Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2011, 18:00
Gshizzleable
Gshizzleable is offline
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, namelijk dat ik van de onbekende zouten de namen moet gaan analyseren.
Het betreft de olgende zouten: bariumchloride, calciufosfaat, kaliumjodide, natriumcarbonaat, ijzer(II)sulfaat en loodnitraat. Ik was een aardige tijd ziek geweest wat niks uitmaakt voor de leraar dus ik snap er niet echt veel van! kan iemand het mij misschien uitleggen?
alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2011, 18:18
Em.
Em. is offline
Wat bedoel je met namen analyseren? Dat je gewoon moet zeggen 'oké, dit is de naam, en hieraan zie ik dat (...)' Want dat is niet zo heel moeilijk. Het is eigenlijk heel makkelijk: Bariumchloride betekent dat het een zout is van barium en chloride. Calciumfosfaat is een zout van calcium en fosfaat. Natriumcarbonaat van - inderdaad - natrium en carbonaat.

En dan kun je opzoeken welke ladingen elk apart deel heeft, het metaaldeel (calcium, ijzer, barium) heeft een positieve lading, het moleculaire deel (jodide, sulfaat, nitraat) een negatieve lading. Samen moeten die ladingen 0 worden. Dus stel, je hebt zout AB en A heeft een lading van -2 en B een lading van +1, dan moet je twee keer B hebben (2 x +1 = +2) om samen een lading van 0 te krijgen. Dan is je molecuulformule AB2.

En heb je AC met A een lading van -2, en C met +3, dan moet je drie maal A hebben (-6) en tweemaal C (+6) om zo op nul uit te komen. Dat is dan dus A3C2.

En als de ladingen gelijk zijn, dan heb je gewoon 1 deel van elk. Bijvoorbeeld EF als E een lading van -1 en F een lading van +1 heeft.

En hoe vind je die ladingen? Dat kun je in Binas terugvinden. Bij 'gewone' atomen zoals calcium, kun je in je periodieke systeem kijken - het aantal stapjes (naar voor of naar achter, wat de kortste weg is!) naar het meest rechtse rijtje (de edelgassen, als ik nu geen termen door elkaar gooi) is de lading. Dus zeg maar, als je molecuul in het rijtje vóór het laatste rijtje hebt, is je lading -1. Heb je het rijtje daarvóór, dus twee rijtjes voor het laatste rijtje, is het -2. Die daar weer voor is -3. En het allereerste en linkse rijtje is weer +1. (Let op de plus!) Dat komt doordat ieder atoom éigenlijk een edelgas wil zijn. Koninklijke ambities ofzo. En om daar op te lijken, gaan ze zeggen 'we willen net zo veel elektronen als het edelgas dat het dichtst bij ons staat!'. En als je dan net voor een edelgas staat, dan mis je nog één elektron, en die jat je dan als je de kans krijgt. Doordat een elektron negatief geladen is (elk elektron erbij is eigenlijk -1, en elke eraf is daardoor +1) krijgt dat atoom dan een negatieve lading van -1. Als ie er twee plaatsen vóór staat, wil ie twee elektronen jatten (zuurstof bijvoorbeeld) en krijgt het atoom twee negatieve ladingen.

En als je dus helemaal links staat, heb je eigenlijk één elektron méér dan het edelgas dat het dichts in de buurt staat (namelijk die aan het einde van het rijtje erboven) en wil dus een elektron kwijtraken. Dus geeft hij dan z'n elektron weg, en krijgt hij een positieve lading (iets negatiefs weggeven, maakt je meer positief).

En als het een samengesteld ding is, zoals carbonaat, staat er wel ergens een rijtje waarin staat welke lading het dan heeft en hoe het molecuul eruit ziet. Rond tabel 50, in die buurt.
Oud 24-11-2011, 18:30
Gshizzleable
Gshizzleable is offline
heel erg bedankt voor je reactie,
maar wat ik dus bedoel is dus dat er dus zeg maar 6 potten zijn met elk een eigen zout erin.
Je weet wel de namen van de zouten maar niet in welke pot die zouten zitten. En nu moet je er dus achter komen welke zout in welke pot zit. Er staat van dat je met behulp van de eigenschappen van zouten en het mengen van de oplossingen je achterhaalt welk zout er in welke pot zit.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2011, 18:36
Em.
Em. is offline
Oh, ja, dat kan ook natuurlijk.

Ik zou beginnen met kijken of er toevallig een zout niet oplost. Of een deel ervan oid. Dan kun je overal water bijgooien en kijken 'ontstaat er een neerslag?'

En als het eenmaal opgelost is, kun je kijken of één van de twee delen van het zout, samen met een andere stof, een kleur geven. En dan die stof erbij gooien. Dat is wel leuk, kleurtjes.

Maar het zal er waarschijnlijk wel op neer komen dat je moet kijken 'Als je het onbekende oplost en je houdt de verder onbekende ionen A en B over (met ladingen enzoo), ontstaat er dan een neerslag als je het bekende zout CD erbij gooit? Zo nee, welke stoffen zijn A en B dan zeker niet (de stoffen die samen met C of D een neerslag geven). Zo ja, welke stoffen reacties kunnen er opgetreden zijn en wat kunnen A en B dan zijn?' En dat soort dingen. Dat je zegt 'ik gooi hier iets bij met magnesium, en magnesium geeft een neerslag met dit, dit en dat, dus als het een neerslag geeft is het één van die drie dingen'. Of zoiets.
Oud 24-11-2011, 18:40
mathfreak
mathfreak is offline
Hint: maak gebruik van tabel 45A van Binas. Hierin staat precies welke zouten wel en niet oplosbaar zijn. Nog een hint: wat gebeurt er als je een zuur aan een carbonaatoplossing toevoegt?
Oud 24-11-2011, 18:45
Gshizzleable
Gshizzleable is offline
ow okee, ik snap dat wel van dat het handig is om te kijken naar de oplosbarheid enzo,
maar bij mij slaat er maar eentje neer en de andere 5 lossen goed op. en dat deel is voor mij het lastigst
om dan te bepalen doormiddel van kleur of te gaan mengen om dan uiteindelijk de juiste zout te achterhalen:$
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 12:29
mathfreak
mathfreak is offline
Het gaat om de volgende zouten: bariumchloride, calciufosfaat, kaliumjodide, natriumcarbonaat, ijzer(II)sulfaat en loodnitraat. Natriumcarbonaat is aan te tonen door daar een zuur aan toe te voegen. Calciumfosfaat is een niet-oplosbaar zout, wat je aan de hand van tabel 45A van Binas kunt nagaan. Wat gebeurt er als je aan een bariumchloride-oplossing natriumsulfaat toevoegt, wat gebeurt er als je aan een ijzer(II)sulfaatoplossing natriumhydroxide toevoegt, wat gebeurt er als je aan een loodnitraatoplossing natriumchloride toevoegt, en wat gebeurt er als je aan een mengsel van stijfsel en jood kaliumjodide toevoegt?
Oud 01-12-2011, 22:17
Gshizzleable
Gshizzleable is offline
bedankt voor alle hulp, heb een onvoldoende gehaald mag het herkansen maar ik snap er nog steeds niks van... wil wel huilen!!, echt voor het pw heb ik 7.6 gehaald wat dus in feite heirovergaat maar alsnog een onvoldoen snap het echt niet!! knnen jullie mij misschien og wat instructies geven??
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 18:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
bedankt voor alle hulp, heb een onvoldoende gehaald mag het herkansen maar ik snap er nog steeds niks van...
Wat is het precies wat je niet begrijpt?
Reageren

Regels voor berichten