Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2012, 12:17
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Mag dit? Want ik had een tijdje terug mijn sollicitatieformulier ingeleverd bij een niet nader te noemen winkel, waarna ik een afwijs-brief kreeg. Een vriend van mij wilde daar ook werken, en hij heeft zijn sollicitatieformulier, als een soort van test, precies hetzelfde ingevuld als ik en bij dezelfde persoon ingeleverd. Hij is wel aangenomen, hij ziet er normaal uit, hij heeft vaak gewoon normale kleding aan, denk hierbij aan een normaal t-shirt, spijkerbroek, gympen etc. En jullie weten denk ik wel hoe ik eruit zie, zo niet, kijk dan in het fototopic

TL;DR: Ik word niet aangenomen bij een winkel vanwege mijn uiterlijk, mag dit?
Oud 05-05-2012, 13:28
Verwijderd
Ik vraag mij af wat voor winkel het was. Als het een kledingwinkel was, dan snap ik het wel. Maar ik heb er geen verstand van!

Wel coole haren heb je zeg! http://i.imgur.com/YVq9X.jpg
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 14:46
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Ik vraag mij af wat voor winkel het was. Als het een kledingwinkel was, dan snap ik het wel. Maar ik heb er geen verstand van!

Wel coole haren heb je zeg! http://i.imgur.com/YVq9X.jpg
Was geen kledingwinkel, het was een supermarkt, erg standaard ik weet het, maar wel de winkel die het dichtste bij zat en in verhouding het meeste betaalde.

En dankje
Oud 05-05-2012, 15:07
hookee
hookee is offline
Hoe het rechtmatig zit en hoeveel kans je hebt een rechtszaak te winnen weet ik niet, maar ik zou als ondernemer geen personeel aannemen die klanten met hun uiterlijk zou afstoten.
Een tijdje geleden een vakkenvuller voorover zien buigen waar de broek op z'n knieën hing en z'n roze onderbroek tot over de helft zichtbaar was. Ik ben dan weer niet iemand die naar de manager gaat vragen..
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 12:26
Verwijderd
Als je er niet uitziet dan kan een baas beslissen om je niet aan te nemen nee. Vrij logisch lijkt me? Jij gaat immers zijn bedrijf representeren.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 12:27
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Hoe het rechtmatig zit en hoeveel kans je hebt een rechtszaak te winnen weet ik niet, maar ik zou als ondernemer geen personeel aannemen die klanten met hun uiterlijk zou afstoten.
Een tijdje geleden een vakkenvuller voorover zien buigen waar de broek op z'n knieën hing en z'n roze onderbroek tot over de helft zichtbaar was. Ik ben dan weer niet iemand die naar de manager gaat vragen..
Een rechtzaak hoef ik niet ofzo hoor maar ik vroeg het mij gewoon af, ik begrijp je punt wel Hier in de AH werkt ook een gast met een baggy broek tot op zijn knieen, maar hij is denk ik aangenomen als excuusneger denk ik.
Oud 07-05-2012, 15:35
Hellraider
Hellraider is offline
Eerlijk gezegd toen ik die foto van je zag ( http://i.imgur.com/YVq9X.jpg ) Snapte ik het ook wel hoor ( niet fout bedoeld ofzo, maar ja ) In ieder geval die gast in de AH ziet er voor de rest misschien anders uit
Oud 07-05-2012, 20:20
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Denk dat je bij een cd-winkel wel word aangenomen. Als die nog bestaan...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2012, 21:09
Pythagoras.
Pythagoras. is offline
Het mag. En ondanks waarschijnlijk genoeg mensen je stijl best tof zullen vinden, kan het voor met name oudere klanten een soort van schrikeffect opwekken, ondanks dat je gewoon een prima jong bent. Je kan jezelf ook afvragen of jij überhaupt wel wil werken bij een bedrijf waar ze op die manier beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 11:12
Verwijderd
De meeste bedrijven willen niet iemand die er zo uitziet hoor. Je kan natuurlijk ook ervoor zorgen dat je onder het werken er niet uit ziet als een zwerver.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 13:07
Martiņo
Martiņo is offline
Ik vind dat je best als magazijnmedewerker/vakkenvuller kan werken. Je hoeft je haar natuurlijk niet perse in dit model te houden op werkdagen (en zo erg vind ik het ook weer niet), verder draag je gewoon kleding van de supermarkt, dus wat jij aan hebt boeit niet zo veel.

Wanneer heeft je vriend gesolliciteerd? Rond dezelfde tijd (zelfde week oid) dat jij hebt gesolliciteerd? Want als het een maand later was dan kan het natuurlijk zijn dat er een paar vacatures zijn ontstaan.

Als jullie wel rond dezelfde tijd hebben gesolliciteerd met vergelijkbare kwalificatie, dan kun je overwegen naar de Commissie Gelijke Behandeling te stappen. Misschien dat het voor jou weinig zin heeft, maar zo breng je de zaak wel aan het licht en voorkom je ongelijke behandeling voor toekomstige sollicitanten.
Oud 09-05-2012, 20:37
Verwijderd
Protip: Als je echt in een supermarkt wilt werken, gewoon even naar binnen lopen en zeggen dat je graag wilt solliciteren voor vulploegmedewerker. Werkt een stuk beter
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 08:51
Verwijderd
Citaat:
Protip: Als je echt in een supermarkt wilt werken, gewoon even naar binnen lopen en zeggen dat je graag wilt solliciteren voor vulploegmedewerker. Werkt een stuk beter
Ik neem aan dat hij dat gedaan heeft, want anders zouden ze niet weten hoe hij eruit ziet. Als je een supermarkt binnenloopt om te solliciteren geven ze je ook gewoon een sollicitatieformulier.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Ik neem aan dat hij dat gedaan heeft, want anders zouden ze niet weten hoe hij eruit ziet. Als je een supermarkt binnenloopt om te solliciteren geven ze je ook gewoon een sollicitatieformulier.
Genoeg sollicitatieformulieren te vinden online waar je ook een foto bij moet doen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 13:56
Verwijderd
Afgezien van al het eerdergenoemde is het toch vrij logisch dat een werkgever bepaalt hoe zijn werknemers, zeker als die in constant contact zijn met de klant, er enigszins uit moeten zien?

Ik snap ook niet wat het probleem is. Je zorgt toch dat je er netjes uit ziet bij een sollicitatie? En als je dan gaat werken zorg je gewoon dat je er netter uitziet dan in je vrije tijd. Zo gaat het bij (vrijwel) elke baan.

Als ik een bedrijf zou hebben zou ik ook willen dat mijn personeel er netjes uit ziet.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 14:10
Martiņo
Martiņo is offline
Citaat:
Genoeg sollicitatieformulieren te vinden online waar je ook een foto bij moet doen.
Voor een vakkenvuller?
Oud 10-05-2012, 14:19
Verwijderd
Ja hoor. Ten minste, bij McDonald's sollicitatieformulieren moet/kan je een pasfoto bijvoegen. Dus zo raar lijkt het me niet om dat ook bij vakkenvullers te hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Voor een vakkenvuller?
Aangezien je tijdens openingstijden vult en je dus, zoals het zo mooi heet "het visitekaartje van het bedrijf" bent, snap ik je "" niet zo eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 14:49
xxaerxx
xxaerxx is offline
Citaat:
Mag dit? Want ik had een tijdje terug mijn sollicitatieformulier ingeleverd bij een niet nader te noemen winkel, waarna ik een afwijs-brief kreeg. Een vriend van mij wilde daar ook werken, en hij heeft zijn sollicitatieformulier, als een soort van test, precies hetzelfde ingevuld als ik en bij dezelfde persoon ingeleverd. Hij is wel aangenomen, hij ziet er normaal uit, hij heeft vaak gewoon normale kleding aan, denk hierbij aan een normaal t-shirt, spijkerbroek, gympen etc. En jullie weten denk ik wel hoe ik eruit zie, zo niet, kijk dan in het fototopic

TL;DR: Ik word niet aangenomen bij een winkel vanwege mijn uiterlijk, mag dit?

Nee dat mag nie het gaat om je kwaliteiten
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Nee dat mag nie het gaat om je kwaliteiten

Het gaat niet alleen om je kwaliteiten.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 21:17
Martiņo
Martiņo is offline
Citaat:
Aangezien je tijdens openingstijden vult en je dus, zoals het zo mooi heet "het visitekaartje van het bedrijf" bent, snap ik je "" niet zo eigenlijk.
Het was een commentaar op de absurditeit van de hedendaagse maatschappij. Ik heb nog nooit een pasfoto meegestuurd en je bent in bijna elke functie een "visitekaartje van het bedrijf".

En dan nog: zo erg is z'n haar ook weer niet, er zijn genoeg pubers met gekke kapsels, daarnaast kan de manager gewoon vragen of hij zijn haar tijdens werktijden anders wil doen en tijdens het werk draagt hij bedrijfskleding. Er is geen enkele reden om hem op zijn uiterlijk te weigeren.
Oud 10-05-2012, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Het was een commentaar op de absurditeit van de hedendaagse maatschappij. Ik heb nog nooit een pasfoto meegestuurd en je bent in bijna elke functie een "visitekaartje van het bedrijf".
Op die manier, dat was niet heel duidelijk af te leiden uit je post om eerlijk te zijn Ik ben het wel met je eens, maar er zit wel een verschil in de mate van "visitekaartje"-zijn natuurlijk. Als vulploeger loop je letterlijk tussen de klanten, veel meer "visitiekaartje" wordt het niet.
Citaat:
En dan nog: zo erg is z'n haar ook weer niet, er zijn genoeg pubers met gekke kapsels, daarnaast kan de manager gewoon vragen of hij zijn haar tijdens werktijden anders wil doen en tijdens het werk draagt hij bedrijfskleding. Er is geen enkele reden om hem op zijn uiterlijk te weigeren.
Dat ben ik met je eens, maar daar denken bedrijven heel anders over. Probeer maar eens bij een modewinkel te solliciteren zonder merkkleding te verkopen. Je wordt keihard afgewezen
Met citaat reageren
Oud 11-05-2012, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Daarom zorg je dat je er netjes uitziet tijdens je werk, en al helemaal tijdens je sollicitatie.
Citaat:
En dan nog: zo erg is z'n haar ook weer niet, er zijn genoeg pubers met gekke kapsels,
daarnaast kan de manager gewoon vragen of hij zijn haar tijdens werktijden anders wil doen en tijdens het werk draagt hij bedrijfskleding. Er is geen enkele reden om hem op zijn uiterlijk te weigeren.
Nogmaals; als je bij je sollicitatie er belachelijk uitziet dan is er weinig motivatie voor een werkgever om je alsnog aan te nemen. Sowieso zijn baantjes als vakkenvuller nogal gewild onder de jeugd dus de werkgever wacht dan liever op iemand die het wat serieuzer aanpakt. Dus ja, er is genoeg reden om hem om zijn uiterlijk te weigeren.

Dus voortaan als je ergens gaat solliciteren zorgen dat je er normaal uitziet
Met citaat reageren
Oud 11-05-2012, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Eerlijk gezegd toen ik die foto van je zag ( http://i.imgur.com/YVq9X.jpg ) Snapte ik het ook wel hoor ( niet fout bedoeld ofzo, maar ja ) In ieder geval die gast in de AH ziet er voor de rest misschien anders uit
:lol:
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 12:38
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Denk dat je bij een cd-winkel wel word aangenomen. Als die nog bestaan...
We hebben hier een Free Record Shop maar niks anders. Ik zou wel willen dat er nog echte leuke platen/cd winkels waren hier in mijn woonplaats maar helaas
Oud 13-05-2012, 12:39
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Het mag. En ondanks waarschijnlijk genoeg mensen je stijl best tof zullen vinden, kan het voor met name oudere klanten een soort van schrikeffect opwekken, ondanks dat je gewoon een prima jong bent. Je kan jezelf ook afvragen of jij überhaupt wel wil werken bij een bedrijf waar ze op die manier beoordelen.
Om eerlijk te zijn, wil ik helemaal niet werken maar mijn ouders willen dat ik solliciteer. Dus erg vind ik het niet maar ik vroeg het mij wel af
Oud 13-05-2012, 12:40
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Ik vind dat je best als magazijnmedewerker/vakkenvuller kan werken. Je hoeft je haar natuurlijk niet perse in dit model te houden op werkdagen (en zo erg vind ik het ook weer niet), verder draag je gewoon kleding van de supermarkt, dus wat jij aan hebt boeit niet zo veel.

Wanneer heeft je vriend gesolliciteerd? Rond dezelfde tijd (zelfde week oid) dat jij hebt gesolliciteerd? Want als het een maand later was dan kan het natuurlijk zijn dat er een paar vacatures zijn ontstaan.

Als jullie wel rond dezelfde tijd hebben gesolliciteerd met vergelijkbare kwalificatie, dan kun je overwegen naar de Commissie Gelijke Behandeling te stappen. Misschien dat het voor jou weinig zin heeft, maar zo breng je de zaak wel aan het licht en voorkom je ongelijke behandeling voor toekomstige sollicitanten.
Hij had 2 dagen later gesolliciteerd
Oud 13-05-2012, 15:33
Linda Prins
Linda Prins is offline
Bedrijven zullen nooit toegeven dat ze personeel selecteren op uiterlijke kenmerken. en de afwijzing afdoen met een andere smoes. Omdat ze weten dat ze dan de Commissie Gelijke Behandeling op hun dak krijgen, en alle juridische toestanden. en negative publiciteit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten