Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2012, 14:46
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Hallo daar, heb even een kort vraagje
Ik heb net een foto van mijn Engels docent gevonden op internet, die vaak zei dat hij ''niet te vinden was'' nou blijkbaar wel. Nu wil ik dus voor de grap mijn twitter-naam veranderen in zijn naam, en een bijpassende beschrijving en locatie nemen, met zijn foto als avatar.

Ik zal zijn reputatie niet opzettelijk beschadigen hier let ik wel op, ik plaats bijvoorbeeld tweets als: ''Volgende week Woensdag een SO, lekker leren, Gnagnagnagna!'' of grap-berichten sturen naar klasgenoten om ze te shocken.

Dus, is dit strafbaar? Let wel, ik doe het als GRAP en dit is ook duidelijk voor iedereen die een paar hersencellen heeft, niet serieus dus.
Oud 30-05-2012, 15:07
Verwijderd
Zolang je geen belastende onzin over de docent in kwestie gaat posten lijkt me dat er weinig aan de hand is. Wel zou ik iets leukere zaken gaan bedenken om te tweeten als het de bedoeling is om grappig te zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2012, 15:08
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Nee ik ga geen belastende onzin tweeten hoor
Oud 30-05-2012, 21:38
Verwijderd
Lijkt me sowieso dat je er geen vrienden mee wordt met de docent. En de school, als ze daarachter komen, zullen er ook niet blij mee zijn. Denk daar goed over na..
Met citaat reageren
Oud 30-05-2012, 22:31
Verwijderd
Strafbaar is het denk ik niet als je geen belastende onzin tweet, maar zoals Wout al zegt, kan school je er flink op gaan naaien. Dat kunnen scholen als geen ander
Met citaat reageren
Oud 31-05-2012, 10:09
Martiño
Martiño is offline
Ik zou er voorzichtig mee zijn, wat in jouw ogen een grap is, is in de ogen van een ander een ernstige zaak. Daarnaast kan het natuurlijk uit de hand lopen.
Oud 31-05-2012, 10:35
Axel11
Axel11 is offline
Strafbaar: wat Reverend zegt.

Maar wat de anderen zeggen, ben ik het ook mee eens! Pas dus op.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2012, 10:36
Adore
Adore is offline
Jij bedoelt het misschien wel goed, maar het kan voor een docent / school natuurlijk heel onprettig overkomen als er zonder hun medeweten een twitteraccount bestaat met de naam van je docent. Zou jij het leuk vinden als iemand een account zou aanmaken met jouw naam? Je weet ook de intentie niet.

Daarnaast kunnen klasgenoten / andere leerlingen er wel heel anders mee omgaan dan dat jij het bedoeld hebt. Zo kun je alsnog rekenen op negatieve aandacht.

Ik zou het niet doen. Het is.. echt iets voor jongeren en vaak zijn de gevolgen niet helemaal goed doordacht, ook al was je intentie goed.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2012, 11:12
Martiño
Martiño is offline
idd... ik kan me nog goed van die grapjes herinneren toen ik zelf op de middelbare school zat. Wat begon als een relatief onschuldig roddelforumpje zonder vervelende bedoelingen liep ontzettend uit de hand tot aan beledigingen en doodverwensingen toe, en dat heeft voor een flinke groep leerlingen voor problemen gezorgd.
Oud 31-05-2012, 11:29
Verwijderd
Ik zou het niet doen, je weet nooit hoe andere reageren, stel ze typen wat lulligs dan word jij erop aangesproken.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2012, 17:34
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Lijkt me sowieso dat je er geen vrienden mee wordt met de docent. En de school, als ze daarachter komen, zullen er ook niet blij mee zijn. Denk daar goed over na..
Ben al geen vrienden met de docent En met de school ook niet
Oud 31-05-2012, 17:34
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Oh trouwens ik had al antwoord gekregen op deze vraag op een ander forum dus hij mag wel dicht van mij heur
Oud 31-05-2012, 18:58
Axel11
Axel11 is offline
En wat was dat antwoord?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2012, 21:21
brocoliboy
brocoliboy is offline
Citaat:
Nee ik ga geen belastende onzin tweeten hoor
waarom doe je het dan?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2012, 12:59
Don
Don is offline
Ik ga het even uitzoeken. ik vermoed dat je het portretrecht schend van de docent. Je mag volgens mij niet zomaar iemands afbeelding valselijk gebruiken en verspreiden. Maar nogmaals ik zoek het even uit. Ik heb de casus/vraag uitgezet bij mijn collega's van www.vraaghetdepolitie.nl

Laatst gewijzigd op 01-06-2012 om 13:05.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2012, 11:47
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Volgens mij kan de docent of de school aangifte doen tegen jou. Je gebruikt immers de naam en de foto van een docent om valse informatie te verspreiden. Scholen kunnen dat hoog opspelen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2012, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Ik ga het even uitzoeken. ik vermoed dat je het portretrecht schend van de docent. Je mag volgens mij niet zomaar iemands afbeelding valselijk gebruiken en verspreiden. Maar nogmaals ik zoek het even uit. Ik heb de casus/vraag uitgezet bij mijn collega's van www.vraaghetdepolitie.nl
Nee je schendt het portretrecht niet, dat is alleen het geval als iemand zijn geld verdient met z'n gezicht. Modellen, acteurs et cetera.

Als het duidelijk is dat het Satire is dan mag het gewoon.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 13:11
Don
Don is offline
Dit is altijd strafbaar(valsheid in geschrifte) oplichting (andere hoedanigheid aannemen). Ook is het computercrime. De vraag is nu strafbaar of niet. Ja dus.
Oud 27-06-2012, 16:57
EenManOpEenVork
EenManOpEenVork is offline
"ja" zoals meneer de agent boven mij al heeft gezegd. Je als iemand anders voor doen, gewoon niet doen ok?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2012, 02:31
Krekkie
Krekkie is offline
Wij hadden toen eens een fan-pagina gemaakt op hyves voor ons wiskunde docent. Het werd ons niet met de dank afgenomen, sterker nog, we moesten met de hele groep op het kantoortje van de afdelingsleider komen en de oprichter en mede-oprichter kregen dacht ik een vierkant rooster omdat er ook akelige en vervelende teksten op die pagina gezet werden.
Oud 16-07-2012, 20:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee je schendt het portretrecht niet, dat is alleen het geval als iemand zijn geld verdient met z'n gezicht. Modellen, acteurs et cetera.
Als het duidelijk is dat het Satire is dan mag het gewoon.
Maar je zit nu aan een andere daad te denken. Dit draait niet om willekeurig gebruikt van iemands beeltenis, maar met kwade wil die beeltenis misbruiken om zich voor te doen als een ander.

Beetje het verschil tussen met een mes een aardappel snijden, of er al rondzwaaiend een winkel mee binnen te lopen terwijl je om geld vraagt; zelfde middel, andere daad.
Oud 16-07-2012, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Dit is altijd strafbaar(valsheid in geschrifte) oplichting (andere hoedanigheid aannemen). Ook is het computercrime. De vraag is nu strafbaar of niet. Ja dus.
Citaat:
"ja" zoals meneer de agent boven mij al heeft gezegd. Je als iemand anders voor doen, gewoon niet doen ok?
Dat is dus echt je reinste kolder. Als er sprake is van een hyperbool dan mag het!

Laatst gewijzigd op 07-11-2024 om 11:49.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 20:04
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Valsheid in geschrifte is volgens mij iets anders. Dat is van toepassing op documenten die als bewijs dienen, zoals facturen, brieven enz. en geen twitterberichten.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het strafbaar is, maar ik denk het niet. Hij zou misschien wel kunnen zeggen dat er sprake is van smaad of van belediging, afhankelijk van wat jij onder zijn naam post.

Maar zoals anderen al zeiden: Beter doe je het gewoon niet. Je voelt blijkbaar zelf ook al aan dat het alleen maar voor problemen kan zorgen.

Laatst gewijzigd op 07-11-2024 om 11:50.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2012, 13:53
Woudje
Woudje is offline
Ik denk dat je school er niet blij mee is als ze erachter komen..
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 11:22
DutchSpaceSnake
DutchSpaceSnake is offline
Als je leraar er moeite mee heeft en het liever niet wilt mag hij wel naar de politie. Maar is ie een oude sagerijn of aardig?
Oud 26-07-2012, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Dat is dus echt je reinste kolder. Als er sprake is van een hyperbool dan mag het!
Dat lijkt mij ook. Anders mag een weblog als Geenstijl ook steeds over de knie om pagina's als deze, waarbij wordt ondertekend namens iemand anders. De uitspraak dat het 'altijd strafbaar' is, lijkt me niet helemaal kloppen.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 13:36
Verwijderd
Lijkt mij waar wat Grimm zegt inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Maar je zit nu aan een andere daad te denken. Dit draait niet om willekeurig gebruikt van iemands beeltenis, maar met kwade wil die beeltenis misbruiken om zich voor te doen als een ander.

Beetje het verschil tussen met een mes een aardappel snijden, of er al rondzwaaiend een winkel mee binnen te lopen terwijl je om geld vraagt; zelfde middel, andere daad.
Verwacht je serieus dat ik serieus hierop reageer?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 23:22
Verwijderd
Citaat:
Valsheid in geschrifte is volgens mij iets anders. Dat is van toepassing op documenten die als bewijs dienen, zoals facturen, brieven enz. en geen twitterberichten.
Dat moet ik wel enigszins relativeren. Een email is rechtsgeldig en als jij op een of andere wijze jezelf doet voorkomen als de rechtspersoon die iemand anders is dan heb je wel gelijk maar een twitterbericht is niet op dezelfde manier rechtsgeldig.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 23:22
Verwijderd
En trouwens, een email ook niet anders zou André van Duin ook al eeuwen geen persiflage's meer mogen doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten