Advertentie | |
|
![]() |
|
Nu je oorspronkelijke ideetjes zijn wel leuk, maar volgens mij krijg je daar ook geen heel jaar mee gevuld. Als je de juiste tools hebt en wat ervaring met microcontrollers, kan je die twee dingen op een middagje wel laten werken. Langs een kant begrijp ik dus dat je docent daar niet helemaal in de wolken van is.
Wat je wél zou kunnen doen is om vertrekkende van een eenvoudige microcontroller (of een FPGA) een wetenschappelijke rekenmachine te bouwen. Op het eerste zicht lijkt dat zeer eenvoudig, maar ik kan je verzekeren dat er meer bij komt kijken dan je denkt. Hier op unief hebben twee van mijn medestudenten zoiets gemaakt op basis van een 8051-microcontroller geprogrammeerd in assembler, en als je naar meer geavanceerde dingen kijkt, is het veel ingewikkelder dan je zou denken. Om maar een simpel voorbeeldje te geven: zo'n uc werkt bv. met getallen van een bepaalde lengte (bv. 8 bit, waardes tot 255 dus), maar voor een echt toestel wil je natuurlijk met grotere getallen kunnen werken en dan moet je een trucjes uithalen om dat te berekenen. Het wordt nog veel erger als je ook gaat delen (want dan zit je met kommagetallen en dat is al helemaal ingewikkeld om werkend te krijgen). Robotica is niet simpel, maar zeker niet onmogelijk. Als je dus per se iets met een uc wilt doen, zou ik in jouw geval iets in die richting proberen te doen ofwel zoeken naar een ander project waarin je zoiets kan inzetten. Als je alles daaraan zelf doet, is dat in mijn ogen voor een pws zeker een mooi project; er waren hier zelfs masterstudenten die voor hun thesis een robot gebouwd hebben (weliswaar met bepaalde vernieuwingen als het aankwam op hoe die voortbewogen, maar er zit heel wat controle in een robot en dergelijke kennis zal je het komende jaar moeten opdoen, zeker niet eenvoudig). Maar ook daar komt het erop neer om een project uit te denken: je moet een probleem voor ogen hebben dat je kan oplossen. "Een robot" is dat niet, want als je doelstelling dan inderdaad is "tong uitsteken en eens zwaaien", dan lukt dat vrij goed omdat je daarvoor gewoonweg te weining eisen stelt aan dat ding. Hetzelfde voor gewoon "iets met een microcontroller". Wat misschien wel leuk is om te doen is met een microcontroller een spelletje maken dat je op een scherm kan spelen. Daarbij komen al verschillende aspecten kijken: je moet dat spel programmeren, je moet de besturing programmeren (daarbij zitten ook wat addertjes onder het gras), je moet dat scherm aansturen (dat is ook niet simpel als je van 0 begint). Twee jaar geleden heb ik samen met een vriend zoiets gemaakt op basis van een FPGA, maar er zijn genoeg mensen die gelijkaardige dingen doen met microcontrollers. Of kijk eens rond bij wat andere mensen doen met microcontrollerprojecten ( bv. Cornell, Arduino, http://www.kmitl.ac.th/~kswichit/), bedenk wat je allemaal qua inputs zou kunnen gebruiken (bv. accelerometer, temperatuursensoren, gyroscoop, lichtsensor, RFID, knoppen, joysticks, muis, microfoon, geheugenkaarten, ...) en welk nut je daaraan zou kunnen geven, bedenk wat je als output kan gebruiken (lichtjes, scherm, geluid, beweging, relais, aanschakelen van een toestel, ...) en wat je daarmee zou willen aanvangen..
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|