Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2002, 15:48
86dagreed
86dagreed is offline
Ik ben het met maypole eens, het is hier een trent om te zeggen dat iedereen zich niet goed voelt.

Maar ga bij jezelf te rade, helpt het nou echt als je in een omgeving zit waar alleen maar negatieve krachten je omringen. Het heeft een spiraal effect, het leven zuigt niet altijd enz.

Dit is puur wat jezelf denkt en sommige mensen willen niet anders denken omdat ze misschien bang zijn om blij te zijn.

Dus:

wat voel je precies als je je klote voelt, probeer het onder woorden te brengen en stap vanuit daaruit door naar een volgend stadium, begin bij de wortels als je je niet mere kut kan voelen en niet van: ik voel me, maar waarom.
Oud 14-08-2002, 17:23
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
86dagreed schreef:
wat voel je precies als je je klote voelt, probeer het onder woorden te brengen en stap vanuit daaruit door naar een volgend stadium, begin bij de wortels als je je niet mere kut kan voelen en niet van: ik voel me, maar waarom.
Als je weet waarom je je klote voelt, waarom zou je dan ineens naar een ander stadium gaan?
Ik weet precies waar ik last van heb, maar het lost nix op
Oud 14-08-2002, 17:26
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Citaat:
dreen schreef:

Als je weet waarom je je klote voelt, waarom zou je dan ineens naar een ander stadium gaan?
Toen ik eenmaal wist waar ik last van had en het ook echt accepteerde en niet meer aan het verdrinken was in zelfmedelijden (waar ik toch al zo'n hekel aan heb) heeft het mij zeker wel geholpen.
Maar ja misschien werkt het bij jou niet zo.
Oud 14-08-2002, 17:34
DarkCat
DarkCat is offline
Bedoel je dat sommige mensen de neiging hebben weg te zinken in hun eigen zieligheid, er wel over klagen maar er niks aan doen? Zo van, 'ik voel me kut, ik heb een kutjeugd gehad', alsof die kutjeugd het weer helemaal goedmaakt tegenover anderen dat je je kut voelt. Want je hebt dan toch een geldige reden om je kut te voelen? Ik ken genoeg mensen die een kutjeugd hebben gehad, maar niet elke dag klagen hoe erg dat wel niet was en dat ze daarom niet normaal meer kunnen functioneren. Tuurlijk komt dat wel voor; maar ik bedoel, er zijn mensen die zich daarbij neerleggen en het 'zich klote' voelen als een deel van hun leven zien en anderen daarin meetrekken. Klagen, zeuren en praten helpt niks als je er niet echt vanaf wilt.
Ik ken mensen die zich goed schijnen te voelen in hun depressie, en er niks aan doen om die kwijt te raken. Ze maken het alleen maar erger, door het erover te hebben, overal zwartgallige opmerkingen over te maken en bijvoorbeeld overdreven veel zwart te dragen. Dit soort mensen zullen ook nooit op je goedbedoelde advies ingaan om een keer wat leuks te doen, of om iets anders in te zien, of om serieuze hulp te zoeken; het is nu eenmaal zo, het heeft een reden dus rest er niks meer dan heel hard klagen.
Ik ben zelf ook iemand geweest die erg depressief was en dat uitte tegenover anderen, maar dat heb ik snel afgeleerd; mensen willen het niet horen, mensen vinden je zwak en zielig. Mensen willen dat je vrolijk doet. Je kan daar schijt aan hebben, je kan toneelspelen, OF je kunt het nog erger maken door iedereen tegen je op te zetten door meer te gaan zeuren.
Je kunt ook met je depri hoofd en problemen naar verschillende zeik-forums op internet gaan, en je aansluiten bij bergen andere mensen die kunnen zwemmen in hun verdriet, en hun verhalen lezen en uitvoerig je eigen verhaal met zo veel mogelijk drama neerzetten. Uit ervaring weet ik dat dat niet werkt. Als iedereen er alleen op uit is te zeuren, te klagen, maar niet om anderen echt te helpen en zichzelf er bovenop te krijgen, schiet het niet op. Wat ik las op dat soort forums was bijvoorbeeld een meisje dat schreef 'ik zie het leven niet meer zitten', waar alleen maar reakties op kwamen als 'ik ook niet' en 'ik nog minder. Ja, dan weetje dat je niet de enige bent die dat voelt, maar is dat een oplossing voor je probleem?
Als ik op een anorexia forum terecht komt, word ik meestal zo jaloers op anderen die omschrijven hoe weinig ze eten, dat ik zelf die neigingen ook weer krijg.

Ach ja, ik zal wel stoppen met schrijven voordat ik er een nog langer verhaal van maak

Cat
Oud 14-08-2002, 17:38
the_conquer
the_conquer is offline
CAt , krijg je zo langszamerhand geen rsi van zo`n type werk
Oud 14-08-2002, 17:41
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
the_conquer schreef:
CAt , krijg je zo langszamerhand geen rsi van zo`n type werk
Dat valt wel mee.. ik heb een heel relaxed toetsenbord Maarja kweeniej had ff zin om veel te typen..
Oud 14-08-2002, 19:10
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
dreen schreef:

het is misschien handig om je te realiseren dat er vanzelf ook helemaal niets opgelost kan worden, dat zul je zelf moeten doen.
En als je weet waar je last van hebt, ik het makkelijker om daar (zelf!) iets aan te doen/veranderen.

even ontopic:

Ik denk dat inderdaad heel veel mensen alleen maar constateren en opschrijven dat ze zich oh zo kut voelen, en zich niet echt inzetten om daar iets aan te doen (begrijpelijk; dat is eng, moeilijk en misschien moet je wel iets aan jezelf veranderen)
Toch zitten er ook mensen tussen die wél aan het proberen zijn eruit te komen, en die zullen uit dit forum misschien wel motivatie halen om verder te gaan. Je ziet immers heel goed hoe het níet moet, en je krijgt positieve reacties als je een (kleine of grote) overwinning meldt.

Dus tja....

ik heb geen eindconclusie
Oud 14-08-2002, 21:31
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Sannetje schreef:
het is misschien handig om je te realiseren dat er vanzelf ook helemaal niets opgelost kan worden, dat zul je zelf moeten doen.
En als je weet waar je last van hebt, ik het makkelijker om daar (zelf!) iets aan te doen/veranderen.
Je begrijpt me verkeerd.

86dagreed schreef:
[QUOTE]wat voel je precies als je je klote voelt, probeer het onder woorden te brengen en stap vanuit daaruit door naar een volgend stadium, begin bij de wortels als je je niet mere kut kan voelen en niet van: ik voel me, maar waarom.[/ QUOTE]
En toen zei ik dus dat ik wel weet waar de wortels zitten. maar dat ik daar mee niet in een volgend stadium ben gekomen.
En ik vroeg me af hoe hij dat precies bedoelde, omdat het voor mij niet opgaat.

Kuzzz
Oud 14-08-2002, 21:57
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
dreen schreef:

Je begrijpt me verkeerd.

ik denk dat het volgende stadium is dat je er iets aan gaat doen....
Oud 14-08-2002, 23:41
Rioto
Citaat:
86dagreed schreef:
Ik ben het met maypole eens, het is hier een trent om te zeggen dat iedereen zich niet goed voelt.

eindelijk !!!

het idee al om me zelf van kant te maken is gewoon te ziek voor worden , ik denk dat ze het tof vinden om aandacht te krijgen ,ze denken dat het vet en cool is om te zeggen dat je het niet zitten nou dan kan ik jullie 1 ding vertellen en het is helemaal niet tof eerder triest om te zien hoeveel aandacht je nodig hebt , Respect moet je verdienen maar niet op deze wijze
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 00:15
Kazanka
Kazanka is offline
niet elk probleem heeft een oplossing, dus dan heeft het ook geen zin om de wortel ervan te zoeken ofzow

en wat is er triest aan om een probleem te beschrijven en op zoek te zijn naar mogelijkheden om het probleem op te lossen? 't is aandacht trekken, maar blablablabla
Oud 15-08-2002, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Maypole schreef:

eindelijk !!!

het idee al om me zelf van kant te maken is gewoon te ziek voor worden , ik denk dat ze het tof vinden om aandacht te krijgen ,ze denken dat het vet en cool is om te zeggen dat je het niet zitten nou dan kan ik jullie 1 ding vertellen en het is helemaal niet tof eerder triest om te zien hoeveel aandacht je nodig hebt , Respect moet je verdienen maar niet op deze wijze
Ik ben het in principe met 86dagreed eens.. Maar hiermee niet.
Je scheert hier namelijk nogal veel mensen mee over een kam.. Ik vind zelfmoord ook iets wat ik nooit zou doen, ookal heb ik het wel gewild.. En ik liep het toen ms niet van de daken te schreeuwen maar hield het voor mezelf. Ik praatte er echter wel over met mensen die ik vertrouwde, het is toch immers een probleem als je dood wil. Deze mensen hebben geen mensen in hun omgeving om mee te praten, en zoeken hun hulp elders.

Misschien zullen er een aantal zijn die idd aan jouw beschrijving voldoen. Maar er zijn er ook een heleboel die moeilijke dingen mee hebben gemaakt of nog steeds meemaken, die dingen hebben gevolgen op hun gemoedstoestand. Zeggen dat je dood wil zal ms altijd een schreeuw om aandacht zijn, maar dan vaak ook in de zin van een schreeuw om hulp, wat ook een vorm van aandacht is.

Ik vind het gevaarlijk om mensen die dat roepen ervan te beschuldigen het te doen voor de aandacht. Als jij dat gelooft reageer je lekker niet.. Maar ik probeer toch elke keer serieus te reageren voor het geval het ook echt serieus is.. Voor het geval die gene dat advies echt nodig heeft.. Laat zulke dingen je toch niet zo irriteren
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 20:16
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Maypole schreef:
eindelijk !!!

Hey maypole jochie.. niej iedereen die zn problemen uit is erop uit aandacht te trekken.. er zijn ook mensen die her- of erkenning zoeken of zelfs een oplossing voor hun problemen. Je merkt dat vanzelf wel aan de manier waarop iemand zijn eigen probleem benadert en anderen die reageren benadert. Al weet ik uit ervaring dat iemand die ECHT van plan is zelfmoord te plegen, dat meestal niet open en bloot meld als een soort van waarschuwing, maar eerder doet alsof alles okay is; dan heeft de poging meer kans van slagen.
Reageren

Regels voor berichten