Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2011, 16:21
Verwijderd
Sorry, ik wist echt geen titel.

Maar sinds een paar weken heb ik continu hele droge, harde ontlasting, en moet ik om het uur plassen. De urine lijkt wel water, en het is ook redelijk veel. Ik eet normaal, drink meer dan normaal, en ik gebruik geen medicijnen die daar mee te maken kunnen hebben, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2011, 16:35
Verwijderd
Ga je naar de wc wanneer je voelt dat je moet poepen, of hou je 't (vaak) op? Als je het vaak ophoudt, wordt er meer vocht aan je ontlasting onttrokken en wordt het dus droger en harder. Je kunt het beste dus echt zo snel mogelijk naar de wc gaan als je moet, zodat dat niet gebeurt. Misschien dat je nu doordat je in de afgelopen weken een paar keer te laat naar de wc bent gegaan wat verstopt zit; ik zou proberen de komende dagen goed vezelrijk te eten (dus veel groente, fruit, volkoren producten.... eet bijvoorbeeld een paar gedroogde pruimen 's ochtends door yoghurt met goede volkoren muesli/cruesli) en genoeg te drinken, kijken of het dan weer normaliseert (dus niet langer die droge, harde ontlasting en ook minder plassen).
Met citaat reageren
Oud 01-12-2011, 22:35
Verwijderd
Ik was eigenlijk niet verrast tot dat ik die enthousiaste smiley achter de titel zag staan.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2011, 20:30
tijsdebelie
tijsdebelie is offline
Ik heb ongeveer hetzelfde voor.
elke keer dat ik naar het wc moet doe ik het ongecontroleerd in m'n broek en daarom moet ik van de dokter incontinentiemateriaal dragen.
het medicijn xoflorm helpt ook om je ontlasting minder droog te maken.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2011, 06:51
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ongeveer hetzelfde voor.
elke keer dat ik naar het wc moet doe ik het ongecontroleerd in m'n broek en daarom moet ik van de dokter incontinentiemateriaal dragen.
het medicijn xoflorm helpt ook om je ontlasting minder droog te maken.
Dat is toch niet 'ongeveer hetzelfde'?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2011, 17:03
someone2
someone2 is offline
ooit gehoord van diabetes of suikerziekte?

Suikerziekte symptomen moeten zo spoedig mogelijk vastgesteld worden. Het snel ontdekken van suikerziekte is namelijk cruciaal. Bij tijdig ingrijpen kunnen ernstige gevolgen voorkomen worden. Anderzijds is het moeilijk om de symptomen tijdig te ontdekken. Bij prediabetes bijvoorbeeld is het erg moeilijk om symptomen te ontdekken. Het is belangrijk op de volgende aanwijzingen te letten:

Veel drinken en plassen
Bij hoge suikerwaarden in het bloed moet je vaker naar het toilet. Omdat de insuline niet aanwezig is in het bloed, of deze wel aanwezig maar niet effectief is, kunnen de nieren de glucose niet filteren. Ze worden overspoeld met glucose. Daarom onttrekken de nieren extra vocht aan het lichaam om de glucose te verdunnen. Veel plassen (en daardoor ook veel dorst) kunnen er daarom op wijzen dat er te weinig insuline in het bloed zit.

Gewicht verliezen
Plotseling afvallen zonder dat een dieet gevolgd wordt, kan ook een aanwijzing voor suikerziekte zijn. Dit komt vooral voor bij suikerziekte type 1. Het lichaam (de alvleesklier) stopt met het aanmaken van insuline. Vaak is dit het gevolg van een virus of het immuunsysteem zelf. Het lichaam gaat dan zelf op zoek naar glucose om de cellen van energie te voorzien. (op momenten dat de bloedsuikerspiegel laag is; bijvoorbeeld 's ochtends). Daarvoor breekt het lichaam vet en eiwit af wat resulteert in gewichtsverlies. Let wel: dit is alleen het geval bij type 1 suikerziekte. Voor type 2 ligt dat genuanceerder.

Slap en vermoeid
Ook hiervan is de glucose de oorzaak. Doordat de insuline niet effectief is, kan het lichaam de glucose moeilijk verwerken. Dat betekent dat de glucose in het bloed rondstroomt zonder dat de cellen het goed kunnen opnemen en de glucose afgebroken wordt. Dat zorgt voor een vermoeid en slap gevoel.

Tintelende handen en voeten
Bij suikerziekte kan dit voorkomen als het glucose niveau in het bloed hoog is. Zeker als de symptomen van suikerziekte al langere tijd zijn, kan het zenuwgestel schade lijden aan de schommelende bloedsuiker niveau. Dat kan zich uiten in tintelende lichaamsdelen.

Overige symptomen voor suikerziekte
- Mensen met een hoog glucosespiegel hebben bovengemiddeld last van steenpuisten, blaasontsteking en / of witte vloed;
- Mannen kunnen last hebben van verminderde potentie (impotentie);
- In het verlengde van de hierboven genoemde reden (veel drinken) kunnen een droge mond en een droge tong een suikerziekte symptoom zijn;
- Last van ogen. Bijvoorbeeld: wazig kunnen zien, branderig gevoel aan de ogen, oogontstekingen of rode ogen;
- Haaruitval. Overmatige haaruitval kan een symptoom voor suikerziekte zijn. Suikerziekte beïnvloed de hormonen die ook invloed hebben op de haargroei.

het is verstandig om een dokter te raadplegen.

ctrl c ctrl v
Met citaat reageren
Oud 31-12-2011, 04:50
someone2
someone2 is offline
oh wel erg veel text. ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^

diabetes/suikerziekte

symptomen

veeldrinken en plassen.
(ik had vooral last van deze 2 symptomen)

slap en vermoeid.

tintelende handen en voeten.

droge tong en mond.

snel!!!! naar een ziekenhuis!!!!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2011, 11:22
Verwijderd
Een ziekenhuis is niet direct nodig vermoed ik de huisarts, bij mij zelfs de assistente, kan heel eenvoudig je bloedsuiker meten als je die dag nog maar niets gegeten hebt.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2012, 03:06
Verwijderd
Citaat:
Sorry, ik wist echt geen titel.

Maar sinds een paar weken heb ik continu hele droge, harde ontlasting, en moet ik om het uur plassen. De urine lijkt wel water, en het is ook redelijk veel. Ik eet normaal, drink meer dan normaal, en ik gebruik geen medicijnen die daar mee te maken kunnen hebben, denk ik.
Dat veel drinken is in dit geval een heel goed idee. Doordat je meer drinkt dan normaal kan je urine ook kleurloos worden, dat heb ik ook als ik veel (genoeg) drink. Dat is normaal. Tegen die droge harde ontlasting zou je idd alles met vezels moeten eten. Volkorenbrood, ontbijtkoek (werkt ook erg goed bij verstopping), in pasta en rijst zitten juist weinig vezels. In aardappelen dacht ik weer wel. En als je last van verstopping hebt helpt dit ook zeer goed. 's morgens als je nog niks anders gegeten hebt 1 of 2 kiwi's eten. Gegarandeerd dat je goed naar de wc kan. :-) En dat vaak plassen, dat komt omdat je nu meer water drinkt dan je gewend bent. Je blaas zal eraan gaan wennen (hoeveelheid die hij kan opslaan vergroot) en dan hoef je ook vanzelf minder vaak. Als je ontlasting eenmaal weer goed op gang is gekomen, kan je eventueel ook je blaas een beetje trainen: veel drinken (doe je al) en dan proberen net wat langer te wachten met naar de wc gaan om te plassen.

In ieder geval veel sterkte ermee en laat even weten of het opgelost is en wat de dokter er eventueel van zegt als je daarheen bent gegaan.

Groeten!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2012, 22:12
Verwijderd
Citaat:
oh wel erg veel text. ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^

diabetes/suikerziekte

symptomen

veeldrinken en plassen.
(ik had vooral last van deze 2 symptomen)

slap en vermoeid.

tintelende handen en voeten.

droge tong en mond.

snel!!!! naar een ziekenhuis!!!!
Je loopt in mijn ogen nogal hard van stapel, natuurlijk is het verstandig om met klachten die aanhouden naar de dokter te gaan, maar wat TS beschrijft is echt niet meteen per se suikerziekte én meteen naar het ziekenhuis snellen is ook echt overdreven. Begin bij de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2012, 07:48
Verwijderd
Dat meteen naar de wc gaan wanneer ik moest werkte ook, maar die suikerziekte klachten heb ik bijna allemaal... Maar eventjes langs huisarts dan.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten