Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2012, 00:56
outerspace
outerspace is offline
Geneeskunde wil ik graag studeren en ik heb nu Havo (N&T + N&G ) gedaan maar ik wil uiteindelijk wel een hoge inlotingskans voor geneeskunde hebben, nu heb ik een paar keuzes voordat ik met deze studie kan beginnen:

- 2 jaar Vwo
- HBO propedeuse
- 4-jarige HBO opleiding bv: MBRT (Medische Beeldvorming + Radiotherapeutische Technieken) wat mijn voorkeur heeft tot nu toe.

Welke raden jullie aan?

ps.
Graag hoor ik over stages of studies in geneeskunde in het buitenland.

B.v.d.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2012, 09:40
Verwijderd
Met alle bezuinigingen en dergelijke en het gekloot met de studiefinanciering zou ik gewoon gaan voor 2 jaar VWO. Bovendien is het volgens mij zo dat als je instroomt vanuit HBO je sowieso in een lage lotingsgroep komt, maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2012, 18:24
CharlotteLaura
CharlotteLaura is offline
Ook al heb je je HBO-propedeuse, toch moet je de vakken natuurkunde, wiskunde, scheikunde en biologie op VWO-niveau gehaald hebben, anders ben je niet toelaatbaar voor geneeskunde. Kijk maar op

http://www.studeren.uva.nl/geneeskun...FEC4F526CE2A1B
en dan bij het stukje: andere diploma's

2 jaar VWO is dus je enige optie
Met citaat reageren
Oud 28-01-2012, 18:43
Verwijderd
Enige tijd geleden was sprake van afschaffing van de loting. Ik heb geen idee hoe ver dat inmiddels ontwikkeld is, maar wellicht is het wel iets om rekening mee te houden.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 13:32
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ook al heb je je HBO-propedeuse, toch moet je de vakken natuurkunde, wiskunde, scheikunde en biologie op VWO-niveau gehaald hebben, anders ben je niet toelaatbaar voor geneeskunde. Kijk maar op

http://www.studeren.uva.nl/geneeskun...FEC4F526CE2A1B
en dan bij het stukje: andere diploma's

2 jaar VWO is dus je enige optie
Dit klopt inderdaad. Maar dan is het nog steeds geen slecht idee om een paar jaar HBO te doen als je wordt uitgeloot. MBRT is trouwens een mooi alternatief als je niet wordt toegelaten en geen verpleegkunde wil doen. Ook kun je na afloop voor de master physician assistant door te gaan of het verkorte traject geneeskunde volgen in Groningen, bedoeld voor Hbo-professionals in de zorg (zoals jij dan, als je MBRT hebt gedaan). Die kent een toelatingstraject en geen loting, dus daar maak je een goede kans en kun je in 3 of 4 jaar je diploma basisarts halen. Je hebt dan wel nog steeds je VWO certificaten voor natuurkunde, scheikunde en wiskunde nodig.

Citaat:
Enige tijd geleden was sprake van afschaffing van de loting. Ik heb geen idee hoe ver dat inmiddels ontwikkeld is, maar wellicht is het wel iets om rekening mee te houden.
Daar heb ik ook niks meer van gehoord! Maar volgensmij krijg je dan een toelatingsexamen ipv de loting en word je met gemiddeld een 8 of hoger nog steeds toegelaten.
Oud 30-01-2012, 14:49
outerspace
outerspace is offline
Citaat:
Dit klopt inderdaad. Maar dan is het nog steeds geen slecht idee om een paar jaar HBO te doen als je wordt uitgeloot. MBRT is trouwens een mooi alternatief als je niet wordt toegelaten en geen verpleegkunde wil doen. Ook kun je na afloop voor de master physician assistant door te gaan of het verkorte traject geneeskunde volgen in Groningen, bedoeld voor Hbo-professionals in de zorg (zoals jij dan, als je MBRT hebt gedaan). Die kent een toelatingstraject en geen loting, dus daar maak je een goede kans en kun je in 3 of 4 jaar je diploma basisarts halen. Je hebt dan wel nog steeds je VWO certificaten voor natuurkunde, scheikunde en wiskunde nodig.

Bedankt voor deze goed tip, zat hier zelf al naar te zoeken. Het verkorte traject geneeskunde klinkt erg goed maar het komt er dus uiteindelijk wel op neer dat je gewoon je deelcertificaten nodig hebt. Is dit te combineren met een opleiding of zul je hier minstens een jaar voor uit moeten trekken?

Daarnaast bedankt voor alle reacties.

ps.
Iemand die ervaring heeft met deze verkorte traject geneeskunde of beroepsmatig bezig is als physician assistant dan hoor ik graag van je! (voor- en nadelen, ervaringen, tips)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 15:00
Erato
Erato is offline
Vergeet je niet dat met de kabinetsplannen het dan erop neerkomt dat je dan alleen studiefinanciering krijgt voor je HBO opleiding en de rest zelf moet betalen? Ik zou denken dat het dan financieel voordeliger is om eerst je VWO diploma te halen. Dat kan trouwens ook in 1 jaar afhankelijk van je cijfer gemiddelde.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2012, 13:42
CharlotteLaura
CharlotteLaura is offline
Citaat:
Bedankt voor deze goed tip, zat hier zelf al naar te zoeken. Het verkorte traject geneeskunde klinkt erg goed maar het komt er dus uiteindelijk wel op neer dat je gewoon je deelcertificaten nodig hebt. Is dit te combineren met een opleiding of zul je hier minstens een jaar voor uit moeten trekken?
Ik doe op dit moment de deelcertificaten natuurkunde, scheikunde en biologie op vwo-niveau (ik heb mijn gymnasiumdiploma met de profielen cultuur&maatschappij en economie&maatschappij vorig jaar gehaald). Het aantal lesuren is niet zo veel maar de hoeveelheid stof en het tempo waarin dat wordt behandeld is heel hoog. Ik vind het wel te doen, maar ik zou het niet redden om dat 'naast' een gewone studie te doen.
Een klasgenootje van mij die werkt er 20 uur in de week naast, maar ze haalt slechte cijfers, omdat ze te weinig tijd heeft om alles door te werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten