet meer uitstaan en dat kan slecht zijn voor je punten, en leraren laten zich nu eenmaal niet graag de les lezen door studenten. Je advocaat meepakken naar de klas is dus misschien toch niet zo'n goed idee.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 12:11
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij gaat het er bij het profielwerkstuk juist om dat je een onderzoek kan opzetten en dat je daarin gegevens kan interpreteren en goed conclusies kan trekken. Het hoeft niet per se vernieuwend te zijn voor de wereld maar het je moet wel iets kiezen dat niet standaard in je schoolboeken staat.

Je moet gewoon laten zien dat je het niet allemaal letterlijk uit boeken haalt en er moet een element van eigen onderzoek in zitten. Zelfs als de resultaten al bekend zijn, dan kan je het toch nog wel doen? Anders ben je gewoon wetenschappelijk onderzoek aan het doen en dat lijkt me ook niet echt nodig voor een pws.

Probeer je docent dus duidelijk te maken dat je echt iets doet waar eigen inventiviteit en onderzoek een rol in speelt en dat kan best met een onderwerp dat al bekend is.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 12:12
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
En ga je bij een andere docent als deze zo moeilijk doet (als je tenminste zelf mag kiezen)
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2011, 22:01
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Nu je oorspronkelijke ideetjes zijn wel leuk, maar volgens mij krijg je daar ook geen heel jaar mee gevuld. Als je de juiste tools hebt en wat ervaring met microcontrollers, kan je die twee dingen op een middagje wel laten werken. Langs een kant begrijp ik dus dat je docent daar niet helemaal in de wolken van is.

Wat je wél zou kunnen doen is om vertrekkende van een eenvoudige microcontroller (of een FPGA) een wetenschappelijke rekenmachine te bouwen. Op het eerste zicht lijkt dat zeer eenvoudig, maar ik kan je verzekeren dat er meer bij komt kijken dan je denkt. Hier op unief hebben twee van mijn medestudenten zoiets gemaakt op basis van een 8051-microcontroller geprogrammeerd in assembler, en als je naar meer geavanceerde dingen kijkt, is het veel ingewikkelder dan je zou denken. Om maar een simpel voorbeeldje te geven: zo'n uc werkt bv. met getallen van een bepaalde lengte (bv. 8 bit, waardes tot 255 dus), maar voor een echt toestel wil je natuurlijk met grotere getallen kunnen werken en dan moet je een trucjes uithalen om dat te berekenen. Het wordt nog veel erger als je ook gaat delen (want dan zit je met kommagetallen en dat is al helemaal ingewikkeld om werkend te krijgen).

Robotica is niet simpel, maar zeker niet onmogelijk. Als je dus per se iets met een uc wilt doen, zou ik in jouw geval iets in die richting proberen te doen ofwel zoeken naar een ander project waarin je zoiets kan inzetten. Als je alles daaraan zelf doet, is dat in mijn ogen voor een pws zeker een mooi project; er waren hier zelfs masterstudenten die voor hun thesis een robot gebouwd hebben (weliswaar met bepaalde vernieuwingen als het aankwam op hoe die voortbewogen, maar er zit heel wat controle in een robot en dergelijke kennis zal je het komende jaar moeten opdoen, zeker niet eenvoudig).

Maar ook daar komt het erop neer om een project uit te denken: je moet een probleem voor ogen hebben dat je kan oplossen. "Een robot" is dat niet, want als je doelstelling dan inderdaad is "tong uitsteken en eens zwaaien", dan lukt dat vrij goed omdat je daarvoor gewoonweg te weining eisen stelt aan dat ding. Hetzelfde voor gewoon "iets met een microcontroller".

Wat misschien wel leuk is om te doen is met een microcontroller een spelletje maken dat je op een scherm kan spelen. Daarbij komen al verschillende aspecten kijken: je moet dat spel programmeren, je moet de besturing programmeren (daarbij zitten ook wat addertjes onder het gras), je moet dat scherm aansturen (dat is ook niet simpel als je van 0 begint). Twee jaar geleden heb ik samen met een vriend zoiets gemaakt op basis van een FPGA, maar er zijn genoeg mensen die gelijkaardige dingen doen met microcontrollers.

Of kijk eens rond bij wat andere mensen doen met microcontrollerprojecten (
bv. Cornell, Arduino, http://www.kmitl.ac.th/~kswichit/), bedenk wat je allemaal qua inputs zou kunnen gebruiken (bv. accelerometer, temperatuursensoren, gyroscoop, lichtsensor, RFID, knoppen, joysticks, muis, microfoon, geheugenkaarten, ...) en welk nut je daaraan zou kunnen geven, bedenk wat je als output kan gebruiken (lichtjes, scherm, geluid, beweging, relais, aanschakelen van een toestel, ...) en wat je daarmee zou willen aanvangen..
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 15:20
JaHoor..
Die wet geldt zover ik weet alleen op het vwo, op havo zouden die onderwerpen wel mogen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 22:00
mohf
mohf is offline
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb met een andere natuurkunde docent gesproken, en die andere docent was ineens heel erg geïntereseerd en vond het zelfs een geweldig onderwerp... Dus dat wordt toch wel gewoon een rekenmachine maken :-)

iLusion je hebt mij op bepaalde ideeën gebracht, bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. (ik sla deze pagina ff op) Ik heb zelf klein beetje ervaring met PIC microcontrollers (16f877a) en heb er een boek over, en verder voornamelijk reparatie-ervaring.

Ik wil eerst een normale rekenmachine maken met +-*/ kwadraat macht wortel (mijn docent stelde als eis dat de rekenmachine wortel moet kunnen trekken) met een HD44780 LCD. Als dat goed lukt wil ik later proberen er een (beperktere) grafische rekenmachine ervan te maken met 128x64 LCD ofzo. Als dat ook lukt ben ik al heel blij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.