Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2012, 19:58
niinaa
niinaa is offline
Voor een presentatie geschiedenis moet ik o.a. de betrouwbaarheid van een (historische) film onderzoeken.
De film speelt zich af tijdens de eerste wereldoorlog en op een gegeven moment wordt een vrouw door middel van de guillotine geëxecuteerd omdat ze twee mannen had vermoord die medeplichtig waren aan de moord op haar man. Deze executie vond plaats in 1920. Nou dacht ik: toen werd de guillotine toch niet meer gebruikt?
Ik heb wat onderzoek gedaan en nou blijkt dat in de tweede wereldoorlog nog wel regelmatig gebruik werd gemaakt van de guillotine en dat de laatste officiële executie met de guillotine plaatsvond in 1977. Maar over het algemeen werd de guillotine nog zelden gebruikt en over het gebruik van de guillotine in de Eerste Wereldoorlog kon ik (op google) helemaal niks vinden.
Het lijkt me dus niet echt een realistisch beeld geven van hoe vrouwen in die tijd werden geëxecuteerd..
Het probleem is dus dat ik nergens iets over het gebruik van de guillotine in de Eerste Wereldoorlog kan vinden maar ik moet zeker weten of de guillotine echt niet werd gebruikt in de Eerste Wereldoorlog; het zou nl maar zo kunnen dat dat wel zo is en dan klopt het dus niet als ik zeg dat het onbetrouwbaar materiaal is.
Is er iemand die hier wat vanaf weet en mij uit de brand kan helpen?? Heeel erg bedankt alvast!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2012, 21:07
DAH
DAH is offline
1920 is in ieder geval na de Eerste Wereldoorlog, maar waar is ze geëxecuteerd? En welke film is het?
Oud 08-04-2012, 21:09
niinaa
niinaa is offline
De film heet Un long dimanche de fiançailles. Volgens mij werd ze geëxecuteerd in Parijs.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 22:37
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Het blijft natuurlijk wikipedia en het is redelijk algemeen, maar hier staat het een en ander over de doodstraf in Frankrijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Death_penalty_in_France
Oud 09-04-2012, 13:12
niinaa
niinaa is offline
Er staat dat na de Franse Revolutie dat de enige wettelijke methode was die gebruikt mocht worden, dus kan het wel betrouwbaar zijn?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2012, 14:15
DAH
DAH is offline
Het lijkt me van wel, ja. Schieten en guillotine werden tot de jaren 70 gebruikt, wat ik volgens mij las, dus ik denk van wel.
Oud 09-04-2012, 18:11
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Als bron wordt hier letterlijk het Franse wetboek van voor 1981 aangehaald, dus het zal waarschijnlijk wel betrouwbaar zijn.

Dus kort samengevat was tot 1981 de wet dat alle doodstraffen door onthoofding plaatsvonden (guillotine), met uitzondering van de gevallen waar de staatsveiligheid in gevaar werd gebracht, waar het vuurpeloton voor stond.
Oud 10-04-2012, 22:11
weetniks
weetniks is offline
De guillotine werd zeker gebruikt in de eerste wereldoorlog, hiet heb ik ooit wat over gelezen (weet alleen niet meer precies waar). Omdat dit vaak als humane wijze werd gezien voor het doden van misdadigers.

De bron uit het Franse wetboek lijkt mij ook wel juist.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten