Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2012, 10:27
xKim94
xKim94 is offline
hoi,
ik heb 4 zogenaamde kaaskiezen, dat zijn kiezen met een zwakkere glazuurlaag.
waarschijnlijk komt dit door het veel gebruiken van antibiotica op jonge leeftijd.
in twee van die kiezen zitten al respectievelijk 9 en 7 jaar grote vullingen.
mijn tandarts zei laatst dat het misschien beter is om daar op kronen te laten zetten. dan komt er nooit meer iets aan die kiezen. als ik dat voor mijn 18de doe(duurt nog een half jaar), vergoed de verzekering alles, daarna kost het 400 euro per kies.
opzich wil ik het wel, maar ik weet niet zo goed wat de risico's zijn en of je er last van hebt. want nu heb ik helemaal geen last van die kiezen.
heeft iemand hier ervaring mee? hoe lang gaan kronen ongeveer mee? doet het pijn? hoeveel behandelingen zijn er nodig?

b.v.d.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2012, 11:40
bierkoning
bierkoning is offline
Ik heb geen kronen, maar volgens mij gaan die jaren lang mee. Het zal vast niet pijnloos zijn, maar dat is niks bij de tandarts. Praat er is over met je ouders?
Oud 01-05-2012, 19:14
M@rco
M@rco is offline
Voor een kroon zijn twee behandelingen nodig: bij de eerste behandeling wordt er een afdruk van je kies gemaakt, en daarmee wordt een tijdelijke kroon van composiet gemaakt. Vervolgens wordt er een gedeelte van je kies afgeslepen zodat er een kroon op past. Als je kies geen wortelkanaalbehandeling heeft gehad dan doet dat natuurlijk wel pijn, maar daar is de verdoving voor uitgevonden. Van het restant van je kies worden afdrukken gemaakt, en de noodkroon wordt geplaatst. Die afdrukken gaan naar de tandtechnicus, die de kroon gaat maken. Na een paar weken is dat ding af en ga je weer naar de tandarts. Die haalt de noodkroon eraf, als die er inmiddels niet al vanzelf uit is gevallen, en plaatst de definitieve kroon. Volgens mij gaat een kroon gemiddeld zo'n 10-15 jaar mee.
Oud 03-05-2012, 21:40
xKim94
xKim94 is offline
^dankjewel
hmm, dat moet dan maar. ik heb geen wortelkanaalbehandelingen gehad iig, dus lang leve de verdoving.
die afdrukken, is dat als happen bij de ortho? dat heb ik zelf nog nooit gedaan, maar wel gehoord dat het ontzettend smerig is. 10-15 jaar vind ik trouwens niet zo heel erg lang, maar dat kan aan mij liggen.
moet morgen de tandarts toch bellen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2012, 23:18
Linda Prins
Linda Prins is offline
Ja, het idee je kunstgebit 's nachts in een glasje water op een nachtkastje naast je bed te hebben staan,lijkt me ook geen prettig vooruitzicht dus wees zuinig op je kronen. als je in te harde noten, of in ander hard voedsel je tanden zet. want dat heeft denk ik ook effect op de levensduur. als je kroon breekt omdat je in iets te hards je tanden en kiezen hebt gezet.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 14:58
Verwijderd
Hoeveel kiezen heb je, dus heb je je verstandskiezen nog? En heb je al ortho gehad?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 17:41
Verwijderd
Citaat:
^dankjewel
hmm, dat moet dan maar. ik heb geen wortelkanaalbehandelingen gehad iig, dus lang leve de verdoving.
die afdrukken, is dat als happen bij de ortho? dat heb ik zelf nog nooit gedaan, maar wel gehoord dat het ontzettend smerig is. 10-15 jaar vind ik trouwens niet zo heel erg lang, maar dat kan aan mij liggen.
moet morgen de tandarts toch bellen.
Happen is niet heel prettig, maar ze doen het nu met een soort kunststof-goedje, als ik het goed heb. Heb zelf iig moeten happen en dat was zo gebeurd Het vervelendste is dat je het gevoel hebt dat je moet slikken, maar dat moet je onderdrukken, vervolgens kan het best even een gewrik zijn voor het bitje met kunststof-spul los komt, maar dat is verder niet pijnlijk (er moet even lucht onderkomen, dan floept het zo los). Dus dat happen dat valt echt wel mee
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 17:57
xxaerxx
xxaerxx is offline
Citaat:
hoi,
ik heb 4 zogenaamde kaaskiezen, dat zijn kiezen met een zwakkere glazuurlaag.
waarschijnlijk komt dit door het veel gebruiken van antibiotica op jonge leeftijd.
in twee van die kiezen zitten al respectievelijk 9 en 7 jaar grote vullingen.
mijn tandarts zei laatst dat het misschien beter is om daar op kronen te laten zetten. dan komt er nooit meer iets aan die kiezen. als ik dat voor mijn 18de doe(duurt nog een half jaar), vergoed de verzekering alles, daarna kost het 400 euro per kies.
opzich wil ik het wel, maar ik weet niet zo goed wat de risico's zijn en of je er last van hebt. want nu heb ik helemaal geen last van die kiezen.
heeft iemand hier ervaring mee? hoe lang gaan kronen ongeveer mee? doet het pijn? hoeveel behandelingen zijn er nodig?

b.v.d.
Mijn moeder heeft het en het doet heel veel pijn dus ik zou e aanraden om nog even te wachten
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 20:45
xKim94
xKim94 is offline
Citaat:
Hoeveel kiezen heb je, dus heb je je verstandskiezen nog? En heb je al ortho gehad?
mijn verstandskiezen zijn nog niet doorgekomen. ik heb vier zogenaamde kaaskiezen waarvan dus op twee kronen 'moeten'. ik hoef niet naar de ortho, want ik heb geen beugel (ook nooit gehad) en de tandarts plaatst die kronen gewoon zelf.
ik ga morgen een afspraak maken.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 20:47
xKim94
xKim94 is offline
Citaat:
Mijn moeder heeft het en het doet heel veel pijn dus ik zou e aanraden om nog even te wachten
aj, dat klinkt niet zo fijn. maar wachten gaat niet, want over een half jaar ben ik 18 en dan kost het mij/mijn ouders 400 euro per kroon en dat vind ik wel een beetje veel. nu wordt het namelijk nog volledig door de verzekering vergoed.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2012, 17:34
Verwijderd
Citaat:
mijn verstandskiezen zijn nog niet doorgekomen. ik heb vier zogenaamde kaaskiezen waarvan dus op twee kronen 'moeten'. ik hoef niet naar de ortho, want ik heb geen beugel (ook nooit gehad) en de tandarts plaatst die kronen gewoon zelf.
ik ga morgen een afspraak maken.
Is het dan niet logischer om die kaaskiezen te laten trekken en die andere twee kiezen naar voren te schuiven?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 18:45
xKim94
xKim94 is offline
Citaat:
Is het dan niet logischer om die kaaskiezen te laten trekken en die andere twee kiezen naar voren te schuiven?
hmm, nee, lijkt me niet. achter die kiezen staat namelijk nog een kies en dan komen de verstandskiezen pas, als ik die tenminste heb(onder weet ik zeker van wel, maar die staan scheef, dus die zullen er wel ooit een keer uitmoeten. boven weet ik niet of ze er zitten, ik hoop van niet, want ik heb er geen plek voor.)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten