Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2012, 14:15
Gambokkur
Gambokkur is offline
Edit : deze topic hoort mss eerder thuis bij hardware ?

Dag,
is het mogelijk om de vaste harde schijf van een pc te verwijderen, en een externe harde schijf (op USB) te gebruiken waarop dus alle gegevens en ook het besturingssysteem geïnstalleerd is ?

Dit zou veel handiger zijn , omdat als ik op vakantie ga, makkelijk de externe harde schijf kan verbergen (tegen diefstal) ipv de hele pc.
Ik kan natuurlijk ook gewoon enkel de gegevens op de externe zetten, maar dan staat het besturingssysteem met al z'n instellingen nog op de vaste schijf...

Als ik het goed voor heb, worden alle gegevens en instellingen alleen op harde schijven gezet ? dus niet op moederbord enzo ?

Laatst gewijzigd op 18-07-2012 om 14:19. Reden: verkeerd forum ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2012, 15:47
Verwijderd
Dit zal je vast helpen.

Op je moederbord en processor wordt niets 'gezet', inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 18:39
freyk
freyk is offline
Je kan ook een wachtwoord op je account plaatsen (beginnende inbreker komt niet verder) of zoals je eerder als poste, harde schijf ontkoppelen en deze opbergen (gevorderde/expert komt niet verder).

Laatst gewijzigd op 18-07-2012 om 18:48.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 19:45
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Dit zal je vast helpen.

Op je moederbord en processor wordt niets 'gezet', inderdaad.
bedankt voor de link.
Maar draait het even snel als het OS op de usb-stick staat tegenover als het gewoon op de vaste harde schijf staat ?

Maar op de RAM staan er dus ook gegevens ? Ik vermoed dat de gegevens hierop enkel met speciale software terug te halen zijn ?
Oud 18-07-2012, 19:46
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Je kan ook een wachtwoord op je account plaatsen (beginnende inbreker komt niet verder) of zoals je eerder als poste, harde schijf ontkoppelen en deze opbergen (gevorderde/expert komt niet verder).
een wachtwoord helpt niet veel tegen diefstal, ik wil immers mijn bestanden houden.
Maar goed, gewoon ontkoppelen zal wsl het best zijn.
Oud 18-07-2012, 23:08
Eryc
Eryc is offline
Ja in het RAM staan gegevens zolang je computer aanstaat. Dat zijn veelal gegevens die snel toegankelijk moeten zijn voor de computer. Als ze niet meer direct nodig zijn worden ze opgeslagen, en bij afsluiten wordt het RAM leeggemaakt.
Wat diefstal van de computer betreft is het verstandig om de computer niet 'te koop' te zetten (Dus niet recht in het zicht, vlak voor het raam etc.) Overigens zal de mogelijke inbreker waarschijnlijk meer geïnteresseerd zijn in jouw computer (qua onderdelen) dan in de daadwerkelijke gegevens, daar valt immers niet veel mee te verdienen (evt. doorverkoop).
Als het gaat over bescherming van bestanden, dan is eens in de week een externe harde schijf eraan hangen (die op een aparte plaats bewaren!) en een backup maken van het systeem mogelijk een optie.
Oud 19-07-2012, 06:41
Verwijderd
Citaat:
bedankt voor de link.
Maar draait het even snel als het OS op de usb-stick staat tegenover als het gewoon op de vaste harde schijf staat ?

Maar op de RAM staan er dus ook gegevens ? Ik vermoed dat de gegevens hierop enkel met speciale software terug te halen zijn ?
Dat ligt natuurlijk een beetje aan de doorvoersnelheid en random accesstimes van je USB-drive. Dat zijn gewoon hardwarespecificaties die je kunt opzoeken en vergelijken zelf

Je RAM bevat alleen informatie wanneer je PC aan staat. En wanneer je afsluit, regelt je besturingssysteem dat alles netjes geregeld wordt voor de spanning er af valt. Daar hoef jij je dus helemaal niet druk om te maken.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 12:05
Verwijderd
Het verschilt trouwens wel per hdd en usb stick of ze geboot kunnen worden maar daar kom je snel genoeg achter.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 01:59
Gambokkur
Gambokkur is offline
Ik heb wat verdergezocht op internet, en het lijkt me teveel een gedoe. Gewoon de harde schijf verwijderen zal het makkelijkst zijn. Bedankt voor de raad mensen

Wat het RAM geheugen betreft : kan men met speciale software die gegevens nog ophalen ?
Oud 22-07-2012, 06:34
Eryc
Eryc is offline
Uit het RAM niet, bij afsluiten is het weg. Wat wel kan is gegevens uit het wisselbestand (pagefile.sys, = soort virtueel RAM) op de opstartschijf halen. Wil je die ook verwijderen, dan moet je in het register gaan sleutelen. Je computer wordt er wel erg traag van met afsluiten, dus doe het alleen als het echt niet anders kan.
Hieronder beschreven hoe het werkt:
- Start - Uitvoeren - regedit.exe
- Navigeer in het linkerdeelvenster naar HKeyLocalMachine\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management
- Verander de waarde bij 'ClearPageFileAtShutdown' naar 1

Als deze instelling niet bevalt, is het mogelijk om dit weer uit te schakelen door de waarde naar 0 te veranderen.

Screenshot ter verduidelijking:
Oud 23-07-2012, 19:45
Gambokkur
Gambokkur is offline
Bedankt Eryc, maar ik snap niet waarom ik de inhoud van de RAM op de harde schijf zou willen halen, als ik deze net weg wil hebben?
Oud 23-07-2012, 22:02
Eryc
Eryc is offline
Daar heb je geen keuze in. Als je computer uitstaat zijn de gegevens uit het RAM gewoon WEG. Die gegevens zijn allemaal op je schijf gezet (dus opgeslagen) tijdens het aflsuiten. Als je de gegevens uit het RAM niet op zou slaan, zouden alle wijzigingen op je computer verloren gaan. In het virtueel RAM (wisselbestand, door Windows automatisch aangemaakt) blijven wel gegevens staan. Daarover gaat het bovenstaande bericht.
Oud 26-07-2012, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Daar heb je geen keuze in. Als je computer uitstaat zijn de gegevens uit het RAM gewoon WEG. Die gegevens zijn allemaal op je schijf gezet (dus opgeslagen) tijdens het aflsuiten. Als je de gegevens uit het RAM niet op zou slaan, zouden alle wijzigingen op je computer verloren gaan. In het virtueel RAM (wisselbestand, door Windows automatisch aangemaakt) blijven wel gegevens staan. Daarover gaat het bovenstaande bericht.
Incorrect. Die gegevens zijn *niet* op de schijf gezet tijdens het afsluiten. In het wisselbestand zitten gegevens die:
1. Niet meer in het normale werkgeheugen passen
2. Niet vaak nodig zijn

Dit bestand wordt inderdaad niet leeggegooid bij het afsluiten maar wél bij het opstarten. Aan het wisselbestand heb je alleen iets als je boot vanaf een andere schijf (USB stick) of als je de schijf in een andere computer hangt en er vervolgens met een HEX-editor in gaat zitten wroeten. Veel success met de gemiddelde 4GB aan wisselbestand....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten