Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2012, 11:50
Verwijderd
Hoi,

Mijn school is veel te streng. Tenminste, mijn school begint met veel te streng te worden. Wij hebben natuurlijk een aantal regels die je moet naleven, maar deze regels worden elke week weer aangescherpt. Zo staat er deze week op de lichtkrant: "Op verzoek moet je je schoolpas kunnen tonen, kan je dit niet dan riskeer je corvee!".

Ik word er helemaal kriegel van; Waarom doet mijn school dit? Waarom worden ze elke week strenger? Ik kan er echt niet tegen: word zo kriebelig. Als je te laat komt bij de les, moet je een uur corveeen. Ok, dat kan ik nog wel begrijpen. Maar als je te vroeg bent bij de les, dan riskeer je ook corvee: Je mag in de pauzes niet meer op de gangen en leerpleinen zijn. Ik word helemaal kriegel van elke regel die erbij komt: Waarom mag ik nou geen WATER meer drinken op de gang, terwijl het wel gewoon in het klaslokaal mag? Het slaat gewoon nergens op. Ik word daar heel gestresst van en weet niet hoe ik daar mee om moet gaan :$. Iemand tips?

En is het bij jou op school ook zo streng, zijn er ook overal regeltjes voor?

Groetjes,
Wouter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2012, 12:08
Verwijderd
Er zijn er zeker meer die dat vinden. Bijna iedereen zelfs; We hebben ook al opgevangen dat er een aantal leraren over klagen.

Probleem is dat we er vrijwel niks aan kunnen doen: Als leerling kun je zó weinig doen. Op dit moment weet ik zelfs niet wie mijn teamleider is en dat ligt niet aan mij.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 12:26
Verwijderd
Gewoon slikken en goede cijfers halen zodat je niet te lang daar hoeft rond te hangen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Gewoon slikken en goede cijfers halen zodat je niet te lang daar hoeft rond te hangen.
Ik moet er sowieso nog 3 jaar rondhangen..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 13:21
Bureaustoel
Bureaustoel is offline
is zo voorbij.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Ik moet er sowieso nog 3 jaar rondhangen..
Dan ga je naar een andere school. Ik heb ook 3 jaar op een christelijke kutschool gezeten en was gewoon geswitched op een gegeven moment.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 17:42
Verwijderd
Drie jaar zijn inderdaad zo voorbij en ik denk niet dat je er als leerling iets aan kan doen. Ja, misschien aankaarten dat niemand het er mee eens is en het rare regels vinden, maar dan zullen ze die regels niet zomaar opheffen. Ik denk dus dat er weinig aan te doen is.

Bij mij op school zijn er een paar jaar terug ook ineens heel veel regels bij gekomen trouwens. Iedereen vond het rare regels, en was het er niet mee eens, maar nu hoor je er niemand meer over. Het wendt toch wel uiteindelijk en je hebt het er maar mee te doen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 17:50
Em.
Em. is offline
Citaat:
Er zijn er zeker meer die dat vinden. Bijna iedereen zelfs; We hebben ook al opgevangen dat er een aantal leraren over klagen.

Probleem is dat we er vrijwel niks aan kunnen doen: Als leerling kun je zó weinig doen. Op dit moment weet ik zelfs niet wie mijn teamleider is en dat ligt niet aan mij.
Natuurlijk kun je er wel wat aan doen, zeker als je met heel veel bent. Als je alleen bent, kunnen ze je oneindig veel corvee geven, maar als je - stel - met 200 man tegelijk water drinkt op de gang, dan moeten ze wel heel veel corvee hebben. En zeker als je dat een paar dagen volhoudt.

Maar je kunt beter beginnen met naar een leerlingenraad stappen (als jullie die hebben) of zorgen dat er op de één of andere manier duidelijk gemaakt wordt dat jullie dat niet leuk vinden. Begin desnoods een handtekeningenactie, schrijf met een aantal mensen een betoog tegen die regels (niet 'kutschool!1!' maar met argumenten en redelijkheid), en maak duidelijk dat jullie het niet leuk vinden. Zorg dat je de directeur (en wie hier ook overgaat) uitlegt dat jullie dit niet leuk vinden en waarom, op een redelijke manier. Vraag ook waarom die regels er zijn (is het bijvoorbeeld altijd nat op de gangen?) en probeer andere oplossingen te verzinnen.

En als er niet geluisterd wordt, nou ja, dan moet je het misschien op een iets andere manier duidelijk maken. Zolang je maar met veel bent en niet onnodig veel geweld gaat gebruiken (like: de school opblazen omdat je water wil drinken op de gangen is niet een heel geweldig idee). Als de regels écht onredelijk zijn en zonder goede reden (probeer daarom ook eerst gewoon te praten en erachter te komen welke redenen ervoor zijn) dan denk ik niet dat ze die niet opzij zetten als bijna alle leerlingen ertegenin gaan.
Oud 15-01-2012, 22:01
Silvano08
Silvano08 is offline
Misschien een petitie door de school laten gaan, en daarbij ook zoveel mogelijk handtekeningen van docenten en andere vooraanstaande figuren in de school ronselen die het niet eens zijn met de geldende schoolregels. En dan naar de schoolleiding toe.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 00:44
38stArsz
38stArsz is offline
Nou.. dan moet je onze school eens zien! Ik word er gewoon niet goed van..

Je mag niks eten en drinken in de aula/gangen/klaslokalen, ALLEEN in de kantine.
Als ze zien dat je je mobiele telefoon, ipod/mp3 speler of wat dan ook gebruikt in alle plaatsen BUITEN de kantine, wordt die per direct afgepakt,en hangt het er vanaf welke docent m af pakt en hoe erg hij jou mag. één keer te laat komen is voor de bovenbouw half 8 melden, en de onderbouw 8 uur. na 3 keer te laat wordt je gemeld bij leerplicht.

onder de lessen mag je niet naar de wc, bijna in geen enkele voorwaarde. ( behalve de meiden dan af en toe )
Toetsen worden te streng na gekeken, te scherpe normeringen, en als je eenmaal een fout vind in zijn puntentelling duurt het minimaal één week voordat je je gelijk hebt gekregen, ze maken je zo levensmoe dat je op een geef moment zo iets hebt van, weetje LAAT MAAR!

Sjeeez, wordt echt niet goed van mijn school, gelukkig zijn het mn laatste paar maanden..ben het echt spuug zat al 6 jaar.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 08:28
Kitten
Kitten is offline
Volgens mij is elke school verplicht om je als leerling in ieder geval inzicht te geven van de motivatie die de school heeft voor een bepaalde regel (en anders vraag je het iemand van de MR). Deze motivatie kan je heel erg helpen om te snappen waarom een bepaalde regel bestaat.

Kort door de bocht: het zou best kunnen dat bij jou op school met regelmaat niet-leerlingen zijn gezien. Dit is in principe 'gevaarlijk' voor de school, omdat ze geen autoriteit hebben over deze niet-leerlingen en waarschijnlijk ook niet verzekert zijn als er iets gebeurd. Het tonen van je schoolpas is dan een bewijs dat je wel leerling bent. Echter, als niemand een pas bij zich heeft, kan je ook de niet-leerlingen niet herkennen. (Want heel veel leerlingen hebben geen pas). Dan zul je ook voor de leerlingen een regel moeten aanpassen.

Hoewel dit erg duf klinkt, kan ik me goed voorstellen dat er zo'n gedachte achter zit. Vraag dat eerst na, want misschien ben je het dan straks wel eens met die 'stomme' regel
Oud 24-01-2012, 14:14
Verwijderd
Kitten, daar heb je gelijk in. Helaas is er geen emailadres van onze MR en onze leerlingenraad antwoordt niet op emails.

Maar het is niet één regel, het is er elke week één. En dat is erg vervelend, zeker als je de regels niet begrijpt (met nog een hoop andere leerlingen).

Maar het ziet er naar uit dat de school wel nieuwe regels verzint, maar ze niet uitvoert: We worden wel naar beneden gestuurd (inclusief leraar), maar blijven gewoon staan. Corvee werkt niet echt: Je kunt pas over 2 maanden weer corveeën omdat de rest van de dagen vol zit.

Dus het zal wel loslopen. Maar iniedergeval bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 16:21
Zeepje
Zeepje is offline
Gewoon even langs de coördinator gaan, als genoeg mensen dat doen verandert er vanzelf wat. Blijf je wel beleefd gedragen, anders wordt je klacht niet serieus genomen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 13:11
Verwijderd
Bij ons op school is het ook allemaal strenger geworden joh. Leerlingenbond had eerst een kikke kelder, nu een lullige andere plek. Leraren zijn ook meer nsb geworden, door bijvoorbeeld telefoons af te pakken als je er verder niemand mee lastig valt. Is de tendens denk ik helaas deze dagen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten