Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2012, 17:40
Diamera
Diamera is offline
Hallo! Ik ben bezig met een opgave over het scheiden van deeltjes in een massaspectrometer.

Het zijn ionen van twee verschillende isotopen van chloor. Mijn eerste vraag werd duidelijk voor me toen ik het hier op wilde schrijven dus dat is mooi, maar ik had er nog een:

Chloorionen zijn toch negatief, Cl-? Ik citeer echter de opgave: ''In de gasontladingsbuis worden atomen van één element geïoniseerd, waarbij positieve ionen ontstaan. (...) De massaspectrometer wordt gebruikt om de isotopen van chloor van elkaar te scheiden. Om positieve ionen te versnellen worden de platen A en B via een spanningsbron met elkaar verbonden.''

Ik heb echt goed gelezen: het gaat alleen over isotopen van het element chloor. Bevestiging kreeg ik door een andere vraag: bij een vraag moest je de richting van het magneetveld bepalen; nou heb ik maar gedaan alsof het positieve deeltjes waren, en de richting van I en dus ook magneetveld B bleek ook volgens de uitwerkingen inderdaad te kloppen voor positieve deeltjes. Dus ze denken dat chloorionen positief zijn. Mis ik nou iets?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2012, 21:44
JanvandeVelde
Citaat:
Mis ik nou iets?
Ja .

Even snappen hoe zo'n ding werkt. Onder bijzonder lage druk worden moleculen van stoffen (in jouw geval waarschijnlijk chloorgas, Cl2) blootgesteld aan een elektronenbombardement. Letterlijk. Daarbij worden elektronen van die moleculen afgeschoten. Letterlijk. Er ontstaan dus positief geladen deeltjes. Een beetje tegennatuurlijk voor chlooratomen, maar dit gebeurt niet zomaar en spontaan, met grof geweld kan véél hoor.

Als je ook het massaspectrogram erbij hebt zie je waarschijnlijk 5 pieken: eentje bij 35 Da, eentje bij 37 Da, en nog pieken bij 70, 72 en 74 Da. De eerste twee zijn van losgeslagen geïoniseerde chlooratomen, de andere van heel gebleven maar geïoniseerde chloormoleculen. Klopt dat?
http://www2.chemistry.msu.edu/facult...c/masspec1.htm

hier vind je in hoofdstuk 3 een massaspectrogram van Br2. Vergelijkbaar emt wat ik verwacht dat in jouw msg te zien zal zijn voor chloor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten