Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2012, 20:38
C30895
C30895 is offline
Hoi ,

Ik heb komende maandag een schoolexamen Wiskunde A van Moderne Wiskunde over hoofdstuk 6 en 7 (formules met breuken en machten + Veranderingen) (HAVO 5). Alleen snap ik de vragen niet over hoe je een formule moet opstellen. Met name hoofdstuk 6
voor iemand die deze methode heeft, en die mij dit zou kunnen uitleggen... heel graag haha . Ik zal een voorbeeld som neerzetten... het lijkt echt heel simpel maar ik snap het echt niet.

Voor een actie voor de voetbalvereniging VMW'13 heeft het bestuur 2000 kalenders laten drukken. De kalenders zullen worden verkocht voor €5,- per stuk.

Noem het aantal leden dat gaat verkopen a. Geef een formule voor het aantal kalenders K dat elk lid meekrijgt om te verkopen.

Geef het verband tussen de opbrengt O en het totaal aantal verkochte kalenders T.

Laatst gewijzigd op 16-03-2012 om 20:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2012, 21:05
arPos
arPos is offline
Citaat:
Voor een actie voor de voetbalvereniging VMW'13 heeft het bestuur 2000 kalenders laten drukken. De kalenders zullen worden verkocht voor €5,- per stuk.
Citaat:
Noem het aantal leden dat gaat verkopen a. Geef een formule voor het aantal kalenders K dat elk lid meekrijgt om te verkopen.
K = 2000/a

Citaat:
Geef het verband tussen de opbrengt O en het totaal aantal verkochte kalenders T.
O = 5 * T
Oud 16-03-2012, 21:09
C30895
C30895 is offline
ja... maar het probleem bij mij is... ik snap niet waarom dat zo moet
Met citaat reageren
Oud 16-03-2012, 21:22
arPos
arPos is offline
Nou dan nemen we de eerste.
de eerste vraag is hoe reken je uit hoeveel kalenders elk lid meekrijgt bij een willekeurig aantal leden dat meedoet.

We nemen als voorbeeld even dat er 100 leden zijn die meedoen.

2000 is het totaal aantal kalenders, als je nu de 100 leden als voorbeeld neemt dan zou de formule dus zijn:

K (totaal kalenders per lid) = 2000 (aantal kalenders) / 100

echter het aantal leden wat meedoet is een zogenaamde onbekende/variabele, het is dus nog niet gegeven hoeveel het er zijn in een absoluut getal, dus in plaats van honderd geef je het een letter (hier nemen ze a maar meestal is het x) als we dat doen wordt de formule:

K = 2000 / a

Als je nu bij a een getal invult, (bv. 10 of 50 of 100) dan krijg je de uitkomst, de formule kan dus gebruikt worden bij elke hoeveelheid leden.
Je deelt in deze formule omdat er sprake is van hoeveel per lid... denk maar aan km/u <- hier staat kilometer per uur wat in een formule betekent dat je het aantal kilometers door het aantal uren deelt om op het aantal kilometers per 1 uur uit te komen
(bv. 60 km / 3 uur = 20 km / 1 uur)

De tweede vraag is hetzelfde alleen is er een andere onbekende namelijk "hoeveel kalenders worden er verkocht.
Bekend is dat de kalenders 5 euro kosten dus:
O (opbrengst) = 5 euro * T (aantal verkochte kalenders)

Het handige van formules zo opstellen is dat je ze kan veranderen om andere vragen te beantwoorden, nemen we als voorbeeld de laatste formule.
O = 5 * T dan kan je bijvoorbeeld als je weet dat de totale opbrengst bv. 2000 euro was ook de vraag beantwoorden hoeveel mensen dan een kalender hebben gekocht bv.
T = 2000 (O) / 5

Een makkelijk trucje om je weten hoe je formules veranderd is door te simpele getallen te nemen voor elke factor in de formule bv.

O = 5 * T
(6 = 3 * 2)

Dan is:
5 = O / T
(3 = 6 / 2)

en:
T = O / 5
(2 = 6 / 3)

hoop dat het zo wat duidelijker wordt, laat je niet in de war brengen omdat ze telkens andere letters gebruiken, een letter is altijd een variabele/onbekende.
Oud 16-03-2012, 21:35
C30895
C30895 is offline
Super bedankt! Ik snap het nou veel beter . Ik ga het nog even door leren, en als ik nog een vraag heb, dan zet ik nog wel even een nieuwe bericht op het forum. Echt heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2012, 21:50
arPos
arPos is offline
Graag gedaan.

P.s. het is belangrijk dat je dit goed leert en ook kan toepassen het zal namelijk je hele (school)carrière terugkomen in allerlei vakken van natuurkunde tot wiskunde tot electro tot statistiek enz.
Oud 17-03-2012, 00:29
ThomasJu
ThomasJu is offline
Natuurkunde of elektrotechniek studeren met wisk A?:-)
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 10:35
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Daar heb je inderdaad gelijk in. Feit is echter dat het beheersen van algebraïsche vaardigheden een vereiste is bij wiskundige modellering, want daar gaat het in deze opgave per slot van rekening over.
Oud 17-03-2012, 16:54
arPos
arPos is offline
Citaat:
Niet studeren, je kan ook best elektrotechniek of natuurkunde op een MBO-4 opleiding krijgen als vak.
Reageren

Regels voor berichten