Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Lenen! "Ik wil sowieso niet lenen" vind ik altijd zo'n onzin, als het een keuze is tussen lenen of niet naar school gaan dan is lenen (zeker tegen ~2,5% rente -- je krijgt meer rente op je spaarrekening momenteel!) het meer dan waard. Met 100 - 200 euro per maand lenen loopt je schuld ook heus niet zo snel op. Of je kunt een bijbaantje zoeken. En zorg ervoor dat je het maximale aan toeslagen en teruggaven aanvraagt, je hebt bijvoorbeeld recht op zorgtoeslag (69 euro per maand volgend jaar, als je het voor dit jaar niet hebt aangevraagd kun je het misschien alsnog krijgen, moet je maar eens naar kijken). Een zorgverzekering kun je krijgen (zonder eigen risico) vanaf ~95 euro per maand, dus dan ben je daar netto maar 25 euro aan kwijt.
Het is ook mogelijk om bij DUO aan te geven dat je ouders weigeren om hun ouderlijke bijdrage te leveren, dan kun je een aanvullende beurs krijgen. Alleen is dat wel een moeilijke procedure en weet ik niet of je het voor elkaar kunt krijgen. Kijk hier maar eens. |
![]() |
|
![]() |
Ik krijg al basisbeurs+ aanvullende beurs. maar hoe krijg meer dan? Wat is het verschil tussen prestatiebeurs en lening? Ik doe MBO. Maar kan ik ook meer prestatiebeurs ontvangen in plaats van lening? Welke heeft minder rente? Ik wil wel even bellen wat ze er aan kunnen doen. Maar wat moet ik dan precies zeggen.
|
![]() |
|
![]() |
Ik krijg al basisbeurs+ aanvullende beurs. maar hoe krijg meer dan? Wat is het verschil tussen prestatiebeurs en lening? Ik doe MBO. Maar kan ik ook meer prestatiebeurs ontvangen in plaats van lening? Welke heeft minder rente? Ik wil wel even bellen wat ze er aan kunnen doen. Maar wat moet ik dan precies zeggen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt niet meer prestatiebeurs ontvangen, want dat staat gewoon vast op 75 euro per maand voor thuiswonenden. Er zit geen rente op de prestatiebeurs, mits je je diploma haalt, en je hoeft dat deel ook niet terug te betalen (als je niveau 3 of 4 doet tenminste). Als je gaat lenen, is de rente momenteel 1.39 (!) procent, al zal die wel wat hoger worden (~2.5 - 3%) als de economie weer aantrekt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Alle studiefinanciering die je krijgt (basisbeurs, aanvullende beurs, ov-reisproduct) valt onder de zogenaamde prestatiebeurs. Dit betekent dat als jij binnen 10 jaar je diploma haalt je al dit geld als een gift krijgt. Je hoeft dus niets terug te betalen. (Je krijgt overigens wel maar 4 jaar studiefinanciering dus geen 10 jaar ![]() Hier staat hoe de prestatiebeurs werkt: www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfmbo/prestatiebeurs.asp Daarnaast kun je een lening afsluiten bij DUO. De voorwaarden voor een lening zijn gunstig, maar deze moet je altijd terug betalen, dus je bouwt wel een schuld op. Meer info over lenen hier: http://www.ib-groep.nl/particulieren...ring/lenen.asp Als je je diploma niet binnen 10 jaar haalt (prestatiebeurs) dan wordt je complete studiefinanciering (basisbeurs + aanvullende + ov-reisproduct) opgeteld bij je lening. Het aanvragen van extra geld op basis van weigerachtige ouders gaat je (denk ik) niet lukken. Jij zegt dat je "een beetje problemen" hebt, en bij DUO moet je bewijzen (!) dat je "een ernstig, structureel conflict of een langdurig ernstig verstoorde relatie hebt". Het feit dat je aanvullende beurs krijgt, betekent dat je ouders netjes een formulier hebben ingevuld en de relatie dus niet "ernstig verstoord" is. Op pagina 4 van dit pdf-document staan de voorwaarden als je het eens na wilt lezen, maar nogmaals, je kunt je de moeite besparen.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Studiefinanciering vraag HotCold | 4 | 17-06-2011 21:11 | |
Studeren |
Studiefinanciering Lotte | 5 | 25-07-2010 14:16 | |
Algemene schoolzaken |
Studiefinanciering: hoe lang nog? Daantje_0705 | 13 | 15-12-2005 14:38 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |