Hoi !
Ik ben Arthur ik moet maandag een casus inleveren en ik zit nu vast met de laatste opdracht. Ik heb vraag 1 en 2 wel kunnen maken en de rest lijkt heel erg op elkaa en ik ben helemaal in de wer hoe ik verder moet. Als iemand van jullie wil kijken en mij helpen om het af te ronden dan zou ik dolgelukkig zijn.
Ik hoop dat er rekentoppers bij zijn.
Groeten
Op dit moment heeft de divisie BS MENEBA als enige klant. Tot 1 juni is de afgesproken vergoeding € 1,24 per kom en op jaarbasis wordt er 1.200.000 voor MENEBA gereden, is de afspraak. MENEBA wil haar logistieke kosten terugbrengen. Zij bieden nog maar € 1,17 voor een contract met een looptijd van 1 jaar.
Voor R66 is dit nauwelijks acceptabel, want de kosten zijn sterk gestegen. Een actuele begroting voor deze divisie is er op dit moment nog niet, maar de volgende gegevens zijn verzameld.
Loonkosten chauffeur € 29.000 per persoon
Km per vrachtauto 100.000
Dieselverbruik 1 op 4 km.
Prijs diesel € 1,35
Vaste kosten vrachtauto € 25.000
Toegerekend overhead* € 100.000 per jaar
Verkoopprijs km € 1,17
*Het betreft hier de vergoeding voor diensten zoals administratie, personeelszaken etc.
Gevraagd: (geef steeds duidelijke berekeningen)
1. Bij welk aantal kilometers zou de divisie BS break-even draaien?
2. Wat wordt het resultaat van de divisie BS op dit contract?
3. Ga ervan uit dat de 100.000 km contractueel worden vastgelegd en dat de overige gegevens niet veranderen behalve de dieselprijs. Bij welke dieselprijs is er sprake van een break-even omzet?
4. Stel dat BS geen alternatieve opdrachten heeft voor de vrachtauto’s, bij welke prijs per km is het dan nog uit bedrijfseconomische overwegingen verstandig deze te accepteren?
5. De prijs van diesel verandert continu. Bij welke dieselprijs zal BS op dit contract break/even draaien als de overige gegevens gelijk blijven=
Een cursus “zuinig rijden” wordt in twee varianten aangeboden. De korte cursus duurt 2 dagen en kost € 500 per chauffeur. Het cursusinstituut garandeert dat er een bezuiniging op brandstof van 10% zal worden behaald. De uitgebreidere cursus kosten € 2.000 en bij deze cursus wordt ook de motor van de vrachtauto enigszins aangepast. De besparing zal dan 25% bedragen.
Gevraagd:
6. De divisieleiding van BS beoordeelt beide mogelijkheden en denkt dat het effect van de cursus 1 jaar gemerkt zal worden. Welke beslissing kan men het beste nemen uitgaande van gelijke voerige omstandigheden=
7. Welke andere (niet-)financiële aspecten spelen een rol bij de beslissing?