Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2011, 02:07
sstudent
sstudent is offline
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier!
Momenteel studeer ik en volg ik een mbo 4 opleiding.
In 2006 heb ik ook een mbo 4 opleiding gevolgd maar na 6 maanden had ik zo'n leuke baan dat ik toen gestopt was met de opleiding.
Voor die 6 maanden heb ik studiefinanciering ontvangen.
Nu ontvang ik weer studiefinanciering sinds september maar ik heb dus nog die schuld van die 6 maanden. Nu vraag ik mij af of ik die schuld van 6maanden nu wel of niet moet betalen?
De ene medewerker zegt dat ik 10 jaar de tijd heb om een diploma te behalen en dus tot 2016 de tijd heb.
De andere medewerker zegt dat ik die 6maanden hoe dan ook moet terug betalen.
Ik heb zo vaak contact gehad met ib groep hierover en ik begrijp niet waarom elke medewerker iets anders zegt.
Mijn vriendin is sinds kort even gestopt met school en wil een half jaartje werken. Aan haar is medegedeeld dat ze ook 10 jaar heeft om haar diploma te behalen en dat ze niks hoeft terug te betalen als ze in die 10jaar haar diploma behaald.

Weet iemand van jullie hier wat meer over?
Ik hoor het graag van jullie!

met vriendelijke groeten,

sstudent
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2011, 06:14
Verwijderd
Ik verplaats deze topic even naar studiezaken!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2011, 10:07
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier!
Momenteel studeer ik en volg ik een mbo 4 opleiding.
In 2006 heb ik ook een mbo 4 opleiding gevolgd maar na 6 maanden had ik zo'n leuke baan dat ik toen gestopt was met de opleiding.
Voor die 6 maanden heb ik studiefinanciering ontvangen.
Nu ontvang ik weer studiefinanciering sinds september maar ik heb dus nog die schuld van die 6 maanden. Nu vraag ik mij af of ik die schuld van 6maanden nu wel of niet moet betalen?
De ene medewerker zegt dat ik 10 jaar de tijd heb om een diploma te behalen en dus tot 2016 de tijd heb.
De andere medewerker zegt dat ik die 6maanden hoe dan ook moet terug betalen.
Ik heb zo vaak contact gehad met ib groep hierover en ik begrijp niet waarom elke medewerker iets anders zegt.
Mijn vriendin is sinds kort even gestopt met school en wil een half jaartje werken. Aan haar is medegedeeld dat ze ook 10 jaar heeft om haar diploma te behalen en dat ze niks hoeft terug te betalen als ze in die 10jaar haar diploma behaald.

Weet iemand van jullie hier wat meer over?
Ik hoor het graag van jullie!

met vriendelijke groeten,

sstudent
Ik zou de website van IBG/DUO vertrouwen boven de telefoongesprekken. Hier staat de voor jou relevante informatie: klik

En daaruit blijkt volgens mij inderdaad dat je tot 2016 hebt om je diploma te halen, en dat je dan ook de prestatiebeurs van 2006 niet terug hoeft te betalen.
Citaat:
Als je binnen de diplomatermijn van tien jaar je diploma behaalt, wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift.
Citaat:
Je mag de prestatiebeurs gebruiken voor meerdere studies op niveau 3 of 4. Je hoeft dus niet per se een diploma halen voor de opleiding waarmee je bent begonnen.
Uiteraard gaan die 6 maanden wel van je totale "recht" op studiefinanciering af. Dus afhankelijk van de lengte van je opleiding heb je kans dat je op het eind geen studiefinanciering meer ontvangt.

Wat wel nog een mogelijkheid kan zijn waarom je zou moeten terug betalen is de bijverdiengrens. Je zegt dat je gestopt bent met je opleiding omdat je een baan kreeg. Als je in hetzelfde jaar dat je stufi ontving (2006) ook veel hebt verdiend uit je baan, dan kan het zijn dat je wel je stufi terug moet betalen. maar daar zou je dan volgens mij al lang bericht over gehad moeten hebben. Meer over bijverdienen staat hier, maar dat gaat helaas niet meer over 2006.
Oud 06-12-2011, 00:23
sstudent
sstudent is offline
Bedankt hoor...
Zelfs per mail kreeg ik van duo verschillende reacties... ik zal maar vanuit het advies gaan wat jij mij hebt gegeven.
Mijn opleiding is wel niveau 4 maar het is versneld dus het duurt gelukkig maar 2 jaar.
Ik had maar 6 maanden studiefinanciering en pas in 2007 kwam ik op het bedrag boven de bijverdien grens. In 2007 ontving ik geen studiefinanciering dus ik denk dat het dan niet mee telt als te veel verdienen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten