Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2012, 07:05
Savannah96
Savannah96 is offline
Hallo allemaal!

Het schooljaar zal zo weer beginnen na de vakantie en ik zal dan naar H4 gaan. Ik wilde al een tijdje naar V gaan, maar telkens ging er iets mis met mijn cijfers (ook al waren ze niet slecht, ze waren toch niet de beste). Ik wil wel alvast zeggen dat ik niet van plan ben om Havo af te maken en daarna V5 en V6 te doen.

Als ik echt super hard werk in de eerste periode, zou het dan mogelijk zijn dat ik naar V4 gestuurd kan worden?
Als dat niet zo is, kan ik dan van H4 naar V5 gaan later?

Ik weet dat het anders is op elke school, maar als iemand mij een voorbeeld kan geven zodat ik weet hoe mijn cijfers er ongeveer uit moeten zien, zou dat heel erg op prijs gesteld worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2012, 11:14
Verwijderd
Van 4 havo naar 5 vwo gaan is voor zover ik weet op (bijna?) alle scholen onmogelijk. Je doet op 4 havo al veel schoolexamens, maar ook op 4 vwo worden al schoolexamens gedaan en vakken afgesloten. Dit past niet zo goed op elkaar en scholen zijn eigenlijk weinig bereid om ontzettend veel energie daarin te steken zodat jij dit kunt doen. De overstap van 3 havo naar 4 vwo is een iets gebruikelijkere, maar komt ook zelden voor. Met een acht als laagste cijfer was dit alsnog niet gewenst bij mij.

De school zal er dus op aansturen dat jij de havo afmaakt. Je wil niet na de havo nog twee jaar vwo doen, waarom niet? Op sommige scholen, en dan vooral volwassenenonderwijs en privéscholen, kun je die twee jaar combineren tot één jaar.

De overstap maken gedurende het jaar, of aan het eind naar 5 vwo mogen.. Vraag het na op je eigen school, en zet het daarna uit je hoofd.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 14:48
Em.
Em. is offline
Vraag aan je school of er wat mogelijk is en zo ja: wat je er dan voor moet doen. Het lijkt me wel lastig over te stappen, omdat je allerlei dingen gemist kunt hebben, zoals bijvoorbeeld ANW (dat vak heb je niet op havo, maar is op vwo verplicht). Bovendien heb je op vwo sowieso een vak erbij en moet je wiskunde én een extra vreemde taal (Frans of Duits) hebben. Ik zou sowieso dan al beginnen met zorgen dat zo'n extra vak in je vakkenpakket zit als je zou willen overstappen.

Verder: waarom wil je de overstap maken? Als je per se vwo wilt doen omdat je later een bepaalde studie wilt volgen, kun je ook na je havo nog in één of twee jaar vwo doen. Als je het idee hebt dat je niet genoeg uitgedaagd wordt op havo, zouden er mogelijk ook andere oplossingen zijn dan naar vwo overstappen.
Oud 28-06-2012, 16:08
Tophof
Tophof is offline
Je kunt het beste de mentor of teamleider vragen wat de mogelijkheden zijn. Maar ik denk dat je gewoon het hele schooljaar iets beter je best moet doen als je Vwo wilt doen. De cijfers verschillen heel erg wat je moet halen om over te gaan naar Vwo ook dit kun je het beste vragen aan je mentor of teamleider. Ik snap alleen niet zo goed waarom je niet eerst Havo wilt afmaken en daarna Vwo want dan heb je in ieder geval al Havo als je Vwo niet kunt halen en daar lijkt het nu wel op.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 20:17
Savannah96
Savannah96 is offline
Ik heb mijn redenen waarom ik niet eerst Havo wil doen en daarna Vwo wil doen.
Maar, aan het einde van het vorige school jaar had mijn mentor mij een H4 en een V4 profielkeuze formulier gegeven om in te vullen, dus ik weet wel ongeveer hoe de vakken er in zitten, doordat ik ze beide heb ingevuld.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 23:12
the economist
the economist is offline
Het grootste verschil tussen havo en vwo is niet zozeer meer stof, maar ook het niveau waarop het gevraagd wordt.
Als je goed 'boven de stof staat', de stof ook echt begrijpt, en niet alles steeds erin hoeft te stampen, dan is een overstap wel te doen. Het is het best te illustreren met de uitspraak 'ze vroegen heel wat anders dan wat in het boek stond'. Dit is typisch voor vwo, je moet de stof meer creatief kunnen toepassen.
Dit als aanvulling op wat hierboven gezegd is.
Maar het is dus niet alleen een kwestie van harder werken.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2012, 16:44
Tophof
Tophof is offline
Ik weet zelf niet echt wat een overstap precies is want ik heb zelf nog nooit een overstap gemaakt naar een niveau hoger
Met citaat reageren
Oud 29-06-2012, 21:55
flower1994fleur
flower1994fleur is offline
--

Laatst gewijzigd op 29-06-2012 om 21:57. Reden: verkeerde topic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten