Oké, het gevoel en de vraag die ik erbij heb is kan vaag overkomen maar ik zal het zo makkelijk mogelijk omschrijven...
Kunnen jullie van jezelf zeggen dat, als je dingen voor anderen doet, het puur uit je hart voor die anderen doet, of denk je er egoïstisch bij dat wanneer je iets voor anderen doet dat je uiteindelijk iets terug moet krijgen? Ik heb namelijk wel steeds dat wanneer ik iemand een plezier doe (hoe klein of hoe groot dan ook), ik me niet voldaan voel totdat ik iets terug ervoor heb gekregen - aandacht, respect, wat dan ook.
Ik baal ervan, ik wil graag wel een goed persoon zijn in de zin van dat ik er zelf ook goed bij voel voor wat ik doe... en dat ik dus niet aan tig mensen moet vertellen dat ik een oude vrouw heb geholpen met oversteken of 'n tientje heb gedoneerd ergens aan om aandacht of respect terug te krijgen. Dat je zelf al een goed gevoel kan hebben wanneer je iets goeds heb gedaan.
Ik wil later in mijn beroep mensen gaan helpen (psychologie heb ik gekozen maar wie weet ga ik de zorg in of een andere sector om mensen te helpen) - en ik wil dat dolgraag, maar ik baal dat ik niet alles wat ik doe puur uit het hart kan doen... Ben ik de enige?
Danku!