Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-12-2011, 11:29
zatraki
zatraki is offline
Ik woon thuis en ik krijg ongeveer 130 euro per maand aan studief. Elke maand wordt er een bedrag van 128 aan schoolgeld betaald. Mijn verzekering moet ik ook zelf betalen ,abbonement enz. Dit bedrag is gewoon te weinig ik wil gewoon naar school aangezien dat ik een weinig bedrag ben ik bang dat dit moeilijk gaat lukken. Ik heb beetje problemen thuis waardoor ik voor mezelf moet zorgen. Dit is bijna niet haalbaar. Wat kan ik het beste doen? Ik wil sowieso niet lenen. Het is gewoon een hele crisis met dat gedoe pffff. Ik kom gewoon niet rond.

Laatst gewijzigd op 25-12-2011 om 14:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2011, 17:19
Verwijderd
Lenen! "Ik wil sowieso niet lenen" vind ik altijd zo'n onzin, als het een keuze is tussen lenen of niet naar school gaan dan is lenen (zeker tegen ~2,5% rente -- je krijgt meer rente op je spaarrekening momenteel!) het meer dan waard. Met 100 - 200 euro per maand lenen loopt je schuld ook heus niet zo snel op. Of je kunt een bijbaantje zoeken. En zorg ervoor dat je het maximale aan toeslagen en teruggaven aanvraagt, je hebt bijvoorbeeld recht op zorgtoeslag (69 euro per maand volgend jaar, als je het voor dit jaar niet hebt aangevraagd kun je het misschien alsnog krijgen, moet je maar eens naar kijken). Een zorgverzekering kun je krijgen (zonder eigen risico) vanaf ~95 euro per maand, dus dan ben je daar netto maar 25 euro aan kwijt.

Het is ook mogelijk om bij DUO aan te geven dat je ouders weigeren om hun ouderlijke bijdrage te leveren, dan kun je een aanvullende beurs krijgen. Alleen is dat wel een moeilijke procedure en weet ik niet of je het voor elkaar kunt krijgen. Kijk hier maar eens.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 17:44
zatraki
zatraki is offline
Het is echt lastig. Ik weet niet of ik hun kan bellen en het probleem voortbrengen. Of kan ik naar het UWV waardoor ze mij ondersteunen? Wat bedoel je precies met "En zorg ervoor dat je het maximale aan toeslagen en teruggaven aanvraagt"? Ik krijg al vanaf me 18de al zorgtoeslag.

Laatst gewijzigd op 26-12-2011 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Het is echt lastig. Ik weet niet of ik hun kan bellen en het probleem voortbrengen. Of kan ik naar het UWV waardoor ze mij ondersteunen? Wat bedoel je precies met "En zorg ervoor dat je het maximale aan toeslagen en teruggaven aanvraagt"? Ik krijg al vanaf me 18de al zorgtoeslag.
Nee, het UWV gaat je niet helpen als je gewoon studeert. Je opties zijn 1) lenen, 2) baantje, 3) proberen een aanvullende beurs te krijgen (vraag me trouwens sterk af of dat je gaat lukken als je nog wel gewoon thuis woont, maar je kunt wel eens het nummer bellen wat in die link staat en vragen wat het allemaal inhoudt). Het is dus helemaal niet lastig, je moet gewoon gaan solliciteren of een lening aanvragen.

Als je een baantje hebt, kun je vaak je belasting terug krijgen, dat soort dingen. Ik weet niet precies wat er allemaal mogelijk is, maar het is de moeite waard om even uit te zoeken wat op jou van toepassing zou kunnen zijn. Zorgtoeslag in het bijzonder wordt door studenten vaak vergeten, maar dat krijg je dus wel.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 18:22
zatraki
zatraki is offline
Ik krijg al basisbeurs+ aanvullende beurs. maar hoe krijg meer dan? Wat is het verschil tussen prestatiebeurs en lening? Ik doe MBO. Maar kan ik ook meer prestatiebeurs ontvangen in plaats van lening? Welke heeft minder rente? Ik wil wel even bellen wat ze er aan kunnen doen. Maar wat moet ik dan precies zeggen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 18:24
zatraki
zatraki is offline
Ik krijg al basisbeurs+ aanvullende beurs. maar hoe krijg meer dan? Wat is het verschil tussen prestatiebeurs en lening? Ik doe MBO. Maar kan ik ook meer prestatiebeurs ontvangen in plaats van lening? Welke heeft minder rente? Ik wil wel even bellen wat ze er aan kunnen doen. Maar wat moet ik dan precies zeggen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Ik neem aan dat je niet een volledige aanvullende beurs krijgt dan, want die is 300 euro per maand. Als je ze belt, moet je gewoon uitleggen dat je thuis woont, maar dat je ouders verder niets willen bijdragen, en of je dan ook een hogere aanvullende beurs kan krijgen, en zo ja hoe dan. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, dus ik weet verder niet hoe het werkt, maar daar kunnen zij je dan wel bij helpen.

Je kunt niet meer prestatiebeurs ontvangen, want dat staat gewoon vast op 75 euro per maand voor thuiswonenden. Er zit geen rente op de prestatiebeurs, mits je je diploma haalt, en je hoeft dat deel ook niet terug te betalen (als je niveau 3 of 4 doet tenminste). Als je gaat lenen, is de rente momenteel 1.39 (!) procent, al zal die wel wat hoger worden (~2.5 - 3%) als de economie weer aantrekt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2011, 09:05
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
(Ik ga er even vanuit dat je niveau 3 of 4 doet.)

Alle studiefinanciering die je krijgt (basisbeurs, aanvullende beurs, ov-reisproduct) valt onder de zogenaamde prestatiebeurs. Dit betekent dat als jij binnen 10 jaar je diploma haalt je al dit geld als een gift krijgt. Je hoeft dus niets terug te betalen. (Je krijgt overigens wel maar 4 jaar studiefinanciering dus geen 10 jaar ) De aanvullende beurs wordt berekend aan de hand van het inkomen van je ouders en dus kun je dit niet zelf verhogen.
Hier staat hoe de prestatiebeurs werkt: www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfmbo/prestatiebeurs.asp

Daarnaast kun je een lening afsluiten bij DUO. De voorwaarden voor een lening zijn gunstig, maar deze moet je altijd terug betalen, dus je bouwt wel een schuld op. Meer info over lenen hier: http://www.ib-groep.nl/particulieren...ring/lenen.asp

Als je je diploma niet binnen 10 jaar haalt (prestatiebeurs) dan wordt je complete studiefinanciering (basisbeurs + aanvullende + ov-reisproduct) opgeteld bij je lening.

Het aanvragen van extra geld op basis van weigerachtige ouders gaat je (denk ik) niet lukken. Jij zegt dat je "een beetje problemen" hebt, en bij DUO moet je bewijzen (!) dat je "een ernstig, structureel conflict of een langdurig ernstig verstoorde relatie hebt". Het feit dat je aanvullende beurs krijgt, betekent dat je ouders netjes een formulier hebben ingevuld en de relatie dus niet "ernstig verstoord" is. Op pagina 4 van dit pdf-document staan de voorwaarden als je het eens na wilt lezen, maar nogmaals, je kunt je de moeite besparen.
Oud 27-12-2011, 12:21
zatraki
zatraki is offline
Als ik bij mijn oom ga wonen in dezelfde stad? Hij woont ook in noord en ik ook. Dan kan ik toch bij hem wonen. Maar hij heeft een huurhuis. Ik kan beter met mijn oom opschieten.

Laatst gewijzigd op 27-12-2011 om 13:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten