Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2012, 18:21
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
'Formeren nieuwe stijl loopt heel goed'

DEN HAAG - Het formeren nieuwe stijl waarbij de Tweede Kamer het initiatief neemt en niet meer de koningin, ''loopt eigenlijk heel goed''. Dat zei premier en VVD-leider Mark Rutte woensdag na het laatste debat van de huidige Kamer.

Scheidend Kamervoorzitter Gerdi Verbeet heeft het formatieproces afgelopen zomer volgens Rutte goed voorbereid, waardoor snel een verkenner kon worden aangesteld.
Verkenner Henk Kamp stelde een rapport op over de formatiemogelijkheden, waar de Tweede Kamer donderdag over debatteert.
Rutte voorspelde dat hij en zijn mogelijk toekomstige coalitiegenoot Diederik Samsom (PvdA) zich de komende tijd niet zullen uitspreken over de gang van de formatie.
''Het is beter om meteen met een eindproduct te komen'', verklaarde Rutte. Openheid bemoeilijkt volgens hem de onderhandelingen.

Hoofdlijnen

Rutte en Samsom gaan proberen er op hoofdlijnen samen uit te komen. ''We gaan kijken of we elkaar iets kunnen gunnen'', zei Rutte, die liever niet van uitruilen sprak.
Hij ging niet in op de vraag welke kwesties hij eventueel aan de PvdA zou willen laten. ''De formatie begint pas vrijdag'', zei hij daarover.

Termijn

Volgens Rutte vinden hij en Samsom het beide belangrijk dat het kabinet gaat bestaan uit ''hele goede mensen'', die dan ook de ruimte moeten krijgen om zelf invulling te geven aan het beleid.
Alles van tevoren op papier zetten, duidt op een soort ''gestold wantrouwen'', zei Rutte.
De twee politici hoeven het niet alleen uit te vechten. Informateurs Henk Kamp (VVD) en Wouter Bos (PvdA) zitten ook aan tafel, evenals de zogeheten secondanten Stef Blok (VVD) en Jeroen Dijsselbloem (PvdA). Rutte denkt wel steun te hebben aan Blok. ''Hij is een hele goede onderhandelaar'', zei Rutte.
De VVD'er herhaalde dat hij hoopt er zo snel mogelijk uit te zijn. Een termijn wilde Rutte niet noemen.

http://www.nu.nl/nieuws/2913766/form...heel-goed.html
De verkiezingen zijn inmiddels al een week achter ons, en de formatie (voor het eerst "nieuwe stijl" loopt inmiddels). Er wordt aangestuurd op VVD-PvdA. Wat denken jullie er van? Gaat het lukken tussen Rutte en Samsom of gaat het net als in 2010 met Paars Plus mislukken. Is dit een coalitie waar je je in kunt vinden, of had je liever gezien dat Roemer zou aanschuiven, of dat er een centrumlinks kabinet (PvdA-SP-D66-CDA) zou komen.
Oud 20-09-2012, 18:34
Mark52
Mark52 is offline
Ik denk dat ze er wel uit gaan komen. Ik had natuurlijk liever een andere coalitie gezien, maar het maakt voor mij niet veel uit of het VVD-PVDA of 'centrumlinks' wordt. Het is voor mij lood om oud ijzer Een betere coalitie zou voor mij een coalitie zijn waarbij de PVV deelnemer is.

Als ze voor VVD-PVDA gaan dan vertrouwen ze er blijkbaar op dat ze genoeg steun voor hun voorstellen zullen krijgen in de Eerste Kamer. Ze hebben daar namelijk geen meerderheid.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2012, 18:39
Martiño
Martiño is offline
Ja, dat argument is natuurlijk al wat vaker genoemd de afgelopen dagen, maar naar alle waarschijnlijkheid zal dat niet zo'n probleem zijn omdat meerdere partijen en de EK al hebben aangegeven wetsvoorstellen vooral op technische gronden te beoordelen (wat natuurlijk ook de taak van de EK is). Maar als je samen in de Tweede Kamer al een aardige meerderheid hebt is het natuurlijk vreemd om er nog meer partijen bij te betrekken voor spek en bonen. Desondanks is het natuurlijk mogelijk dat er op een later moment nog wordt gesproken met sommige partijen, of dat je bij individuele wetsvoorstellen gewoon afspraken maakt met het parlement.
Oud 20-09-2012, 19:04
Axel11
Axel11 is offline
Ik denk dat het ook wel kan. Maar de Eerste Kamer moet niet onderschat worden: er zijn gedurende het afgelopen jaar erg veel wetsvoorstellen aangenomen met de minimale meerderheid van 38 zetels. Vorige week nog de Wet inburgering bijvoorbeeld. Dat had weinig te maken met technische gronden, maar gewoon met de politieke keuze wie er moet betalen voor de inburgering. De verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden is zelfs onlangs verworpen in de Eerste Kamer, niet omdat het wetsvoorstel "ondeugdelijk" zou zijn, maar omdat men nu eenmaal een andere politieke keuze maakt.

Het voordeel is natuurlijk dat voorstellen van een kabinet VVD/PvdA veel eerder in het straatje CDA, D66 en/of GroenLinks passen dan de voorstellen van een kabinet VVD/PVV/CDA (m.u.v. CDA natuurlijk ) waardoor die meerderheid in de Eerste Kamer er eerder zal zijn.

Laatst gewijzigd op 20-09-2012 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2012, 19:23
Martiño
Martiño is offline
Ja inderdaad, het is niet onredelijk om aan te nemen dat D66 en CDA zich in 75% van de wetsvoorstellen van een VVD/PvdA kabinet kunnen vinden, en als het CDA niet meedoet zal GroenLinks wel akkoord gaan.
Oud 20-09-2012, 20:34
Schrödinger
Schrödinger is offline
Het gaat tot nu toe verrassend vlotjes. Maar ik denk ook wel dat Rutte en Samsom pragmatisch ingestelde mensen zijn die bereid zijn tot compromissen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2012, 05:12
Joostje
Joostje is offline
Gaat inderdaad lekker. Tot nu toe de enige grote klager over gebrek aan openheid door wegvallen rol koningin Mark Rutte, die vervolgens aandrong tot radiostilte. Ziet er naar uit dat we eindelijk af zijn van de monarchale invloed bij de formatie.
Oud 21-09-2012, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Gaat inderdaad lekker. Tot nu toe de enige grote klager over gebrek aan openheid door wegvallen rol koningin Mark Rutte, die vervolgens aandrong tot radiostilte. Ziet er naar uit dat we eindelijk af zijn van de monarchale invloed bij de formatie.
Radiostilte is ook helemaal geen slecht idee tijdens een formatie omdat het anders je onderhandelingspositie ondergraaft.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 14:32
Martiño
Martiño is offline
En kijk eens aan, het ziet er naar uit dat er in ieder geval een akkoord op hoofdlijnen is: www.nu.nl/politiek/2942482/akkoord-tussen-vvd-en-pvda.html

Opvallend toch: eerst twee duidelijke grote partijen die uit de verkiezingen komen (terwijl een paar maanden geleden bijna niemand had verwacht dat er ooit nog een tweepartijencoalitie alleen getalsmatig mogelijk was) en na anderhalve maand toch al een akkoord op hoofdlijnen, wat (gezien de duur van de formaties van de afgelopen jaren) toch best vlot te noemen is.

Overigens met voorbehoud natuurlijk, kan natuurlijk best nog zijn dat het nu nog de mist ingaat en dat er alsnog drie maanden geformeerd moet worden en er een rare vierpartijencoalitie uitkomt.

Laatst gewijzigd op 25-10-2012 om 14:40.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 15:35
michvde
michvde is offline
Citaat:
Overigens met voorbehoud natuurlijk, kan natuurlijk best nog zijn dat het nu nog de mist ingaat en dat er alsnog drie maanden geformeerd moet worden en er een rare vierpartijencoalitie uitkomt.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze sowiso 3 maanden nodig zouden hebben
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Het gaat tot nu toe verrassend vlotjes. Maar ik denk ook wel dat Rutte en Samsom pragmatisch ingestelde mensen zijn die bereid zijn tot compromissen.
Dat. Hoewel met name Samsom een eng mannetje blijft kan ik niet ontkennen dat ze in ieder geval allebei proberen er wat van te maken. Iets wat in vergelijking met het vorige paarse dilemma al een groot voordeel is.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2012, 14:13
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Steeds meer naar buiten over akkoord: zorgtoeslag waarschijnlijk afgeschaft

Er wordt steeds meer bekend van het regeerakkoord waar de PvdA en VVD de laatste hand aanleggen. De NOS meldt dat de partijen de zorgtoeslag willen afschaffen. Die zou niet meer nodig zijn als de ziektekostenpremie inkomensafhankelijk wordt, zoals RTL Nieuws gisteren al meldde.
Daarnaast wordt in 2014 de derde schijf in de inkomstenbelasting verlaagd van 42 naar 38 procent, aldus de NOS. Op termijn gaat ook het hoogste belastingtarief van 52 naar 49 procent.
Eerder werd op basis van Haagse bronnen al gemeld dat:
  • de hypotheekrenteaftrek voor bestaande gevallen wordt beperkt
  • er een lastenverzwaring komt voor het bedrijfsleven
  • de aanvullende beurs voor studenten intact blijft
  • er een beperkt pardon voor asielkinderen komt
  • er wordt 500 miljoen tot één miljard euro bezuinigd op ontwikkelingssamenwerking
  • er een speciale minister van Internationale Handel en Ontwikkelingssamenwerking komt
Rutte en Samsom houden vast aan een radiostilte. Bronnen in Den Haag benadrukken dat het proces van uitruilen op het laatste moment nog veranderingen teweeg kan brengen.

‘Beginnen volgende week akkoord definitief vastgesteld’

PvdA-leider Samsom en VVD-leider Mark Rutte onderhandelen sinds 21 september over een regeerakkoord, en deze week werd duidelijk dat het conceptregeerakkoord vrijwel af is. Verwacht wordt dat het Centraal Planbureau (CPB) komend weekeinde doorwerkt zodat onderhandelaars begin volgende week het stuk definitief kunnen vaststellen. Daarna gaat het naar de Kamerfracties. De PvdA gaat ervan uit dat het regeerakkoord volgende week zaterdag, 3 november, aan het partijcongres voorgelegd wordt. Mogelijk wordt dit 10 november.
http://www.nrc.nl/verkiezingen/2012/...jk-afgeschaft/
Oud 26-10-2012, 15:40
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
En niet te vergeten: de afschaffing van de prestatiebeurs.

Ben trouwens benieuwd wat ze voor het milieu gaan doen. Als ze tenminste iets doen want als het aan Rutte ligt gebeurt er niks.

Ik vrees dat ze het plan doorzetten, om ouderen op hun zelf gespaarde pensioen te korten zodat de pensioenfondsen het overgebleven geld kunnen gebruiken om ongunstige hypotheken van de gefaalde banken over te nemen.
Oud 26-10-2012, 15:42
Schrödinger
Schrödinger is offline
Teleurstellend dat het plan is om de hoogste schijf te verlagen. Dit wordt dan weliswaar wat gecompenseerd door beperking van de HRA, maar alsnog zou de hoogste schijf omhoog moeten, niet omlaag.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2012, 15:52
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
En niet te vergeten: de afschaffing van de prestatiebeurs.
Dat is natuurlijk iets dat al definitief is vastgesteld in het deelakkoord is vastgesteld en nu ook niet meer een onderwerp van gesprek is tijdens de onderhandelingen.

Hier staat het wat uitgebreider beschreven (artikel in spoiler)

Spoiler
Oud 26-10-2012, 15:56
HomoSignificans
Oh, het spijt me. Ik had het nieuws de afgelopen weken niet gevolgd. Bedankt voor de link.
Oud 26-10-2012, 16:43
Kitten
Kitten is offline
Ik mis Samson in dat lijstje... Klopt dat?
Oud 26-10-2012, 16:57
Martiño
Martiño is offline
Samsom heeft tijdens de verkiezingen al aangegeven dat hij vindt dat de politiek leider in de Kamer thuishoort, niet in het kabinet (behalve de PvdA de grootste was geworden). Ik snap wel waarom, als kabinetslid ben je gebonden aan het kabinet (het kabinet spreekt altijd met één mond en je moet het kabinetsbeleid uitdragen - en dat is dus niet altijd de partijlijn) en in de Kamer kun je vrijer spreken en je beter profileren als politiek leider.
Oud 26-10-2012, 20:04
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Verhuurdersbelasting vind iik heel goed, maar wordt vast doorberekend aan de klant.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 08:12
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Teleurstellend dat het plan is om de hoogste schijf te verlagen. Dit wordt dan weliswaar wat gecompenseerd door beperking van de HRA, maar alsnog zou de hoogste schijf omhoog moeten, niet omlaag.
Tja, als je een wetgeving gaat afbouwen die opgericht is om het proletariaat ook de kans te geven een huis te kopen, is het niet meer dan logisch om de rijksten daarvoor te compenseren.

Citaat:
Verhuurdersbelasting vind iik heel goed, maar wordt vast doorberekend aan de klant.
En het gat op de begroting? Daar laat je dan weer mooi die mensen voor opdraaien die geen huis kunnen betalen.

Al met al had ik verwacht dat het kabinet een socialer beleid zou gaan voeren dan Rutte I. Met het weggooien van de prestatiebeurs, het verhogen van de huurkosten, het snijden in de zorg en ontwikkelingssamenwerking schuiven we alleen maar verder naar rechts op. En wat krijgen ze terug? Een eenmalig pardon voor een klein groepje asielkinderen. Enig idee hoeveel kinderen je kunt helpen met 1 miljard ontwikkelingssamenwerking?

Ik snap niet dat de PvdA hiervoor kan tekenen.

Laatst gewijzigd op 27-10-2012 om 08:29.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 09:34
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Een belastingverlaging voor de bovenste inkomens, dit is wel zo stereotyp dat het bijna weer grappig wordt.
En wat krijgen we ervoor terug? Een paar redelijke ideeën en verder erg veel dingen die meer richting VVD/rechts leunen dan PvdA/links

Laatst gewijzigd op 27-10-2012 om 16:27.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 11:10
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
In de praktijk alleen de woningen in de vrije sector, toch nog een links element zullen we maar zeggen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 09:08
Verwijderd
Citaat:
Een belastingverlaging voor de bovenste inkomens, dit is wel zo stereotyp dat het bijna weer grappig wordt.
Nee, het tarief van de derde schijf en vierde schijf wordt verlaagd, maar de HRA wordt tegelijkertijd aangepakt. De HRA is op dit moment een degressieve belastingmaatregel, jij zou juist blij moeten zijn dat die aangepakt wordt.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Nee, het tarief van de derde schijf en vierde schijf wordt verlaagd, maar de HRA wordt tegelijkertijd aangepakt. De HRA is op dit moment een degressieve belastingmaatregel, jij zou juist blij moeten zijn dat die aangepakt wordt.
Ha! Ertur maakt een fout in het tienletterwoord.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 15:45
HomoSignificans
Citaat:
De hypotheekrenteaftrek wordt nauwelijks aangepast. Het scheelt maar 0,5%-punt per jaar.

Ter vergelijking: dat de ambtenaren voor de zoveelste keer op de nullijn gezet worden, kost mijn ouders maandelijks al meer dan de aanpassing van de hypotheekrenteaftrek in een jaar.
Oud 29-10-2012, 08:21
Verwijderd
Citaat:
De hypotheekrenteaftrek wordt nauwelijks aangepast. Het scheelt maar 0,5%-punt per jaar.
Het is lastig om te vergelijken wat meer impact heeft, omdat het gewoon heel erg afhankelijk is van de precieze omstandigheden. Iemand met een tophypotheek en relatief lage inkomsten zal er pijn van gaan voelen, iemand die zijn hypotheek al grotendeels heeft afgelost en veel geld verdiend, houdt netto waarschijnlijk meer over. Een half procent per jaar gaat wel jaar na jaar door.

Ik kan overigens nergens precies terugvinden hoe ze die halve procent nu bedoelen. Als het echt een beperking van de hypotheekrenteaftrek met een half procent per jaar is, gaat het inderdaad nergens over. Voorbeeldje dat dit mooi illustreert:
Een hypotheek van 2 ton met een rentetarief van 4% (dit is een redelijk gemiddelde hypotheek volgens de website van de hypotheker) en laten we even veronderstellen dat de persoon in kwestie in belastingschijf 3 valt.

bruto rentelasten van

200.000 X 0.04 = 8.000 euro per jaar

op dit moment aftrek

8.000 X 0.42 = 3360

Nieuwe belastingschijf aftrek

8.000 X 0.38 = 3040

Met beperking 1e jaar

3040 X 0.995 = 3024.8
De aftrek gaat flink omlaag, maar dat komt vrijwel volledig voor rekening van de tariefdaling en niet van de maatregel op de HRA. Die levert - in dit voorbeeld - slechts een beperking van 15 euro per jaar op.

En dat is meteen waarom ik denk dat we iets over het hoofd zien:

Citaat:
Vanaf 2014 wordt de maximale aftrek jaarlijks met een half procent verminderd. Vooral huizenbezitters die in het hoogste belastingtarief vallen worden daardoor getroffen, meldt de krant.

De maatregel levert structureel 770 miljoen euro op.
770 miljoen (per jaar, neem ik aan)? Aan 15 euro per hypotheek per jaar? Daar gaat iets mis, of die 770 miljoen is pas na heel veel jaren berekend.

bron

Ik vermoed dus dat de maatregel iets anders in elkaar steekt.

Citaat:
Ter vergelijking: dat de ambtenaren voor de zoveelste keer op de nullijn gezet worden, kost mijn ouders maandelijks al meer dan de aanpassing van de hypotheekrenteaftrek in een jaar.
Tsja, dat het salaris van je ouders geen cao-stijging krijgt, is vervelend, maar niet relevant in deze kwestie.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 08:21
Verwijderd
Citaat:
Ha! Ertur maakt een fout in het tienletterwoord.
Wat dan?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 08:34
Verwijderd
Ik las scheef

Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 09:51
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het is lastig om te vergelijken wat meer impact heeft, omdat het gewoon heel erg afhankelijk is van de precieze omstandigheden. Iemand met een tophypotheek en relatief lage inkomsten zal er pijn van gaan voelen, iemand die zijn hypotheek al grotendeels heeft afgelost en veel geld verdiend, houdt netto waarschijnlijk meer over. Een half procent per jaar gaat wel jaar na jaar door.

Ik kan overigens nergens precies terugvinden hoe ze die halve procent nu bedoelen. Als het echt een beperking van de hypotheekrenteaftrek met een half procent per jaar is, gaat het inderdaad nergens over. Voorbeeldje dat dit mooi illustreert:
Een hypotheek van 2 ton met een rentetarief van 4% (dit is een redelijk gemiddelde hypotheek volgens de website van de hypotheker) en laten we even veronderstellen dat de persoon in kwestie in belastingschijf 3 valt.

bruto rentelasten van

op dit moment aftrek

8.000 X 0.42 = 3360

Nieuwe belastingschijf aftrek

8.000 X 0.38 = 3040

Met beperking 1e jaar

3040 X 0.995 = 3024.8
De aftrek gaat flink omlaag, maar dat komt vrijwel volledig voor rekening van de tariefdaling en niet van de maatregel op de HRA. Die levert - in dit voorbeeld - slechts een beperking van 15 euro per jaar op.

En dat is meteen waarom ik denk dat we iets over het hoofd zien:

770 miljoen (per jaar, neem ik aan)? Aan 15 euro per hypotheek per jaar? Daar gaat iets mis, of die 770 miljoen is pas na heel veel jaren berekend.

bron

In de derde schijf komt het er volgens mij zo uit te zien:

bruto rentelasten van

op dit moment aftrek

8.000 X 0.42 = 3360

Nieuwe belastingschijf aftrek in 2042:

8.000 X 0.38 = 3040

Beperking start in 2035:

8000 X 0.415 = 3320

2036: 8000 X 0.41 = 3280
2037: 8000 X 0.405 = 3240
Enz.

In de vierde schijf:

bruto rentelasten van

op dit moment aftrek

8.000 X 0.52 = 4160

Nieuwe belastingschijf aftrek in 2042:

8.000 X 0.38 = 3040

Beperking start in 2014:

8000 X 0.515 = 4120

2015: 8000 X 0.51 = 4080
2036: 8000 X 0.505 = 4040
Enz.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 10:17
Verwijderd
Hmmm, maar als in 2014 (of wanneer dan ook precies) het tarief van schijf 3 van 42% naar 38% gaat, dan kun je in 2014 toch sowieso al niet meer aftrekken met 42%? Dat zou al helemaal raar zijn, dan wordt de HRA helemaal niet aangepakt.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 10:20
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hmmm, maar als in 2014 (of wanneer dan ook precies) het tarief van schijf 3 van 42% naar 38% gaat, dan kun je in 2014 toch sowieso al niet meer aftrekken met 42%? Dat zou al helemaal raar zijn, dan wordt de HRA helemaal niet aangepakt.
Hmm ja, wachten op het regeerakkoord dan maar
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 15:40
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Per saldo blijft de statische koopkracht van zowel de mediane werknemer als de mediane gepensioneerde gelijk. Het pakket is gunstig voor de mediane uitkeringsgerechtigde.

http://cpb.nl/publicatie/analyse-eco...-regeerakkoord
De mensen die het minste bijdragen hebben er weer het meeste aan, welkom terug pvda
Oud 29-10-2012, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Hmm ja, wachten op het regeerakkoord dan maar
Ok, de HRA wordt alleen aangepakt voor de mensen in schijf vier, en dan volgens de systematiek die jij eerder beschreef.

Tsja, goed dat het heilige huisje ingeperkt wordt, maar van mij had het nog veel verder mogen gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 16:20
HomoSignificans
Citaat:

bron

Er gaat niets mis. Het is echt maar zo weinig.

Citaat:
Tsja, dat het salaris van je ouders geen cao-stijging krijgt, is vervelend, maar niet relevant in deze kwestie.
Ik zei het ook maar ter vergelijking. Alleen door het met andere maatregelen te vergelijken, kom je erachter hoe incompetent al die conservatieve journalisten eigenlijk zijn dat ze de HRA wel op de voorpagina zetten en werkelijke veranderingen niet.
Oud 29-10-2012, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Er gaat niets mis. Het is echt maar zo weinig.
Dan moet je het regeerakkoord even lezen, want het zit toch echt anders.

Citaat:
Ik zei het ook maar ter vergelijking. Alleen door het met andere maatregelen te vergelijken, kom je erachter hoe incompetent al die conservatieve journalisten eigenlijk zijn dat ze de HRA wel op de voorpagina zetten en werkelijke veranderingen niet.
Maar de nullijn voor ambtenaren is toch niet iets uit het regeerakkoord? Het is bovendien appels met peren vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Koopkracht

Door het akkoord is er een herverdeling van hoge naar lage inkomens. Dit komt vooral door de invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie en het inkomensafhankelijke eigen risico. Met name de uitkeringsgerechtigden gaan er op vooruit.

De gemiddelde koopkracht van mensen met een inkomen tot modaal stijgt als gevolg van het akkoord met gemiddeld 0,2 procent per jaar.

De koopkracht van mensen met meer dan drie keer modaal (boven de 100.000 per jaar) daalt met gemiddeld 0,6 procent per jaar.
Tsja... ik snap de meeste reacties in deze topic niet als ik dit lees.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 16:54
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik vind het overigens goed dat de zorgpremie inkomensafhankelijk wordt (hoewel nationaliseren van de zorg natuurlijk beter zou zijn), mensen met lage inkomens kunnen vaak niet goed met geld omgaan en dan is het niet logisch om ze eerst geld te geven om dat vervolgens weer terug te vragen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 17:04
De Veroorzaker
Citaat:
Ik snap die koopkrachtplaatjes nooit zo, waar baseren ze dat op? Huurprijzen in schubbekutteven? Als ik er volgend jaar 0,2% in koopkracht op vooruit ga dan vreet ik het topic op.

En gaat je koopkracht omlaag als de btw omhoog gaat? (omdat je dan met even veel geld minder kunt kopen lijkt me dat logisch)
Oud 29-10-2012, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Of zoals Buma zei "De hoge inkomens worden keihard getroffen"

Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 17:38
HomoSignificans
Citaat:
Dan moet je het regeerakkoord even lezen, want het zit toch echt anders.
Oh, ik zie het al. Het gaat inderdaad om 0,5%-punt en niet om de 0,5% uit die berekening. Komt het dan wel boven de dertig euro per jaar uit? Volgens mij niet.

Citaat:
Maar de nullijn voor ambtenaren is toch niet iets uit het regeerakkoord? Het is bovendien appels met peren vergelijken.
Hoe bedoel je, appels met peren vergelijken? Ik geef alleen een voorbeeld van een andere maatregel die veel, veel meer geld kost dan de aanpassing van de HRA, zodat duidelijk wordt hoe weinig het voorstelt.
Oud 29-10-2012, 17:38
De Veroorzaker
Citaat:
In 2012 is de inflatie 2¼ procent en neemt de mediane koopkracht af met 2 procent. In 2013 is dat respectievelijk 2 procent inflatie en een afname van de koopkracht met ¾ procent.
http://www.cpb.nl/persbericht/321217...eiherstel-2013

Dat is dan niet meer waar? Ik snap het niet
Oud 29-10-2012, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Hoe bedoel je, appels met peren vergelijken? .
Citaat:
Maar de nullijn voor ambtenaren is toch niet iets uit het regeerakkoord?
dat dus, dat is toch helemaal geen nieuws?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 19:57
HomoSignificans
Jezus, ik ga geen vierde keer uitleggen dat het maar een voorbeeld was.
Oud 29-10-2012, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Dat heb ik er ook niet in gelezen maar het werd genoemd door de mevrouw van de NOS dus ik dacht dat ze afgesproken hadden om het nog een jaar of drie zo te houden.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 00:43
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat ze er wel uit gaan komen. Ik had natuurlijk liever een andere coalitie gezien, maar het maakt voor mij niet veel uit of het VVD-PVDA of 'centrumlinks' wordt. Het is voor mij lood om oud ijzer Een betere coalitie zou voor mij een coalitie zijn waarbij de PVV deelnemer is.
Je zou graag over 6 maanden weer stemmen?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 08:06
Verwijderd
Leuk joh, stemmen en dan vervolgens weer maanden wachten tot er iets geformeerd is met al dat mediagezeik eromheen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 08:57
Verwijderd
Citaat:
dat dus, dat is toch helemaal geen nieuws?
Citaat:
Jezus, ik ga geen vierde keer uitleggen dat het maar een voorbeeld was.
Ik ga nog één keer uitleggen wat ik bedoel. Je kunt wat jij zegt alleen maar vergelijken als het beide maatregelen uit het regeerakkoord zijn.

http://www.kabinetsformatie2012.nl/a...erakkoord.html

Hier staat het regeerakkoord. Daar kan ik niet in terugvinden dat de cao-salarissen van ambtenaren de komende jaren bevroren blijven. Vandaar dat ik stel dat je voorbeeld helemaal geen opgeld doet. Je reactie dat het maar een voorbeeld is, snap ik dan ook niet.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 09:36
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik ga nog één keer uitleggen wat ik bedoel. Je kunt wat jij zegt alleen maar vergelijken als het beide maatregelen uit het regeerakkoord zijn.

http://www.kabinetsformatie2012.nl/a...erakkoord.html

Hier staat het regeerakkoord. Daar kan ik niet in terugvinden dat de cao-salarissen van ambtenaren de komende jaren bevroren blijven. Vandaar dat ik stel dat je voorbeeld helemaal geen opgeld doet. Je reactie dat het maar een voorbeeld is, snap ik dan ook niet.
Pagina 46: zit in besparingen op de Rijksoverheid. Alleen bij schrappen in de secundaire arbeidsvoorwaarden kan die besparing worden gebruikt voor loonstijging.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Pagina 46: zit in besparingen op de Rijksoverheid. Alleen bij schrappen in de secundaire arbeidsvoorwaarden kan die besparing worden gebruikt voor loonstijging.
Ja, dat kan ik net zo goed andersom uitleggen. De CAO's worden hervormd waardoor er ruimte voor loonstijging is. Sterker nog, het staat er zoals ik het zeg, jij draait het om. ik snap dat dat meer een spel met woorden is dan wat anders maar jij gaat uit van een nullijn, tenzij... terwijl het er staat als stijgende CAO-lonen, mits...

heeft iemand een idee wat ze bedoelen met 'het in lijn brengen van de secundaire arbeidsvoorwaarden met kabinetsbeleid'? Als ik concreet weet wat dat inhoud kan ik pas oordelen of het schuiven met geld is, dus bijvoorbeeld 13e maand omlaag en basisloon omhoog, of afschaffen van verouderde regelingen die een kleine groep bevoordeelden, in welk geval het een prima maatregel KAN zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 10:40
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja, dat kan ik net zo goed andersom uitleggen. De CAO's worden hervormd waardoor er ruimte voor loonstijging is. Sterker nog, het staat er zoals ik het zeg, jij draait het om. ik snap dat dat meer een spel met woorden is dan wat anders maar jij gaat uit van een nullijn, tenzij... terwijl het er staat als stijgende CAO-lonen, mits...
Een gelijkblijvende loonsom is voor mij toch echt de nullijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten