Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2002, 22:05
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Ik heb even een vraagje. Een vriend van mij heeft op zijn computer Windows XP staan, maar wil er ook Windows 98 op zetten.

Mijn vraag is, hoe doe je dat? Gewoon opstarten in DOS, en dan CDtje van W98 erin doen en de installatie runnen? Of moet ik voor Dual Boot een aparte partitie aanmaken met daarop Windows 98?

Hmm...oh ja laatste vraag, gebruikt Windows XP standaard FAT32? Of staat dat standaard op NTFS?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2002, 22:15
Verwijderd
Beetje lastig, maar niet heel erg hoor:

Win xp heeft NTFS en win98 draait op Fat32

(dit hoeft niet, winXP kan ook op fat32 draaien, kan je zien in Fdisk of partition Magic)

Nu moet je dus eerst winXP op een partitie hebben staan en een nieuwe partitie aanmaken voor win98.

Op die nieuwe partitie moet je dus win98 zetten en dat kan gewoon via dosdiskette met cd-rom ondersteuning opstarten, dan naar cd, naar windows, options en dan cabs. dan gaat ie aan de gang en zal die alles installeren. En dan zal er vanzelf een bootschermpje worden aangemaakt. LET WEL OP DAT JE GENOEG HARDE SCHIJF RUIMTE NEEMT VOOR BEIDE BESTURINGSSYSTEMEN HEBT !!!!! (want doordat de verschillende bestandsformaten (NTFS & Fat32) is het zo dat veel bestanden niet met elkaar kunnen worden uitgewisseld.

Partities kunnen gemaakt worden met Fdisk (gewoon M$ dus) en Partition Magic .--> werkt erug lekker

hopelijk heb je er wat aan
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 07:29
Boeing 747-400
Citaat:
Ikedea schreef:
Beetje lastig, maar niet heel erg hoor:

Win xp heeft NTFS en win98 draait op Fat32
Maar draait Win XP dan standaard op NTFS?

Verder bedankt voor je uitleg, ik heb er zeker wat aan. Ik was ook van plan om Partition Magic te gaan gebruiken:-). FDISK heeft alleen nut als je alles opnieuw moet opbouwen, en dat moet juist niet, oude XP moet blijven bestaan!!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 08:44
NG
NG is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef:

Maar draait Win XP dan standaard op NTFS?

Verder bedankt voor je uitleg, ik heb er zeker wat aan. Ik was ook van plan om Partition Magic te gaan gebruiken:-). FDISK heeft alleen nut als je alles opnieuw moet opbouwen, en dat moet juist niet, oude XP moet blijven bestaan!!

Tijdens de installatie van Windows XP ku je kiezen tussen NTFS en FAT32, volgens mij gaat het standaard op FAT32
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 10:58
Gilo
Gilo is offline
Citaat:
DiepFries schreef:

Tijdens de installatie van Windows XP ku je kiezen tussen NTFS en FAT32, volgens mij gaat het standaard op FAT32
ja inderdaad, je kan gewoon beide OS's gewoon op FAT 32 installeren zonder enkele problemen
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 11:01
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gilo schreef:

ja inderdaad, je kan gewoon beide OS's gewoon op FAT 32 installeren zonder enkele problemen
Installeer voor de gein eens Win98 na XP, zul je toch je definitie van 'zonder problemen' moeten herzien

FF ter info: Win9X kun je niet na XP installeren, dan wordt de bootsector botweg overschreven en kun je XP niet starten. Andersom werkt prima.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 11:02
Verwijderd
Citaat:
DiepFries schreef:

Klopt inderdaad. Beetje jammer dat de Dualboot van mij mislukt is destijds. Ik heb 4 partities, waarvan op C WinXP. Toen ik op D '98 installeerde (beide FAT32) pakte die alleen nog maar Windows '98, en leek t alsof XP verdwenen was. Bij het formatteren van de D schijf deed m'n comp helemaal niets meer, "missing operating system" (terwijl XP nog op C stond en daar niets mee gebeurd was). Reinstall XP en alles was weer oke...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 12:15
RenT
RenT is offline
Citaat:
henri schreef:
Beetje jammer dat de Dualboot van mij mislukt is destijds. Ik heb 4 partities, waarvan op C WinXP. Toen ik op D '98 installeerde (beide FAT32) pakte die alleen nog maar Windows '98, en leek t alsof XP verdwenen was. Bij het formatteren van de D schijf deed m'n comp helemaal niets meer, "missing operating system" (terwijl XP nog op C stond en daar niets mee gebeurd was). Reinstall XP en alles was weer oke...
Heel logisch:

Citaat:
Chimera schreef:
FF ter info: Win9X kun je niet na XP installeren, dan wordt de bootsector botweg overschreven en kun je XP niet starten. Andersom werkt prima.
Oud 14-08-2002, 17:38
Boeing 747-400
Citaat:
Chimera schreef:
Hmm...maar stel op die PC staat al XP geïnstalleerd, moet ik dan de hele schijf opnieuw formatteren? Of is het voldoende om W98 te installeren, en dan de installatie van XP een keertje over te doen?

En dan nog een vraagje, als je W98 op een andere partitie installeert, komt er dan vanzelf zo'n opstartvenster waarbij je moet kiezen uit XP of 98? Of moet je daar ook nog iets voor veranderen?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 19:47
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Het kan wel, moet je alleen even een repairoperatie van je XP cd uitvoeren
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 20:17
WolterB
WolterB is offline
óf zorgen dat je boot.ini file goed is

maar dan mag XP niet op de c staan, ik heb nl XP op de e en daarna 98 op c geïnstalleerd, nix mis mee, gewoon regel van XP boot terugzetten in je boot.ini file en alles is okay. staat XP op NTFS én je C dan heb je een probleem, ga eerst ff met schijfinfo na of wat voor soort partitie XP is ge:installeerd
Oud 15-08-2002, 23:22
Strange Dude
Strange Dude is offline
Citaat:
WolterB schreef:
óf zorgen dat je boot.ini file goed is

maar dan mag XP niet op de c staan, ik heb nl XP op de e en daarna 98 op c geïnstalleerd, nix mis mee, gewoon regel van XP boot terugzetten in je boot.ini file en alles is okay. staat XP op NTFS én je C dan heb je een probleem, ga eerst ff met schijfinfo na of wat voor soort partitie XP is ge:installeerd
Ehhm nee, Win98 overschrijft de Master Boot Record van de primaire harde schijf (of de schijf waar je het instaleert).

Hoe de computer opstart (in 't kort)
1) De PC start op en leest in het bios van welke schijf hij moet booten (meestal de primaire master HD, soms CD of floppy)
2) Op die schijf staat een MBR, waar staat wat hij daarna moet uitvoeren.
3a) Win98 zet daar domweg code neer die alleen Win98 kan uitvoeren
3b) WinXP zet er software neer die boot.ini leest en daarmee beslist wat 'ie gaat doen.
Dus als je Win98 installeert na WinXP leest 'ie boot.ini niet eens.

Of Windows op de C, D, E of whatever staat maakt niks uit (er zijn enkele beperkingen, maar met moderne systemen merk je daar niks van).
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 02:59
Verwijderd
Citaat:
nietzman schreef:
Het kan wel, moet je alleen even een repairoperatie van je XP cd uitvoeren
Inderdaad. Stelt geen reet voor in tegenstelling tot wat meestal verteld wordt omtrend multibooten van XP met een ander OS wanneer XP op C als "eerste" geinstalleerd staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten