Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2012, 14:03
Max.Roegiest
Max.Roegiest is offline
Hey mensen,

Ik zit momenteel in Havo 4, het is mijn 6e leerjaar op de middelbare. Ik ben dus 2 keer blijven zitten.... Dat terzijde.
Ik heb het echt een beetje gehad met school, al die belachelijke regels qua overgang, cijfers en examens, en ik kan mezelf dan ook helemaal niet motiveren om nog veel te leren, aangezien ik niet snel een goed resultaat heb.

Na de middelbare was ik van plan een studie in Breda te gaan doen: International Game Architecture and Design. Dat is een hbo opleiding, waar ik eigenlijk een havo-diploma voor nodig heb, of natuurlijk die 21+ toets.

Nu is het nadeel dat ik 17 ben (10/08/1994) en ik dus eigenlijk nog 3.5 jaar moet om zo'n toets te mogen doen...

Ik heb echt geen idee wat ik moet doen. Sinds dat ik een gamesconsole kon vasthouden houd ik al van games en ik wil er zo graag mijn toekomst van maken om iets met games te doen, maar dat gaat tot nu toe dus niet echt.

En het is uitgesloten dat ik naar Mavo ga.

Heeft iemand misschien een idee hoe moeilijk zo'n 21+ toets is en wat er allemaal van me verwacht wordt ongeveer, of een idee over wat ik nu moet doen, dat zou zeer gewaardeerd worden!

Met vriendelijke groeten,

Max Roegiest
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2012, 14:14
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Je hoeft nog maar drie maanden dit jaar en dan nog volgend schooljaar en dan ben je van de havo af. Kom op, zet nog even door, in plaats van dat je plannen gaat maken om de komende vier jaar niks te doen.

Denk je dat het op het HBO allemaal vanzelf gaat? Ook daar zul je gewoon hard moeten werken en regelmatig colleges of opdrachten krijgen waar je totaal geen zin in hebt. Zo is het leven nu eenmaal. En wat ga je dan doen tot je 21e? Het is heel moeilijk om als je een paar jaar niet gestudeerd hebt, weer te beginnen met een fulltime studie. Daarnaast val je onder de kwalificatieplicht, dus je moet in ieder geval tot augustus op school zitten en dit jaar afmaken. Ga je dan echt de afgelopen 6 jaar weggooien omdat je geen zin hebt om je havodiploma te halen? Kom op jongen, zet er de schouders onder en maak dat laatste jaar ook af.

En zorg er voor dat je met de oorzaken die je hier noemt (problemen met regels, gebrek aan motivatie etc.) aan de slag gaat. Praat met je mentor en decaan en je ouders, zorg er voor dat ze op de hoogte zijn van jouw ervaringen. Het is begrijpelijk dat je na zo'n lange periode op school het niet altijd meer ziet zitten, maar als je niet de mensen in jouw omgeving die jou met dit soort problemen kunnen helpen op de hoogte stelt, gaat er ook niks gebeuren. Probeer pro-actief te zijn en neem initatief, zodat zij ook weten dat jij een serieuze poging wil doen om je problemen op te lossen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 14:20
Max.Roegiest
Max.Roegiest is offline
Natuurlijk denk ik niet dat op het HBO alles vanzelf gaat, maar de opleiding die ik wil doen is leuk, dus dat compenseert. School, nu, is gewoon verschrikkelijk saai en ik zie het nu er niet van in.
Ik neem aan dat men al weet dat ik serieus mijn havo-diploma wil halen, anders had ik allang naar mavo kunnen gaan, en dan was ik allang weggeweest.

Ik heb echt gewoon geen zin meer om er moeite voor te doen
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 15:17
Verwijderd
Toch maar doorzetten. Ik had op een gegeven moment (4e klas) ook een scheithekel aan de middelbare school (VWO) maar heb uiteindelijk toch een beetje doorgezet. Als je niet eens je middelbare schooldiploma haalt ben je best wel een loser.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 15:57
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik neem aan dat je deze opleiding bedoeld?

Ik vind daar namelijk:

Citaat:
Application Dutch students

The Academy for Digital Entertainment applies a selection procedure as it admits a limited number of students every year.
Numerus fixus - Restricted intake

For the academic year 2012-2013, a maximum of 240 students will be admitted on to the International Game Architecture and Design programme. NHTV is allowed to select 100% of its own students directly from their motivation letter and the quality of their work.

The application deadline is 15 May but we advise you not to wait until the last moment!
Er worden dus maar 240 studenten aangenomen (dit jaar, maar ik neem aan dat dat waarschijnlijk voor volgend jaar en het jaar daarna en de jaren daarna ook nog wel zal gelden). Die studenten worden geselecteerd op hun motivatiebrief en de kwaliteit van hun werk.

En als ik eerlijk ben, je moet wel héél goed zijn, voor ik iemand aan zou willen nemen die zich zo tegen school opstelt. Je kunt wel zeggen 'ja maar op die school vind ik het wel leuk!' - maar ik zou als opleiding mensen willen die zich óók inzetten voor dingen die niet zo fijn zijn en die met regels om kunnen gaan in plaats van tegen alles aan te trappen en niets te willen doen en niet gemotiveerd zijn en het dan op 'stomme regels' gaan gooien. Ook op je vervolgopleiding heb je regels qua examens en alles.

Verder snap ik ook niet hoe die regels (alleen qua overgang en alles) zó erg een probleem kunnen zijn. Ik vind het ietwat stom dat je voor LO een voldoende moet hebben, maar de overgrote meerderheid van de regels zijn zo gek nog niet - je moet gewoon een bepaald niveau hebben voor je door mag. En je blijft niet zitten 'door stomme regels' maar gewoon doordat je resultaten ondermaats zijn.

En een ongemotiveerd iemand zonde diploma (want zo ben je nu, zelfs al lijkt die opleiding je leuk) die al 3,5 jaar niets doet omdat hij geen zin had in minder dan 1,5 jaar een diploma te halen (vanaf nu gerekend dus) zou ik dus niet willen. Ik weet niet in hoeverre ze daarna kijken, maar áls ze erna kijken, kan ik me heel erg goed voorstellen dat je zou worden afgewezen.

Verder: 240 studenten is niet héél veel, en volgens mij willen wel veel mensen dit doen. Wat als je er niet doorkomt? Wat als je die opleiding niet kunt doen? Ga je dan de rest van je leven geen zak doen 'want door die stomme regels mag je niet zomaar over'.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 16:27
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Het gaat niet eens om die opleiding die hij wil doen, maar je moet gewoon actie ondernemen en zorgen dat je dat diploma haalt. Ik zeg niet dat je je frustraties en problemen moet negeren, maar je moet er wel iets aan doen, anders kom je nergens
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 16:31
Verwijderd
Als je geen zin meer hebt in je huidige school, zou je kunnen kijken of je het na dit jaar op de vavo kunt afmaken, dan krijg je meer zelfstandigheid.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 16:33
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Natuurlijk denk ik niet dat op het HBO alles vanzelf gaat, maar de opleiding die ik wil doen is leuk, dus dat compenseert.
In het begin ja. Maar ook dan heb je momenten dat je er even geen in in hebt. En als je aan het werk bent na je studie heb je dat ook. Zo is het leven nu eenmaal.

Citaat:
School, nu, is gewoon verschrikkelijk saai en ik zie het nu er niet van in.
De vakken die je volgt leggen een basis voor je vervolgopleiding. Je moet verstand van wiskunde hebben, goed ruimtelijk inzicht ontwikkeld hebben, en je creativiteit moet worden ontwikkeld. Daarnaast lijkt het me ook vrij belangrijk dat je goed engels kunt spreken, lezen en schrijven. Geloof me, je hebt die vakken echt nodig.

Citaat:
Ik neem aan dat men al weet dat ik serieus mijn havo-diploma wil halen, anders had ik allang naar mavo kunnen gaan, en dan was ik allang weggeweest.
mavo is niet alleen maar een jaar korter dan de havo, het is ook een heel ander niveau. Je bent gewoon een havo-leerling, je zal dat niveau dus blijkbaar wel hebben. Er is iets waardoor jij geen motivatie meer hebt of waardoor je onvoldoende wordt uitgedaagd, of weet ik veel wat. Zorg er voor dat je daar aan gaat werken. Geloof me, over tien jaar zul je er spijt van hebben als je nu niet even een beetje meer had doorgezet, en je havo-diploma had gehaald. Het is nog maar één jaar. Ga aan je problemen werken en zoek oplossingen daarvoor in plaats van ze te negeren en ontsnappingsroutes te plannen.

Citaat:
Ik heb echt gewoon geen zin meer om er moeite voor te doen
Dan moet je ook maar accepteren dat je nooit op het hbo zal slagen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 17:09
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik kan me wel voorstellen dat je de middelbare school zat bent, dat heb ik ook gehad, toch wou ik graag naar de uni. Dus heb ik het wel afgemaakt.

Ik zou toch gewoon dit jaar afmaken, het is nu alweer maart, en volgend jaar doe je examen waardoor je ook vroeg klaar bent.
Een eventuele andere optie is om naar het MBO te gaan, maar dan duurt het alleen maar langer voordat je naar het HBO kan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol HELP aub..
Davidje2012
7 03-07-2012 15:33
Werk, Geld & Recht help me valse beschuldeging!!!! help aub
pannadanny
15 07-01-2010 19:05
Huiswerkvragen: Exacte vakken Kan Iemand Mij In De Goede Richting Helpen Aub
jjorden
3 19-03-2007 08:13
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie ak-heb huiswerk gescand, kun iemand helpen aub
pietjee
11 13-04-2004 20:34
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie presentatie maatschapijleer HELP!
Sofia_temp
1 25-03-2004 13:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Mythes - help aub!!
Boer_kameeL
5 26-10-2001 07:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.